چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفر بازرسان آژانس به ايران زير سايه تحريم نفت، دويچه وله

نماينده ايران در آژانس انرژی اتمی از سفر بازرسان اين سازمان برای "رفع ابهامات پرونده هسته‌ای" ايران خبر داد. در حالی‌که روسيه ايران را در عدم موفقيت مذاکرات اتمی‌ مقصر می‌داند، هند خواهان خريد نفت از ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی اصغر سلطانيه روز سه شنبه(۲۷ دی /۱۷ ژانويه) در وين گفت که بر اساس برنامه ريزی انجام شده هيات عالی رتبه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مديرکل در امور پادمان، برای يک سفر سه روزه به تهران سفر می‌کنند.

به گفته نماينده ايران در آژانس انرژی اتمی، اين هيات را علاوه بر متخصصان هسته‌ای، دستيار ويژه مديرکل و کار‌شناس حقوقی آژانس نيز همراهی خواهند کرد.

به گفته منابع خبری سفر بازرسان آژانس در راستای رفع ابهامات و سوالات مطرح شده در گزارش اخير اين سازمان است.

آقای سلطانيه در مورد اهداف اين سفر به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) گفت: «اين اقدام با هدف خنثی سازی توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ايجاد جو سياسی و اتهامات بی‌اساس و اثبات سياست شفاف و صلح آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای کشور انجام می‌شود.»

افزايش احتمال تحريم نفت خام ايران؛ مخالفت هند

کشورهای اتحاديه‌ی اروپا بر سر تحريم واردات نفت ايران اساسا به توافق رسيده‌اند. قصد آن‌ها از اين اقدام، بخشی از تلاش‌های کشورهای غربی برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی در زمينه‌ی برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگيز ايران است.

دانمارک، رييس دوره‌ای اتحاديه‌ی اروپا، پيشنهاد کرده است که برای تحريم نفت ايران يک فرصت شش ماه در نظر گرفته شود. بر اين اساس تحريم نفت ايران از اول ژوئيه (۱۱ تير) امسال عملی خواهد شد.

اين پيشنهاد و جزئيات مربوط به زمان و چگونگی تحريم‌ها هنوز بايد به تاييد کشورهای اتحاديه‌ی اروپا برسد. به گفته‌ی ديپلمات‌اتحاديه‌ی اروپا، اين پيشنهاد در نشست بعدی وزيران خارجه‌ی اين اتحاديه‌ که در تاريخ ۲۳ ژانويه برگزار می‌شود به بحث گذاشته خواهد شد.

در همين حال رانجان ماتهای، وزير مشاور در امورخارجه هند می‌گويد اين کشور به خريد نفت از ايران ادامه خواهد داد. هند سومين مشتری ايران و خريدار ۱۳ درصد از صادرات نفت خام و ميعانات گازی اين کشور است.

آقای ماتهای افزود: «ما به تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران متعهد هستيم اما با وجود فشار ايالات متحده آمريکا، تحريم‌های يک جانبه را نمی‌پذيريم و به خريد نفت از ايران ادامه خواهيم داد.»

از سوی ديگر وزير نفت عربستان روز دوشنبه ۱۶ ژانويه (۲۶دی) از آمادگی کشورش برای افزايش ظرفيت توليد نفت خام در صورت تحريم ايران خبر داد.

علی النعيمی وزير نفت عربستان سعودی در گفتگو با شبکه تلويزيونی «سی‌ان‌ان» عنوان کرد که کشورش می‌تواند به آسانی ظرفيت توليد نفت خام خود را تا ۵ / ۱۲ ميليون بشکه در روز افزايش دهد.

وی افزود که نفت توليدی عربستان در حال حاضر روزانه بين ۴ / ۹ تا ۸ / ۹ميليون بشکه است و برای افزايش آن، تنها بايد شير فلکه‌ها را باز کرد.

روسيه: ايران در عدم موفقيت مذاکرات مقصر است

در واکنشی ديگر معاون وزير امورخارجه روسيه ضمن تاکيد بر يافتن راه حلی مسالمت‌آميز از رفتار حکومت ايران در قبال پرونده هسته‌ای اين کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی اينترفاکس، گنادی گاتيلف روز سه شنبه ۱۷ ژانويه (۲۷دی) گفت: «تصميم دولت ايران در غنی سازی اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد بر خلاف توافقات بين‌المللی اين کشور و مصوبات شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل است.»

آقای گاتيلف با اشاره به اينکه رفتار حکومت ايران بر مذاکرات گروه ۵+۱ و اين کشور تاثير منفی دارد، افزود: «متاسفانه حکومت ايران به شکلی رفتار می‌کند که مانع از آغاز مذاکرات سياسی برای حل مسالمت‌آميز اين پرونده می‌شود.»

معاون وزير امورخارجه روسيه با اشاره به تلاش کشورهای غربی و آمريکا برای تحريم همه جانبه‌ی اقتصادی و به خصوص صدور نفت خام ايران گفت: «تحريم ابزار موثر نيست. روسيه با تحريم اقتصادی مخالف است و بايد به مذاکرات سياسی با اين کشور فکر کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016