پنجشنبه 22 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيشنهاد اصغر فرهادی به وزارت ارشاد درباره خانه سينما: انحلال را به رای بگذاريد، شرق

گروه هنر: «سينمای ايران روزهای حساسی را سپری می‌کند، يک روز را به وقت ايران يک روز را به وقت آمريکا!» حتما بعد از خواندن اين جمله گمان می‌کنيد قرار است در ادامه اين سطور از زاويه‌ای ديگر از ماجرای کش و قوس «خانه سينما» و معاونت سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمايی شود، اما زهی خيال باطل. اهالی خانه سينما صبح روز گذشته را مانند چند روز اخير در راهروهای دادگاه گذراندند. فرهاد توحيدی که کمی ديرتر از وکيل خانه سينما به مجتمع قضايی شهيد صدر رسيده بود، پس از خارج شدن از دادگاه، از ارايه توضيحاتی به قاضی پرونده خبر داد و اعلام کرد: «از نظر حقوقی اوضاع به نفع ماست.»اين در حالی است که رييس ديوان عدالت اداری ساعتی بعد با بيان اينکه «درخواست صدور دستور موقت برای جلوگيری از انحلال خانه سينما قبل از رسيدگی به پرونده از سوی شعبه مربوطه پذيرفته نشده است»، گفت: «رسيدگی به اين پرونده نياز به زمان دارد.» اين درحالی‌است که جای اميدواری برای بازگشت و لغو انحلال خانه سينما وجود دارد. احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش‌های مجلس بار ديگر درباره اثرات منفی اين انحلال سخن گفته است و هيات‌مديره خانه سينما به همراه تعدادی ديگر از سينماگران ظهر ديروز با لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی ديداری داشتند. از تمام اين حرف و حديث‌ها که بگذريم نبايد فراموش کرد که اين روزها در تهران خانه‌ای پلمب شده که حتی صدای همسايه‌هايش هم از اين اتفاق درآمده است. «خانه تئاتر» و «خانه موسيقی» در بيانيه‌هايی از اتفاقی که برای «خانه سينما» افتاده ابراز ناخرسندی کرده‌اند، اما اميد به باز شدن گره بين دو طرف دعوا همچنان پابرجاست. اين «جدايی» در اين روزها حال سينمای ايران را حسابی ناخوش کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين روزها در آمريکا «جدايی...» به سبک يک ايرانی کلکسيون افتخارات سينمای ايران را تکميل می‌کند. اين «جدايی» کجا و آن «جدايی...» کجا! سينمای ايران در اين روزها گرم و سرد را با هم می‌چشد. مجادله «خانه سينما» و معاونت سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست‌کم اگر هيچ عايدی نداشت، حمايت اهالی سينما را از خانه‌شان به خوبی نشان داد. عزت‌الله انتظامی، رضا کيانيان، عليرضا خمسه و... خلاصه بيشتر اعضای خانه سينما و اتحاديه صنوف سينمايی نشان دادند که حرمت صاحب‌خانه از خانه است. در ادامه رشته واکنش‌های سينمايی «اصغر فرهادی» که با «جدايی نادر از سيمين» دنيا را غافلگير کرده است، از دموکراتيزاسيون سينمايی برای حل مشکل دوطرف دعوای سينمايی سخن گفته است.

نامه «فرهادی» در حالی منتشر می‌شود که بامداد سه‌شنبه هفته جاری، اين کارگردان ايرانی در جمع حلقه منتقدان فيلم نيويورک جايزه بهترين فيلم خارجی‌زبان سال ۲۰۱۱ را دريافت کرد و گفت: «دلم می‌خواهد اين جايزه را با خانواده بزرگ سينمای ايران شريک شوم که روزهای سختی را می‌گذرانند و افتخار می‌کنم که عضوی از اين خانواده هستم.»

آنچه در ادامه می‌آيد پيشنهاد فرهادی از دوردست‌ترين جای جهان برای دعوای سينمايی است:

«آقای شمقدری
من قصد رمزگشايی و نيت‌خوانی از تصميم شما به انحلال خانه سينما را ندارم، اما اگر اين تصميم را بر اين مبنا اتخاذ کرده‌ايد که اکثريت اهل سينما و اعضای صنوف همسو و هم‌نظر با رای و روش شمايند و تنها معدودی به دلايل پيدا و پنهان ساز مخالف می‌نوازند، پيشنهاد می‌دهم تصميم انحلال خانه سينما را در ميان چندهزار عضو آن به رای بگذاريد. می‌توان روزی را مشخص کرد و گروهی را از دو سوی موضوع اختلاف برای نظارت بر روند و شمارش آرا برگزيد و اين تصميم را به سادگی به رای گذاشت. بديهی‌ است اگر اکثريت اعضای اين خانواده رای به انحلال و تعطيلی روند فعلی خانه سينما دادند هيچ‌کس به هيچ بهانه‌ای تا ابد حق اعتراض به شما را نخواهد داشت و اگر اکثريت رای به ابطال اين حکم دادند طبيعی است شما به احترام استقلال صنوف و همه اعضای اين خانواده تصميم خود را لغو کنيد. اگر باور داريد که اکثريت اهل سينما موافق رای و تصميم شما هستند، ترديدی در پذيرفتن اين پيشنهاد به خود راه نخواهيد داد و با انجام آن، خود را از بار سنگين مسووليت تعطيلی اين خانه نجات می‌دهيد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016