یکشنبه 27 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واسلاو هاول، نمایشنامه نویس و سیاستمدار معروف چک درگذشت

به گزارش خبرنامه گویا واسلاو هاول، نمایشنامه نویس و سیاستمدار معروف چک در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

هاول در سال ۱۹۸۹ اولین رئیس جمهور غیرکمونیست حکومت چکسلواکی شد، وی نقشی کلیدی در پیروزی انقلاب مخملین چکسلواکی داشت، انقلابی بدون خونریزی که منجر به فروپاشی حکومت کمونیستی چکسلواکی و تشکیل دو کشور جدید چک و اسلواکی شد.

او در سال های دهه هفتاد میلادی به عنوان نمایش نامه نویسی مخالف حکومت کمونیستی به شهرت جهانی رسید.

در سال ۱۹۹۰ در اولین انتخابات کشور جمهوری چک پس از انقلاب مخملین به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد. از جمله اقدامات مهم وی در اولین دورهٔ ریاست جمهوری فرمان عفو عمومی برای بسیاری از زندانیان و محکومان رزیم گذشته بود، اقدامی که به گفتهٔ بسیاری از منتقدانش آمار جرم را بعد از آن سال‌ها بالا برد هاول قضاوت محاکم ناعادل را قابل اعتماد نمی دانست.

وی در سال ۱۹۹۸ برای بار دوم به ریاست جمهوری کشورش برگزیده شد ولی این دوران ریاست، دوران کسالت جسمانی وی بود و بیماری‌های دستگاه گوارشی و سرطان شش به علت استعمال دخانیات باعث نگرانی دوستداران وی گردید. در دنیای سیاست هاول همواره از مقاومت‌های بدون خشونت حمایت می کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال ۲۰۰۳ او موفق به دریافت جایزه صلح گاندی از طرف حکومت هند به خاطر حمایتهای او از حقوق بشر در بدترین شرایط و فعالیتهای صلح دوستانه گردید. وی از جمله شخصیتهایی بود که به حکومت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی اکبر گنجی اعتراض کرده و خواستار آزادی وی از زندان شد. او همچنین در اکتبر ۲۰۱۰، در یک همایش بین‌المللی در پراگ به حمایت از نسرین ستوده وکیل دربند ایرانی پرداخت و خواستار آزادی فوری او از زندان شد.

هاول در طول زندگی سیاسی و هنری از طرف گروه‌ها و شخصیات بین‌المللی زیادی مورد تقدیر قرار گرفته است که از آنجمله می توان به مدال آزادی فیلادلفیا ۱۹۹۴، نامزدی دریافت جائزه صلح نوبل و جائزه صلح گاندی اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016