سه شنبه 22 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تکنولوژی شنود و مراقبت آلمان در خارج (+ فيلم)، ندای آزادی


ندای آزادی : گزارش برنامه زاپ در شبکه رسمی آلمان دربارهء فن آوری های شنود آلمان در خارج از اين کشور؛ ۷ دسامبر ۲۰۱۱.( ۱۶ آذر ۱۳۹۰ )

حضور ظفرمندانه اينترنت در بهار امسال آشکار ساخت که از آن، بيش از عرضه کالا و تسهيل ارتباطات را می توان انتظار داشت. اينترنت تبديل به رسانه حامی انقلابات گشت.

بهار عربی و قيام عليه مبارک ها، قذافی ها و بن علی ها توسط اينترنت ساماندهی شد، اينترنت به مثابه فضای ليبرالی که برای ديکتاتورهای جهان قابل کنترل نمی باشد. اما متاسفانه همين اينترنت بلای جان بسياری از معترضين گشت و البته با همکاری شرکت های آلمانی که آشکارا نرم افزارهای جاسوسی را در اختيار ديکتاتورهای عرب قرار دادند.

برنامه زاپ در تلويزيون رسمی آلمان به کمک اسناد و مدارک ويکی ليکس تحقيقاتی را بعمل آورده است که نشان می دهند اينگونه محصولات آلمان تا چه اندازه جنايت بار می باشند.

شورش در جهان عرب: مردم به خاطر آزادی و عليه سرکوب مبارزه می کنند. اين يک انقلاب رسانه ای نيز می باشد. تظاهر کنندگان توسط شبکه های اجتماعی، ايميل و اسکايپ به کار خود سامان می دهند.

خانم صدر اعظم آلمان آنگلا مرکل در يک پيام ويديوئی در يوتيوب می گويد: « بدون اطلاعات و ارتباطات اينترنتی بسياری از تظاهرات غيرممکن بوده است.»

و در پارلمان آلمان راينِر برودِلِه، وزير اسبق اقتصاد اين کشور (از حزب FDP ) می گويد: «نيروی آزادی راه خود را در افريقا و خاورميانه باز می کند. مردم جسم و جان خويش را برای آزادی و تعيين سرنوشت خويش به مخاطره می اندازند. ما بايد به اين جنبش های آزاديخواه با تمام قوا کمک کنيم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما کمک رسانی از جانب آلمان به طرف مقابل نيز انجام شد. اين امر در ماه مارس در مصر آشکار گشت. شهروندان به مرکز سازمان امنيت مصر حمله می کنند.مدت زيادی اينجا مرکز دستگاه سرکوب مبارک بوده است. بلاگ نويسی بنام مصطفی حسين می گويد: « ما انبوهی از پرونده های مربوط به سازمان های غيردولتی، دستجات اسلامی، فعالين حقوق بشر و همه ی موارد ديگر را يافتيم.»

او با موبايل خود همه چيز را ضبط کرد. مصطفی حسين مدارکی را نيز با خود برده و اسناد حساسی را ضبط کرده است. يکی از اين اسناد مربوط به خريد فين فيشِر از شرکت آلمانی- انگليسی گاما می باشد ، که يک نرم افزار مراقبتی و جاسوسی است. نصب، آموزش و ۲ سال معاونت، برای سازمان امنيت مصر ۳۰۰ هزار يورو هزينه برد. اينها فقط نرم افزارهای عادی نيستند. بلکه اسلحه بوده، درست به همان ميزان خطرناک برای انسانها و امنيت آنها می باشند.

رخنه ی کامل

اين را که رژيم چگونه تسليحات ديجيتالی را بکار برده است، ويديوهای تبليغاتی تکنولوژی مراقبتی که برنامه زاپ در همکاری با ويکی ليکس بدست آورده است نشان می دهد. فعال اينترنتی بنام جک اَپِلباوم می گويد: « آنچه را که فين فيشر فروخته است وسيله ساده ای است برای نفوذ به تلفن و کامپيوترهای همه و بکار گرفتن دوربين فيلمبرداری و ميکروفون آنها برای جاسوسی. به جای اينکه بدون اجازه وارد خانه مردم شوند، به همه زندگی آنها رخنه می کنند.»

ويديوهای تبليغاتی نشان می دهند که چقد اينکار ساده است. مثلا نرم افزار مزبور در داخل يک گوشی اِسمارت فون مخفی می گردد يا توسط به روز کردن نرم افزار گوشی بلاک بری. اگر کاربر ناوارد تکمه را فشار دهد، رخنه ی کامل بر تمامی کارهای موبايل وی ممکن می گردد. همين کار اينجا نيز تکرار می شود: با يک پيام آب دیِت در سايت موزيکِ آی-تيونز، يا اينکه کاربر بدين صورت بدام می افتد که فايلی را از اينترنت وارد نمايد. حمله مزبور از ناحيه شبکه محلی انجام می گيرد.

اين بسيار نگران کننده است. زيرا نشان می دهد که علی رغم اينکه چه قوانينی وجود داشته باشند، اين تکنولوژی قادر است همه آن ها را نقض کند. شرکت های مزبور بخوبی می دانند که وسيله ی خوبی به دست ستمگران می دهند و آنها بدان وسيله به تمامی حيطه شخصی افراد رخنه می کنند.

نرم افزارهای فين فيشر فقط امکان رخنه کردن به پست شخصی گوگل و پرونده های فيس بوک را فراهم نمی کند. در مورد اسکايپ نيز فين فيشر قادر به شنود و حتا فيلمبرداری است.

خانم فعال اينترنتی، عذرا عبدالفتاح می گويد: «اينگونه نرم افزار در خدمت آزادی نيست. اين نرم افزارها به ديکتاتورها امکان می دهند، فعالان را تحت مراقبت قرار داده و آزادی آنها را سلب نمايند.» از طريق فيس بوک اين خانم مصری شهرت يافت و حتا برای جايزه صلح نوبل نيز معرفی گشت. او اکنون می داند که تحت مراقبت بوده است. در پرونده ای درباره ی او از ايميل ها، يادداشت ها و گفتگوهای وی گزارش شده است. به همين دليل او اکنون شکايت دارد: «اين نرم افزار وسيله هجوم به آزادی و دموکراسی در کشورهای ديگر است و برای شرکت های مزبور هيچ اهميتی هم ندارد. آن ها فقط به فکر افزايش درآمد خود هستند.»

ترکمنستان و عمان

بر اساس اطلاعات بدست آمده شرکت آلمانی گاما نيز به فکر درآمد خود بوده است: در ترکمنستان، کشوری در پنجه های يک مستبد. در پشت ظاهر درخشان اينجا ستمگری بيرحم نهفته است.

ترکمنستان بخاطر نقض شديد حقوق بشر شهرت دارد. هيچگونه رسانه ای آزاد نيست و معترضين در مهاجرت اند. انسانها سر به نيست می شوند و اثری از آنها نيز نمی ماند. بر طبق سند معامله ای که در اختيار زاپ می باشد، قرار بوده است يک نرم افزار مراقبتی آنجا نصب گردد. اين پروژه صادراتی به ترکمنستان مربوط به شرکت آلمانی گاما در همکاری با شرکت سويسی دريم لاب است. فقط شرکت دريم لاب برای کار خود ۹۰۰ هزار فرانک سويس حساب کرده است و بر طبق اسناد مربوطه نمايندگان دريم لاب و گاما برای آمادگی کارهای مقدماتی به ترکمنستان نيز سفر کرده اند.

اِريش مُشِل مدت هاست که در اين باره تحقيقات می کند. به نظر اين خبرنگار تلويزيون اطريش، شرکت های مزبور شريک جرم اند: «زيرا از اين طريق مقدمات ستم و شکنجه فراهم می گردد. آنجا هيچ قانونی نيست که مأمورين دولتی را به خويشتن داری در استفاده از وسائلی که در اختيار دارند وادار نمايد و آنها از آن نرم افزار برای جلب افراد از خانه هايشان استفاده می کنند.»

به عمان نيز بنا بر اطلاعات زاپ نظير اين تکنولوژی فروخته شده است. و اين نيز يکی از پروژه های مشترک دو شرکت گاما و دريم لاب می باشد. در قرار داد مربوطه اين را گنجانده اند که دستگاه قضائی و سازمان اطلاعات عمان بايد آموزش لازم را برای کارهای مراقبتی ديده و بر آنها مسلط گردند.

اين کمک مراقبتی به مأمورينی است که در همين فوريه گذشته تظاهر کنندگان عمان را سرکوب خونين کردند. فقط بدين خاطر که آنها خواهان اصلاحات سياسی بوده اند.

از پرسش های انتقادی خوششان نمی آيد

نمايشگاه ويژه ISS در ژوئن گذشته در پراگ: خبرنگاران برنامه فاکت از آنجا با دوربين مخفيانه فيلمبرداری کردند. در آنجا ساير شرکت های آلمانی محصولات خويش را عرضه نمودند.

اريش مُشِل: «در آنجا ترتيب کارها داده می شود. مشتری ها به گونه بسيار معمولی جمع شده اند و اين البته برای شرکت های مزبور بسيار مناسب تر و عملی تر است. زيرا آنها به راحتی و فارغ از دخالت افکار عمومی کارهای خويش را انجام می دهند.» از قرار معلوم اين صنف از پرسش های انتقادی خوشش نمی آيد. و بدون حضور افکار عمومی نيز صنفِ مزبور به صراحت در جزوه های تبليغاتی حرف خود را برای اهلش می زند. شرکت مونيخی اِلامان در يکی از جزوات تبليغاتی خود درباره تکنولوژی مراقب اش به صراحت می گويد: با اين وسيله همه ی کسانی را که «جزو مخالفين باشند می توان شناسائی کرد.»

فروش تکنولوژی مراقبتی ساخت آلمان به همه نقاط جهان:

•شرکتِ اوتيماکو در آخِن وسيله مراقبتی محصول خود را به سوريه فروخته است. اين را اوتيماکو در مقابل خبر نگار زاپ تأييد نمود.

•شرکت ترويکور از شهر مونيخ مسئول ارسال تکنولوژی مراقبت به بحرين است.

•شبکه عملياتی نوکيا زيمنس دو سال پيش به خاطر وسيله ای که در اختياز ايران نهاد مورد سرزنش قرار گرفت.

دستگيری به برکت تکنولوژی مراقبتی

مهدی سحرخيز خواهان اين است که اين شرکت ها بالاخره مسئوليت کاری را که کرده اند بر عهده گيرند. پدر او عيسی سحرخيز، روزنامه نگار ايرانی، به گفته پسرش در ۲۰۱۰ به کمک تکنولوژی ساخت آلمان دستگير شد: «آنها هنگاميکه خواهرم نزد ما بود آمدند خانه ما. آنها کوشيده بودند درب خانه را شکسته و او را دستگير کنند. اما او در آن زمان منزل نبود. پس از آن او ديگر نتوانست به خانه بيآيد. او به شهرهای ديگر فرار کرد برای اينکه به گزارشات خود در باره انتخابات و همه آنچه که پس از آن رخ داد ادامه دهد. او را از راه تعقيب موبايلش يافته و دستگير کردند.»

پسر وی بعدها آگاه می گردد که به هنگام دستگيری پدرش ۶ مأمور پليس او را زير کتک گرفته، دنده ها و مچ دست او را شکسته اند. هفته ها زندان انفرادی، اکنون پدر و پسر قصد دارند شکايت کنند عليه نوکيا، زيمنس و اِن اس اِن.

مهدی سحر خيز می گويد: «آدم چگونه می تواند اينگونه تکنولوژی را به ايران بفروشد؟ ما می خواهيم برای آنها توضيح دهيم و آنها بايد درک کنند که چند دلار سودِ بيشتر به جان يک نفر نمی هم ارزد.»

اما اينکه آيا شکايت اين دو در آمريکا پذيرفته گردد، معلوم نيست. با اينحال آنها قصد دارند نشانی از خود بر جای گذارند - از پدر و ساير قربانيان احتمالی.

شرکت اِن اِس اِن می بايست از عواقب احتمالی محصولات خود آگاهی داشته باشد.

پرسش گزارشگر تلويزيون آلمان: «اما چرا با اينحال اصلا يک چنين معامله ای را صورت داده اند؟»

اولاف شولتس، رئيس مؤسسه ی European Affairs ، شبکه زيمنس نوکيا: راستش اينکه «ما اين بخش را از شرکت ديگری در سال ۲۰۰۷ تحويل گرفته بوديم همراه مشتريان مربوطه، و در سال ۲۰۰۹ آنرا به فروش رسانديم. البته در اين فاصله معاملات همچنان ادامه داشت. معامله مذکور با ايران برای ما هيچ رضايت بخش نبوده است و اين موضوع را در گذشته بارها تکرار کرده ايم .اگر اين بخش را زودتر رد کرده بوديم، باعث خوشحالی مان می بود.»

آنها البته بخش مزبور را رد کرده اند. اما با اينجال معاملات مربوطه پس از انجام فروش هم ادامه دارند، منتها توسط يک شرکت ديگر.

بازار فروش آتی

در نظر وازارت اقتصاد آلمان که مسئول صادرات اين کشور است، تکنولوژی اطلاعاتی مراقبتی چنان که اين سند استراتژيک نشان می دهد، آينده ی خوبی دارد و بايد مورد حمايت قرار گيرد. بدين ترتيب وزارت اقتصاد در پاسخ سئوالی که يکی از نمايندگان حزب سبزها مطرح نموده است، پاسخ داد. «صادرات تکنولوژی مراقبتی می توانند توسط ضمانت هرمس حمايت شوند.»

کنستانتين فُن نُتس، نماينده حزب سبزها در مجلس آلمان: «اين بدان معنی است که دولت آلمان چه مستقيما و چه بطور غير مستقيم از صدور تکنولوژی مراقبتی ساخت آلمان به خارج حمايت می کند و هراس ما از اين است که اين صادرات به دست ديکتاتورها و رژيم های ستمگری که مردم خويش را سرکوب می کنند نيز برسد.»

اطلاعات دقيقی را در باره صادرات مزبور، آن وزارتخانه به خبرنگار زاپ نداد. به عبارت ديگر اين است حمايتی که دولت آلمان از جنبش های آزاديبخش در رژيم های قانون شکن مدعی انجام آن می باشد.

گزارش ويديويی برنامه زاپ در شبکه رسمی آلمان به انگليسی :


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016