سه شنبه 27 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه اطلاعات: مقاله سردار علایی بدون مطالعه چاپ شد، بی بی سی

روزنامه اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای، از چاپ مقاله ای در این روزنامه که محتوای آن به انتقاد از برخورد حکومت با منتقدان تعبیر شده عذرخواهی کرده است.

در توضیح روزنامه اطلاعات که در صفحه داخلی شماره سه شنبه، ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) این روزنامه با عنوان "توضیح ضروری در باره مقاله قیام ۱۹ دی" چاپ شده، با یادآوری چاپ مقاله ای به قلم سردار حسین علایی در شماره ۱۹ دی این نشریه، آمده است که "نظر به اینکه این مقاله بازتاب های متفاوتی در جامعه به همراه داشت و احساسات برخی دوستان را جریحه دار کرد، توضیح نکات زیر را ضروری می دانیم."

اشاره این روزنامه به انتشار مقاله ای با عنوان "قیام ۱۹ دی از نگاهی دیگر" به قلم حسین علایی، رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران است که به مناسبت سالگرد تظاهرات ۱۹ دی ۱۳۵۶ علیه چاپ مقاله ای علیه آیت الله خمینی در همین روزنامه منتشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای علایی با یادآوری اینکه انتشار مقاله "ارتجاع سرخ و سیاه" در روزنامه اطلاعات سی و چهار سال پیش زمینه ساز بروز انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران شد، به بررسی اشتباهات سیاسی شاه پرداخت که، به نظر او، باعث سقوط حکومت او شد.

اگرچه در این مقاله اشاره ای به شرایط کنونی جمهوری اسلامی نمی شود، اما فهرست سئوالاتی که، به گفته آقای علایی، احتمالا برای شاه در دوران تبعید مطرح شده بود، هم از نظر برخی از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی و هم شماری از هواداران آن، به اشاره ای تلویحی به سیاست های فعلی رهبر جمهوری اسلامی تعبیر شد.

انتشار این مقاله واکنش های متعددی را از سوی هر دو گروه به دنبال آورد و در حالیکه مخالفان حکومت کنونی، آن را نشانه انتقاد یکی از شخصیت های مهم نظامی از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دانستند، اشخاص و رسانه های حکومتی این مقاله را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

به گفته آنان، مقایسه رویکرد آیت الله خامنه ای در قبال مخالفان با برخورد شاه با حرکت اعتراضی مردم در سال ۱۳۵۷، نادرست و اقدامی در راستای حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی بوده است.

در روزهای اخیر، تظاهراتی نیز علیه آقای علایی برگزار شده و از جمله گروهی از معترضان به این مقاله، با تجمع در محل اقامت وی، شعارهایی علیه او سر دادند.

با ادامه جنجال بر سر انتشار این مقاله، سردار علایی خود نیز با انتشار مطلبی در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات، مقایسه سیاست رهبر جمهوری اسلامی با برخورد شاه با مخالفان در سال ۱۳۵۶ را تکذیب کرد.

روزنامه اطلاعات، در توضیح روز سه شنبه خود، چاپ این مقاله را ناشی از قصور مسئولان روزنامه در بررسی آن قلمداد کرده است.

به نوشته اطلاعات، "مقاله سردار حسین علایی، مانند دفعات گذشته و مقالات قبل ایشان، به صورت ایمیل به روزنامه ارسال شده بود و نظر به سوابق درخشان نامبرده در انقلاب و دفاع مقدس و حضور در پست ها و مصادر رده بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز عنوان مقاله و موضوع آن (قیام مردم قم در روز ۱۹ دی)، در ذهن مسئولان روزنامه، مثل همیشه، کمترین تردیدی در محتوای مقالات ایشان .. برانگیخته نشد."

قصور مسئولان روزنامه اطلاعات

در توضیح روزنامه اطلاعات آمده است که با توجه به اینکه در مطالبی که سردار علایی پیشتر منتشر کرده بود "سابقه سوئی نبود" و از آنجا که این روزنامه در نظر داشت تا به مناسبت سالگرد ۱۹ دی، مطلبی منتشر کرده باشد، "مقاله مزبور بدون مطالعه مطالبش و به تصور اینکه تمام جملاتش در تجلیل از قیام ۱۹ دی است، مستقیما به چاپ سپرده شد."

اطلاعات گفته است که انتشار مقاله باعث شد تا "رسانه های بیگانه و گروه های ضد انقلاب" این موضوع را مطرح کنند که بعضی از بخش های مقاله، "معنای منفی و ابهام آمیز یا دوپهلویی" داشته و باعث گلایه و اعتراض برخی از طرفداران حکومت شد.

این روزنامه با یادآوری اینکه نویسنده مقاله با انتشار بیانیه ای در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات، توضیحاتی ارائه داد "تا هرگونه شبهه و سوء استفاده از مقاله مزبور را برطرف کند" انتشار این مقاله را ناشی از اشتباه مسئولان روزنامه دانسته است.

اطلاعات نوشته است: "طبیعی است که روزنامه اطلاعات هم مثل روزنامه ها و رسانه های دیگر عاری از خطا نبوده و نیست ولی به نظر ما، سوابق روزنامه اطلاعات نشان داده است که آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و منافع ملی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی منادی و مدافع قاطع آنند، بر هر چیز دیگر مقدم می داند و هرگز با جریان های معاند داخلی و خارجی همراهی نداشته و ندارد."

روزنامه اطلاعات گفته است که برداشت های "ضد نظام" از این مقاله مورد قبول این روزنامه نیست و از طرفداران حکومت که با مطالعه این مقاله "حقیقتا دچار رنجش و نگرانی و شبهه شده اند" پوزش خواسته است.

این روزنامه تاکید کرده است که براساس این تجربه، از این پس صرفا به دلیل اینکه نویسنده مقاله ای از مقامات و طرفداران شناخته شده حکومت و موضوع مطلب، در دفاع از نظام حکومتی است، "در چاپ مطلب ارسال شده شتابرده و خطاکارانه عمل نکند."

روز گذشته، گزارش شد که هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل انتشار مقاله "۱۹ دی از نگاه دیگر" به روزنامه اطلاعات و همچنین سایت خبر آنلاین، که این مقاله را بازچاپ کرده بود، تذکر داده است.

روزنامه اطلاعات از نشریات قدیمی ایران است که حدود هشتاد و پنج سال پیش تاسیس شد و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، همراه با روزنامه کیهان در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

موسسه اطلاعات، که روزنامه اطلاعات یکی از انتشارات آن است، مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و محمود دعایی به عنوان نماینده ولی فقیه، سرپرست آن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016