شنبه 10 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوي شوراي نگهبان از تعقيب مدعيان نفوذ برخي افراد در شوراي نگهبان خبرداد، ایسنا

سخنگوي شوراي نگهبان به تشريح اقدامات اين شورا پس از اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان كانديداتوري انتخابات مجلس نهم پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عباسعلي كدخدايي در نشست روز شنبه خود با خبرنگاران تصريح كرد: قانون در ماده 28 شرايط را و در مواد 29 و 30 موانع را مطرح كرده است. از نظر ما شرايط بايد موجود و موانع بايد مفقود باشد.

وي ادامه داد: از امروز گزارش كار بايد به مراجع چهارگانه ارسال شود و كار هيات‌هاي اجرايي آغاز مي‌شود. كار رسمي شوراي نگهبان از بيستم دي ماه به بعد آغاز مي‌شود و بررسي‌هاي ما در تاريخ اول اسفند به اتمام مي‌رسد. شوراي نگهبان پايان وقت روز نخست اسفندماه نتايج نهايي را به وزارت كشور اعلام مي‌كند.

شوراي نگهبان در رابطه با برگزاري بخشي از انتخابات به صورت رايانه‌اي نيز اظهار كرد: در خصوص رايانه‌اي شدن همكاري‌هاي لازم با وزارت كشور انجام شده و خوشبختانه اقدامات خوبي صورت گرفته است. ثبت‌نام كانديداها از طريق پايگاه‌هاي تعبيه شده به صورت رايانه‌اي انجام شد و تا آنجا كه امكانات فني و قانوني به دوستان ما در وزارت كشور اجازه دهد، ما نيز آماده‌ايم. شوراي نگهبان اين آمادگي را دارد تا جايي كه وزارت كشور بتواند امكانات را فراهم كند اقدامات لازم را انجام دهد.

كدخدايي با بيان اينكه شوراي نگهبان همواره در بحث برگزاري انتخابات به صورت رايانه‌اي پيش‌قدم بوده است، خاطرنشان كرد: بحث امكانات فني و مجوزهاي قانوني شرط اصلي است كه دوستان ما در وزارت كشور تا هر مرحله‌اي كه پيش رفتند ما نيز همراهي مي‌كنيم.

خبرنگاري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه با توجه به ثبت‌نام تعداد كمي از اصلاح‌طلبان، برخي معتقدند كه انتخابات مجلس رقابتي نخواهد بود و خواستار ارزيابي سخنگوي شوراي نگهبان شد كه كدخدايي در پاسخ تصريح كرد: اگر آمار ثبت‌نام كنندگان را ملاحظه كنيد، خلاف نظر شما را نشان مي‌دهد. در ميان ثبت‌نام كنندگان هم گروه‌هاي اصلاح‌طلب هستند و هم گروه‌هاي ديگر. تعداد مراجعه‌كنندگان براي ثبت‌نام بالا بوده كه امكان مشاركت و رقابت را فراهم مي‌كند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اينكه برخي اشخاص و گروه‌ها معتقدند كه برخي جريان‌هاي خاص حتي در هيات‌هاي نظارت شوراي نگهبان نيز نفوذ كرده‌اند، گفت: اين سوال را از من نپرسيد. بايد از كساني كه اين موضوع را مطرح كرده‌اند بخواهيد تا مستندات خود را ارائه دهند. ما نيز كساني را كه اين مطالب را مطرح كرده‌اند تحت تعقيب قرار داده‌ايم. آنان بايد مستندات خود را ارائه كنند و اگر مستندات خود را ارائه نكنند بايد در مراجع قضايي پاسخگو باشند.

خبرنگار ديگري با بيان اينكه برخي كانديداها زمان ثبت‌نام با هيات‌هاي چند نفره و برخي با هنرمندان حضور يافته‌اند، پرسيد كه آيا اين‌گونه اقدامات مصداق تبليغات زودهنگام است؟

سخنگوي شوراي نگهبان پاسخ داد: قانوني در اين رابطه نداريم و قطعا اگر مصداق تبليغات زودهنگام باشد در بررسي صلاحيت‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد.

كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اينكه اخيرا دبير شوراي نگهبان مطرح كرده كساني وارد عرصه انتخابات شوند كه واجد صلاحيت هستند و اين اظهارات باعث ايجاد شائبه شده كه اين‌گونه سخنان همراه با موضع است، گفت: شوراي نگهبان بر اساس قانون و معيارهاي قانوني عمل مي‌كند و هيچ‌گونه نگاه سياسي و سليقه‌اي نخواهد داشت. معيارهاي قانوني ملاك بررسي صلاحيت‌ها خواهد بود.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه گفته شده وزارت كشور مي‌تواند حدود 20 درصد از حوزه‌هاي انتخابيه را به صورت رايانه‌اي برگزار كند، اظهار كرد: ما اعلام كرده‌ايم كه هر كدام از حوزه‌هايي كه امكانات فني آن اجازه دهد آماده هستيم و امكان نظارت نيز داريم اما اينكه تا پايان مهلتي كه وجود دارد چه تعدادي از حوزه‌ها را وزارت كشور بتواند به صورت رايانه‌اي برگزار كند، منوط به تصميمات و امكاناتي است كه وزارت كشور دارد. از نظر ما هيچ منعي وجود ندارد و هر درصدي كه وزارت كشور آمادگي داشته باشد، ما آماده نظارت هستيم.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي در خصوص توطئه‌هاي دشمنان نيز يادآور شد: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه از پا نمي‌نشينند. آنها آماده توطئه هستند. اينكه ما اعلام كنيم دشمنان ساكت هستند، خوش‌خيالي است اما در مقابل اين امر مردم ما هميشه در صحنه حضور داشته‌اند و با هدايت رهبري توطئه‌ها را خنثي كرده‌اند.

اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان تصريح كرد: در اين دوره نيز ممكن است شاهد مشكلاتي باشيم كه از سوي دشمنان ايجاد مي‌شود اما حضور پرشور مردم پاسخ محكمي به اين دشمني‌ها خواهد بود.

كدخدايي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به كاهش ميزان ثبت‌نام كنندگان اين دوره از انتخابات مجلس در مقايسه با دوره قبل اشاره كرده بود، تصريح كرد: من آمار رسمي را اعلام نمي‌كنم زيرا مرجع رسمي آمار، وزارت كشور است و ما پس از اينكه آمار به صورت رسمي از سوي وزارت كشور اعلام شد مي‌توانيم اعلام نظر كنيم.

وي اظهار كرد:‌ در انتخابات مجلس هشتم، 7600 نفر ثبت‌نام كردند و در اين دوره 5400 نفر. بايد توجه داشت كه در دوره قبل ما مساله مدرك را نداشتيم و حداقل مدرك كارشناسي بود و ميزان افرادي كه با مدرك كارشناسي ثبت‌نام كرده بودند حدود 2800 نفر بودند اما اين بار با مصوبه مجلس حداقل مدرك كارشناسي ارشد است و اگر اين 2800 نفر را به آمار فعلي اضافه كنيم، بيشتر خواهد شد.

سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: از سوي ديگر كساني كه در ادوار گذشته با مدارك ناقص مراجعه مي‌كردند اين بار ثبت‌نام نشدند و اگر اين دو عامل را كنار هم بگذاريم آمار فعلي از داوطلبان مجلس هشتم بيشتر خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگاري با اشاره به هشدارهايي كه از سوي برخي افراد در مورد جريانات خاص داده مي‌شود، از سخنگوي شوراي نگهبان خواستار پاسخ شد كه وي گفت: اگر اقدامات مغاير با قانون باشد قطعا برخورد مي‌كنيم ولي اگر رفتار مغاير نباشد، نه تنها شورا بلكه هيچ مرجع ديگري نمي‌تواند برخورد كند.

خبرنگار ديگري اتفاق اخير مجلس را مورد اشاره قرار داد و سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه آيا توهين كردن افراد مي‌تواند مصداقي براي رد صلاحيت باشد؟

كدخدايي گفت: اگر مشمول محكوميت‌هاي قضايي باشد، بله مي‌تواند.

خبرنگار ديگري گفت كه در بسياري از كشورها افرادي كه براي انتخابات مجلس نامزد مي‌شوند از احزاب هستند ولي در ايران اين‌گونه نيست و افراد، مستقل حضور مي‌يابند كه كدخدايي در واكنش به اين اظهار نظر تصريح كرد: در اكثر كشورها احزاب حضور فعالي دارند. در كشور ما نيز قانون احزاب وجود دارد و احزاب متعددي نيز در كشور داريم. فعاليت‌هاي حزبي نيز كم و بيش انجام مي‌شود ولي هنوز حزب در جامعه‌ ما نهادينه نشده است.

وي اضافه كرد: اگر در مقاطعي بحث حزب بتواند به عنوان امر نهادينه شده در جامعه اتفاق بيفتد، قانون نيز مي‌تواند به اين سمت برود كه انتخابات را از طريق احزاب برگزار كند و شايد اگر از طريق احزاب برگزار شود برخي از مشكلات كه اين روزها داريم برطرف شود.

خبرنگاري با اشاره به اين اظهارنظر سخنگوي شوراي نگهبان كه ما كاري به جناح‌ها نداريم، گفت كه برخي تحليل‌ها به اين سمت رفته كه شوراي نگهبان احتمالا نسبت به كساني كه در حوادث پس از انتخابات سكوت كرده يا مواضع دوپهلو داشته‌اند، با اغماض برخورد مي‌كند.

كدخدايي در پاسخ به اين اظهار نظر خاطرنشان كرد: ما به عنوان نهاد انقلابي و پاسدار قانون اساسي تلاش مي‌كنيم از قانون اساسي پاسداري كنيم و رفتارمان بر اساس قانون باشد.

وي در خصوص سرنوشت طرح كسب و كار نيز گفت: اين طرح تازه به دست ما رسيده و ان‌شاالله در جلسات آتي مورد بحث قرار مي‌گيرد و نتايج آن اعلام مي‌شود.

آخرين سوال نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان اين‌گونه مطرح شد كه با توجه به اينكه اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات ليست ارائه نكرده‌اند، آيا شاهد حضور مردم در انتخابات خواهيم بود؟ كه كدخدايي در پاسخ گفت: معمولا مردم ما خيلي توجهي به احزاب و گروه‌ها ندارند و به صورت خودجوش وقتي قرار باشد از كيان نظام دفاع كنند، حضور مي‌يابند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016