شنبه 1 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هجوم به اتحاديه های مستقل کارگری و دستگيری فعالان سنديکايی در ايران، برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

http://www.fidh.org/Iran-Suppression-of-independent?var_mode=calcul

شاهرخ زمانی؛ محمد جراحی؛ نيما پوريعقوب؛ ساسان واهبی وش؛ شيث امانی؛ صديق کريمی؛ شريف ساعدپناه؛ مظفر صالح نيا؛ ميثم نجاتی عارف؛ ابراهيم مددی؛ رضا شهابی؛ محمد حسينی و مهدی فراحی شانديز
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.

شرح وضعيت
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از طريق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران» (LDDHI) از دستگيری های اخير و آزار و تعقيب چندين فعال سنديکايی مطلع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


 آقای شاهرخ زمانی، عضو هيات موقت بازگشايی سنديکای نقاشان، در تاريخ ۲۵ دی ۱۳۹۰ در محل کار خود به وسيله ماموران اداره اطلاعات استان آذربايجان شرقی دستگير و برای گذراندن حکم ۱۱ سال زندان خود به زندان تبريز منتقل شد.
 آقای محمد جراحی، فعال سنديکايی و عضو «کميته پيگيری برای ايجاد تشکل های کارگری» و هم پرونده آقای شاهرخ زمانی، نيز گويا در همان تاريخ در منزل خود به وسيله ماموران همان اداره دستگير و برای گذراندن حکم ۵ سال زندان خود به زندان تبريز منتقل شد.
 نيما پوريعقوب و ساسان واهبی وش، فعالان دانشجويی و هم پرونده دو نفر بالا، را نيز همان اداره از طريق تلفن برای گذراندن حکم های به ترتيب ۶ سال و ۶ ماه زندان احضار کرده است. اين دو در خطر دستگيری به سر می برند.
 آقای شيث امانی، عضو موسس اتحاديه آزاد کارگران ايران، در تاريخ ۲۷ دی ۱۳۹۰ به وسيله ماموران دادگستری سنندج، مرکز استان کردستان ايران، دستگير شد. در تاريخ صدور اين فراخوان، او هنوز در زندان سنندج در بازداشت است. در باره دليل دستگيری و اتهام عليه او اطلاعی در دست نيست. (۱)
 آقای شيث امانی و آقای صديق کريمی، يکی ديگر از اعضای موسس اتحاديه آزاد کارگران ايران، در ارديبهشت ۱۳۸۶ دستگير و به دو سال و نيم زندان محکوم ولی پس از چند ماه در پی اعتراض های داخلی و خارجی آزاد شدند. اما، اجرای احکام دادگستری به تازگی به هر دو فعال سنديکايی اطلاع داده بود که بايد برای گذراندن حکمشان به زندان بروند. در زمان انتشار اين فراخوان، اطلاعی از وضعيت آقای صديق کريمی در دست نيست و او نيز در خطر دستگيری به سر می برد.
 آقای شريف ساعدپناه، عضو هيات مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، به علت در اختيار داشتن بولتن خبری اتحاديه در تاريخ ۱۸ دی ۱۳۹۰در خانه خود در سنندج به وسيله ماموران لباس شخصی دستگير شد.
 آقای مظفر صالح نيا، عضو ديگر هيات مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، نيز به همين ترتيب و به همين دليل در تاريخ ۱۵ دی دستگير شده بود. اين دو نفر روز گذشته در تاريخ ۲۹ دی ۱۳۹۰ با وثيقه آزاد شدند و در انتظار محاکمه به سر می برند. هنوز اطلاعی از اتهام های آنها در دست نيست.
 آقای ميثم نجاتی عارف، دانشجو و فعال سنديکايی در شرکت خودرو سازی سايپای تهران، در تاريخ ۱۳ دی ۱۳۹۰ به علت دفاع از حقوق کارگران در کارخانه دستگير و به محل نامعلومی منتقل شد. در باره دليل مشخص دستگيری و اتهام های او اطلاعی در دست نيست.
 آقای ابراهيم مددی، نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، که در تاريخ ۸ آذر ۱۳۹۰ از زندان به مرخصی آمده بود، (۲) در تاريخ ۱۶ آذر که برای تمديد مرخصی به زندان مراجعه کرد دوباره دستگير شده است. او با اتهام ساختگی «به خطر انداختن امنيت ملی» در آذر ۱۳۸۷ به سه سال و نيم زندان محکوم شده است و در زمان انتشار اين فراخوان در زندان اوين در بازداشت است.
 برنامه نظارت از ادامه بازداشت و وضعيت سلامتی آقای رضا شهابی، صندوقدار و عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد نگران است. آقای شهابی در آبان ۱۳۹۰ دست به اعتصاب غذا زد (۳) و در ۲۲ آذر ۱۳۹۰ به بيمارستان منتقل شد و گويا در پی آن به اعتصاب غذای خود پايان داد، اما از آن پس بدون رسيدگی پزشکی مناسب در آنجا رها شده است.
 آقای محمد حسينی، فعال سنديکايی در شهر فيروزکوه، در شرق تهران، نيز در اوايل دی ۱۳۹۰ به خاطر دفاع از حقوق کارگران به وسيله ماموران اداره اطلاعات دستگير و به بازداشتگاهی در شهر دماوند در شرق تهران منتقل شد و هنوز در بازداشت است. اطلاعی در باره اتهام های او در دست نيست.
 آقای مهدی فراحی شانديز، معلم و فعال سنديکايی، در اواسط دی ۱۳۹۰ دستگير و برای گذراندن حکم سه سال زندان خود به زندان اوين منتقل شد. او در روز ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ دستگير و پيش از آزادی در ۶ بهمن ۱۳۸۹ بيش از هشت ماه در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوين در بازداشت انفرادی به سر برد.

اقدام های مورد درخواست
لطفا به دولتمردان ايران نامه بنويسيد و از آنها بخواهيد:
۱ - تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقايان شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نيما پوريعقوب، ساسان واهبی وش، شيث امانی، صديق کريمی، شريف ساعدپناه، مظفر صالح نيا، ميثم نجاتی عارف، ابراهيم مددی، رضا شهابی، محمد حسينی و مهدی فراحی شانديز و نيز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هايشان را در ايران تضمين کنند؛
۲ ـ آقايان شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نيما پوريعقوب، ساسان واهبی وش، شيث امانی، صديق کريمی، ميثم نجاتی عارف، ابراهيم مددی، رضا شهابی، محمد حسينی و مهدی فراحی شانديز را فوری و بی قيد و شرط آزاد کنند زيرا بازداشت آنها خودسرانه و به قصد تنبيه فعاليت حقوق بشری آنهاست.
۳ ـ به هر گونه آزار و اذيت ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه آقايان شاهرخ زمانی، محمد جراحی، نيما پوريعقوب، ساسان واهبی وش، شيث امانی، صديق کريمی، شريف ساعدپناه، مظفر صالح نيا، ميثم نجاتی عارف، ابراهيم مددی، رضا شهابی، محمد حسينی و مهدی فراحی شانديز و نيز تمام مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند؛
۴ ـ در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:
• ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها فعاليت کنند،»
• ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان های غيردولتی، انجمن ها يا گروه ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده ۲ـ۱۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»
۴ ـ به طور کلی، در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بين المللی حقوق بشر و موازين بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.
نامه ها را به مقامات زير ارسال کنيد:
• رهبر جمهوری اسلامی، آيت الله سيدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir
• رياست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد: فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
dr-ahmadinejad@president.ir
• رياست قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجانی: Irjpr@iranjudiciary.com bia.judi@yahoo.com/ info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
• وزير امور خارجه: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov
• سفير محمدرضا سجادی، نمايندگی دائمی جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203
Email: mission.iran@ties.itu.int
• سفارت ايران در بروکسل، بلژيک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15.
Email: iran-embassy@yahoo.com.
Email: iran-embassy@yahoo.com
لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشورخودتان نيز نامه بنويسيد.
**********
پاريس ـ ژنو، ۳۰ آذر ۱۳۹۰
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمايت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتيبانی مشخص از اين افراد در زمان نياز است.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
• Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰
• Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net يا lddhi.fidh(at)gmail.com

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- در تاريخ ۳۰ آبان ۱۳۹۰ دادگاه تجديد نظر محکوميت شاهرخ زمانی (دستگيری در تاريخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۰) به ۱۱ سال زندان؛ محمد جراحی (دستگيری در تاريخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۰) به ۵ سال زندان؛ نيما پوريعقوب و ساسان واهبی وش به ترتيب به ۶ سال و ۶ ماه زندان، به اتهام های «تبليغ عليه نظام» و تشکيل گروه مخالف نظام يا عضويت در آن را تاييد کرد. ساسان واهبی وش در ۲۹ مرداد با وثيقه آزاد شد. نيما پوريعقوب در ۱۷ شهريور با وثيقه آزاد شد. محمد جراحی در ۱۱ مهر و شاهرخ زمانی در ۲۷ مهر با وثيقه آزاد شدند. نگاه کنيد به: بيانيه مطبوعاتی برنامه نظارت به تاريخ ۱۱ آذر ۱۳۹۰: http://www.fidh.org/%DA%86%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84
۲- نگاه کنيد به: بيانيه مطبوعاتی برنامه نظارت به تاريخ ۱۱ آذر ۱۳۹۰:
http://www.fidh.org/%DA%86%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84
۳- همانجا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016