یکشنبه 21 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراجع علیه آتش بازی: "چهارشنبه‌سوری بايد حذف شود"، رادیو زمانه

شماری از مراجع تقليد شيعه در ايران با اعلام اينکه چهارشنبه‌سوری يک مراسم "خرافاتی" است، خواهان حذف آن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ گفت: "آتش روشن کردن در چهارشنبه‌سوری يک بدعت خرافی است مخصوصاً با گفتن اين جمله که «سرخی تو از من، زردی من از تو» اين‌ها خرافات است."

وی افزود: "انسان عاقل نبايد به سراغ اين کارها برود مخصوصاً اين کار خطراتی در پی دارد. چقدر جوانان و نوجوانان چشم، صورت و عضوی از اعضای بدن خود را با اين کارها از دست دادند؛ عزيزان رعايت کنند اين رسم غلط را حذف کنند و آن رسوم مثبت را انجام دهند."

نماينده آيت‌الله لطف‌الله صافی گلپايگانی يکی ديگر از مراجع تقليد شيعه نيز گفت:‌ "اين مرجع تقليد مراسم چهارشنبه‌سوری را جايز ندانسته و آن را احيای سنت‌های باطل زمان جاهليت می‌داند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت‌الاسلام سيستانی الله‌آبادی، نماينده آيت‌الله صافی گلپايگانی افزود: "اين‌که پيشينيان ما اين کارها را در زمان‌های دور انجام می‌دادند نبايستی باعث شود که ما از آن پيروی کنيم ... بلکه شرط ايمان و عقل اين است که انسان خردمند هرچه بيشتر در محو آنچه که ترويج خرافه‌پرستی هست، کوشش کند."

چهارشنبه ‌سوری نام جشنی است که ايرانيان در آخریم چهارشنبه سال خورشدی از ۱۷۰۰ سال پيش از ميلاد تاکنون آن را برگزار می‌کنند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز در سال ۱۳۸۸ در پاسخ به سئوالی درباره مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری)، گفت اين مراسم، "مبنای شرعی" ندارد و "مستلزم ضرر و فساد زيادی" است.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی بايد از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری "اجتناب" شود.

پيشتر نيز آيت‌‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقليد مراسم چهارشنبه‌سوری را نوعی "خرافه و اعمال آن را خلاف شرع و عقل" دانسته است.

بنابر اعلام سبحانی "مراسم آخرين چهارشنبه سال، به نحوی که در ايران رسم شده، جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016