شنبه 26 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه ایران: تصمیم گیری درباره هواپیمای آمریكایی به عهده شورای عالی امنیت ملی است

به گزارش ایرنا، علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر اینکه کشورش 'صاحب اختیار' هواپیمای تجسسی آمریكا است، گفته است: هرگونه تصمیم گیری در باره این هواپیما به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

صالحی امكان استرداد آن و نیز كمك گرفتن از كشورهای دیگر برای به زمین نشاندن این هواپیمای پیشرفته جاسوسی را رد كرد.

وی با بیان این كه چند روز خبر به زمین نشاندن هواپیمای تجسسی آمریكا را به عمد اعلام نكردیم تا تناقضات گفتاری مقامات آمریكایی آشكار شود، اظهار داشت: ادعاهای آمریكا در باره این هواپیمای فوق مدرن تجسسی بی پایه و اساس بوده و برای توجیه عمل خصمانه اش است.

وی تصریح كرد آمریكا چه بخواهد باور كند و چه نكند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون كمك هیچ كشور خارجی این هواپیما را با كمترین آسیب به زمین نشانده اند.

صالحی با رد برخی ادعاها مبنی بر كمك گرفتن از كارشناسان كشورهای دیگر برای به زمین نشاندن هواپیمای آمریكایی گفت: وقتی چنین 'پهپادی' وارد كشور می شود، فرصتی نیست كه از كسی كمك بخواهید؛ خودمان اكنون هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز تجسسی می سازیم.

وزیر امور خارجه افزود: اینطور نیست كه ما در خلاء بوده و ناگهان توانسته باشیم این اقدام را انجام دهیم؛ این امر مسبوق به سابقه است؛ یعنی عزیزان ما در نیروهای مسلح، سال ها این توانمندی را ایجاد كرده بودند و لذا ضرورتی نداشت از كشور دیگری استفاده كنیم.

وزیر خارجه ایران افزود حتی گفته اند این هواپیما خودش به زمین نشسته است؛ خب! باور این كار برای آنها سخت است و شاید اگر من هم جای آنها بودم به غرورمان بر می خورد كه كشوری در حال توسعه اینگونه بتواند به بالاترین فناوری های پیچیده كنترلی، مخابراتی و رادیویی دست یابد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریكایی ها پیامی را از طریق سفیر سوئیس فرستاده بودند و در آن پیام تقاضا كرده اند این هواپیما را پس بدهید؛ به همین سادگی.

صالحی اظهار داشت: پاسخ ما مشخص است؛ حالا آنها برای این كه از این مهلكه خود را خارج كنند، ادعاهای دیگری دارند؛ از جمله این كه اعلام كرده اند این هواپیما در حال انجام ماموریت سازمان ملل بوده است.

صالحی تاكید كرد ما اكنون صاحب اختیار این هواپیما هستیم.

صالحی گفت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب كنوانسیون های بین المللی این 'تجاوز' را پیگیری و از حقوق ملت دفاع می كند.

وزیر امور خارجه گفت: حضور این هواپیما را بر فراز حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، یك 'تجاوز' می دانیم و در چارچوب كنوانسیون ها كه حقوقمان در آنها لحاظ شده است، به همان میزان كه خود را 'متعهد' می دانیم، به همان میزان نیز سعی خواهیم كرد از 'حقوقمان' دفاع كنیم و به هر آنچه در این كنوانسیون ها پیش بینی شده است، عمل خواهیم كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی توضیح داد با توجه به بررسی هایی كه انجام دادیم هواپیمای تجسسی آمریكا از افغانستان عبور كرده و به فضای ایران آمده بود؛ از این رو از دولت محترم جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا كردیم كه به این موضوع بطور جدی رسیدگی كند و دیگر اجازه ندهد چنین اتفاقی بیفتد؛ چرا كه این امر به عنوان یك 'اقدام غیردوستانه' تلقی می شود.

صالحی یادآور شد چنانچه توافقی بین آمریكا و افغانستان وجود دارد كه این هواپیماهای تجسسی در خاك افغانستان استفاده شوند، باید در همان محدوده توافق شده باشد و چنانچه این هواپیماها بخواهند به خارج از مرزهای آن كشور تجاوز كنند، امری 'غیردوستانه' از سوی كشور همسایه تلقی می شود.

وزیر امور خارجه تاكید كرد: همسایه ما باید اینگونه رفتارها را رصد كند و مراقب باشد این اتفاقات دوباره تكرار نشود و خاك افغانستان علیه كشور دیگری استفاده نشود.

وی به همه همسایگان جمهوری اسلامی ایران توصیه كرد خاك و حریم هوایی خود را در اختیار آمریكا و همپیمانانش قرار ندهند؛ چرا كه 'اقدامی غیر دوستانه' تلقی می شود.

وی اظهار داشت: 'اعتراضی' را به دبیر كل سازمان ملل متحد ارسال كردیم و اعتراض هایی را نیز برای دبیر كل سازمان همكاری اسلامی و دبیر كل جنبش عدم تعهد ارسال كرده ایم.

وزیر خارجه ایران تاكید كرد وزارتش از بعد حقوقی نیز در حال بررسی این تجاوز است تا جنبه های خاصی را به اجرا بگذارد.

صالحی گفت: اكنون نمی خواهم پیش بینی امری را كنم یا مراجعی را اعلام كنم؛ تا حقوقدانان ما با دقت كافی نظرات خود را اعلام نكنند، نمی خواهم پیشدستی كنم. اما به تمام مراجعی كه از نظر حقوقی می توانیم موضوع را ارجاع دهیم، ارجاع خواهیم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016