دوشنبه 1 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرايط ايران برای صادرات نفت به اروپا اعلام شد، ايسنا

مدير عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به اين سوال که آيا يونان طی نامه‌ای محرمانه از تهران خواسته است که نفت خام مورد نياز اين کشور را علی‌رغم تحريم اروپا تامين کند؟ تنها به بيان اين جمله بسنده کرد که تقاضا برای نفت خام ايران نه تنها کم نشده، بلکه افزايش هم يافته است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، احمد قلعه‌بانی امروز با بيان اين‌که اقدام خصمانه سران اروپا موجب شد که ايران صادرات نفت خود را به انگليس و فرانسه قطع کند، گفت: من پيش از اين گفته بودم که کشور‌های اروپايی يا بايد قرارداد دو تا پنج ساله برای خريد نفت با ما امضاء کنند يا اين‌که قرار‌داد‌های خود را لغو کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او خطاب به سران کشورهای اروپايی يادآور شد: ايران طی ۱۰۳ سال گذشته هيچ‌گاه از نفت به عنوان ابزار سياسی استفاده نکرده است، اما اين‌بار اين سران کشور‌های اروپايی بودند که با امنيت انرژی مردم خود بازی کردند.

وی با تاکيد بر اين‌که اتحاديه اروپا ضد مسائل خود عمل کرده‌اند، گفت: قبل از قطع صادرات نفت ايران به دو کشور انگليس و فرانسه پيش‌بينی می‌شد که در آينده قيمت نفت به ۱۲۰ دلار افزايش يابد، اما شاهديم که اين اتفاق زودتر از زمان پيش‌بينی شده رخ داده است.

وی تاکيد کرد: کشور‌های اروپايی اگر خواهان ادامه‌ی صادرات نفت ايران به کشور‌هايشان هستند، بايد قرار‌داد‌های دو تا پنج ساله و بدون قيد‌وشرط با ايران امضاء کنند.

قلعه‌بانی در پاسخ به اين سوال که آيا قطع صادرات نفت خام ايران به دو کشور فرانسه و انگليس پيگرد قانونی دارد؟ گفت: ايران شروع‌کننده‌ی اين موضوع نبود، بلکه اروپايی‌ها اين بازی را شروع کردند.

به گفته‌ وی، قرار‌داد صادرات نفت خام ايران به برخی کشور‌های اروپايی تمام شده، اما هنوز برخی ديگر از کشورها تا شش ماه آينده فرصت دارند.

معاون وزير نفت با اشاره به اين‌که از ابتدای امسال روزانه ۵۱۵ بشکه نفت خام ايران به اتحاديه اروپا صادر ‌شد، اظهار کرد: البته اين مقدار صادرات اکنون کاهش يافته است.

وی با ابراز تاسف از اين‌که بيشتر شرکت‌های وارد‌کننده نفت ايران بخش خصوصی اروپا محسوب می‌شوند، گفت: با وجود اين موضوع بخش خصوصی وارد‌کننده نفت خام ايران تحت فشار کشور‌های اروپايی مجبور است از واردات نفت خام ما صرفه‌نظر کند.

مدير عامل شرکت ملی نفت با تاکيد بر اين‌که نفت ايران خريدار دارد، گفت: با قطع صادرات نفت ايران به کشور‌های اروپايی، ايران اين فرصت را دارد که توليد نفت خود را به صورت صيانتی انجام دهد.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا بايد منتظر بود تا صادرات نفت خام ايران به ساير کشور‌های اروپايی هم متوقف شود؟ گفت: قطعا اگر باقی کشور‌هايی اروپايی نيز در قبال ايران سياست خصمانه داشته باشند، صادرات نفت خام به آنها نيز متوقف خواهد شد.

قلعه‌بانی در مورد رفتار کشور‌های عضو اوپک نيز اظهار کرد: اعضای اوپک بايد اتحاد کامل داشته باشند و نگذارند از نفت به عنوان يک ابزار سياسی استفاده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016