دوشنبه 12 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تغييرات قيمت دلار بازهم لحظه‌ای شد، دلار در آستانه ۱۷۰۰ تومان، مهر

نرخ دلار در مرکز ارزفروشان تهران در حال حاضر به صورت لحظه‌ای درحال تغيير است و برخی صرافان نيز از ناياب شدن اين نوع ارز خبر می‌دهند. در همين حال، برخی از دلالان در آخرين خريد و فروش‌های خود، دلار را ۱۶۹۵ تومان به متقاضيان می‌فروشند.

خبرنگار مهر از بازار ارزفروشان تهران که مرکز آن در خيابان فردوسی و چهار راه استانبول است، گزارش داد: قيمت دلار هم اکنون به صورت لحظه ای تعيين می‌شود، صرافان لحظه‌ای به خريداران يک نرخ و در لحظه‌ای ديگر نرخ ديگری را اعلام می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسياری از صرافان هم از فروش دلار امتناع و به متقاضيان اعلام می کنند که دلار برای فروش نداريم، به نظر می رسد که دلار در بازار ناياب شده است.

سرگذشت خريد دلار

خبرنگار مهر که برای خريد دلار به يکی از صرافی ها به عنوان مشتری مراجعه کرده بود، با پيشنهاد قيمت ۱۶۴۰ تومان يعنی همان نرخ دلالی و واسطه گری مواجه شد، اما پس از چند ثانيه در پی تماس تلفنی که به صراف شد، به خبرنگار مهر گفت که دلاری برای فروش نداريم.

خبرنگار مهر به صراف اعتراض کرد، وی پاسخ داد نرخ دلار هم اکنون به ۱۶۸۰ رسيده است، اما باز هم مردد ماند و دوباره با تماس تلفنی ديگر خطاب به خبرنگار مهر گفت که هم اکنون نرخ دلار به ۱۶۹۵ تومان رسيده است و خبرنگار مهر هم با همين نرخ دلار را خريداری کرد.

افزايش لحظه ای قيمت دلار منجر به افزايش ۵۵ تومانی قيمت دلار در نيم ساعت از ۱۶۴۰ تومان به ۱۶۹۵ تومان شده است. برخی از صرافان در گفتگو با مهر پيش بينی کردند که دلار ۲۰۰۰ تومان دور از دسترس نيست.

نوسانات بازار ارز حتی با تغيير معاون ارزی اين بانک هم مهار نشد. در حال حاضر اکثر صرافی های ميدان فردوسی از درج نرخ دلار بر روی تابلوهای خود امتناع می کنند و مشتريان را بلاتکليف نگه داشته اند.

البته با توجه به اينکه نرخ صرافی ها با نرخ بازار آزاد تفاوتی نمی کند، مشتريان با توجه به اينکه قيمتها به صورت لحظه ای تعيين می شود، ناچار به تهيه ارز مورد نياز خود را واسطه ها و سفته بازان می شوند.

فعالان بازار ارز يکی از عوامل مهم افزايش نرخ ارز را تحريک تقاضا و افزايش تقاضا برای خريد عنوان می کنند. افزايش نقدينگی سرگردان در بازار ارز باعث تشديد دلالی و ايجاد چنين وضعيتی شده است.

فعالانی که از فروش دلار امتناع می کنند، دليل اين کار را امکان افزايش مجدد قيمت عنوان می کنند و شرايط مذکور را ناشی از جو روانی می دانند که باعث می شود خريدار و فروشنده دچارسردرگمی شوند و واکنشهای لحظه ای از خود بروز دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016