دوشنبه 1 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روح‌الامينی: اگر ليدرهای اصلاحات به ميدان نيامدند اسم من را عوض کنيد، ايسنا

يک عضو شورای عالی جبهه ايستادگی گفت: وقتی ما به پيشواز تغييرات نمی‌رويم، تغييرات از ما عبور می‌کند و انتخابات آينده از جريانات عبور خواهد کرد و شاهد يک پوست‌اندازی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالحسين روح‌الامينی در نشستی با موضوع جريان‌شناسی نهمين دوره انتخابات مجلس که با عنوان "چراغ مه‌شکن" از سوی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری دانشکده پرستاری دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در تاريخ معاصر ما علاوه بر رجل سياسی آزاديخواه، توده مردم در کنار محوری به نام روحانيت تلاش کرده‌اند و چنين روندی توانسته ما را به دستاوردهايی برساند و در اين مسير، امام(ره) عصاره تلاش‌های صد ساله اخير روحانيت شيعه بوده است.

وی افزود: کشور ما در حال حاضر به علت رشدی که داشته، هزينه‌هايی از جمله تحريم‌ها و ترورها را تحمل کرده است پس مسير ما، يک مسير پيوسته و تکاملی بوده و می‌توان گفت که چنين روند و جريانی متعلق به هيچ فرد خاصی به جز ملت ايران نبوده است.

اين عضو شورای عالی جبهه ايستادگی اضافه کرد: در طول سال‌های دوره سازندگی تاکنون، تمام کسانی که دست‌اندرکار بوده‌اند بايد پاسخگو باشند و کارنامه خود را ارائه دهند. همچنين کسانی که می‌خواهند در معرض مسئوليت‌ها قرار بگيرند نيز بايد کارنامه ارائه دهند و کارنامه آنها نيز بايد بررسی شود. اين در حالی است که ما در طول ۳۳ سال گذشته نسبت به اين موضوع کمتر توجه کرده‌ايم و ارائه نکردن کارنامه از سوی افراد، يک نکته مغفول بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روح‌الامينی با بيان اينکه "در حال حاضر تخريب رقبا و خود را اعلی‌عليين جلوه دادن و ديگران را اسفل‌السافلين دانستن، بسيار پررنگ است"، افزود: در حال حاضر عرصه سياست در ايران يک اتاق شيشه‌ای کدر است و هرکس يک لايه روی اين اتاق کشيده است، چراکه گروه، رفيق و قبيله خودش را مدنظر داشته است. عارضه سياسی ما، حاکم بودن مدارهای قبيلگی است.

وی ادامه داد: نظام‌های سياسی ايران به دليل خلاء احزاب گسترده و قوی در چهارراه انتخابات فهرست، ائتلاف و جبهه ارائه می‌دهند. اگرچه مردم مثل هميشه تاريخ به وظيفه‌شان به خوبی عمل می‌کنند و مشارکت در انتخابات بالا خواهد بود، ولی مشارکت حداکثری در هر دوره‌ای پيام خاص خود را دارد. با توجه به مسائل غبارآلود اتفاقات سال ۸۸ و مسائلی که به دنبال جهل و فرافکنی به آن دامن زده شد، اختلافات داخلی مورد توجه قرار گرفت و از آن طرف نيز ما با تهديد و تحريم جدی روبرو هستيم و وقتی که يک جامعه بخواهد در قبال اين عوامل بايستد بايد منسجم باشد و يکپارچه عمل کند؛ حال اينکه گروهی به اين مسائل توجه نمی‌کنند.

روح‌الامينی در ادامه، در مورد آرايش سياسی مسير منتهی به انتخابات پيش‌رو اظهار کرد: به نظر من پيکره کلی اصولگرايان و تفکر اصولگرايی و نه قبيله اصولگرايی همچنان ادامه پيدا می‌کند و مشارکت مردم در سراسر کشور ميزان بالايی خواهد داشت. عده‌ای پشت نقاب ارزش‌ها و کلمات مقدس با پسوند ايران اسلامی و انقلاب اسلامی، ارزش‌ها را به سخره می‌گيرند. اين نپختگی در عرصه سياسی ما بايد ريشه‌يابی شود، نظام سياسی، حزبی و انتخاباتی ما خام است و متناسب پيشرفت‌ها در عرصه سازندگی، سياسی و اجتماعی رشد کافی نکرده است.

در ادامه اين نشست، يکی از دانشجويان از روح‌الامينی پرسيد "چطور ما ۳۰ نفر را انتخاب کنيم که بعدا پشيمان نشويم؟" که وی پاسخ داد: شما در مقابل هر رای که می‌دهيد مسئول هستيد. تجربه نشان داده است که در تهران ليست‌ها حرف اول را می‌زنند. آدم سياسی در مقام پيشگو نيست ولی به نظر می‌رسد که اصولگرايان در حال پوست‌اندازی هستند و ممکن است در اردوگاه موسوم به اصولگرايی فضای ديگری متفاوت از گذشته رقم بخورد يا اينکه يک فضای ترکيبی شکل بگيرد اما به هر ترتيب، دانشجوی ما به‌صورت قبيله‌ای رای نخواهد داد.

دانشجوی ديگری از روح‌الامينی پرسيد "آيا به نظر شما جناح اصولگرايی روزهای آخر عمر خود را می‌گذراند؟" که وی در پاسخ، با بيان اينکه "در حال پوست‌اندازی هستيم"، گفت: بعضا دوستان اصولگرای ما عامل و حامل‌های خوبی برای نيت‌های روحانيت ما نبوده‌اند. ضمن اينکه وقتی ما به پيشواز تغييرات نمی‌رويم، تغييرات از ما عبور می‌کند و انتخابات آينده از جريانات عبور خواهد کرد و شاهد يک پوست‌اندازی خواهد بود.

روح‌الامينی همچنين در برابر پرسشی در مورد وقايع پس از انتخابات ۸۸ پاسخ داد: من به عنوان يکی از آسيب‌ديدگان جنايت کهريزک، ‌اين جنايت را رها نکردم و رها هم نمی‌کنم و وظيفه‌ام را انجام خواهم داد اما بايد دانست ضربه‌ای که به نظام در آن زمان خورد بيشتر از اين حرفهاست. برخی افراد مسائل را اصلی و فرعی نکردند و حب و بغض‌هايشان را ملاک قرار دادند اما ما به برکت عاشورا و راهنمايی‌های مقام معظم رهبری و عنايات مردم، از اين مسائل عبور کرديم.

اين عضو شورای عالی جبهه ايستادگی افزود: يک عده متوجه نشدند که به دشمن سيگنال دادند و طمع او را بيشتر کردند. در اين شرايط، از خودگذشتگی اين است که هم در روشنگری بکوشيم و هم در انجام وظايف‌مان دقت کنيم.

وی با بيان اينکه "نمی‌شود به خاطر ناملايمات يا جناياتی که در کهريزک اتفاق افتاد، عرصه را رها کنيم"، يادآور شد: خيلی‌ها در دوران جنگ و انقلاب ناملايمات ديدند. شما مثلا فردی مثل شهيد احمدی‌روشن را ببينيد که به خاطرش چهار هزار نفر تغيير رشته دادند. چرا ما با افتخار، مسيری که ديگران آمده‌اند را ادامه ندهيم و آن را رها کنيم؟ جواب نسل آينده را چطور خواهيم داد؟

دانشجويی پرسيد "شما در انتخابات رياست‌جمهوری گذشته به چه کسی رای داديد؟" که روح‌الامينی پاسخ داد: من و پسر من به آقای رضايی رای داديم. پسر من اصلا آقای خاتمی را قبول نداشت. در مورد آقای ميرحسين هم از لج بعضی‌ها، بحث‌هايی داشت ولی به ميرحسين هم رای نداد.

در ادامه اين نشست، باز هم درباره مساله کهريزک از روح‌الامينی سوال شد که وی گفت: يک نفر در جايی به من گفت که چرا شما گذشتيد؟ به او گفتم من به طور جدی در حال پيگيری از قوه قضاييه هستم و در اين رابطه، من و خانواده‌ام با مقام معظم رهبری ديدار خصوصی داشتيم و ايشان نسبت به ما ابراز لطف داشتند. حالا مگر من بايد در خيابان فرياد بزنم؟ من در حال پيگيری هستم و اين موضوع در چند شعبه در حال پيگيری است. ضمن اينکه من تنها نيستم و خانواده‌های ديگری هم در اين قضيه بوده‌اند. خداوند به ما لطف کرد و تاکنون سرافراز بوده‌ايم و ان‌شاءالله عاقبت‌به‌خير شويم و کنترل و تعادل خود را از دست ندهيم.

وی تاکيد کرد: جنايت کهريزک برای دست‌اندرکاران شرمندگی ملی داشت و اميدواريم يک زمان ابعاد آن جنايت منتشر شود. جنايتی که در کهريزک رخ داد کار خوبی از جهت آزرده‌خاطرکردن و يادآوری و شرمندگی ملی نبود. شما می‌توانيد جزئيات آن را در اينترنت پيگيری کنيد.

يکی از دانشجويان پرسيد "آيا شما در انتخابات رای می‌دهيد؟" که روح‌الامينی گفت: من و خانواده‌ام رای می‌دهيم و تا آخرين نفس ايستاده‌ايم؛ نه اينکه نفهميم و فشار به ما وارد نشود ولی اصلی که طی آن، اين ملت بعد از صد سال به جايی رسيده، حائز اهميت است.

يکی ديگر از دانشجويان در مورد ارزيابی روح‌الامينی از کارنامه احمدی‌نژاد سوال کرد که وی پاسخ داد: اگر بخواهم سرجمع بگويم، آقای احمدی‌نژاد در برخی مواقع ضريب منفی می‌گيرد البته افراد و جريانات را بايد در جمع ديد. آقای احمدی‌نژاد در سفرهای استانی مبدع بود و کار بزرگی انجام داد و ان‌شاءالله دولت آينده با رفع نقاط ضعف اين کار را ادامه دهد. همچنين مقاومت در بحث هسته‌يی و پياده‌کردن منويات نظام در اين بحث از ديگر نقاط مثبت ايشان است اما اصل قرار دادن برخی مسائل حاشيه‌ای، از جمله مواردی است که ان‌شاءالله ايشان در يک سال باقيمانده پاسخگوی آن خواهند بود.

روح‌الامينی ادامه داد: جمع کارنامه آقای احمدی‌نژاد مثبت است اما نمره‌اش بالا نيست. من نمره رفوزگی هم به او نمی‌دهم، چراکه بی‌انصافی است و بی‌انصافی در قضاوت، بد است. انصاف سياسی می‌گويد در بحث کارنامه احمدی‌نژاد، بايد کارنامه دولت نهم و دهم را هم ديد. به هر ترتيب احمدی‌نژاد جرات کرد کادر بسته مديريتی کشور را تکان دهد اما برخی جابجايی‌ها حرکات خوبی نبود و ياس جوانان يکی از پيامدهای منفی اين حرکات است.

به گزارش ايسنا، اين عضو شورای عالی جبهه ايستادگی در پاسخ به پرسش يکی ديگر از دانشجويان که در مورد مساله نفاق در بين مسئولان پرسيده بود، اظهار کرد: ما دچار دنيازدگی شده‌ايم و اين موضوع از دوران بعد از جنگ شروع شد. از دوره سازندگی تا اصلاحات، دنيازندگی‌مان در بسياری برهه‌ها موجب شد تا دچار عوارضی شويم و رفتارمان شفاف نباشد. در اين صورت حرف و عمل‌مان با هم فرق کرد و بايد دانست هر چقدر اين دو با هم فرق داشته باشند آثار بدی دارد اما به هر ترتيب ما به لحاظ سرمايه اجتماعی ذخيره بسياری داريم.

يکی ديگر از دانشجويان هم در مورد وجود آزادی بيان در مجلس از روح‌الامينی پرسيد که وی گفت: حتما آزادی بيان وجود دارد و شما شاهد هستيد برای اولين‌بار رييس قوه اجرايی را به مجلس احضار می‌کنند.

دانشجوی ديگری پرسيد که "با توجه به جبهه‌گيری‌های علی مطهری، آزادی بيان در مجلس نهم کمتر خواهد شد يا بيشتر؟" که روح‌الامينی پاسخ داد: بيشتر خواهد شد. اين انتخابات نشان می‌دهد که مردم جلوتر از مسئولان هستند، حال مسئولان در مقابل پاسخ‌ مردم بايد کار بيشتر ـ نه در شعار بلکه در عمل ـ داشته باشند و اين موضوع در تمامی قوه‌ها مشهود باشد.

دانشجويی نيز در مورد شروط سيدمحمد خاتمی برای انتخابات سوال پرسيد که روح‌الامينی اظهار کرد: کجای دنيا شرط‌گذاری می‌کنند و می‌گويند ما برای خود تصميم می‌گيريم؟ آنها ولو اينکه می‌گفتند ردصلاحيت می‌شويم، بايد کانديدا می‌شدند و می‌آمدند ولی اشتباه بزرگ تاريخی کردند و اين اشتباه به دنبال اشتباهات بزرگ آنها در طول فتنه ۸۸ بود که طی آن صف‌شان را از دشمن و ضدانقلاب جدا نکردند.

روح‌الامينی همچنين در برابر پرسشی درباره بحث بی‌طرف بودن شورای نگهبان پاسخ داد: شورای نگهبان نه طرفدار احمدی‌نژاد، نه خاتمی و نه هاشمی است. ممکن است در مبادی کارشان نقص وجود داشته باشد ولی اين مساوی با کليت شورای نگهبان نيست.

دانشجوی ديگری از روح‌الامينی پرسيد "در بين افرادی که در ليست‌های اصولگرايان هستند، شما به چه کسانی رای خواهيد داد؟" که وی در پاسخ به اين پرسش گفت: من حتما به افرادی در ليست پايداری و برخی افراد در جبهه متحد رای می‌دهم و به برخی از افراد هم در اين دو ليست رای نخواهم داد و برخی‌شان را حتی اگر ببينم مواخذه خواهم کرد.

يکی از دانشجويان هم درباره شرکت طرفداران اصلاح‌طلبان در انتخابات پرسيد که روح‌الامينی در پاسخ گفت: طرفداران کثير اصلاحات در انتخابات شرکت می‌کنند و در بسياری از شهرستان‌ها افراد شاخص آنها حضور دارند. اگر طی روزهای آتی ليدرها و سردمداران اين جناح به ميدان نيامدند و ليست ندادند، شما اسم من را عوض کنيد. دعا کنيد آنها بيايند تا اشتباهاتشان را جبران کنند.

اين عضو شورای عالی جبهه ايستادگی با اشاره به انتخابات ۸۸ اظهار کرد: بحث‌های مربوط به انتخابات ۸۸ بايد بدون حب و بغض بررسی شود و اينطور نباشد که عده‌ای در اين راستا کاسبی کنند. در اين مسير نبايد از رهبری جلو افتاد و يا اينکه از ايشان عقب ماند و نبايد دچار افراط و تفريط شد، چون کسانی که ملازم هستند نه جلو می‌زنند و نه عقب می‌مانند.

وی در پايان، با تاکيد بر اينکه "محيط سياسی ما نياز به بازآرايی دارد و بايد اخلاق را در اعمال اجتماعی و سياسی‌مان به منصه ظهور برسانيم"، گفت: اگر ما در عمل به اصول برگرديم و در برنامه‌ها ايستادگی و استقامت را مورد توجه قرار دهيم، کشورمان به جايگاه شايسته‌ای خواهد رسيد. بحث منافع ملی، امنيت، اقتدار و عزت ملی از نتايج مشارکت بالا در انتخابات خواهد بود و ای کاش همه سياسيون مثل همه مردم به اين موضوعات اهميت می‌دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016