شنبه 13 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فضای سرد و خلوت حوزه‌های رأی گیری در تهران، رادیو فرانسه

صبح امروز رأی گیری برای انتخابات نهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی آغاز شد. رسانه‌های داخلی ایران از استقبال و مشارکت مردم خبر می‌دادند و رسانه‌های خارج از ایران نیز از فضای سرد انتخابات می‌گفتند. براساس مشاهدات یک شهروند-خبرنگار از تهران، جمعیت مردم در حوزه‌های رأی گیری شمال و شرق تهران از پنج یا شش نفر فرا‌تر نمی‌رفت.

نوشته: رضا ولی‌زاده

در روزهای پیش از برگزاری انتخابات مجلس، رهبر جمهوری اسلامی از مردم دعوت کرده بود تا با شرکت در انتخابات پاسخ کوبنده‌ای به غرب بدهند و مخالفان او، از جمله اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند.

شورای هماهنگی راه سبز امید نیز از مردم خواسته بود تا یک روز پیش از برگزاری انتخابات در اماکن عمومی حضور یابند و در مورد نمایشی بودن انتخابات اطلاع رسانی کنند و همچنین روز انتخابات، یعنی امروز جمعه در خانه‌هایشان بمانند و بیرون نروند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک شهروند-خبرنگار در تهران که بنا به دلایل امنیتی از ذکر نام او معذوریم، به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: «من حوالی ظهر از شرق تهران و میدان رسالت، مجیدیه و محدوده‌های اطراف آن تا حوالی چهار راه پارک وی در شمال تهران، به برخی از حوزه‌های رأی گیری سر زدم تا ببینم آنچه هر دو طیف رسانه‌ها در مورد استقبال یا عدم استقبال از انتخابات می‌گویند تا چه حد صحت دارد؛ در این حوزه‌ها نهایتاً بین ۵ تا ۶ نفر برای رأی دادن حضور داشتند.»

او دربارۀ طبقه بندی اجتماعی و سیاسی طیف هایی که در انتخابات شرکت کرده اند توضیح داد: «از آن جا که در این فصل لباس های مردم عموما زمستانی است نمی توان از ظاهر آن ها دقیقا تشخیص داد که جزو اقشار نزدیک به حکومت هستند یا خیر، اما به روشنی می شد از ظاهر آن ها متوجه شد که جزو اقشار مرفه و یا متوسط جامعه نیستند. چهرۀ بیشتر آن ها ریش داشت و ظاهر ساده ای داشتند.»

این شهروند خبرنگار در مورد میزان تبلیغات انتخابات و کاندیداها در فضای شهر گفت: «بر خلاف دوره های قبل که تأکید می کردند برای تبلیغات و نصب پوسترها فقط باید از تابلوهایی که شهرداری در نظر گرفته استفاده شود، روی بیشتر دیوارها و حتی دیوار ساختمان های دولتی هم پوسترهای تبلیغاتی را می شد دید و شهرداری هم برخلاف گذشته که این پوسترها را بالافاصله از محدوده های غیرمجاز جدا می‌کرد، کاری به کارشان نداشت.»

او همچنین در مورد ازدحام جمعیت در روز پنج شنبه و دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید به حضور مردم در اماکن عمومی و اطلاع رسانی به دیگران در مورد نمایشی بودن انتخابات گفت: «به طور طبیعی به خاطر نزدیک بودن به عید، مردم برای خریدهای نوروزی خود نسبت به قبل حضور بیشتری در شهر دارند و نمی توان دقیقا گفت این حضور نتیجۀ دعوت شورای هماهنگی بوده یا خیر، اما به هر حال روز گذشته 11 اسفند خیلی خیابان ها و فضاهای عمومی شهر شلوغ بود.»

همچنین شورای هماهنگی امروز (12 اسفند)را روز خانه نشینی اعلام کرده و از مردم خواسته بود تا به نشان همراهی با رهبران محبوس جنبش سبز یک روز را از خانه هایشان خارج نشوند. این شهروند خبرنگار تهرانی در مورد فضای شهر در روز انتخابات توضیح داد: «اگرچه به واسطۀ خریدهای قبل از عید معمولا خیابان های شهر در این ایام و به ویژه روزهای تعطیل که مردم بیکارند شلوغ تر است اما می توان گفت جمعیت مردم و تردد ماشین ها در این جمعه نسبت به جمعۀ قبل کم تر بود.»

همچنین بی بی سی فارسی گزارش داد، ایوان واتسون، خبرنگار سی‌ان‌ان که برای پوشش خبری انتخابات ایران به تهران رفته، در صفحه توییتر خود نوشته است: «همه خبرنگاران خارجی را با اتوبوس به حوزه های رأی گیری می برند. انتخاب دیگری نیست.»

وزارت کشور مهلت رأی گیری را دوبار و تا ساعت 21 شب تمدید کرد. اکنون انتخابات نهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی در ایران به پایان رسیده است و حوزه های اخذ رأی مراحل انتقال صندوق های رأی و شمارش آن را آغاز کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016