سه شنبه 25 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گوگل هم عليه رژيم بشار اسد توطئه می کند! حسن هاشميان

www.facebook.com/hhashemian2

در رژيم هائی که کاملا با واقعيت های زندگی قطع رابطه کرده و در توهمات خود به سر می برند، همه چيز را می توان به همه چيز ربط داد و هيچ منطقی جز منطق باقی ماندن در حاکميت به هر قيمت ممکن، حاکم نيست.رژيمی که خيلی وقت است فراموش کرده که مردم حقوقی دارند و اگر اندکی به اين حقوق توجه می کرد نه کسی می توانست عليه آن توطئه کند و نه اصلا کسی دنبال توطئه ديگران عليه آن می رفت. يادم می آيد چند ماه پيش يکی از مخالفان دولت اردن در برنامه «رو در رو» شبکه الجزيره که يکی از جنجالی ترين و پر بيننده ترين برنامه ها به حساب می آيد، شرکت کرده بود. او تا توانست همه نهادهای دولتی اردن را زير سؤال برده، از پادشاه گرفته تا فرماندار يک منطقه دور افتاده در کشور را دزد، خائن، رانت خوار، جنايتکار و نوکر خارجی ها معرفی کرد. روز بعد اين شخص به اردن برگشت. نه کسی او را تهديد کرد، نه به منزلش حمله کردند و نه حتی کسی از او سؤال کرد تو چی گفتی؟
اما جالب تر از همه اين ها، نتيجه نظرسنجی الجزيره بود که با مشارکت بيش از ۱۸ هزار رأی ، حق را به دولت اردن داده بود.اين نتيجه يک پيام خيلی مهم دارد: وقتی دولت ها کار خود را به نحو احسن انجام می دهند هر چند مورد انتقاد قرار گيرند، کسی به اين انتقادها توجه نمی کند چه رسد به اينکه عليه آن توطئه کنند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما رژيم سوريه ۴۸ سال است يک صدا و يک دست، دارد می گويد؛ ما بهترين دولتيم، بهترين حزبيم، برنامه های ما بی نظير است، روزنامه ، تلويزيون، اينترنت همه و همه بايد در دست دولت باشد. دولت برنامه بدهد و خودش از خودش تعريف کند، کس ديگر حق حرف زدن ندارد و اگر حرف زد، زندان و شکنجه و ساقط کردن از زندگی را برای همين افراد گذاشتيم. امتيازهای اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی بين خودی ها تقسيم می شود و اگر کسی اعتراض کند مخالف توسعه کشور است. دانشگاه ها و ادارات را ميان هواداران خود توزيع می کنيم و مردم بايد ياد بگيرند چگونه وارد دانشگاه شوند يا کاری برای خود دست و پا کنند! در غير اين صورت بايد بيکار بگردند.
اين داستان غم انگيز مردم سوريه بعد از ۴۸ سال اکنون به اين قيام همگانی رسيده که مردمی جان بر کف با خونفشانی خود و قبول حرمان و خطرات به خيابان آمده و فرياد «بس است»! سر داده خواهان زندگی شرافتمندانه مثل ساير ملل ديگر هستند.مردم خيابان را برای فريادهای خود انتخاب می کنند زيرا تمام راه های ديگر بسته است.نه روزنامه ای دارند، نه راديو يا تلويزيونی و نه جائی که دور هم بنشينند و افکار خود را مبادله نمايند. حتی مراسم عزاداری يا عروسی ها هم کنترل می شود که مبادا سخنی در نهانخانه کسی بر ضد دولت بيان شود.
اما دولت سوريه همه اين ها را «توطئه گر» می خواند. مردم درعا در جنوب، مردم حلب و ادلب در شمال، حماه و دير الزور در شرق و مردم حمص و دمشق در غرب همه در حال توطئه هستند. و فراتر از همه اين ها گوگل هم به صف توطئه گران بر ضد رژيم سوريه پيوست. بشار جعفری نماينده سوريه در سازمان ملل در سخنان خود در مجمع عمومی و انگار که کشف خيلی مهمی انجام داده است، سخن از توطئه گوگل به ميان آورد.او گفت که گوگل با تغيير اسامی شهرهای سوريه در حال عمل بر ضد کشور وی است. حقيقتش من نتوانستم بفهم چه ارتباط منطقی ميان تغيير اسامی شهرها و رفتار بر ضد دولت سوريه وجود دارد و شايد هم نيازی به ارتباط منطقی نيست، چون مردان دولتهای متوهمی چون سوريه نيازی به ارائه تحليل منطقی ندارند زيرا هميشه متکلم الوحده بود و چه راست بگويند چه دروغ، همه وظيفه ای جز تأييد آن ندارند. آنها عادت نکرده اند که شنوندگان درباره گفته های آنان پرسش مطرح کنند، بنابراين نيازی به ارتباط منطقی هم نمی بينند.
اما در نتيجه گيری بشار جعفری می توان به اين مقوله ها اشاره کرد:
- گوگل در حال توطئه است پس دولت سوريه حق دارد مردم خود را سرکوب کند!
- گوگل توطئه می کند پس مردم سوريه اصلاحات نمی خواهند و بايد به دولت اين کشور فرصت داد برنامه های اصلاحی خود را اجرا کند.( برنامه ای که ۱۱ ماه است شعار آن مطرح است اما تاکنون عمل نشده است)
- گوگل توطئه می کند پس مخالفان دولت سوريه به القاعده وابسته هستند!
می شود گفت که در اين گفتمان همه چيز به همه چيز مربوطه و هيچ چيز به هيچی ارتباط ندارد و اين منطق دولتی است که ۴۸ سال بر سوريه حکم می راند.
اين سخنان زمانی مطرح می شود که دولت سوريه عملا مجموعه ای بنام «ارتش الکترونيک سوريه» راه اندازی کرده که مأموريت آن ايجاد اختلال در روابط اينترنتی ديگران از جمله هک کردن ايميل های آنها يا پاک کردن صفحه های فيس بوکی مخالفان می باشد. در تيرماه گذشته خانم «هيام جميل» فعال حقوق بشری عملا برای يک مدت طولانی نتوانست وارد صفحه خود شود. صفحه «سهير آتاسی» يکی ديگر از مخالفان مورد هجوم هکرها قرار گرفت و مطالبی به حمايت از بشار اسد بر روی آن نوشته شد.
ارتش الکترونيک سوريه ابائی ندارد که تعداد خود را اعلام کرده ، اسم خود را جنگاوران اينترنتی نامگذاری می کند. آنها حتی گزارش روزانه ارائه می دهند و مثلا اعلام می کنند در يک حمله موفقيت آميز ۵ سايت از سايت های مخالفان را از کار انداختند. برخی وقت ها هم بيانيه صادر می کنند و به منظور ايجاد رعب در ميان فعالان اينترنتی ، اعلام می کنند که بزودی حمله ای برای پاکسازی فيس بوک از مخالفان به اجرا خواهند گذاشت. آنها صفحات مخالفان را صفحات ميکروب دار می خوانند و تا پاکسازی نهائی آنها لحظه ای آرام نخواهند گرفت.
در آذرماه گذشته يک شرکت امريکائی بنام «بلاکوت سيستمز» اعلام کرد که نظام های خيلی پيشرفته نظارت بر اينترنت در اختيار دولت عراق قرار داده اما بعدها متوجه شده است که اين تجيهزات سر از سوريه درآورده است. اين شرکت امريکائی می گويد که نمی داند اين دستگاه ها چگونه به سوريه رسيده است، اما از ۱۴ سيستمی که به وزارت ارتباطات عراق فروخته شده، ۱۳ دستگاه در سوريه کار می کند و اين عدد از تجهيزات برای کنترل اينترنت در سرتاسر سوريه کافی است.
حال رژيمی که شب و روز شهروندان خود را کنترل می کند و با چنين حجمی از وسائل کوچکترين رفتار آنها را نظارت می کند، ديگران را به توطئه عليه خود متهم ميکند و از همه مهمتر خود را اصلاح طلب می نامد!

ايمن الظواهری را کسی تحويل نگرفت!
ايمن الظواهری رهبر جديد سازمان القاعده بعد از مدت ها غيبت اين بار از دريچه حمايت از «انقلاب مردم سوريه» ظاهر شد و در يک «موج سواری» آشکار پيامی برای انقلابيون سوريه فرستاد، پيامی که بيشتر برای مطرح شدن دوباره وی و سازمان تروريستيش به کار می آمد تا اينکه رهيافتی برای مردم انقلابی سوريه باشد.اما رهبر جديد القاعده يادش رفته که شعارهای عقب مانده سازمان القاعده در مبارزه با امپرياليسم و ايجاد حکومت صالحان را کمی امروزی تر همين رژيم سوريه سالهاست مطرح می کند و گوش مردم سوريه به اين شعارهای آبکی که جز وسيله ای برای سلطه گروه حاکمه بر آنها ، خيری از آن نديده اند، عادت کرده است. نه مردم سوريه ايمن الظواهری را تحويل گرفتند و نه رسانه های معروف جهان عرب.تشکل هيئت های هماهنگی انقلاب سوريه با صدور بيانيه ای دخالت القاعده در امور سوريه را محکوم کرد. در رسانه ها نيز الجزيره که اصلا خبر ايشان را بطورکلی ناديده گرفت. بقيه رسانه ها هم به صورت يک خبر خيلی کوتاه آنرا در حاشيه آورده اند.تنها بی بی سی فارسی بود که هم در برنامه تلويزيونی خود به طور مفصل به سخنان ظواهری پرداخت و هم در برنامه بامدادی راديوئی خود و اين البته موجب شگفتی من شد.
نيروهای اسلامی و سلفی در مصر، تونس و ليبی آن را در حد يک جوک تفسير کردند و سلفی های لبنان بر ضد آن موضع گرفتند.شيخ داعی الاسلام شهال نماينده سلفی ها در مصاحبه ای گفت که آنها با تمام توان و تا حد جهاد به مردم سوريه کمک می کنند اما اين کمک ها نه در قالب و راستای القاعده خواهد بود و جريان سلفی لبنان قبل از بوجود آمدن القاعده حضور داشت و نيازی به دنباله روی از القاعده ندارد.
اما دولت سوريه سخنان ظواهری را خيلی تحويل گرفت به خصوص اينکه اين سخنان در آستانه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعيت حقوق بشر سوريه منتشر شد و بشار جعفری نماينده دولت سوريه در سازمان ملل چند بار به القاعده اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016