سه شنبه 16 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرامی باد ۸ مارس روز جهانی زن، بيانيه مشترک ۳۹ تشکل ايرانی در خارج از کشور

۹۰سال از روزی که زنان رشت به پيشگامی خانم روشنک نوعدوست و «جمعيت پيک سعادت نسوان»، نخستين راهپيمايی زنان ايران را در شادباش به روزجهانی زن در روز ۱۷ اسفند ۱۳۰۰ برگزار کردند، می گذرد. ما بار ديگر فرارسيدن هشت مارس روز جهانی زن را به همه ايرانيان، به ويژه زنانی که در راه دست يابی به اهداف حق طلبانه خود در۳۳ سال گذشته لحظه ای دست از مبارزه برنداشته اند، تبريک می گوييم.

zan2012.jpgهشت مارس روز تجديد پيمان برای رفع تبعيض عليه زنان بعنوان نيمی ازجامعه انسانی است که به رغم حضورشان در همه عرصه های زندگی در جامعه بشری، هم چنان از حقوق برابر برخوردار نيستند.

سالی که گذشت برای زنان بسياری از کشورهای جهان سالی پراز آشوب و نابسامانی بود و در همان حال نويد بخش. قيام های ضدديکتاتوری در کشورهای عربی، زنان کشورهای تونس، مصر ، بحرين، يمن و... را در برابر راهی بس طولانی و پُرمخاطره قرار داده است. اين قيام ها اگرچه نشان دادند که پايان عصر ديکتاتوری فرا رسيده و نميتوان برای هميشه مبارزه مردم برای آزادی و دموکراسی را سرکوب کرد، در عين حال، نيروهای واپس گرای جامعه را به تکاپو واداشته تا از آزادی های به دست آمده برای محدود کردن حقوق زنان تلاش کنند. تنها مبارزه پيگير نيروهای مترقی در اين کشورها با خواست های «برابری کامل حقوق زن و مرد» و «جدايی دين از حکومت» است که می تواند سدی در برابر کوشش نيروهای واپسگرا باشد. آزمون انقلاب ايران و نقش حکومت اسلامی در محدود کردن حقوق زنان و برقراری تبعيض جنسيتی، درس های گرانبهايی برای اين کشورها در بر دارد تا همچون ايرانيان از چاله درنيامده، به چاه تاريک حکومت دينی درنيفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اهدای جايزه صلح نوبل به دو زن از ليبريا و يک زن از يمن، گواه ديگری از نقش برجسته زنان در دگرگونی های اجتماعی و سياسی بزرگ جهان در سال گذشته بود. اهدای اين جوايز همچنان نشان داد که جهان، مبارزه زنان را در کشورهای در حال توسعه، در راه پيشرفت و برابری حقوقی، با توجه بسيار، دنبال و از آن پشتيبانی می کند.

در سال گذشته، مبارزه ميان حکومت دينی و مردم در ايران همچنان ادامه داشت. تصويب قانون «حمايت خانواده!» که به معنای به رسميت شناختن چند همسری و پذيرش ازدواج با خردسالان است، جدائی جنسيتی در دانشگاه ها و محيط های درمانی، سهميه بندی جنسيتی در مراکز آموزشی، ادامه تعرض های گذشته نيروهای واپسگرا به حقوق زنان بود. بيکاری، گرانی، نا امنی، دستگيری های گسترده و محکوميت های سنگين به زندان و تبعيد، شرايط زنان را از پيش هم شکننده تر کرد. اما با وجود اين شرايط طاقت فرسا، زنانی چون بهاره هدايت، زنده ياد هاله سحابی، نسرين ستوده و بسياری ديگر، در زندان و بيرون زندان، با شجاعتی کم نظير شعله مبارزه را فروزان نگاه داشته اند. تلاش های فعالين جنبش زنان ايران در خارج از کشور نيز نقش مهمی در پيشبرد هدف های اين جنبش داشته است.

مادران پارک لاله با پافشاری بر خواسته هايشان مبنی بر «لغو مجازات اعدام»، «آزادی زندانيان سياسی» و «محاکمه و مجازات آمرين و عاملين جنايات ۳۳ سال اخير» به مبارزه ادامه می دهند. آنها به خاطر اين پايداری قهرمانانه بارها و بارها دستگير و زندانی شده اند. ولی سرکوب، پيگرد و زندان خللی در عزم آنها برای پيگيری خواست های بر حقشان ايجاد نکرده است.

آنچه در ماه های اخير نويد بخش بود، هماهنگی در تحريم انتخابات از سوی طيف گسترده ای از نيروهای سياسی ايران است. رويکرد مشترک در اين امر می تواند زمينه ای برای گام های مشترک بعدی در دفاع از حقوق و آزادی های مردم باشد.

نه به سياست های زن ستيز رژيم جمهوری اسلامی ! نه به سرکوب، زندان و اعدام در ايران ! نه به جنگ و هرگونه مداخله نظامی در ايران! آری به همبستگی با جنبش های برابری خواهانه و ضد تبعيض زنان در جهان، به ويژه در خاور ميانه !

آری به آزادی و دموکراسی در ايران!

با شرکت در راهپيمايی، برگزاری ميز گرد، سخنرانی، نمايشگاه عکس و فيلم و غيره
روز جهانی زن را گرامی داريم

اتحاد برای ايران ـ بلژيک
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ امريکای شمالی
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران-ـ اورنج کانتی(کاليفرنيا)
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ نيويورک
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ لوس آنجلس
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ تورانتو
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ واشنگتن دسی
اتحاد جمهوريخواهان ايران - برلين
اتحاد جمهوريخواهان ايران - کلن
اتحاد جمهوريخواهان ايران - مالمو
اتحاد جمهوريخواهان ايران - وين
انجمن همبستگی ايرانيان ـ دالاس
انجمن فرهنگی ايرانيان شهر کلن
انجمن حقوق بشر و دموکراسی ـ هامبورگ
انجمن گفتگو - ونکوور اينفو گلوب ـ سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر ودموکراسی در ايران ـ سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران ـ جنوب کاليفرنيا
جامعه حقوق بشر ايران درفلوريدا ـ اورلندو فلوريدا
جمعيت پشتيبانی از مبارزات دموکراتيک مردم ايران ـ کلن
جمعيت دفاع از حقوق مردم ايران در اتريش
حاميان مادران پارک لاله-ـ مادران صلح دورتموند
حاميان مادران پارک لاله ـ ژنو
حاميان مادران پارک لاله ـ هامبورگ
حاميان مادران پارک لاله ـ لوس انجلس (ولی)
حاميان مادران پارک لاله ـ ايتاليا
حاميان مادران پارک لاله ـ وين
حاميان مادران پارک لاله ـ کلن
خانه همبستگی مهر - کلن
سکولار دموکراسی در ايران ـ شيکاگو
سازمان جمهوريخواهان ايران
شبکه همبستگی ايرانيان فرزنو ـ کاليفرنيا
صدای موج سبزـ جنبش سبز لندن
صدای موج سبز ـ کارديف
فدراسيون اروپرس
کميته مستقل ضد سرکوب شهروندان ايرانی ـ فرانسه
کميته جمعی از ايرانيان نورد راين وست فالن آلمان(اسن، کلن،ووپرتال)
کميته دفاع از حقوق بشر در ايران - اتريش
مونيخ هميار ايران ـ مونيخ
نسل آزاديخواه ايران- اتريش


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016