چهارشنبه 24 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ به سخنان احمدی نژاد در مجلس: کمک دولت به مترو حدود ۵۰ درصد دولت های قبل بوده نه ۸ برابر، فارس


خبرگزاری فارس: به گفته معاون حمل و نقل ترافيک شهرداری تهران، کمک دولت به مترو حدود ۵۰ درصد دولت های قبل بوده نه ۸ برابر.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران با بيان اينکه حدفاصل سالهای ۶۶ تا ۸۴ قريب ۱۶۱۰ ميليون دلار کمک فاينانسی به مترو تهران انجام شده است گفت : اگر اين ميزان را با نرخ دلار اعلامی از سوی دولت (۱۲۲۶ تومان) محاسبه کنيم ، قريب ۲۰۰۰ ميليارد تومان در دولت های قبلی به مترو تهران کمک شده و اين در حالی است که از سال ۸۴ تا به امروز ۱۱۰۰ ميليارد تومان بابت توسعه مترو از سوی دولت پرداخت شده و اين يعنی چيزی نزديک به ۵۰ درصد مبلغ اعطايی دولت های قبلی و معلوم نيست چطور با توجه به وجود ارقام و آمار روشن ، ادعای کمک ۸ برابری به مترو تهران نسبت به دوره های قبل می شود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيد جعفر تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: آمار ، ارقام و جداول اعتبارات پرداخت شده همه دولت ها به مترو تهران روشن و شفاف است و شايد اين انتظار وجود داشت که رياست محترم جمهوری ، امروز ضمن پذيرش کاستی ها در روند پرداخت اعتبارات قانونی مترو ، به مردم تهران اين قول را می دادند که از اين پس اين روند به خوبی انجام خواهد شد ؛ اما متاسفانه بار ديگر شاهد اعلام آمار متناقض و غيرقابل قبول بوديم.

تشکری هاشمی با بيان اينکه در اعلام آمارها و ارقام نرخ تورم در نظر گرفته نمی شود و گويا دولت محترم به تورم ناشی از سال های اخير بی توجه است ، گفت : اگر چه اين آمار صحيح نيست اما اساسا چنين مقايسه ای با توجه به نرخ تورم و همچنين شتاب فزاينده حرکت توسعه ای مترو در ۶ سال اخير ، قياسی مع الفارق است .

وی با اشاره به اظهارات رييس جمهوری مبنی بر اينکه "بيش از ۳ ميليارد مجوز فاينانس داده ايم که ۱ ميليارد آن درحال نهايی شدن است " تصريح کرد : اين ۳ ميليارد از اول دولت نهم مصوبه داشت و بايد داده می شد اما مشکلات ناشی از سيستم بانکی و ساير دستگاه های موثر به گونه ای بود که هرگز امکان استفاده از اين فاينانس ميسر نشد .

معاون ترافيک شهردار تهران ادامه داد : مبلغ ۱ ميليارد دلار ادعايی که دقيق تر آن ۵۳۰ ميليارد تومان است که آن هم در حال پيگيری است که البته با صدها ، جلسه و پيگيری از وزارت اقتصاد ، کميسيون های دولت مجوز بانک مرکزی صادر شده اما هنوز در کنسرسيوم بانک های عامل به نتيجه نرسيده و اميدواريم اين ۵۳۰ ميليارد تومان از اين مخمصه خارج شود.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع طرح شده ديگری از سوی رييس جمهور مبنی بر صدرو مجوز هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت گفت : با وجود پيگيری های ممتد شهرداری تهران از بانک ها ، هرگز امکان استفاده از اوراق مشارکت هزار ميليارد تومانی اجرايی نشده است.

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع توقف واگن های مترو در گمرک اشاره کرد و گفت :بيش از ۴ ماه است که واگن های مترو همچنان در گمرک خاک می خورند و منابع مالی آن هنوز تامين نشده، البته شهرداری تهران درحال تلاش برای حل اين مسئله است.

تشکری هاشمی به بخش ديگری از اظهارات رييس جمهوری مبنی بر بدهی شهرداری به بانک ها اشاره کرد و گفت : خوب بود آقای رييس جمهور به اين موضوع اشاره می کردند که اين بدهی ها مربوط به چه زمان و چه دوره‌ای است ! شهرداری تهران در دوره اخير مديريت خود از سال ۸۴ تمامی ديون خود با بانک ها را پرداخت کرده و شهرداری در واقع ميراث دار ۳۸۰ ميليارد تومان ديون و بدهی معوق دوره های قبلی مديريت است که البته شامل دوره تصدی آقای احمدی نژاد در شهرداری هم می شود .

وی ادامه داد : با احتساب جريمه ديرکرد اين معوقات امروز شهرداری تهران ميراث دار ۷۵۰ ميليارد تومان بدهی دوره های گذشته مديريتی مربوط به سال های ۶۶ تا ۸۴ در اين نهاد است . با اين حال برای حل اين مشکل لاينحل (چراکه بانک ها صراحتا پرداخت فاينانس های آتی را به تسويه اين بدهی های معوقه منوط کرده اند ) مديريت شهری تعهد کرده ۲۵ درصد بدهی گذشتگان را به صورت نقدی و مابقی را در مطالبات فی مابين حل و فصل کند، که تاکنون بخشی از آن نيز به صورت نقدی به بانک ها پرداخت شده است.

تشکری هاشمی افزود : کاش رياست محترم جمهوری به صورت شفاف مشخص می کردند که استمهال بدهی های شهرداری در کجا و چه موضوعی بوده است چرا که در اين سال ها نه تنها بدهی استمهال نشده بلکه بدهی دوره های گذشته دولت و شهرداری های وقت از سال ۶۶ تا ۸۴ هم بر دوش مديريت فعلی شهرداری گذاشته شده و هر گونه همکاری بانک ها موکول به تعيين و تکليف آن شده است.

وی همچنين به ادعای فاينانس ۸۰۰ ميليارد تومانی از بانک های داخلی از سوی رييس جمهوری اشاره و تصريح کرد : ما از اين مبلغ بی اطلاع هستيم!

معاون شهردار تهران گفت : در موضوع اتوبوس ها هم ، بر اساس طرح جامع در طول اين سالها بايستی ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس (۷ هزار دستگاه بابت نوسازی در ۷ سال و ۴ هزار دستگاه برای تامين ناوگان) به شهرداری تهران تحويل می شده که امروز رييس جمهور در مجلس اعلام کردند که ۴۲۵۰ دستگاه اتوبوس داده اند که البته آمار صحيح آن ۳۹۶۸ دستگاه تحويل شهرداری تهران شده است و فاصله بسيار زيادی با تعهدات و نياز شهر تهران دارد. اين در حالی است که شهرداری راسا قريب به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را خود خريداری و تامين کرده است.

وی ادامه داد : همه اين ها در حالی است که علی رغم استقبال بسيار خوب مردم از سامانه بی آر تی ، ريالی باب خريد اتوبس های تند رو به شهرداری داده نشده و در زمينه نوسازی ناوگان مينی بوسرانی هم حتی ۱ دستگاه مينی بوس به مطابق آنچه به شهرداری های ديگر داده شده به تهران داده نشده است.

وی با شاره به فاينانس ۲ ميلياردی تصويبی مجلس برای کمک به مترو کلان شهرها هم گفت : بر هيچ کس پوشيده نيست که در طول ۳ سال گذشته تلاش های مجدانه ای از سوی مجلس ، شورای اسلامی شهر، شهرداری کلان شهرها و پيگيری های بسياری از طريق مجمع تشخيص ، ديوان محاسبات ، سازمان بازرسی و .. انجام شد اما هربار با طفره رفتن از قانون ، فرافکنی و ... هيچ پيشرفتی در زمينه اين اعتبار انجام نشد و حالا برخی ابراز نظرها در اين باره عجيب و دور از انصاف است.

وی با بيان اينکه طبق قانون اعتبارات حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۰۰ درصد تخصيص يافته تلقی می شود گفت : نمی دانيم بر چه اساسی هر جا که پای بودجه مترو و شهرداری در ميان است اعتبارات دستخوش تغيير و کاستی می شود.

وی با بيان اينکه دولت در موضوع اری بهای حمل و نقل عمومی تعهداتی دارد خاطرنشان کرد : دولت بايد يک سوم هزينه هر سفر را به عنوان يارانه پرداخت کند اما در طول اين سالها اين مبلغ هيچگاه به طور کامل و به موقع پرداخت نشده و مبالغ ناچيزی که پرداخت شده گاه حتی کفاف حقوق يک ماه کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی را هم نمی داده است .

تشکری تصريح کرد : بايد به مردم اين پاسخ ارائه شود که حال که قيمت نفت چندين برابری قبل شده و يارانه ها هم حذف شده است چطور می شود که صندوق ها خالی است و همه اين ها در شرايطی است که در قانون هدفمندی هم حمايت از حمل و نقل عمومی يک اصل اساسی است و بار هم ناگزيريم اعلام کنيم از محل اين قانون هم ريالی به حمل و نقل شهری کمک نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016