چهارشنبه 19 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز دور جديد مذاکرات نفتی ايران و چين، حذف دلار از مبادلات تهران - پکن، مهر

دور جديد مذاکرات نفتی ايران و چين تا چند روز آينده به منظور کاهش اختلافات نفتی دو کشور و رايزنی برای حذف دلار از مبادلات نفتی به ميزبانی پکن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با بالا گرفتن اختلافات نفتی ايران و چين بر روی قيمت و نحوه پرداخت پول نفت خام صادراتی شرکت ملی نفت ايران به پالايشگاه‌های چينی، دور جديد مذاکرات نفتی دو کشور تا چند روز آينده در پکن برگزاری می شود.

آمارهای غير رسمی حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری ميلادی واردات نفت خام پالايشگاه‌های چين از ايران به نصف کاهش پيدا کرده اين در حالی است که سال گذشته ميلادی صادرات نفت ايران به اين کشور آسيايی حدود ۳۰ درصد افزايش يافته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا پيش از شدت گرفتن اختلافات نفتی تهران- پکن، شرکت ملی نفت ايران به طور متوسط روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در قالب قراردادهای بلند مدت و تک محموله به پالايشگاه‌های چينی همچون ساينوپک، پتروچاينا و ژويی ژوآنگ چين صادر می کرد.

اين در حالی است که از ابتدای سالجاری ميلادی تاکنون صادرات نفت ايران به چين به حدود ۲۸۵ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته است.

در همين حال اخيرا يکی از منابع خبری چين با تاييد کاهش خريد نفت از ايران اعلام کرده است: باز پرداخت مالی نفت ايران دچار مشکل شده است در حالی که شرکت نفتی "ژويی ژوآنگ" در سال ۲۰۱۱ ميلادی با پيش خريد نفت ايران به ميزان ۴۶۵ هزار بشکه در روز موافقت کرده بود.

همزمان شرکت "سينوپک" سومين شرکت وارد کننده نفت ايران هم که در سال گذشته ميلادی حتی خريد ۷۵۰ هزار بشکه ای در روز داشته، در ماه ژانويه خريد خود را به مقدار زيادی کاهش داده است. يکی از کارشناسان اين شرکت آسيايی، تاکيد کرده است: احتمالا خريد ماه فوريه هم به همين مقدار ماه ژانويه باقی بماند.

با اين حال شرکت "پتروچاينا" دومين شرکت بزرگ تصفيه کننده نفت چين اعلام کرده است: خريد جديد نفت اين شرکت آسيايی از ايران نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد به طوريکه اين پالايشگر بزرگ چين روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت از ايران خريداری می کند.

با اين وجود سيدمحسن قمصری مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت با رد کاهش صادرات نفت ايران به چين از مذاکره با شرکتهای چينی برای تمديد قراردادهای نفتی برای سال ۲۰۱۲ خبر داده و به مهر گفته بود: شرکتهای چينی تاکنون درخواستی برای کاهش واردات نفت مطرح نکرده اند.


دو پيشنهاد نفتی تهران به پکن

رستم قاسمی وزير نفت ايران هفته جاری در جمع خبرنگاران با رد هرگونه ارائه تخفيف نفتی ايران به پالايشگاه‌های هندی و چينی، گفت: ايران نفت خام خود را با قيمت‌های بين‌المللی به پالايشگاه‌های مختلف نفت جهان عرضه می کند.

اين عضو کابينه دولت دهم همچنين از امکان تهاتر کالا با نفت خام خبر داد و افزود: اين طرح در حد يک پيشنهاد بوده که تاکنون در هيچ يک از مبادلات نفتی، کالايی به جای پول نفت خام صادراتی دريافت نشده است.

وی همچنين با اعلام اينکه ايران هيچگونه محدوديتی برای دريافت پول نفت خام صادراتی خود با "يوان" ندارد، تاکيد کرد: در حال حاضر ايران با کشورهايی همچون چين، هندوستان و کره جنوبی حجم بالای مبادلات اقتصادی و تجاری دارد که قطعا اين حجم گسترده فعاليتهای اقتصادی تحت تاثير تحريم نفتی اتحاديه اروپا قرار نمی گيرد.

وزير نفت همچنين با تکذيب کاهش صادرات نفت ايران به چين، بيان کرده است: دور جديد مذاکراتی نفتی دو کشور تا چند روز آينده برگزار می شود.

ايران امتياز نفتی به چين نمی دهد

پس از توافق ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا برای اجرای طرح خصمانه تحريم خريد نفت خام از ايران برخی از کارشناسان نسبت به فعاليت‌های شرکتهای چينی برای اخذ امتيازات نفتی از ايران هشدار داده‌اند.

اين در حالی است که از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون ايران و چين به دو شريک استراتژيک در صنايع نفت و گاز تبديل شده اند به طوريکه در اين مدت بيش از ۵۰ ميليارد دلار قرارداد جديد نفت و گاز بين اين دو کشور برای توسعه ميادين نفت و گاز، ساخت پالايشگاه نفت و اکتشاف نفت و گاز امضا شده است.

در حال حاضر شرکتهای مختلف نفت چين در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، توسعه ميدان پارس شمالی، يادآوران، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، بلوک اکتشافی گرمسار، توسعه پالايشگاه شازند، توسعه فاز دوم کارخانه ايران ال.ان.جی و ساخت کشتی‌های نفتکش با ايران مشارکت می کنند.

در همين حال رضا پاکدامن کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با مهر درباره تلاش برخی از شرکتهای چينی برای گرفتن امتيازات نفتی از ايران، گفت: بايد در سطح کلان اين کشور يک جمع بندی نهايی برای مديريت اقتصاد حاصل شود و مطابق با اين جمع بندی و بر اساس اولويت بندی‌های تعريف شده اختصاص منابع مالی و اعتباری انجام شود.

وی با اعلام اينکه هم اکنون شرايط تحريم نفت از شرايط جنگ تحميلی بحرانی تر نيست، خواستار اجرای مديريت يکپارچه همزمان با افزايش تحريم‌ها و محدوديت‌های بين‌المللی شد و تاکيد کرد: نبايد شرکت ملی نفت هيچ گونه امتيازی را برای شرکتهای نفتی چين در نظر بگيرد.

پاکدامن همچنين خواستار متنوع سازی بازارهای صادرات نفت ايران به منظور حداقل وابستگی به يک يا دو کشور خاص شد و خاطر نشان کرد: متنوع سازی بازار منجر به کاهش حساسيت و وابستگی‌ها برای فروش نفت ايران می شود.


رقابت ايران و آنگولا در بازار نفت چين بالا گرفت

به گزارش مهر، در حال حاضر عربستان سعودی با صدور بيش از ۱.۱ ميليون بشکه بزرگترين صادرکننده نفت خام به چين است و اين کشور حاشيه خليج فارس برای تثبيت موقعيت خود در اين بازار بزرگ مصرف انرژی تاکنون چندين واحد پالايشگاهی و مخازن ذخيره سازی نفت خام احداث کرده است.

در سالهای اخير همواره رقابت اصلی برای جايگاه دومين صادرکننده بزرگ نفت به چين بين ايران و آنگولا به عنوان دو کشور عضو سازمان اوپک بوده است و حتی شرکت ملی نفت ايران آبان ماه سال گذشته موفق به تصاحل جايگاه اين کشور آفريقايی در بازار نفت چين شد.

در شرايط فعلی آنگولا با متوسط صادرات روزانه حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفت خام به چين دومين تامين کننده طلای سياه اين کشور آسيايی بوده است.

از سوی ديگر اخيرا برخی از رسانه‌های بين المللی از مذاکرات چين و عراق برای افزايش حجم مبادلات نفتی خبر داده و اعلام کرده اند: پيش بينی می شود واردات نفت چين از عراق تا پايان سال ۲۰۱۲ ميلايد با افزايشی حدود ۵۰ درصدی همراه شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016