یکشنبه 13 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشكيل ستاد ويژه خدمات رساني به ۳۰۰ هزار ايرانی مقيم انگليس، باشگاه خبرنگاران

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل اخبار و اطلاعات وزارت امور خارجه، حسن قشقاوي معاون کنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از کشور، شنبه شب در برنامه کنکاش شبکه جام جم به بررسي دلايل تشديد تنش در روابط تهران و لندن پرداخت و گفت: از بيش از يک سال پيش موضوع قطع روابط ايران و انگليس در زمينه سياسي، اقتصادي و فرهنگي از سوي جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شد و ما در طي اين مدت به خصوص اينجانب به عنوان معاون پارلماني و رابط مجلس و وزارت خارجه سعي کرديم قطع روابط اتفاق نيفتد.

وي عمده‌ترين دليل براي ممانعت از قطع روابط را حضور بيش از 300 هزار ايراني در انگليس و ضرورت ارائه خدمات کنسولي به آنها عنوان کرد و افزود: قطع روابط به قطع خدمات کنسولي نيز منجر مي‌شد. 200 هزار پرونده کنسولي مربوط به ايرانيان مقيم انگليس در سفارت ايران موجود است و حدود 90 درصد ايرانيان مقيم انگليس با سفارت در ارتباط هستند، به سرزمين مادري سفر مي‌کنند و عده‌اي قبل از انقلاب و برخي نيز پس از انقلاب به اين کشور رفته‌اند.

معاون وزير خارجه ايرانيان مقيم انگليس را از اقشار باسواد و فرهيخته جامعه انگليس برشمرد که علاقه‌مند ايران و منافع ملي کشور هستند.

قشقاوي در ارزيابي از اقدام عجولانه انگليس در دادن ضرب الاجل 48 ساعته به ديپلمات‌هاي ايراني براي ترک اين کشور با بيان اينکه در 29 مهر ماه 1331 دولت مصدق رابطه با انگليس را به صورت کامل قطع کرد و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در سال 1989 در پي ماجراي سلمان رشدي اين روابط بار ديگر قطع شد، خاطرنشان کرد: حجم روابط اقتصادي ايران و انگليس در طي 8 ماهه اول سال جاري بالغ بر 117 ميليون دلار است که خريد نفت و معاملات بانکي مدتي است صورت نمي‌گيرد و اين در حالي است که حدود 8 سال پيش اين ميزان به 2 ميليارد دلار بالغ مي‌شد. در حال حاضر 117 ميليون دلار چه منافعي براي انگليس دربردارد که به عنوان مثال اعلام مي‌کنند ما مي‌خواهيم تراکنش مالي را قطع کنيم. مگر تراکنش مالي وجود دارد؟

وي در پاسخ به سؤالي با بيان اينکه انگليسي‌ها هنوز به صورت رسمي قطع روابط را اعلام نکرده‌اند، گفت: آنچه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد کاهش روابط بود که ما نيز به عنوان دستگاه اجرايي موظف به اجراي قانون هستيم.

معاون کنسولي وزير خارجه با بيان اينکه در حال حاضر هر دو سفارتخانه (ايران در لندن و انگليس در تهران) تعطيل است، يادآور شد: البته ممکن است آنها به دنبال کشور ديگري باشند که به عنوان مثال به صورت حافظ منافع آنها عمل کند. همه ديپلمات‌هاي آنها بازگشته‌اند و همه ديپلمات‌هاي ما نيز بامداد شنبه به کشور بازگشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قشقاوي درباره دانشجويان بورسيه ايران در انگليس هم گفت: کل دانشجويان بورسيه ما در انگليس 73 نفر هستند و کل دانشجويان ايراني در انگليس نيز 4 هزار و 750 نفر مي‌باشند.


وي در خصوص مسائل کنسولي ايرانيان مقيم انگليس نيز اظهار داشت: شنبه جلسه چند ساعته‌اي با همکاران در اداره کل کنسولي و اداره کل ايرانيان داشتم و ستاد ويژه خدمات رساني به هموطنان در انگليس را تشکيل داديم و به زودي تلفن مستقيم و ايميل اعلام خواهد شد و اگر امکانپذير باشد از طريق سايت سفارت اعلام مي‌شود.

معاون وزير خارجه ايران با بيان اينکه از همکاران و کارشناسان مجرب در اين زمينه استفاده خواهيم کرد، گفت: هيچ جاي نگراني وجود ندارد. اين ستاد در حوزه کنسولي مستقر است و از امروز يکشنبه کار خود را آغاز مي‌کند.

وي اقدام انگليس در دادن ضرب الاجل 48 ساعته به ديپلمات‌هاي ايراني براي ترک اين کشور و بسته شدن سرکنسولگري ايران در لندن را بي مسئوليتي انگليس خواند.


قشقاوي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره تشديد تحريم ها عليه کشورمان با بيان اينکه هيچ کس از تحريم استقبال نمي‌کند، گفت: ما با کدام يک از بحران‌هايي که الان غرب با آنها روبروست، مواجهيم؟ کجا اعتصاب سراسري و تجمعي چون وال استريت را در ايران مشاهده مي‌کنيم؟

معاون وزير خارجه ايران تصريح کرد: اين فشارهاي سياسي و صدور قطعنامه‌ها هرگز نمي‌تواند ملت متمدن، با فرهنگ و باثبات ايران را وادار به عقب نشيني کند. ملت ايران که تابع حضرت سيدالشهدا است، عقب نمي‌نشيند.

وي گفت: آنها (غرب) بايد واقع بين باشند و دست از خصومت بردارند و قدرت و غرور ملي ما را به رسميت بشناسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016