سه شنبه 11 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مخالفت هند و ترکيه با تحريم نفتی ايران، دويچه وله

هند و ترکيه با پيوستن به تحريم‌های اتحاديه‌ی اروپا در مورد واردات نفت از ايران موافق نيستند. همزمان يک عضو کميسيون انرژی مجلس اعلام کرد که طرح توقف فروش نفت به اروپا به زمان ديگری موکول شده است.

پس از کره‌ی جنوبی که اعلام کرد برای پيوستن به تحريم‌های نفتی ايران به زمان بيشتری نياز دارد، دو کشور هند و ترکيه نيز اعلام کردند که نفت ايران را تحريم نخواهند کرد. پيش‌تر چين نيز با تحريم نفتی ايران مخالفت کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به‌رغم تحريم واردات نفت از ايران توسط اتحاديه‌ی اروپا، پراناب موخرجی، وزير دارايی هند، روز يکشنبه (۲۹ ژانويه/۹ بهمن) در جريان سفری به آمريکا در شيکاگو به خبرنگاران گفت، هند واردات نفت خود از ايران را کاهش نخواهد داد.

وی افزود که چنين امری اصولا ممکن نيست، زيرا ايران يکی از مهم‌ترين صادرکنندگان نفت به کشورهای رشد‌يابنده است. به گفته‌ی موخرجی اقتصاد در حال رشد هند نيازمند نفت است و هند نمی‌تواند واردات خود را در اين زمينه کاهش دهد.

هند به دليل تحريم‌های مالی ايران توسط آمريکا و ديگر کشورهای غربی نمی‌تواند بدهی ۱۲ ميليارد دلاری خود را بابت واردات نفت از ايران به دلار بپردازد. خبرگزاری مهر روز دوشنبه به نقل از رويترز گزارش داد که هند اينک قصد دارد بهای نفت ايران را به روپيه بپردازد. هند ۱۲ درصد نياز نفتی خود را از ايران تامين می‌کند.

ترکيه خود را به تحريم‌های نفتی ايران متعهد نمی‌داند

از سوی ديگر، ترکيه نيز اعلام کرده است که حاضر نيست به تحريم‌نفتی ايران بپيوندد، مگر اين‌که چنين تحريم‌هايی از سوی سازمان ملل وضع شده باشد. يک سخنگوی دولت ترکيه گفت، اين کشور به تحريم‌هايی که اتحاديه‌ی اروپا و آمريکا عليه ايران وضع می‌کنند متعهد نيست.

روز يکشنبه نيز احمد داوداوغلو اعلام کرده بود که ترکيه فقط به تحريم‌هايی متعهد است که از طرف شورای امنيت اتخاذ شده باشد. به گفته‌ی وزير خارجه‌ی ترکيه، اين کشور همچنان تلاش خواهد کرد تا مناقشه ميان کشورهای غربی و ايران بر سر برنامه‌ی اتمی اين کشور از راه گفت‌وگو حل شود.

طبق تازه‌ترين ارقام منتشر شده از سوی انستيتوی آمار ترکيه، اين کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۱ روی هم ۹۹ / ۱۶ ميليون تن نفت خام از ايران وارد کرده که ۳۵ / ۸ تن آن يا به عبارت ديگر ۴۹ درصد از ايران بوده است.

کمپانی ترکی «توپراس» بزرگ‌ترين واردکننده‌ی نفت به ترکيه، يکی از خريداران عمده‌ی نفت ايران است. اين شرکت که تنها پالايشگاه نفتی ترکيه را در اختيار دارد، در سال ۲۰۱۰ حدود هفت و نيم ميليون تن نفت از ايران خريده است.

سخنگوی وزارت انرژی ترکيه اخيرا اعلام کرد که کمپانی توپراس به عنوان يک شرکت خصوصی آزاد است نفت خود را از هر کشوری وارد کند. ولی اين شرکت تعهد داده بود که در صورت پيوستن دولت ترکيه به تحريم‌ها از ايران نفت وارد نکند.

تعويق طرح توقف فروش نفت به اروپا

به گزارش سايت تابناک، علی اديانی‌راد، عضو کميسيون انرژی مجلس اعلام کرد که ارائه طرح توقف فروش نفت به اروپا برای رسيدگی در مجلس به تعويق افتاده و به زمان ديگری موکول شده است.

به گفته‌ی وی، اعتقاد طراحان بر اين است که اين طرح بعد از انجام کار کارشناسی قوی و محکم در مجلس مطرح شود که زمان آن مشخص نيست. وی خاطر نشان ساخته که اين طرح به دليل داشتن اهميت، احتياج به کار کارشناسی قوی دارد تا از عقبه‌ی کارشناسی مطلوبی برخوردار باشد.

ايران روزانه ۵ /۲ ميليون بشکه نفت صادر می‌کند که حدود ۳ درصد کل مصرف نفت جهان است. از آن ميان نيم ميليون بشکه به اروپا صادر می‌شود و بقيه‌ی آن عمدتا به کشورهايی چون چين، هند، کره‌ی جنوبی و ژاپن.

کشورهای اتحاديه‌ی اروپا هفته‌ی پيش تصميم گرفتند واردات نفتی ايران را از تاريخ اول ژوئيه‌ی سال جاری تحريم کنند. اعضای اين اتحاديه در مهلت داده شده به قراردادهای جاری عمل می‌کنند ولی از آن پس اجازه‌ی واردات نفت از ايران را ندارند.

شماری از کشورها و از جمله روسيه و چين مخالفت خود را با اين تصميم اتحاديه‌ی اروپا اعلام کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016