چهارشنبه 14 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرانی 25درصدی بهای مسكن متاثر از افزایش قیمت ارز و سكه، روزنامه شرق

بازار مسكن دوباره اوج گرفته است و قيمت مسكن طي هفته‌هاي اخير با رشد 25درصدي مواجه بوده است. بازار مسكن اما در آينده‌اي نه چندان دور مجددا طعم افزايش قيمت‌ها را خواهد چشيد؛ چرا‌كه فاز دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در راه است و بر اساس تحليل كارشناسان اين مرحله از هدفمندي تاثير چشمگيري بر قيمت مسكن خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشاوران املاك مي‌گويند كه در چند هفته اخير قيمت مسكن متاثر از بازار سكه و ارز با افزايش حدود 25درصدي مواجه شده است كه پيش‌بيني مي‌شود با اجراي فازدوم هدفمندي يارانه‌ها، اين قيمت‌ها باز هم تغيير كند. بر اساس اين گزارش هنوز مدت زيادي از ركود مسكن در تهران نمي‌گذرد كه قيمت‌ها با جهش بي‌سابقه‌اي در دو سال گذشته روبه‌رو شده و به سرعت افزايش مي‌يابند و به نظر مي‌رسد نقدينگي‌هاي سرگردان بازار سكه و ارز به سمت بازار مسكن پيش رفته‌اند.

گرچه مسوولان در ماه‌هاي اخير بارها بر اين امر تاكيد كرده بودند كه قيمت مسكن به واسطه افتتاح‌هاي مسكن مهر و تمهيدات دولت افزايشي ندارد، اما فعالان بازار مسكن اعلام مي‌كنند كه پيش‌بيني مي‌شده كه در نيمه دوم سال مانند سال 85 با جهش قيمت‌ها روبه‌رو باشيم. در واقع نزديك شدن به پايان سال و اعلام اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها كه تاثير زيادي بر قيمت حامل‌هاي انرژي دارد، از عوامل محرك بازار مسكن در دو هفته اخير بوده است كه در كنار آن مي‌توان افزايش روزانه قيمت سكه و نوسان بازار ارز را هم در اين امر دخيل دانست. بر اين اساس، قيمت يك واحد 35متري در محدوده نواب با پاركينگ و انباري متري يك‌ميليون و 500هزار تومان اعلام شده است. چنين واحدي در محدوده خيابان اسكندري با قيمت متري يك‌ميليون‌و 730‌هزار تومان و در منطقه خيابان جيحون محدوده دامپزشكي يك ميليون‌و 800‌هزار تومان عرضه شده است. اين در حالي است كه تا چندي پيش قيمت چنين واحد‌هايي حداكثر متري يك ميليون و پانصد هزار تومان بود. در منطقه شهران يك واحد 45 متري، متري دو‌ميليون‌و صد‌هزار تومان و در محدوده سهروردي واحدي با 42‌متر مساحت كه داراي پاركينگ و آسانسور است، متري سه ميليون‌و 800‌هزار تومان به فروش مي‌رسد.

همچنين در منطقه پيروزي يك واحد آپارتمان 44 متري كه 12 سال عمر دارد، با قيمت متري يك‌ميليون‌و 500‌هزار تومان به فروش مي‌رسد. يك آپارتمان هفت‌ساله، 46 متري، در محدوده چهار راه لشگر، متري يك‌ميليون‌و 300‌تومان به فروش مي‌رسد درحالي‌كه در محدوده اقدسيه يك واحد 48 متري، با قيمت متری سه‌ميليون‌و 300‌هزار تومان و در محدوده گيشا يك واحد 55 متري، با قيمت متري سه ميليون تومان به فروش مي‌رسند. در منطقه قيطريه نيز قيمت يك واحد 58 متري، 209‌ميليون تومان يا حدودا متري سه‌ميليون‌و 600‌هزار تومان تعيين شده و اين درحالي است كه چنين واحدي در منطقه افسريه با قيمت متري يك‌ميليون‌و 200‌هزار تومان عرضه شده است. در محدوده بلوار فردوس نيز يك واحد آپارتمان 67 متري نوساز با قيمت متري دو‌ميليون‌و 500‌هزار تومان و واحدي 65 متري با پنج‌سال عمر، دو‌ميليون‌و 400‌هزار تومان به فروش مي‌رسد. به علاوه درحالي در منطقه ستارخان 70 متر آپارتمان با پاركينگ و انباري متري دو‌ميليون‌و 250‌هزار تومان و در شهرري واحدي با همين متراژ، متري يك‌ميليون‌و 600‌هزار تومان به فروش مي‌رسد كه چنين واحدي در محدوده خيابان هلال‌احمر متري يك‌ميليون‌و 400‌هزار تومان عرضه شده است.

براساس اين گزارش، يك واحد 70 متري در ميدان كتاب سعادت‌آباد، متري دو‌ميليون‌و 600‌هزار تومان و در منطقه گيشا دوميليون‌و 300‌هزار تومان به فروش مي‌رسد و يك واحد 75 متري، در منطقه پاسداران با يك سال عمر، متري چهار‌ميليون تومان عرضه شده است. همچنين در منطقه‌ ونك شيخ بهايي يك واحد 85 متري با قيمت 357‌ميليون معادل متري چهار‌ميليون‌و 200‌هزار تومان، در منطقه سهروردي شمالي، آپارتماني 85 متري با عمر 10 سال، متري دو‌ميليون‌و 400‌هزار تومان عرضه شده است. براساس اين گزارش، طبق روال قديمي بازار مسكن قيمت واحد‌هاي كوچك‌تر بالاتر است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تقاضا براي واحد‌هاي كوچك بيشتر بوده و همچنين افزايش قيمت اين واحد‌ها نسبت به واحد‌هاي بزرگ‌تر محسوس‌تر است. از سوي ديگر تعداد 74‌هزار‌و 174 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداري‌هاي كشور در بهار 90 صادر شده است كه اين عدد نسبت به فصل گذشته حدود 22 و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 2/14درصد كاهش داشته است و در صورتي‌كه اين روند ادامه يابد با توجه به تقاضاي بسيار زياد براي اين كالاي حياتي به نظر مي‌رسد كه قيمت مسكن كه اكنون براي جهش خيز برداشته است، دچار رشد شود. اين در حالي است كه برخي كارشناسان اين بخش معتقدند قيمت ملك از ابتداي سال تاكنون از افزايش 35‌درصدي برخوردار شده است و ‌به‌نظر مي‌رسد تا پايان سال قيمت‌ها حدود 25‌درصد ديگر بالا برود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016