سه شنبه 15 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيمی از چای مصرفی کشور قاچاق است، ايسنا

در حالی که عرضه‌ چای فله‌ای به دليل جذب بالای آلودگی‌های هوا ممنوع بوده و همچنين واردات بسته‌های خارجی چای با وزن زير ۱۰ کيلوگرم از سوی گمرک ممنوع‌الورود است، در مغازه‌های سطح شهر شاهد عرضه و فروش اين محصولات ممنوعه اعم از چای فله‌ای و بسته‌های چای خارجی نيم کيلويی، يک يا دو کيلويی و ... هستيم که هيچ برخوردی با اين ممنوع‌ها صورت نمی‌گيرد؛ گويا که عرضه‌شان آزاد و بلامانع است!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سالانه ۱۰۰ هزار تن چای مورد نياز و مصرف جامعه‌ی ايرانی است که حدود ۶۰ هزار تن آن غيرقانونی، ۳۵ هزار تن قانونی و پنج هزار تن از چای توليد داخل تامين می‌شود.

فروش و عرضه‌ی چای فله‌ای به دليل جذب بالای رطوبت هوا و آلودگی در چای، ممنوع است اما عرضه و فروش گونی‌های چای در مغازه‌های عمده و خرده‌فروشی سطح شهر را شاهد هستيم و برخوردی با اين موضوع نمی‌شود.

همچنين در حالی‌که طبق قانون گمرک جمهوری اسلامی واردات چای بسته‌بندی شده در خارج با وزن کمتر از ۱۰ کيلوگرم ممنوع بوده و ترخيص نمی‌شود، مغازه‌ها مملو از انواع برند‌های چای خارجی با بسته‌بندی‌های کمتر از وزن ۱۰ کيلوگرم است.

به گفته‌ی نعمت ياورزاده - مدير اجرای سنديکای چای شمال سازمان بازرسی نظارت بر قيمت‌ها بايد در بنگاه‌های فروش، از عرضه‌ی کالاهای قاچاق جلوگيری کند.

از سوی ديگر در حالی‌که به‌ازای خريد و صادرات هر کيلو چای ايرانی، مجوز واردات دو کيلوگرم چای خارجی بدون تعرفه به تجار داده می‌شود، حواله‌های چای خريداری نمی‌شود و بازار قاچاق چای داغ‌داغ شده است؛ به‌طوری که چای ايرانی با چای خارجی مخلوط و به عنوان چای خارجی با قيمت بالا در بازار فروخته می‌شود.

گفتنی است؛ واردات چای ۳۴ درصد تعرفه دارد و برای واردات رسمی هر کيلو چای خارجی معادل هزار تومان بايد پرداخت شود.

و اما راه‌های شناسايی چای طبيعی از چای تقلبی:

- چای طبيعی فقط در آب جوش و در حالت دم‌کشيدن به رنگ می‌آيد، اما چای‌ تقلبی به دليل وجود اسانس رنگ در آب سرد هم به رنگ می‌آيد.

- چای تقلبی به دليل وجود اسانس‌ها و مواد حل‌نشدنی،‌ محلول را کدر و با لايه چربی همراه می‌کند به طوريکه رنگ آن به ظرف باقی می‌ماند و در آب جذب نمی‌شود که اين مواد برای بدن سرطان‌زا است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016