دوشنبه 26 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه شورای هماهنگی راه سبز اميد: انتخابات نمايشی اسفندماه، مجالی برای تبلور اعتراض، گسترش جنبش سبز و پيگيری حاکميت ملی، جرس

بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت انتخابات مجلس

جرس: بیانیه شماره چهار شورای هماهنگی راه سبز امید درباره انتخابات مجلس نهم منتشر شد. بيانيه آمده است: "همگامان جنبش سبز می‌توانند نقش مهمی در رسواسازی انتخابات نمايشی و فرمايشی اسفندماه و سناريوهای عوام‌فريبانه‌ی حاکميت، و نيز تبيين ويژگی‌ها و لوازم و استانداردهای انتخابات آزاد، سالم و عادلانه به عهده گيرند."

در ادامه اين بيانيه آمده است: "طيف‌هايی از همراهان جنبش سبز، بازه زمانی بزرگداشت اولين سالگرد ۲۵ بهمن تا روز رأی گيری را فرصتی مناسب برای تبلور و ابراز مجدد جنبش، و تأکيد دوباره بر مواضع اصولی آن و نيز پيگيری چشم‌اندازها می‌دانند. شورای هماهنگی راه سبز اميد تمامی فعالان و حاميان جنبش سبز به ويژه جوانان و دانشجويان را به همياری و همفکری در اين باره، و نيز برای اخذ تصميمات بهينه و کنش مؤثر در مقطع انتخابات مجلس آينده، با هدف گسترش و تعميق و ارتقای جنبش سبز، تعقيب حاکميت ملی، و مهار خودکامگی در کشور فرامی‌خواند."

به گزارش جرس متن کامل اين بيانيه بشرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام خدا

راهپيمايی پرشکوه ۲۵ خرداد سال ۸۸ سرآغاز جنبش سبز ملت ايران در ادامه مبارزه مستمر و آگاهانه برای دستيابی به حقوق و آزادی‌های قانونی و دفاع از حق مشارکت در اداره امور و تعيين سرنوشت خويش بود. اين حرکت مدنی و حق طلبانه با سرکوب غيرانسانی و خشونت‌بار (از جمله به گلوله بستن اجتماعات و راهپيمايی‌های مسالمت آميز، بازداشت‌های غيرقانونی گسترده منتقدان و معترضان و شکنجه زندانيان و جناياتی چون کهريزک و به ويژه فاجعه عاشورای خونين سال ۸۸) روبرو شد. با وجود اين همه، حضور پرشور مردم آزاده و حق‌جو در حرکت اعتراضی ۲۵ بهمن سال ۸۹ عزم راسخ ملت ايران را در ادامه اين مبارزه انسانی به نمايش گذاشت. اعتراض ۲۵بهمن نشان داد جنبش سبز با زندگی مردم در آميخته و با آرمان‌های بلند ملت زنده است.

شورای هماهنگی راه سبز اميد ضمن گرامی‌داشت ياد شهيدان جنبش سبز، ادای احترام به خانواده‌های داغدار ايشان، تجليل از زندانيان و همه کسانی که در ماه‌های گذشته متحمل خشونت و سرکوب و محروميت شده‌اند، انتخابات مجلس نهم را به‌مثابه‌ی سرآغاز مرحله‌ای نوين از حيات جنبش سبز ارزيابی می‌کند. مرحله‌ای که در صورت کنش آگاهانه و سازمان‌يافته‌ی فعالان سبز می‌تواند در مسير مبارزه مدنی ملت ايران برای استيفای حقوق ازدست رفته‌ی خويش تجربه‌ای‌‌ غنی و پربار به ارمغان آورد و چشم انداز اميدبخشی را برای آينده جنبش رقم بزند. بخش‌های مختلف جنبش سبز در مرحله ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، با اتخاذ موضع هماهنگ و منسجم و اعلام عدم مشارکت فعال در انتخابات نشان دادند با وجود همه فشارها و تهديدها و تطميع‌های پيدا و پنهان از آمادگی و ظرفيت مطلوبی برای تبديل انتخابات مجلس نهم به مبارزه‌ای مدنی و تعيين کننده عليه استبداد برخوردارند.

اين انتخابات اگر در نگاه ما فرصتی برای نمايش عزم و اراده ملت بر ادامه مبارزه تا تحقق مطالبات خويش تلقی می‌شود، اقتدارگرايان حاکم نيز بدان همچون فرصتی برای مشروعيت بخشی به تداوم حضور خويش در قدرت و حل مشکلات خود در سطح بين الملل می‌نگرند. حاکميت اميدوار است بتواند رقابت باندهای درون خود را به عنوان رقابت انتخاباتی واقعی ميان جريان‌ها و گرايش‌های مختلف اجتماعی تبليغ کند و به اين ترتيب نمايشی از انتخابات به ظاهر رقابتی را به اجرا در آورد. اقتدارگرايان می کوشند با استفاده از تمامی امکانات تبليغاتی، سياسی، امنيتی و پليسی خود مردم را به حضور هرچه بيشتر در انتخابات ناگزير سازند. اين تلاش می‌تواند شامل طيفی از اقدامات از جمله عمليات روانی، شايعه‌پراکنی، ايجاد رعب و ترس از عواقب عدم شرکت در انتخابات، محدوديت بيشتر رسانه‌های مستقل و اعمال فشار بيشتر بر تشکل‌های سياسی و مدنی منتقد و ... باشد. اقتدارگرايان حاکم نشان داده‌اند برای حفظ قدرت و تداوم موقعيت خويش، اعتنايی به منافع و مصالح و امنيت ملی نمی‌کنند؛ بنابراين تعجب‌آور نخواهد بود اگر طی مدت باقی‌مانده تا انتخابات شاهد اجرای سناريوهايی همچون تشديد بحران و تهديدهای خارجی و استفاده تبليغاتی از آن به منظور تحريک احساسات وطن پرستانه ملت در هنگامه‌ی انتخابات باشيم. شواهد و قراين اين سناريوهای نابخردانه که آثار زيانبار آن بر منافع و مصالح کشور قابل انکار نيست، از هم اکنون قابل مشاهده است. در همين حال و با وجود تبليغات جاری که عمدتاً مصرف داخلی دارد، تلاش برای رسيدن به توافق و تفاهم با طرف‌های آمريکايی و اروپايی، با اعطای امتيازات چشمگير در ازای کاهش فشارها و تحريم‌ها، در جريان است.

رويکرد ضدملی و ضدمردمی حاکمان اقتدارگرا، مسئوليت همراهان جنبش سبز را در آگاهی بخشی به جامعه در قبال انتخابات آينده چند برابر می‌کند. همگامان جنبش سبز می‌توانند نقش مهمی در رسواسازی انتخابات نمايشی و فرمايشی اسفندماه و سناريوهای عوام‌فريبانه‌ی حاکميت، و نيز تبيين ويژگی‌ها و لوازم و استانداردهای انتخابات آزاد، سالم و عادلانه به عهده گيرند.

طيف‌هايی از همراهان جنبش سبز، بازه زمانی بزرگداشت اولين سالگرد ۲۵ بهمن تا روز رأی گيری را فرصتی مناسب برای تبلور و ابراز مجدد جنبش، و تأکيد دوباره بر مواضع اصولی آن و نيز پيگيری چشم‌اندازها می‌دانند. شورای هماهنگی راه سبز اميد تمامی فعالان و حاميان جنبش سبز به ويژه جوانان و دانشجويان را به همياری و همفکری در اين باره، و نيز برای اخذ تصميمات بهينه و کنش مؤثر در مقطع انتخابات مجلس آينده، با هدف گسترش و تعميق و ارتقای جنبش سبز، تعقيب حاکميت ملی، و مهار خودکامگی در کشور فرامی‌خواند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد
۲۰/۱۰/۱۳۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016