شنبه 3 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: فتنه گران صلاحيت نمايندگی مجلس را ندارند، ليست ندادن اصلاح طلبان به دليل اختلاف داخلی آن هاست، فارس


خبرگزاری فارس: رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکيد می‌کند که فتنه‌گران صلاحيت نمايندگی در مجلس را ندارند. فتنه‌گران و وابستگان آنها در صف اپوزيسيون نظام قرار گرفته‌اند و راهی برای حضور در انتخابات ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماينده مردم تهران و رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگويی تفصيلی با نشريه پنجره به بحث انتخابات آينده پرداخت که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

وی در اين گفت‌وگو تصريح می‌کند که فتنه‌گران و وابستگان آنها در صف اپوزسيون نظام قرار گرفته‌اند و راهی برای حضور در انتخابات ندارند.

_با نزديک شدن به نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بحث شرکت يا عدم شرکت جبهه اصلاحات در انتخابات از سوی چهره‌های مختلف اصلاح طلبان مطرح است. وضعيت فعلی اصلاح طلبان را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصلاح طلبان را نبايد يک گروه مشخص ديد بلکه آنها را بايد يک طيف گسترده شامل رفتارهای مختلف در نظر گرفت. در طيف گسترده اصلاح طلبان دسته‌ای وجود دارد که در چارچوب نظام فعاليت می‌کند.
اين گروه در اواخر ۸۸ اگرچه دير بود، موضع خود را درباره فتنه‌گران تحت حمايت غرب مشخص کرد و از آنها نيز فاصله گرفت. اين دسته قطعا می‌تواند در انتخابات پيش رو، به عنوان کانديدا شرکت کند و هيچ کسی نمی‌تواند مانع شرکت آنها شود.
دسته ديگری هم هستند که در خارج از چارچوب‌های مشخص نظام و قانون اساسی فعاليت کرده و می‌کنند. در ماجرای فتنه ۸۸ شاهد بوديم که در رأس اين دسته دو نفر از سياستمداران سابق قرار داشتند و آن را رهبری می‌کردند. بماند که چه قدر از سوی اطرافيان خود مديريت شدند ولی طيف عمده‌ای از سياستمداران را هم به سمت خود کشاندند و دچار مخمصه کردند و اقليت مجلس را هم از نظر سياسی از حيز انتفاع انداختند.
اين دسته در فتنه ۸۸ به صورت مشخص وارد شدند و مقصر اصلی اتفاقاتی بودند که رقم خورد. اين بخش از اصلاح طلبان قطعا صلاحيت خود را برای فعاليت در نظام به عنوان نماينده مردم از دست داده‌اند. به همين دليل در انتخابات پيش رو اين دسته حق نامزد شدن برای تصدی نمايندگی مردم را ندارند ولی حق رای دادن به عنوان يک شهروند را خواهند داشت.

_اين روزها در بين رسانه‌های به ظاهر اصلاح طلب، بحثی مطرح است مبنی بر اينکه انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی را تحريم کنند و در آن شرکت نکنند. اين ادعا را چگونه می‌بينيد؟
اصلاح طلب واقعی انتخابات را تحريم نمی‌کند چرا که می‌داند تحريم انتخابات آينده و هر انتخابات ديگری به ضرر خودش خواهد بود. وقتی طبق قانون اساسی، بستری فراهم شده که تمامی گروه‌های معتقد به چارچوب‌های نظام می‌توانند با استفاده از آن در انتخابات شرکت کرده و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند، هر گروهی که در رقابت شرکت نکند قطعا اشتباه کرده و خودش ضرر کرده است.

_ منظور من بيشتر معطوف به آن دسته‌ای از طيف اصلاحات بود که در چند سال اخير به خارج از کشور رفته‌اند و در چارچوب نظام هم فعاليت نمی‌کنند؟
اين دسته که وضع‌شان کاملا مشخص است. فتنه‌گران و وابستگان آنها در صف اپوزيسيون نظام قرار گرفته‌اند و همانطور که گفتم راهی برای حضور در انتخابات ندارند پس جز اين که انتخابات را تحريم کنند گزينه‌ای ندارند.

- آقای سيدمحمد خاتمی اخيراً دو نظر متناقض درباره انتخابات اظهار کرده‌اند. در جايی گفته‌اند که اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند و در جايی هم گفته‌اند که اصلاح طلبان انتخابات را تحريم نمی‌کنند. اين دو اظهار نظر متناقض را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟
البته من پرسيدم وموضوع دقيقا اين گونه نيست که مطرح شده است. آنها انتخابات را تحريم نمی‌کنند ولی مدعی هستند که نمی‌خواهند به اسم اصلاح طلبان، ليست سراسری در کشور و در حوزه‌های انتخابيه بدهند.

_ برخی معتقدند که دليل اصلی اين که اصلاح طلبان نمی‌خواهند ليست سراسری بدهند به عدم موفقيت‌ احتمالی آنها در انتخابات مجلس نهم و عدم اقبال مردم به آنها برمی‌گردد. آيا می‌توان اين فرضيه را دليل اصلی عدم شرکت به صورت فهرست نام و نشان‌دار دانست؟
اين که اصلاح طلبان ليست سراسری نمی‌دهند، بيشتر به عدم توانايی آنها در دادن فهرست انتخاباتی وابسته است چرا که به نظر می‌رسد آنها بين خودشان اختلاف هم دارند و نمی‌توانند بر يک ليست واحد اجماع کنند. ولی قطعا برنامه و تصميم آنها اين است که هر يک از چهره‌های اصلاح طلبان می‌توانند به صورت فردی در انتخابات مجلس نهم شرکت کند.
به نظرم اگر اصلاح طلبان در حوزه انتخابيه؛ افراد خوشنام، خدوم و مدير معرفی کنند قطعا اين شانس را خواهند داشت که موفقيت هم کسب کنند.

_ ترکيب آينده مجلس را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟ آيا اصلاح طلبان مجلس نهم ترکيبی شبيه به ترکيب اصلاح طلبان مجلس هشتم خواهند داشت؟
قضاوت درباره آينده مجلس خيلی زود است. پيش‌بينی آينده هم سخت است و من نمی‌توانم به صورت مشخص وارد آن بشوم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016