شنبه 17 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدیرعامل پیشین خانه سینما:‌ حذف «به نام خدا» از اساسنامه خانه سینما کذب است، فارس

احمدرضا درویش گفت: من عملکرد خانه سینما را مبرا از خطا نمی‌دانم اما دولت به عنوان سکاندار عرصه فرهنگ باید در این مسئله پدری کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته «احمدرضا درویش» در خصوص جشنواره پانزدهم فیلم فجر و خاطره اهدای جایزه به پدر شهید جهان‌آرا سخن گفت و ‌بحث در‌خصوص خانه سینما و انحلال آن مطرح شد که احمدرضا درویش و جواد شمقدری معاونت سینمایی روی خط تلفنی برنامه آمدند و مطالبی را عنوان کردند.

احمدرضا درویش که مدتی مدیرعامل خانه سینما بود درباره انحلال خانه سینما گفت: طوفان‌های سهمگین در جو سینما به وجود آمده است، من از رسانه ملی و مدیر شبکه سه توقع داشتم بخشی از برنامه هفت را که مخاطبین خود را پیدا کرده است به موضوع خانه سینما اختصاص می‌داد. بحث مهمی در این روزها مطرح است و اقدام به انحلال نهادی صنفی مطرح شده، در شرایطی که 20 سال از تاسیس خانه سینما می‌گذرد و این خانه عضو مجامع و تشکیلات داخلی و بین‌المللی است‌. به پیشنهاد خانه سینما روز ملی سینما در تقویم کشور به ثبت رسید، اما متاسفانه با این وضعیت شتابزده دستور به انحلال آن داده شده است که جای بحث دارد و من بیم آن دارم که اتفاقاتی صورت گیرد که برای هفته دیگر و اختصاص بخشی از برنامه هفت به این مسئله دیر باشد.

* درویش: در سینما به عدالت رفتار نمی‌شود

وی در ادامه ضرغامی را مدیری فرهنگی و عادل دانست و گفت: من آقای ضرغامی را می‌شناسم، ایشان مدیری فرهنگی و عادل هستند و انتظارم این بود تا در برنامه زنده‌ای که برای وزیر ارشاد در نظر گرفتند فردی از خانه سینما هم حضور داشته باشد و عدالت فرهنگی در رسانه ملی به اجرا درمی‌آمد.

وی به سوابقش در خانه سینما و عضویت‌اش اشاره کرد و گفت: بنده به دلیل سوابقم در خانه سینما اشراف به اساسنامه آن دارم. من شهادت می‌دهم حذف «به نام خدا» از اساسنامه کذب است و حذف التزام به قانون اساسی، شعائر دینی و مبانی فرهنگی و قوانین مطروحه را تکذیب می‌کنم.

درویش در ادامه گفت: من تعجب می‌کنم یک مقام مسئول در کشور چگونه بدون هیچ پشتوانه و استدلالی در برنامه‌ای زنده مطالبی را بیان می‌کند که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد‌. عادلانه نیست صدایمان را روی اهالی فرهنگ بلند کنیم. دولت با هدف سازندگی وارد عرصه شده است، تازیانه زدن بر سینماگرها اهانت بزرگی است. چگونه دلسوزی برای سینمای ایران را اعلام می‌کنند، در حالی که سینمای برخاسته از انقلاب را به مسلخ می‌بریم و به حراج می‌گذاریم.

وی به دستور انحلال خانه سینما و تیتر اول سایت‌های بیگانه و معاند اشاره کرد و گفت: انحلال خانه سینما تیتر خبرگزاری‌ها و سایت‌های بیگانه و معاند است. ما با این عمل شتابزده تابلوی تمام‌عیار چه جریاناتی شده‌ایم؟ با مشکلات و مسایل مختلفی که در کشور وجود دارد و تحریم‌های بی‌شماری که صورت گرفته است، چرا باید با رفتاری ناشیانه کاری کنیم که آب به آسیاب دشمن بریزیم. ما از بالاترین مدیر اجرایی کشور رئیس جمهور که مسئولیت شورای عالی سینما را برعهده دارند انتظار داریم تا به این مشکل رسیدگی کنند. آیا 29 صنف با 5500 عضو و 20 سال سابقه فعالیت خانه سینما منحل هستند؟

* درویش: عرصه فرهنگ عرصه تعامل است

کارگردان «روز رستاخیز» در ادامه گفت: مگر مسئولان بلند‌پایه کشور، سینمای ایران را سینمای نجیب نامگذاری نکردند، چگونه ما باید امروز شاهد این اتفاقات باشیم؟ در آستانه جشنواره فیلم فجر و انتخابات باید فضای کشور را به سمت آرامش و نشاط سوق دهیم. در اساسنامه خانه سینما که به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده، مجمع عمومی بالاترین مرجع این نهاد صنفی است و دوستان هم از خانه سینما به قوه قضاییه که بالاترین مرجع قانونی کشور است شکایت کردند.

وی در ادامه افزود: این خوب نیست انحلال خانه سینما به نام دوستانی در حافظه ملت ثبت شود که خودشان عضو خانه سینما هستند و با شعار نوکری کردن برای مردم آمدند. عرصه فرهنگ عرصه یکه‌تازی و خودکامگی نیست، عرصه فرهنگ عرصه تعامل است، ما با دشمن خودمان که در جنگ به اسارت می‌گرفتیم این رفتار را نمی‌کردیم. نباید منافع ملی سینما را هزینه اختلافات سلیقه‌ای کنیم. امروز روز وحدت و همدلی و کنار هم نشستن و دست به دست یکدیگر دادن است، اضافه کردن اختلافات مصلحت کشور نیست، قضاوت را به دادگاه بسپارید

* درویش: عملکرد خانه سینما را مبرا از خطا نمی‌دانم

درویش در خاتمه گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: من عملکرد خانه سینما را مبرا از خطا نمی‌دانم اما دولت به عنوان سکاندار عرصه فرهنگ است و باید در این مسئله پدری کند. تعطیلی و تخریب کار ساده‌ای است ولی برای خانه سینما زحمت کشیده شده و باید گفت‌و‌گو کرد و راه حل مناسب پیدا کنیم‌. بگیر و ببند کارساز نیست. در شرایط فعلی که امکان ارتباطات افزایش پیدا کرده است، باید تعامل و گفت‌و‌گو کرد، زیرا بدخواهان از این رفتارها سوءاستفاده خواهند کرد.

* فراستی: صنف مستقل از دولت به نفع سینما و دولت است

«مسعود فراستی» در ادامه برنامه در این زمینه گفت: از زمان دولت آقای احمدی‌نژاد این بحث بود که به سمت کاهش تصدی‌گری دولت برویم و سینما به بخش خصوصی با نظارت دولتی بسپاریم. به جای حمایت از تولید به سمت حمایت از اکران برویم و این یک دوره‌ای است که سینما از سرپرستی دولتی جدا شود، بدون آنکه به منافع و مصالح ملی کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد شود. من در خصوص اساسنامه و اتفاقاتی که افتاده است در جزئیات نیستم که بتوانم نظر بدهم اما فکر می‌کنم یک صنف مستقل از دولت قطعاً به نفع سینما و دولت است. چیزی که به نفع مملکت و دولت باشد به نفع سینماست اما این که صنف می‌تواند اشتباه کرده باشد و کانون این صنف مثل خانه سینما دچار اشتباهات و سیاسی‌کاری و یا کارهایی که در شأن اهالی فرهنگ و هنر نیست انجام گرفته، اتفاق افتاده باشد قطعاً یک چیزهایی بوده است.

وی در ادامه گفت: اما باید نقطه بالاتر را نگاه کرد و آن اینکه صنف فرهنگی زیر چتر دولت چندان کارساز، مثبت، شاداب و موثر نخواهد بود و به نظرم این به جای تعامل و رو به جلو رفتن نیروها را کاهش می‌دهد و بسیاری از اشتباهات را راحت می‌توان به گردن دولت انداخت و این ما را به جلو هدایت نمی‌کند. نکته بعد این که تجربه از بین رفتن صنوف و صنوف را زیر چتر دولت آوردن هم در زمینه سیاسی در اروپای غربی و فرانسه شکست خورده و هم در زمینه فرهنگی و هنری در کشورهای دیگر تجربه شکست خورده‌ای است.

فراستی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم دوستان این قسمت از صحبت درویش عزیز را در نظر بگیرند. دوستان می‌توانند سر یک میز بنشینند و اشتباهات را بگویند و تصحیح کنند و به جای این که یکی دهن‌کجی کند و دیگری عکس‌العمل باشد که به نفع سینمای ایران و به نفع نظام فرهنگی و فکری سینمای ایران است، این اساس بحث است.

* طالب‌زاده: وقت جراحی عمیق نیست

نادر طالب‌زاده دیگر مهمان برنامه درباره انحلال خانه سینما گفت: این موضوع کار من نیست اما این مقدار را می‌دانم که در یک بحران فعلی که داریم شاید وقت جراحی عمیق نباشد، قابل اصلاح است و با قاطعیت باید درست شود. من یک خاطره‌ای را نقل می‌کنم که برخی اشکالات به آن وارد است. یادم است در سفری که هیئت اسکار از امریکا به ایران آمده بودند و بسیاری دوست داشتند بدانند رئیس آکادمی اسکار چه کسی است و چه تفکراتی دارد، یک رسانه مثل «پرس‌تی‌وی‌» آمده بود و قصد داشتند با این میهمانان که به دعوت بیت‌المال به ایران آمده بودند مصاحبه کند، اجازه مصاحبه ندادند. خبرنگار این شبکه را با اصرارهای متعددی که داشت اجازه ورود به خانه سینما ندادند، این چیزی بود که دیدم. لازم نیست کودتا کنیم و یک چیزهایی را عوض کنیم باید یک مواردی اصلاح می‌شد‌. اما به نظر من باید سیستم این قدرت را داشته باشد که اصلاح شود، یک چیزی که بنا شده و جواب هم داده است ولی نیاز به اصلاح دارد و در این برهه از زمان می‌شد با یک جراحی غیرعمیق آن را اصلاح کرد و شاید هم کاری که دارند انجام می‌دهند نهایتاً منجر به همین خانه سینما شود، زیرا گفته شده باز هم نام آن خانه سینما خواهد بود و مدیریت را تغییر می‌دهند.

* شمقدری: صنوف گروگان یک جریان سیاسی شده‌اند

«جواد شمقدری» معاون امور سینمایی وزارت ارشاد روی خط گفت‌و‌گوی تلفنی برنامه هفت آمد و در پاسخ به صحبت‌های احمدرضا درویش گفت: به آقای درویش تبریک می‌گویم، فرصتی شد بعد از چهار یا پنج سال با مسایل سینما از نزدیک آشنا شوند اما فکر می‌کنم این دوری باعث شده اطلاعات‌شان ناقص باشد. ما در طول شش ماه گذشته و به خصوص هفته گذشته تلاش جدی داشتیم که دوستان در جریان اتفاقات و مسایل قرار بگیرند و آقای درویش این‌گونه محکم صحبت نکنند، زیرا واقعیت این نیست. در اساسنامه سال 87 که آقای میرکریمی در زمان آقای جعفری‌جلوه ارایه دادند این بندها حذف شده و قابل کتمان نیست؛ چیزی است که ثبت شده و موجود است.

وی در ارتباط با موارد حذف شده از اساسنامه گفت: یک موردش که در ذهنم است، در بند هیئت مدیره دقیقاً بندهای اعتقاد و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی و پایبندی به قانون اساسی حذف شده است و نداشتن فساد اخلاقی هم حذف شده است. این تغییرات متاسفانه رخ داده است. احتمالاً آقای درویش براساس اساسنامه که مصوب شورای فرهنگ عمومی بوده است صحبت می‌کنند. اگر آن اساسنامه بود این مسایل پیش نمی‌آمد. در اساسنامه این تغییرات متاسفانه رخ داده و دوستان هم باید توضیح بدهند که چرا حذف کردند. در رابطه با تشکیل صنف باید بگویم من خودم عضو کانون کارگردانان بوده و هستم و من هم می‌فهمم که صنوف اتفاقاً باید استقلال داشته باشند اما متاسفانه صنوف گروگان یک جریان سیاسی شده بودند. در این باره باید توضیح بدهم اساسنامه خانه سینما سال 66 مصوب می‌شود و خانه در سال 72 زمانی که مدیران وقت پس از ده سال مدیریت قرار است تغییر کنند بلافاصله و با یک شتابزدگی یک اساسنامه متفاوتی را می‌برند و به ثبت شرکت‌ها می‌رسانند و همزمان با مدیریت آقای ضرغامی در معاونت سینمایی خانه سینما هم پا می‌گیرد.

* شمقدری: خانه سینما دولتی‌ترین تشکل صنفی است

معاونت سینمایی در ادامه گفت: در اینجا این مطلب را می‌خواهم بگویم، اتفاقاً نطفه خانه سینما و آغاز به کار آن نشان می‌دهد دولتی‌ترین تشکل صنفی است. عجیب است که دوستان وقتی به هیئت موسس آن نگاه می‌کنند به این امر اذعان ندارند که مدیران وقت معاونت سینمایی، اداره کل نظارت و ارزشیابی و فارابی هیئت موسس هستند و چنین تشکلی متکی می‌شود به مدیرانی که ده سال در سینما مدیریت کردند، فارغ از این که نگرش ما به مدیریت آن‌ها چه باشد‌.

وی در ادامه گفت: من به آقای درویش عرض می‌کنم یک مقدار در قضاوت‌ها عجله نکنیم. این که یک شبکه خارجی جناب آقای وزیر را زشت‌ترین شخصیت هفته اعلام می‌کند حتماً از جایی دردشان آمده و این جای تحلیل دارد. چگونه می‌شود که دشمن ما که عداوت خود را طی ‌سی سال به کیان و خاک این کشور نشان داده است و الان هم از دشمنی‌اش ذره‌ای کم نشده می‌آید وزیر محترم را به خاطر یک تصمیم انقلابی و قانونی، زشت‌ترین شخصیت هفته معرفی می‌کند. من فکر می‌کنم به برخی از دوستان ما اطلاعات غلط ‌داده شده، این دلسوزی و دل‌مشغولی که به صنف دارند ما هم داریم و مهم‌تر از آن باید نسبت به سینما داشته باشیم. ما در طول شش ماه گذشته تلاش کردیم این اصلاح و جراحی با کمترین هزینه رخ بدهد اما بسیاری نخواستند‌. حتی من در هفته گذشته و ماقبل آن باز هم تلاش کردم و از عزیزان در خانه سینما خواستم که بیایند تا اگر قرار است اصلاح یا جراحی صورت گیرد با کمترین آسیب انجام شود اما نخواستند. در اواخر هفته گذشته با یکی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما جلسه گذاشتم و از آن‌ها خواهش کردم به قانون تمکین کنید و بیانیه دادن و جنجال کردن و سر و صدا کردن صلاح هیچ کس نیست و بدتر از همه صلاح سینما نیست، بالاخره وزیر محترم این کشور یک موضع قانونی گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که در این خصوص باب مذاکره بسته شده است یا خیر گفت: قبل از اینکه انحلال رسماً اعلام بشود هر نوع گفت‌و‌گو در راستای شرایط گذشته مفید بود ولی الان فکر می‌کنیم باید برای شرایط جدید باید گفت‌و‌گو کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* درویش: می‌توان به اساسنامه قبلی بازگشت/ هنر ما در مدیریت شرایط است

احمدرضا درویش در ادامه با تشکر از حضور معاون سینمایی در پشت خط برنامه سینمایی «هفت» گفت: تشکر از آقای شمقدری که می‌فرمایند من چند سال درگیر بودم برای ساخت فیلم «روز رستاخیز»، ما هر جای دنیا که باشیم رابطه‌مان با خانه سینما قطع نمی‌شود، همانطور که ایشان گرفتاری‌ها و سفرهای زیادی دارند و مسئولان محترم کشور و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی. من اطلاع دارم و اساسنامه خانه سینما الان جلوی بنده هم هست در مورد التزام به قانون اساسی پیشنهاد می‌دهم نماینده خانه سینما با نماینده وزارت ارشاد یا معاونت سینمایی به بحث در یک برنامه زنده بپردازند، گرچه حتی در اساسنامه جدید هم این اتفاق افتاده باشد کافی است که ما برگردیم به اساسنامه قبلی، معاونت حقوقی وزارت ارشاد شکایت کرده به دستگاه قضایی بابت تغییراتی که ایجاد شده و اساسنامه قبل از این اساسنامه مورد ادعا را مورد تایید قرار داده است، بنابراین می‌توانیم برگردیم به اساسنامه قبلی و به درخواست مجمع عمومی این هیئت‌مدیره می‌توانند استعفا بدهند و می‌توانند بر اساس مفاد اساسنامه قبلی نماینده وزارت ارشاد وجود داشته باشد و انتخابات جدید صورت بگیرد و افراد جدیدی گزینش بشوند برای تعامل بیشتر، برای اینکه این قضیه بتواند مدیریت شود. هنر ما در مدیریت شرایط است.

وی در ادامه گفت: در مورد تاسیس خانه سینما گفته شد ما می‌دانیم هر تشکیلات مردم نهادی که قصد تشکیل داشته باشد باید یک تشکیلات رسمی این را به راه بیاندازد و امنایی را انتخاب کند و کار را به امنا بسپارد، شما هر نهادی را در کشور نگاه کنید دایره و نهاد آن تشکیلات در دولت یا هر نهاد رسمی آن را راه‌اندازی می‌کند و می‌سپارد به دست هیئت امنا که امنا هستند که اساسنامه را تنظیم و ثبت و قانونی می‌کنند و آیین‌نامه‌ها‌ی داخلی را می‌نویسند. این روالی است که در همه جا وجود دارد و در تاسیس خانه سینما هم ‌رعایت شده است.

وی در ادامه به حرکت زشت دستگاه‌های تبلیغاتی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این حرکت زشت دستگاه‌های تبلیغاتی خارج از کشور ناشی از رفتارهای زشت ما در داخل کشور است که این جرات را به آن‌ها می‌دهد تا جسارت کنند به نمادهای فرهنگی ما. ما انتظار داریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تارک فرهنگ کشور بدرخشد. ما انتظار نداریم وقتی شرایط انحلال کشور پیش بیاید سایت‌ها و بسیاری از خبرگزاری‌ها گوش‌شان برای درج سخنان سینماگران عضو خانه سینما نشنیده شود‌. در این دو روزی که این ماجرا شدت گرفته اکثر سایت‌های داخلی مطلبی که خود بنده داشتم را منتشر نمی‌کنند و عنوان می‌شود به ما دستور دادند که انتشار پیدا نکند که حرف‌های در دل اعضای خانه سینما است. وقتی ما در داخل حرف‌ها را درج نمی‌کنیم دستگاه‌های تبلیغاتی خارج از کشور سوءاستفاده می‌کنند. یک حرف معمولی آقایان خمسه، کیانیان، انتظامی و رشیدی در سایت‌های داخلی منعکس نشده و در حال حاضر در سایت‌های بیگانه و معاند به خوبی درج شده است.

درویش در ادامه به تصمیم انقلابی و قانونی در گفته‌های شمقدری اشاره کرد و افزود: من اعتقاد دارم خانه سینما انقلابی‌ترین نهادی است که در سینمای کشور می‌تواند حیات داشته باشد و اگر ما می‌خواهیم شکلی از آرمان‌های ما را داشته باشد باید تلاش کنیم، حضور پیدا کنیم و کار کنیم زیرساخت‌ها را به وجود بیاوریم، امید و اخلاق و آگاهی را به وجود بیاوریم که الان شعار جشنواره فیلم فجر است. ما نمی‌توانیم با بخشنامه این کارها را انجام دهیم.

درویش در خاتمه افزود: توصیه برادرانه من به شما آقای شمقدری این است یا گفت‌و‌گو کنیم و یا همان شکایت قبلی را در قوه قضاییه دنبال کنید. این گونه جو کشور را و فضای ذهنی نمایندگان محترم ملت را در خانه ملت ملتهب نکنیم. تصویر و انتظاری که مقام معظم رهبری از سینمای ایران دارند و آن را سینمای نجیب مطرح کردند، خراب نکنیم. چطور شد که شما به عنوان مدیر اجرایی کشور با سینمای نجیب ایران این‌گونه رفتار می‌کنید و خانه سینما را به رفتارهای سیاسی متهم می‌کنید. من معتقدم شما سیاسی‌ترین رفتار را با خانه سینما می‌کنید.

* شمقدری: از باب گفت‌و‌گو وارد شدیم

جواد شمقدری در ادامه برنامه تلویزیونی هفت در پاسخ به سخنان درویش گفت: آقای درویش اشاره کردند اساسنامه‌ای که پیش رو دارند با اساسنامه‌ای که سال 87 در ثبت شرکت‌ها تصویب شده متفاوت است. این اساسنامه بندهایی را که قبلاً گفتم در آن حذف شده و ما هم به بحث امروز کار کردیم. بسیاری از افراد در سال‌های گذشته با انقلاب بودند و امروز در مقابل ولایت ایستادند. طبیعت هستی این است که عده‌ای ریزش می‌کنند و در مقابل رویش دارند. برای همین عرض کردم آقای درویش مطلع نیستند که اگر مطلع بودند قطعاً نمی‌گذاشتند بند اعتقاد به قانون اساسی کشور که رکن اساسی هر نظام حکومتی است حذف شود و موارد دیگر.

جیرانی در ادامه به تقاضاهای درویش اشاره کرد و گفت این تقاضاها پاسخی خواهد داشت، شمقدری در پاسخ به این سوال مطرح شده، گفت: ما از روز اول از باب گفت‌و‌گو وارد شدیم. ما نزدیک یک سال و نیم در حوزه گفت‌و‌گو با دوستان وارد شدیم اما در این جا نقل قول یکی از اعضای هیئت مدیره که با من صحبت کرد را عنوان کنم، ایشان گفتند ما اعتماد نداشتیم. خب طرف مقابل ما به ما اعتماد نداشت و طبیعی بود که با این وصف گفت‌و‌گوها به نتیجه نمی‌رسد‌. به هرحال دو یا سه هفته پیش هم این کار را کردم. حتی جمعی از افراد را که بی‌طرف بودند و سال‌هاست که زحمت می‌کشند و سن بیشتری از ما دارند و حضور بیشتری در سینما دارند صحبت کردم، آن‌ها هم از شرایط راضی نبودند.

شمقدری در پاسخ به این سوال که کسانی که از شرایط راضی نبودند با انحلال خانه سینما موافق بودند یا خیر گفت: بله من آن افراد را دعوت کردم تا بیایند و ورود پیدا کنند تا خانه سینما به مرحله انحلال نرسد، اما فیلمسازان مشغله‌های متعدد دارند و فیلم داشتند و سه نفر نتوانستند حاضر شوند چون سر فیلم بودند. من هشدار را دادم و گفتم فرآیند به سمتی رفته است که این اتفاق خواهد افتاد مگر اینکه بیایید و پیش‌قدم شوید. حتی من برای هیئت‌مدیره پیغام فرستادم که استعفا بدهند و گروه انتقالی را تشکیل دهیم و شرایط را برگردانیم و گفتم حاضرم کمک کنم به اساسنامه قبلی برگردیم. اساسنامه از سال 66 که تصویب می‌شود هیچ‌گونه اقدامی در آن صورت نمی‌گیرد تا سال 72 که مدیران قرار است از مسئولیت‌ها خارج شوند این‌ها برای این‌که سیطره‌شان در سینما حفظ شود با یک اساسنامه جعلی خانه سینما را تشکیل می‌دهند. اساسنامه مصوب شورای فرهنگ عمومی اشاره شده است که مجمع عمومی از حضور همه اعضای خانه سینما تشکیل می‌شود و در تغییراتی که در سال 72 داده می‌شود بدون اینکه مسیر قانونی را طی کند این بند تغییر می‌کند این مجمع را تغییر می‌دهند و مجمع عمومی به روسای صنوف تغییر می‌کند و مدیریت‌ها به راحتی می‌توانند برای تشکیل هیئت مدیره، مدیریت کنند.

شمقدری به آخرین سوال جیرانی مبنی بر اینکه راهی برای گفت‌و‌گو وجود دارد یا خیر گفت: آقای طالب‌زاده اشاره کردند باید یک سری اصلاحات انجام شود، بعید می‌دانم کسی با اصل اصلاحات مخالف باشد. ما در شش ماه گذشته با بخشی از صنوف ارتباط داشتیم که بخش مهمی هم هستند، در رابطه با فرآیند شکل جدید ارتباط کاری مرتبط بودیم تعاملات و اتاق‌های فکر را داریم. به عقیده من همه عزیزان بیایند و کمک کنند بتوانیم شرایط آینده سینما را تصحیح کنیم، در آن شرایط قطعا صنوف جایگاه ویژه دارند.

* شمقدری: صنوف زیر چتر سازمان سینمایی نمی‌روند/ می‌خواهیم صنوف مستقل شوند

وی در پاسخ به این سوال که می‌خواهید صنوف را زیر چتر سازمان سینمایی ببرید، گفت: نه اصلا این‌طور نیست، ما می‌‌خواهیم صنوف مستقل شوند و کار اصلی خود را انجام دهند. امروز مشکل معیشت، بیمه و بیکاری داریم. خانه سینما چه کار کرده است برای این مشکلات پس از 20 سال فعالیت، چرا این مشکلات نباید حل شده و باقی بماند. نشان می‌دهد خانه سینما ماموریت اصلی خود را انجام نمی‌داده است، چرا چون مشکلاتی داشته است. به همین دلایل نیاز به یک خانه‌تکانی و تغییر شرایط داریم همه صنوف بیایند کمک کنند. همین جا از آقای درویش می‌خواهیم کمک کنند، شنیده می‌شود عده‌ای می‌خواهند بیانیه بدهند یا ارتباط بگیرند، اشکالی ندارد ما مانع نیستیم حتی من هم موافقم گفت‌و‌گو و بحث شود. ما منعی نداریم و این آمادگی را داریم. فصل جدیدی آغاز شده و بیایند کمک کنند، ایشان من را متهم کردند به سیاسی‌ترین مدیریت سینمایی اما بعدها اثبات خواهم کرد در یک جلسه کارشناسی از همه مدیران قبلی که برای‌شان احترام قایلم که سیاسی نبودم و ‌سعی کردم از سیاست به دور باشم. وقتی فیلم انتخاباتی اول آقای احمدی‌نژاد را می‌ساختم ابتدای فیلم یک نریشن با صدای خودم گذاشتم و در آنجا گفتم حوزه فرهنگ فراتر از این است که در ذیل جریانات سیاسی قرار گیرد. بلکه این جریانات سیاسی هستند که باید از حوزه فرهنگ سرمشق رفتار و الگو بگیرند.

* فراستی: در صحبت‌های شمقدری روحیه تعامل و تفاهم وجود دارد

فراستی در پایان این بخش از برنامه هفت گفت: دوستان باب بحث گفت‌و‌گو را نبندند و در یک برنامه در مقابل مردم بنشینند و با روحیه حل مسایل نه عکس‌العمل، چون روحیه عکس‌العمل جواب نمی‌دهد‌. گویا تضادها به حدی رفته که از یک دوره گذر کردیم و وارد یک دوره دیگر شدیم. به نظرم آقای شمقدری در صحبت‌هایشان هنوز روحیه تفاهم و تعامل هست. دشمن از هر اختلاف ما سودجویی می‌کند، ما محکم همه در مقابل دشمن هستیم ما باید کار درست خود را انجام دهیم.

طالب‌زاده نیز در خاتمه برنامه گفت: من از مشکلات و مسایل صنوف آگاه هستم، باید یکی از دو را‌ه انتخاب شود تا تحولی صورت گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016