پنجشنبه 25 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخابات تبريز و اروميه، حماسه‌آفرينی يا حماسه‌سازی!؟ اکبر اعلمی

اکبر اعلمی
همچنان‌که انتخابات پيشين در سراسر کشور حماسی و در آذربايجان خارج از تصور خوانده شده بود! اين بار نيز در انتخابات حماسه‌آفرينی شد، با اين تفاوت که مردم تبريز هنوز هم از چگونگی خلق اين حماسه حيران و انگشت به دهان باقی مانده‌اند!! با بررسی حماسه‌ی خلق‌شده در تبريز، شايد از بررسی ماهيت حماسه‌های خلق‌شده در ساير نقاط کشور و به‌ويژه اروميه و تهران هم بی‌نياز شويم!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


[برگرفته از وبلاگ شخصی اکبر اعلمی ـ نماينده سابق تبريز در مجلس ششم و مجلس هفتم]

شرکت مردم در همه انتخابات ايران به هر ميزانی که باشد حماسی است و اساسا در جمهوری اسلامی ايران انتخابات و اجتماعات و راه پيمائی های جانبدارانه حکومتی و دولتی غيرحماسی نداريم و واژه هائی نظير: "حماسه" و "با شکوه" و "دشمن شکن" پسوند و جزء جدائی ناپذير همه انتخابات و راهپيمائی هاست مانند: حماسه ۸۲، حماسه ۸۶ و حماسه ۹۰ !! بنابراين همچنانکه انتخابات پيشين در سراسر کشور حماسی و در آذربايجان خارج از تصور خوانده شده بود!(۱) اين بار نيز در انتخابات حماسه آفرينی شد، با اين تفاوت که مردم تبريز هنوز هم از چگونگی خلق اين حماسه حيران و انگشت به دهان باقی مانده اند!!

با بررسی حماسه خلق شده در تبريز، شايد از بررسی ماهيت حماسه های خلق شده در ساير نقاط کشور و بويژه اروميه و تهران هم بی نياز شويم!

راقم در سال ۸۶ بر پايه محاسبات دقيق علمی، مدعی شد که جمعيت واجد شرايط رای دادن در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو حدود ۱۳۰۹۱۴۳ نفر می باشد.( بنگريد: واقعيت های هشتمين دوره انتخابات مجلس؟! ) ۲

اما رييس وقت ستاد انتخابات آذربايجان شرقی در ۸۶.۱۲.۱۵، تعداد واجدين شرايط رای در اين حوزه را يک ميليون و ‪ ۲۰۱هزار و‪ ۷۷ نفر، يعنی حدود ۱۰۸ هزار نفر کمتر اعلام کردند تا شايد از اين طريق درصد مشارکت مردم را بالاتر از آن چيزی که بود نشان دهند(اينجا) ۳ و ۴)

همچنين نايب رييس ستاد انتخابات آذربايجان شرقی در ۲۱ اسفند همان سال گفت: "از جمعيت ۱۵۷۹۳۱۲نفری شهرستان تبريز نيز ۱۰۷۳۹۳۲ نفر واجد شرايط شرکت در انتخابات می‌باشند"!(۵)

فرماندار شهرستان تبريز هم اخيرا مدعی شده است در اسفند سال ۱۳۹۰: "در سطح شهر تبريز حدود ۲۴ هزار رای اولی" وجود دارد (۶)

اگر ادعای نائب رييس وقت ستاد انتخابات آذربايجان شرقی مبنی بر تعداد واجدين شرايط رای دادن در شهرستان تبريز(۱۰۷۳۹۳۲ نفر) و همچنين ادعای اخير فرماندار تبريز در مورد تعداد رای اولی های اين شهرستان در نهمين دوره انتخابات مجلس(۲۴۰۰۰ نفر) صحيح باشد، در اين صورت جمعيت واجد شرايط شهرستان تبريز در سال ۹۰ حدود ۱۰۹۷۹۳۲ نفر خواهد شد. اين در حاليست که رييس ستاد انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی در آذربايجان شرقی يکروز پيش از انتخابات اعلام کرده است: "از جمعيت ۳۷۰۰۰۰۰ نفری استان، ۲۵۸۹۲۰۸ نفر واجد شرايط رای دادن هستند که از اين رقم، ۱۱۹۴۷۰۴ نفر در شهرستان تبريز، ...واجد شرايط رای دادن در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی هستند."(۷)

بنابراين پيش از هرچيز مسئولان امر بايد توضيح قانع کننده ای برای اختلاف ۹۶۷۷۲ نفری واجدين شرايط شهرستان تبريز ارائه دهند!

از طرفی به گفته فرماندار شهرستان تبريز، در سطح حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر،در حدود ۲۷ هزار رای اولی واجد شرايط رای دادن می باشند.(۶) حال چنانچه به رقم محاسبه شده اينجانب در دوره قبلی(۱۳۰۹۱۴۳ نفر واجد شرايط رای دادن در سال ۸۶)، عدد ۲۷ هزار رای اولی ها اضافه شود، تعداد کل واجدين شرايط برای رای دادن در نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو، حدود ۱۳۳۶۱۴۳ نفر خواهد بود که درستی ادعای راقم در مورد تعداد واجدين شرايط رای دادن در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو در انتخابات هشتم و ناصحيح بودن ادعای مسئولان انتخاباتی گذشته را تائيد می کند.

وانگهی در دوره قبل رئيس ستاد انتخابات آذربايجان شرقی در جمع خبرنگاران گفت: از مجموع ۳۰۸۴۸۰ رای صحيح ماخوذه در حوزه تبريز ، آذرشهر و اسکو ، آقای مسعود پزشکيان با کسب ۱۰۵۶۳۹ رای مستقيما" به مجلس هشتم راه يافت. وی ضمن برشمردن اسامی کانديداهای باقيمانده برای دور دوم گفت: محمدرضا ميرتاج الدينی با کسب ۸۴۸۰۵ رای ، محمد حسين فرهنگی با مجموع ۷۸۳۷۲ رای، خانم عشرت شايق با ۵۷۹۰۴ رای، ‌رضا رحمانی با ۵۶۷۹۳ رای و عليرضا منادی نيز با ۴۹۱۳۱ رای نفرات دوم تا ششم اين ليست هستند.

با توجه به اينکه شرط راهيابی داوطلبان نمايندگی به مجلس کسب يک چهام آرای ماخوذه صحيح می باشد، برای راقم و اهل سياست، اين پرسش همچنان بدون پاسخ ماند که اگر آمار مشارکت و آرای منظور شده برای داوطلبان واقعی است، چرا تنها پزشکيان در مرحله اول به مجلس راه يافت و ميرتاج الدينی و فرهنگی که به موجب اين گزارش بيش از يک چهارم آرای ماخوذه را کسب کرده بودند از راهيابی به مجلس هشتم در مرحله اول انتخابات بازماندند و هيچ اعتراضی هم از سوی ايندو بگوش نرسيد!!؟؟(۲۳)

بنابراين ماداميکه شبهات فوق نسبت به عملکرد مسئولان انتخاباتی باقی است، چه دليلی وجود دارد که بتوان به آمار و ارقام ارائه شده اخير اطمينان کرد!؟

نظر باينکه اينگونه برخوردهای ناصادقانه و خلاف واقع با مردم و امار و ارقام انتخاباتی، به تبريز و يا هشتمين دوره انتخابات مجلس محدود نمی شود و بدليل فقدان نظارت عمومی و نظارت نهادهای مدنی مستقل در امر انتخابات، به يک اپيدمی فراگير و هميشگی مبدل شده است، لذا هرگز نمی توان به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولان برگزاری انتخابات اطمينان کرد!

با اين مقدمه در ادامه به بررسی نتايج اعلام شده انتخابات در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو و ساير تناقض گوئی ها و ابهامات موجود می پردازيم:

الف-استخراج آرای باطله

فرماندار تبريز مدعی شده است که (آرای ماخوذه) در حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر ۶۲۲۰۰۰ رای است!(۸)

وی همچنين ادعا کرده است که مجموع آرای ماخوذه در حوزه انتخابيه شهرستان تبريز حدود ۵۳۱ هزار نفر می باشد!(۹)

و ضمنا گفته است: "در اين حوزه انتخابيه، در شهرستان آذرشهر بيش از ۵۰ هزار و ۸۰۰ و در شهرستان اسکو ۴۰ هزار و ۶۰۰ رای در انتخابات شرکت کرده و آرای خود را به صندوق‌های منظور شده ريخته بودند"!(۱۰)

در همين رابطه جانشين ستاد انتخابات استان آذربايجانشرقی اعلام کرده است که مجموع آرای صحيح شمارش شده در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو، ۵۸۸۴۳۲ رای می باشد (۱۱) و اطلاعيه رسمی فرمانداری تبريز هم در ۱۴ اسفند بر همين عدد تاکيد کرد!(۱۲)

با فرض درستی اعداد و ارقام فوق و کم کردن تعداد آرای ماخوذه صحيح(۵۸۸۴۳۲) از مجموع آرای ماخوده(۶۲۲۰۰۰ رای) ، يکی از نتايج بدست آمده اين است که ميزان مشارکت واقعی هرچه باشد، بگفته مسئولان حداقل ۳۳۹۶۰ رای باطله در صندوق ها واريز شده است.

ب-تناقض گوئی های متوالی فرماندار تبريز در مورد درصد و ميزان مشارکت

اکبر غفاری رئيس ستاد انتخابات آذربايجان شرقی در ۲۶ اسفند ۸۶ همزمان با هشتمين انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران مدعی شده بود که در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مجموع آرای صحيح ماخوذه ۳۰۸ هزار و ۴۸۰ رای می باشد.(۱۳)

از طرفی فرماندار تبريز و رئيس حوزه انتخابيه شهرستان تبريز، اسکو و آذرشهر پس از شمارش آخرين صندوق‌های رای در ساعت ۱۵:۱۲ سيزدهم اسفند سالجاری گفته بود : "آنچه مسلم است اين است که ۱۰ تا ۱۲ درصد مشارکت مردم در اين حوزه انتخابيه نسبت به دور قبل افزايش يافته است"!(۱۴)

اگر اين دو گفته و ادعای مسئولان امر در مورد ميزان مشارکت مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در هشتمين و نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح مذکور در بخش اول اين مقاله را در کنار هم قرار دهيم، در اين صورت با فرض درستی ادعاهای عنوان شده و همچنين درستی ادعای فرماندار تبريز مبنی بر افزايش ۱۰ – ۱۲ درصدی مشارکت مردم در نهمين دوره انتخابات، اگر مشارکت مردم اين حوزه نسبت به دوره قبل واقعا ۱۲ درصد هم افزايش يافته باشد، ۱۲ درصد ۳۰۸ هزار و ۴۸۰ رای دوره قبل معادل ۳۷۰۱۷ نفر خواهد شد که اگر با ۳۰۸ هزار و ۴۸۰ رای دوره قبل جمع شود، طبق ادعای فرماندار تبريز مجموع شرکت کنندگان در اين دور از انتخابات ۳۴۵۴۲۵ نفر خواهد شد نه رقم ۶۲۲۰۰۰ رای!!

سه روز پس از اعلام نتايج انتخابات درصد قبلی دستخوش تغيير شد و فرماندار تبريز در ۱۶ اسفند اعلام کرد: "ميزان مشارکت مردم در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو در انتخابات مجلس نهم ۱۷ درصد نسبت به دور قبل افزايش داشت."(۱۵)

پس از اين تناقض گوئی های اوليه، مسئول ياد شده در ۱۷ اسفند ۹۰ دوباره در مقام اصلاح ادعای قبلی خود برآمده و مدعی شد: "ميزان مشارکت مردم در حوزه انتخابيه شهرستان تبريز، طبق آمار سرشماری سال ۹۰، نسبت به دوره قبل (انتخابات مجلس هشتم) با افزايش حدود ۲۱.۴۸ درصدی همراه بوده است. وی درصد افزايش مشارکت مردم به تفکيک در شهرستان‌های اسکو و آذرشهر را به ترتيب حدود ۱۳.۱۱ درصد و ۱۵.۲۵ درصد اعلام کرد"!(۱۶)

حتی اگر ادعای ۱۷ اسفند ۹۰ فرماندار تبريز را هم ملاک محاسبه خود قرار دهيم و اساسا فرض کنيم که نه تنها تبريز بلکه کل حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو با افزايش استقبال ۲۱.۴۸ درصدی مردم نسبت به دوره قبل(۳۰۸۴۸۰ رای) مواجه بوده است، در اينصورت هم طبق ادعای اخير فرماندار تبريز، مجموع مشارکت مردم اين حوزه انتخابيه ۳۷۴۷۴۱ نفر خواهد بود، نه رقم اغراق اميز ۶۲۲۰۰۰ رای!!

بنابراين ادعاهای متناقض فوق تنها درصورتی می توانست با آمار و ارقام اعلام شده سازگار شود که رئيس حوزه انتخابيه شهرستان تبريز، اسکو و آذرشهر مدعی می شد، مشارکت مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در اين دوره از انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل ۱۰۱ درصد افزايش يافته است!

همچنين اگر بجای آمار اکبر غفاری رئيس ستاد انتخابات آذربايجان شرقی در سال ۸۶، آمار متفاوت ارائه شده از سوی فرماندار وقت تبريز را هم ملاک قرار دهيم که در تاريخ در ۲۵ اسفند ۸۶، در هشتمين دوره انتخابات تعداد آرای ماخوذه حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو ۳۸۳۰۰۰ رای بوده است(۳۵)(که بيانگر باطله بودن ۷۴۵۲۰ آرای ريخته شده در صندوق هاست)، در اين صورت هم ميزان مشارکت با احتساب افزايش استقبال ۲۱.۴۸ درصدی مردم نسبت به دوره قبل، معادل ۴۶۵۲۶۸ نفر خواهد شد، نه ۶۲۲۰۰۰ رای!

جالب اينجاست که فرماندار تبريز در ۲۰ اسفند ۹۰ ادعای ديگری هم مطرح کرده است. وی مدعی شده است: "در شهر تبريز ۵۳۱ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند و اين در حالی بود که در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی ۳۸۰ هزار نفر شرکت کردند. وی، اين شهر را شگفتی‌ساز انتخابات دانست و گفت: در حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر ۶۲۰ هزار نفر شرکت کردند که شگفتی‌ساز بود!!"۱۸

اگر اين ادعای جديد فرماندار که ۷ روز پس از اعلام نتايج انتخابات بيان شده است، مبنای تحليل قرار گيرد، در اينصورت ادعاهای پيشين وی مبنی بر اينکه "آنچه مسلم است اين است که ۱۰ تا ۱۲ درصد مشارکت مردم در اين حوزه انتخابيه نسبت به دور قبل افزايش يافته است"(۱۴) و يا "ميزان مشارکت مردم در حوزه انتخابيه شهرستان تبريز، نسبت به دوره قبل (انتخابات مجلس هشتم) با افزايش حدود ۲۱.۴۸ درصدی و درصد افزايش مشارکت مردم به تفکيک در شهرستان‌های اسکو و آذرشهر را به ترتيب حدود ۱۳.۱۱ درصد و ۱۵.۲۵ درصد بوده است" (۱۶)، به هيچوجه سازگار نيست!

اکنون با مبنا قرار دادن آمار واجدين شرايط رای دادن در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو(۱۳۴۸۸۳۴ نفر)، که از سوی رييس ستاد انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی در آذربايجان شرقی اعلام شده است، و همچنين با استناد به ادعای های متناقض فوق، خواهيم داشت:

۱-با فرض درستی تعداد آرای ماخوذه: ۶۲۲۰۰۰ رای، درصد مشارکت حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو معادل ۴۶.۱ درصد خواهد بود.

۲- با فرض درستی تعداد آرای ماخوذه صحيح: ۵۸۸۴۳۲ رای، درصد واقعی مشارکت حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو معادل ۴۳.۶ درصد خواهد بود.

۳- با فرض درستی تعداد آرای ماخوذه صحيح: ۳۴۵۴۲۵ رای، درصد مشارکت حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو معادل ۲۵.۶ درصد خواهد بود.

۴- با فرض درستی تعداد آرای ماخوذه صحيح: ۳۷۴۷۴۱ رای، درصد مشارکت حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو معادل ۲۷.۸ درصد خواهد بود.

۵-با فرض درستی اظهارات ۲۰ اسفند فرماندار تبريز، درصد مشارکت حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو معادل ۳۹.۷ درصد خواهد بود.

چنانکه ملاحظه می شود هيچيک از گزينه های ۵ گانه فوق با ادعاهای متفاوت فرماندار تبريز در مورد درصد مشارکت مردم در انتخابات حوزه انتخابيه، تبريز، آذرشهر و اسکو که در فاصله زمانی ۱۳ تا ۲۰ اسفند بيان شده است سازگار نيست. داوری در مورد درستی و يا نادرستی ساير ادعاهای مسئولان انتخاباتی را به خوانندگان اين مقاله واگذار می کنيم!

گواينکه پذيرش هريک از گزينه های فوق نيز مشروط بر اين است که بپذيريم آمار ارائه شده در مورد مشارکت مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در هشتمين دوره انتخابات مجلس واقعی بوده است، اما نظر راقم خلاف اين نظر است(اينجا را بخوانيد)!

ج- مقايسه مشارکت در انتخابات مجلس نهم با انتخابات پيشين بر اساس مشاهدات عينی:

به موجب آمار رسمی ارائه شده از سوی مقامات مسئول، واجدين شرايط، کل آرای ماخوذذه و درصد مشارکت مردم در انتخابات دوره های ششم تا نهم به شرح جدول زير بوده است:

دوره واجدين شرايط رای دادن کل آرای ماخوذه درصدمشارکت

ششم ۱۰۴۳۹۹۴ ۵۶۶۱۰۳ ۵۴.۲۲

هفتم ۱۲۱۷۹۷۷ ۳۸۷۱۶۳ ۳۱.۷۹

هشتم ۱۲۰۱۰۷۷ ۳۸۳۰۰۰(۳۰۸۴۸۰ صحيح) ۲۵.۷

نهم ۱۳۴۸۸۴۴ ۶۲۲۴۰۰(۵۸۸۴۳۲ صحيح) ۴۳.۶

چنانکه ملاحظه می شود در سه انتخابات پيشين مجلس، کل آرای ماخوذه از حوزه تبريز، آذر شهر و اسکو به شرح زير بوده است:

-انتخابات مجلس ششم: ۵۶۶۱۰۳ رای

-انتخابات مجلس هفنم: ۳۸۷۱۶۳ رای

-انتخابات مجلس هشتم: ۳۰۸۴۸۰ رای (۳۸۳۰۰۰ رای با احتساب آرای باطله)

در کمال تعجب مسئولان امر مدعی شده اند که در اين دور بيش از ۶۲۲ هزار نفر در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو در انتخابات اخير مشارکت داشته اند!!

اگر ادعای دست اندرکاران نهمين دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو را صحيح فرض کنيم خواهيم داشت:

درصد مشارکت مردم تبريز: ۴۴.۴ درصد

درصد مشارکت مردم آذرشهر: ۶۰.۶ درصد

درصد مشارکت مردم اسکو: ۵۷.۷ درصد

درصد مشارکت مردم در کل حوزه انتخابيه: ۴۶.۱ درصد بدون احتساب آرای باطله

درصد مشارکت مردم در کل حوزه انتخابيه: ۴۳.۶ درصد بدون احتساب آرای باطله

فارغ از اينکه همه شواهد و مشاهدات عينی افراد مختلف و مورد وثوق بيانگر اين است که سطح مشارکت در تبريز اگر کمتر از مشارکت مردم تبريز در انتخايات هشتم مجلس نباشد بيشتر هم نبوده است، با اين وصف يک مثال عينی تاحدود می تواند اغراق آميز بودن ادعاهای مسئولان امر را اثبات کند.

کسانی که شور و شعف و ميزان استقباال مردم حوزه انتخابيه تبريز در انتخابات مجلس ششم را مشاهده کرده اند بخوبی بياد دارند که همه شعبات رای گيری از آغاز رای گيری بدون وقفه تا واپسين لحظات آن با صف های طولانی رای دهندگان روبرو بود و مسئولان امر (نه بصورت تصنعی و نمايشی) ناگزير شدند زمان رای گيری را سه ساعت هم تمديد کنند.

با اين همه و با وجود چنين استقبال چشمگيری، مجموع شرکت کنندگان در انتخابات مجلس ششم در کل حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو معادل ۵۶۶۱۰۳ نفر بود.

بر اين اساس در شرايطی که در انتخابات نهم مجلس که بسياری از شعب تا هنگام غروب خلوت و شعب پر ازدحام مانند مسجد مهديه، مسجد طوبی و مسجد انگجی نيز تنها در ساعات خاصی با صف های ۸۰-۱۰۰ نفره مواجه بوده است، به شکل کاملا اغراق اميزی اعلام می شود که ۶۲۲ هزار نفر در انتخابات حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو و بيش از ۵۳۰ هزار نفر فقط در شهر تبريز شرکت کرده اند، ادعائی است که هضم آن ناممکن بوده و به همين سبب تعجب بسياری از شهروندان تبريزی را برانگيخته است!!

د-گرايشات سياسی رای دهندگان تبريزی

اگر به هر دليلی مسئولان امر امار و ارقام انتخاباتی را در عددی ضرب کرده باشند تا از اين طريق سطح مشارکت مردم را بيش از آنچه که رخ داده است نشان دهند، قهرا داوطلبان نيز از آن استقبال خواهند کرد مشروط بر اينکه درصد آرای انها هم متناسب با آرای بدست امده افزايش يابد و يا حداقل کاهش پيدا نکند.

از اينرو درصد آرای نمايندگان داوطلب شرکت در انتخابات اخير می تواند مبنای نسبتا قابل اطمينانی برای ارزيابی تغيير در گرايش، اقبال و يا ميزان رضايتمتندی مردم نسبت به انتخابات و نمايندگان مجلس در فاصله دو دوره انتخابات می باشد.

بر اين اساس اگر در هشتمين دوره انتخابات آرای صحيح (۳۰۸ هزار و ۴۸۰ رای) و در نهمين دوره انتخابات آرای صحيح (۵۸۸۴۳۲) ملاک باشد، درصد آرای کسب شده هريک از نمايندگان تبريز در دو دوره متوالی به شرح زير بوده است:

پزشکيان: در انتخابات ۸۶، از ميان آرای صحيح شرکت کنندگان در انتخابات، ۱۰۵۶۳۹ رای معادل ۳۴.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و اين در حاليست که در انتخابات ۹۰ اين رقم به ۲۷.۱ درصد کاهش يافته است. (۷.۱ درصد کاهش)

فرهنگی: در انتخابات ۸۶، از ميان آرای صحيح شرکت کنندگان در انتخابات، ۷۸۳۷۲ رای معادل ۲۴.۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و اين در حاليست که در انتخابات ۹۰ اين رقم به ۳۲.۱ درصد افزايش يافته است. (۷.۷ درصد افزايش)

منادی: در انتخابات ۸۶، از ميان آرای صحيح شرکت کنندگان در انتخابات، ۴۹۱۳۱ رای معادل ۱۵.۹درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و اين در حاليست که در انتخابات ۹۰ اين رقم به ۲۶.۲ درصد افزايش يافته است. (۱۰.۳ درصد افزايش)

رحمانی: در انتخابات ۸۶، از ميان آرای صحيح شرکت کنندگان در انتخابات، ۵۶۷۹۳ رای معادل ۱۸.۴درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و اين در حاليست که در انتخابات ۹۰ اين رقم به ۱۸.۸ درصد افزايش يافته است. (۴/. درصد افزايش)

عشرت شايق: در انتخابات ۸۶، از ميان آرای صحيح شرکت کنندگان در انتخابات، ۵۷۹۰۴ رای معادل ۱۸.۸درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و اين در حاليست که در انتخابات ۹۰ اين رقم به ۱۲.۲درصد افزايش يافته است. (۶.۶ درصد کاهش)

اين اعداد و ارقام حاکيست که گرايش و يا اقبال مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس در مجموع نسبت به نمايندگان اصولگرا افزايش و نسبت به نماينده اصولگرای نزديک به اردوگاه اصلاح طلبان کاهش يافته است. در اين صورت می توان نتيجه گرفت که اگر تغييرات کوچکی هم در مشارکت مردم تبريز صورت گرفته باشد کمتر از ۸ درصد و معطوف به بسيج تعداد بيشتری از جمعيت نزديک به اصولگرايان است نه ساير اقشار جامعه. تفاوت معنادار آرای فرهنگی و پزشکيان(اصولگرای نزديک به اردوگاه اصلاح طلبان) در مقايسه با دوره قبل هم اين ادعا را تقويت می کند. اما به دلايلی که در قسمت بعدی بيان می شود، افزايش مشارکت اين بخش از جمعيت حوزه انتخابيه تبريز نمی تواند در حدی باشد که ادعاهای اغراق آميز مسئولان را توجيه کند.

ه-تخمين ميزان مشارکت در حوزه انتخابيه تبريز از طريق رآورد جمعيت حامی اصولگرايان

يک- ادعا شده است که در نهمين دوره انتخابات مجلس، بيش از ۶۲۲ هزار نفر از شهروندان حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو در اين انتخابات شرکت کرده اند!

آمار و ارقام و مشاهدات، مطالعات و تجربيات راقم در انتخابات ششم تا هشتم مجلس در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو حاکيست که جمعيت سنتی همسو با جناح موسوم به راست و يا اصولگرای اين حوزه انتخابيه که نوعا در هر شرايطی براساس تکليف شرعی در انتخابات مختلف شرکت کرده و طبق ليست های مورد تائيد حاکميت انتصابی به داوطلبان همسو با جناح موسوم به راست و يا اصولگرا رای می دهند، با همه تخلفات و تقلباتی که در خواندن و شمارش آرا صورت می گرفت، در خوشبينانه ترين و آرمانی ترين حالت هيچگاه از مرز ۸۵ هزار نفر تجاوز نکرده است و حتی اگر همه ۲۴۰۰۰ اولی های اين حوزه انتخابيه هم در اين انتخابات شرکت کرده باشند، عليرغم هزينه های تبليغاتی چند صد ميليون تومانی بعضی از آنها باز مجموعه آرای شاخص ترين داوطلب اصولگرا نمی تواند از مرز ۹۰۰۰۰ نفر عبور کند!

در جدول زير آرای داوطلبان وابسته به طيف اصولگرا در دوره های ششم تا هشتم نظريه فوق را بصورت معناداری تقويت می کند:

دوره ششم دوره هفتم(۱۹) دوره هشتم۳۴

داوطلبان مرحله اول مرحله دوم مرحله اول(۲۰) مرحله دوم مرحله اول مرحله دوم

اعلمی: ۲۱۱۰۶۰* - **۹۱۵۹۳ منتخب -

جبارزاده: ۱۵۰۵۰۰ - ۷۷۹۳۹ منتخب -

شعردوست: ناموفق ۱۶۰۳۴۵ ۵۷۴۸۹

سيدمهدوی: ناموفق ۱۴۰۰۰۰ کمتر از ۳۰ هزار - - -

پوری حسينی: ناموفق ۱۲۴۱۰۵ کمتر از ۳۰ هزار

موسوی: - ۱۲۱۷۵۸ - - -

پزشکيان - - - - ۱۰۵۶۳۹ -

ميرتاج الدينی ناموفق - ۶۸۰۳۴ ۵۲۱۲۸ ۸۴۸۰۵ ۷۰۹۷۰

فرهنگی ناموفق - ۷۴۴۱۰ ۵۷۶۳۶ ۷۸۳۸۲ ۷۰۵۱۴

رحمانی - - ۴۱۲۱۴ ۴۲۱۵۶ ۵۶۷۹۳ ۶۹۸۹۷

عشرت شائق - - ۴۶۹۳۵ ۴۵۰۵۸ ۵۷۹۰۴ -

منادی - - - - ۴۹۱۳۱ ۶۸۰۳۸

شکور اکبرنژاد - - - - ۴۳۲۱۱ ۵۵۴۳۹

نوين ۴۰۸۹۴

ساريخانی ۴۰۷۳۶

صالح هاشمی ۳۱۸۸۳

ابراهيمی ۳۰۷۴۹

توضيح: اصولگرايان با رنگ آبی ممتاز شده اند. پزشکيان هم اصولگرائی است که بخاطر عهده دار شدن مسئوليت در کابينه خاتمی به اردوگاه اصلاح طلبان منسوب شده و علاوه برحمايت شدن از سوی بخشی از اصلاح طلبان و اقشار غيرسياسی از حمايت بخش قابل توجهی از جمعيت اصولگرای تبريز هم برخوردار می باشد. اکبرنژاد هم جزء اصولگرايان محسوب می شد که در مجلس نهم گرايش سياسی وی به سوی اردوگاه اصلاح طلبان متمايل شد.

اکنون اين سوال پيش می آيد که چه تغيير مبارک و چشمگيری در کشور رخ داده و يا مجلس هشتم و نمايندگان حوزه انتخابيه مورد بحث کدام اقدام شايسته و بايسته و خارق العاده و مردم پسندی را انجام داده اند که در نهمين دوره انتخابات مجلس، مردم تبريز، آذرشهر و اسکو را به چنان شور و شوقی وادار کرده اند که برای اولين بار منحنی رفتاری خود را تغيير داده و حتی بيش از انتخابات شورانگيز مجلس ششم به صندوق های رای هجوم آورده و مهمتر از همه از نمايندگان موسوم به اصولگرای مجلس چنان استقبال شايان و وصف ناپذيری به عمل اورده اند که حداقل در چهار دوره از انتخابات پيشين کمتر از نصف آنرا هم حائز نشده بودند!

برای اين پرسش حداقل ۶ پاسخ وجود دارد:
۱-لبيک به خواسته مقام رهبری و ساير مقامات سياسی و مذهبی
۲-از بيم تهديدات خارجی
۳-سرخوشی و رضايتمندی مردم نسبت به اوضاع کشور و شرايط اقتصادی و سياسی
۴-رضايتمندی زائدالوصف مردم نسبت به عملکرد مطلوب مجلس هشتم و نمايندگان حوزه انتخابيه تبريز
۵- اعداد و ارقام آمار اعلام شده در مورد ميزان مشارکت و آرای ماخوذه و آرای هريک از کانديداها بنابر مصالحی در يک عدد (بين ۲ تا ۳) ضرب شده است.
۶-ساير

گزينه يک نمی تواند صحيح باشد زيرا نه تنها مقام رهبری، بلکه بسياری از مراجع و شخصيت های سياسی بدون استثناء در ادوار گذشته هم، با واجب، تکليف و وظيفه شرعی خواندن شرکت در انتخابات، مصرّانه از مردم می خواستند که در انتخابات شرکت کنند، ليکن بجز طيف خاصی از جامعه به اين دعوت ها لبيک نمی گفتند.

گزينه دوم هم به دو دليل مخدوش است: اول اينکه تهديدات خارجی از ابتدای انقلاب با جمهوری اسلامی عجين شده است و همين تهديدات کم و بيش همزمان با انتخابات مجلس هفتم و هشتم و خصوصا همزمان با حمله ارتش امريکا و متحدانش به عراق در سال ۱۳۸۲ که مقارن با برگزاری هفتمين دوره انتخابات مجلس بود نيز وجود داشت و نتوانست تاثيری در افزايش مشارکت مردم داشته باشد.

دوم اينکه حتی اگر تهديدات خارجی را هم عامل افزايش مشارکت مردم در انتخابات اخير بدانيم، اين امر نمی تواند افزايش آرای اعجاب آور داوطلبان و نمايندگان اصولگرای مجلس هشتم را توضيح دهد!

۳-گزينه سوم هم مطلقا غيرقابل پذيرش است، زيرا مردم و کشور در ۳-۴ سال اخير با بزرگترين و بی سابقه ترين بحران ها و فشارهای سياسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند که از اين ميان می توان به موارد زير اشاره کرد:

تورم و گرانی افسار گسيخته، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی، بی سابقه ترين مفاسد اقتصادی از جمله اختلاس ۳۰۰۰ ميليارد تومانی، تحريم های خارجی، حوادث تاسف بار پس از انتخابات ۸۸، ترديدهای ناشی از انتخابات ۸۸، بگير و ببند گسترده فعالان و نيروهای سياسی، کاهش قدرت خريد مردم، عميقتر شدن شکاف طبقاتی، افزايش نرخ بيکاری، کاهش رشد اقتصادی کشور و ...

۴-گزينه چهارم هم مردود است، زيرا مجلس هشتم و نمايندگان آن ضعيفترين و ناکارامدترين مجالس بوده و خود سهم قابل توجهی در ايجاد بحران های اشاره شده داشته است.

افکارسنجی های حوزه انتخابيه نيز همين ادعا را تائيد می کند. درستی اين ادعا زمانی آشکارتر می شود که بدانيم منتخب اول تبريز در جريان حمله مسلحانه ۲۰ تير ۷۸ به دانشگاه تبريز، فرماندهی وقت بسيج آذربايجان شرقی را به عهده داشت و از اين حيث در ميان روشنفکران و دانشگاهيان منطقه شخصيت قابل قبولی محسوب نمی شود!

با اين همه در ميان اصولگرايان حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو، منتخب اول تبريز، شاخص ترين و شناخته شده ترين(نه محبوبترين) چهره موسوم به اصولگرا که از دوره پنج تا اين دوره پيوسته داوطلب نمايندگی مجلس بوده و در اثر قلع و قمع ساير چهره های سياسی تبريز، از هفتمين دوره انتخابات به اين سو موفق به راهيابی در مجالس هفتم تا نهم شده است، اما آرائی که بنفع او در صندوق های رای ريخته شده و يا خوانده شده از مرز ۸۰۰۰۰ رای تجاوز نکرده و بين ۳۵۰۰۰- ۷۸۰۰۰ رای در نوسان بوده است که بيانگر برخورداری از مطلوبيتی بين ۳ تا ۶.۵ درصد در ميان کل شهروندان واجد شرايط رای دادن و مقبوليتی بين ۱۴ تا ۲۰.۵ درصد در ميان رای دهندگان دوره های پنجم تا هشتم انتخابات مجلس می باشد.

در ميان نفرات بعدی نيز فرد برجسته ای که قادر به ايجاد انگيزه ای قوی برای جلب نظر طيف های خاموش و همسو با اصلاح طلبان و افزايش مشارکت ۲۳۹۰۰۰ نفری نسبت به دوره قبل بسوی صندوق های رای باشد وجود نداشته است، مضافا بر اينکه در ايندوره جريان موسوم به اصلاحات و جنبش سبز نيز بر تحريم انتخابات تاکيد کرده بودند!

اظهارنظر و داوری در مورد درستی و يا نادرستی گزينه های بعدی را به عهده خوانندگان می گذارم!

از طرفی اگر جمعيت قابل توجهی همسو با اصلاح طلبان و يا جمعيت موسوم به طيف خاموش جامعه در اين دور از انتخابات شرکت می کرد، قهرا مانند مجلس ششم بايد داوطلبانی با اقبال آنها مواجه می شدند که ذائقه سياسی آنها به ذائقه سياسی اين جمعيت نزديک باشند. اما اين اتقاق نيافتاد!

دو- رشد عجيب آرای نمايندگان تبريز!

علاوه بر مشارکت معجزه اسای ادعا شده در انتخابات نهم، يکی ديگر از عجايب اين دوره از انتخابات رشد فزاينده و بی سابقه آرای نمايندگان تبريز و ساير داوطلبان است که با اهنگ يکنواختی صورت گرفته است و هيچ توضيح منطقی برای آن وجود ندارد:

فرهنگی: ۱۸۸۶۴۲ رای، پزشکيان: ۱۵۹۵۰۱ رای، منادی: ۱۵۴۳۸۸ رای، رحمانی: ۱۱۰۸۵۷ رای، سعيدی: ۱۰۵۷۶۰ رای، قره سيدی: ۸۱۶۱۹ رای، آجودانزاده: ۷۶۶۰۷ رای، جليل‌زاده: ۷۵۷۱۱ رای، شايق: ۷۲۳۰۹ رای و ...!

در نتيجه با مقايسه آرای نمايندگان فوق در انتخابات دو دوره هشتم و نهم رشد آرای هريک از انها بشرح جدول زير می باشد:

منادی: ۲۱۴ درصد، فرهنگی: ۱۴۱ درصد، رحمانی: ۹۵ درصد، پزشکيان: ۵۱ درصد و شايق: ۲۵ درصد!!

با توجه به دو جدول فوق در شرايطی که طبق اعداد و ارقام ارائه شده و آخرين ادعای فرماندار تبريز، مشارکت مردم حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو در اين دوره نسبت به دوره قبل، ۲۱.۴۸ درصد افزايش يافته است، با فرض صحت آرای نمايندگان تبريز در مجلس در اين دوره نسبت به دوره قبل بطور معنادار و عجيبی افزايش يافته است که نه هيچگونه نسبت منطقی با رشد مشارکت (۲۱.۴۸) دارد و نه می توان توضيح و توجيه منطقی و قانع کننده ای برای ان ارائه کرد!

در اينجا نيز پرسش مذکور در بند يک اين بخش همچنان قابل طرح است:

مجلس هشتم و نمايندگان حوزه انتخابيه مورد بحث کدام اقدام شايسته و بايسته و خارق العاده و مردم پسندی را انجام داده اند که در نهمين دوره انتخابات مجلس، مردم تبريز، آذرشهر و اسکو را به چنان شور و شوقی وادار کرده اند که برای اولين بار حتی بيش از انتخابات شورانگيز مجلس ششم به صندوق های رای هجوم آورده و مهمتر از همه از نمايندگان موسوم به اصولگرای مجلس چنان استقبال شايان و وصف ناپذيری به عمل اورده اند(۲۵-۲۱۴ درصدی) که حداقل در چهار دوره از انتخابات پيشين سابقه نداشته است!؟

اين شبهات و ترديدها زمانی بيشتر و جدی تر می شود که بدانيم در اين دور از انتخابات مجلس، برخلاف دوره های قبل، اهالی شهرهای آذرشهر، اسکو، گوگان و ممقان، بخش وسيعی از تک رای های خود را بنفع همشهريان داوطلبشان در صندوق ها ريختند تا جائيکه داوطلبی بنام ميرهادی قره سيدی برادر امام جمعه آذرشهر، تنها از ميان ۵۰ هزار و ۸۸ آرای ماخوذه آذرشهری ها تعداد ۳۷۶۱۷ رای آنها را بخود اختصاص داد و داوطلبانی مانند فرهنگی، شايق، پزشکيان، رحمانی و منادی، طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی مسئولان انتخاباتی تنها توانستند به ترتيب ۹۳۰۰، ۸۴۲۳، ۶۸۳۲، ۵۴۸۰ و ۴۸۵۷ رای اين بخش بزرگ پس از تبريز از حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو را از ان خود کنند! ۲۱ (اينجا و اينجا )

همين امر باعث عصبانيت اصولگرايان منطقه شد تا جائی که انها به منظور تنبيه قره سيدی با صدور اطلاعيه ای ضمن تقبيح تک رای های قره سيدی، وی را از ليست حمايتی خود در دور دوم انتخابات حذف کردند.(۲۲)

و-وقت کشی های ناشيانه مسئولان انتخاباتی در اعلام نتايج انتخابات حوزه!

*در دو انتخابات ششم و هفتم مجلس که راقم نيز در آن شرکت داشتم، نتايج انتخابات در همان ساعات اوليه فردای روز رای گيری مشخص می شد. شواهد امر حاکيست که ميزان مشارکت مردم حوزه انتخابيه و نتايج انتخابات نهمين دوره انتخابا نيز حوالی ساعت ۱۰ صبح مشخص شده بود تا جائی که خبرگزاری های دولتی از جمله خبرگزاری ايسنا در ساعت ۱۰:۱۲ سيزدهم اسفند ماه به نقل از يک مقام مسئول در ستاد انتخابات استان آذربايجان شرقی نوشت: "پزشکيان با اختلاف زياد، اولين مسافر رسيده به بهارستان است"!(۲۴)

مفهوم خبر مذکور اين است که ميزان مشارکت مردم در انتخابات نهم هم تا ساعت ۱۰ صبح همانروز معلوم بوده است در غير اينصورت مسئول مذکور نمی توانست چنين اظهار نظری نمايد.

با اين همه بنا به گفته حسن روستائی جانشين ستاد انتخابات استان قرار بود نتايج نهائی انتخابات حوزه انتابيه تبريز، آذرشهر و اسکو تا ساعت ۱۶ روز شنبه ۱۳ اسفند اعلام شود(اينجا، اينجا و اينجا). (۲۵ و ۲۶)

حتی وی در ساعت ۱۵:۳۵ همانروز با قاطعيت اعلام کرد: "به احتمال زياد انتخابات در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو به دور دوم کشيده می شود"(۲۷)، ليکن اين ادعا نيز تحقق نيافت و نتايج انتخابات با وقفه ای ۴ ساعته در ساعت ۲۰ همانروز به اطلاع عموم رسيد!

با توجه به اين تاخير حتی بعضی از رسانه های گروهی دولتی هم نتوانستند تعجب خود را از اعلام دير هنگام نتايج پنهان نگهدارند. به عنوان مثال خبرگزاری دولتی ايسنا نوشت: "نتايج حوزه انتخابيه تبريز که پيشتر بنا به اظهارات جانشين ستاد انتخابات استان قرار بود تا ساعت ۱۶ امروز ۱۳ اسفند، اعلام شود تاکنون، اطلاع رسانی نشده است"!(۲۸) و در چندين مرحله در ساعات ۱۸،۲۰ و ۲۲ سيزدهم اسفند با انتخاب تيترهائی مانند: "تاخير در اعلام نتايج نهائی حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو" (۲۹)، "بعد از وقفه ۴ ساعته در اعلام نتايج انتخاباتی حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو، فرهنگی، پزشکيان و منادی در صدر"(۳۰) و "اعلام دير هنگام نتايج انتخابات در حوزه انتخابيه تبريز...، فرهنگی، پزشکيان و منادی در بهارستان ماندنی شدند"(۳۱)، نسبت به تاخير صورت گرفته در اعلام نتايج انتخابات تبريز واکنش نشان داد!

و- انتخابات تبريز و اخبار شبهه برانگيز رسانه های خودی!

اگر آمار متناقض ارائه شده از سوی خبرگزاری و پايگاه های خبری اصولگرايان که در يکی آرای ماخوذه در ۵۵۳ صندوق ۲۲۳۰۰۰ رای و در ديگری با همان تعداد صندوق شمارش شده، ۲۹۲۵۴۸ رای با آرای متفاوت داوطلبان بدست آمده است با يکديگر مقايسه شود و يا آمار و ارقام متفاوت ديگری که توسط رسانه ها مخابره شده است مدنظر واقع شود، بر دامنه ابهامات و ترديدها خواهد افزود. در زير به چند نمونه اشاره شده است:

*خبر ساعت: ۸ صبح سيزدهم اسفند
به گزارش نصر نيوز، گزارش های دريافتی از شمارش غير رسمی آرا در برخی صندوق های تبريز، اسکو و آذرشهر حاکی از برتری مسعود پزشکيان با يک فاصله نسبتا قابل توجه با نفر دوم در انتخابات شهر تبريز حکايت دارد.
نصر نيوز ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ - ۰۸:۰۲، شماره خبر: ۸۷۱۰ و آذر نيوز ۱۳/۱۲/۹۰

*خبر ساعت: ۱۰ صبح سيزدهم اسفند
"اخبار غير رسمی از راه يابی دکتر مسعود پزشکيان نماينده فعلی تبريز در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولين راه يافته بهارستان با اختلاف قابل توجهی نسبت به ساير کانديداها حکايت دارد.
يک مقام مسئول در ستاد انتخابات استان آذربايجان شرقی با اعلام اين خبر به خبرنگار ايسنا منطقه آذربايجان شرقی افزود: محمد حسين فرهنگی وسعيدی، منادی و رضا رحمانی نيز از ديگر نامزدهايی هستند که تا اين لحظه نسبت به ساير کانديداها پيش تاز هستند."
ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۰:۱۲:۲۲، کدخبر: ۹۰۱۲-۵۵۸۵-۵

چنانکه پيش از اين هم اشاره شد مفهوم خبر مذکور اين است که ميزان مشارکت مردم در انتخابات نهم هم تا ساعت ۱۰ صبح همانروز معلوم بوده است در غير اينصورت مسئول مذکور نمی توانست چنين اظهار نظری نمايد.

*خبر ساعت: ۱۱:۵۶سيزدهم اسفند
بر اساس شمارش ۵۵۳ صندوق بازگشايی شده جمعا ۲۹۲۵۴۸ رای ماخوذه شمارش شده است که نامزدهای زير حائز اکثريت آرا شده اند:
محمد حسين فرهنگی با ۸۸هزار رای، مسعود پزشکيان ۷۶ هزار رای، عليرضا منادی ۷۱هزار رای، هادی قره سيد ۵۸ هزار رای، اسماعيل سعيدی ۵۲هزار رای، رضا رحمانی ۵۱ هزار رای، عشرت شايق ۳۶ هزار رای، رسول جليل زاده ۳۵ هزار رای، علی آجودان زاده ۳۴ هزار رای، روح اله جهانگيری ۲۹ هزار رای، رحيم همزبان ۱۹ هزار رای، جمشيد تقی زاده ۱۷ هزار رای، رسول جوانعلی آذر ۱۴ هزار رای، بهزاد وکيلی ۱۳ هزار و ۸۰۰ رای، محمد رضا بهروز ۱۳ هزار رای... و سيد مهدی حميم اسکويی ۱۰ هزار رای
نصر نيوز ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ - ۱۱:۵۶ ، شماره خبر : ۸۷۱۹ ، پايگاه خبری آذرنيوز ۱۳.۱۲.۹۰ و پايگاه خبری اخبار تبريز ۱۳.۱۲.۹۰

*خبر ساعت: ۱۲:۳۰ سيزدهم اسفند
به گزارش خبرگزاری شبستان از آذربايجان شرقی، گزارش های دريافتی از شمارش غير رسمی آرا در برخی صندوق های تبريز، اسکو و آذرشهر و همچمنين با اتمام شمارش ۵۵۳ صندوق اخذ رای از ۸۷۶ صندوق حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر نتايج زير به دست آمد:
از مجموع ۲۲۳۰۰۰ رای تا ساعت ۱۲.۳۰ظهر امروز شنبه ۱۳ اسفند ماه، محمد حسين فرهنگی با حدود ۶۳ هزار رای، رتبه نخست تبريز را به خود اختصاص داده است.
مسعود پزشکيان با ۵۶هزار رای، هادی قره سيد با ۵۱هزار رای، عليرضا منادی با ۵۰هزار رای، اسماعيل سعيدی با ۳۹هزار رای، رضا رحمانی با ۳۶هزار رای، عشرت شايق با ۲۷ هزار رای، رسول جليل زاده با ۲۵هزار رای، علی آجودان زاده با ۲۵هزار رای، روح اله جهانگيری با ۱۹هزار رای، رحيم همزبان با ۱۴هزار رای و جمشيد تقی زاده با ۱۲هزار رای رتبه های دوم تا دوازدهم را دارا هستند.
خبرگزاری شبستان - خبرگزاری حوزه دين فرهنگ انديشه کد مطلب: ۱۱۴۱۹۵ | تاريخ: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ | ساعت: ۴۱: ۱۲ ، پايگاه خبری اخبار تبريز شنبه سيزدهم اسفند ۱۳۹۰ و اينجا

*خبر ساعت: ۱۴:۲۴ سيزدهم اسفند
"اخبار غير رسمی از قطعيت راه يابی دکتر مسعود پزشکيان و محمد حسين فرهنگی نمايندگان فعلی تبريز در مجلس شورای اسلامی به نهمين دوره مجلس شورای اسلامی حکايت دارد.
يک مقام مسئول در ستاد انتخابات استان آذربايجان شرقی با اعلام اين خبر به خبرنگار ايسنا منطقه آذربايجان شرقی افزود: منادی، سعيدی، رحمانی، آجودان زاده نيز از ديگر نامزدهايی هستند که تا اين لحظه نسبت به ساير کانديداها پيش تاز هستند."
ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۴:۲۴:۰۴، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۰۸۵-۵

*خبر ساعت: ۱۵:۳۵ سيزدهم اسفند
"جانشين ستاد انتخابات استان آذربايجان شرقی گفت: به احتمال زياد انتخابات در حوزه انتخابيه تبريز،آذرشهر و اسکو به دور دوم کشيده می شود. وی افزود: ساعت ۱۶ امروز نتايج نهايی اين حوزه به اطلاع عموم خواهد رسيد."
ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۵:۳۵:۲۷، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۱۸۵-۵

*خبر ساعت: ۱۸:۱۳ سيزدهم اسفند
"نتايج حوزه انتخابيه تبريز که پيشتر بنا به اظهارات جانشين ستاد انتخابات استان قرار بود تا ساعت ۱۶ امروز ۱۳ اسفند، اعلام شود تا کنون، اطلاع رسانی نشده است.
حسن روستايی پيشتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه آذربايجانشرقی، زمان اعلام نهايی نتايج انتخاباتی در حوزه ی انتخابيه ی تبريز، آذرشهر و اسکو را ساعت ۱۶ امروز اعلام کرده بود، ولی با گذشت ۲ ساعت از زمان اعلام شده، پيگيريهای ايسنا، به نتيجه نيانجاميده است.
گفتنی است تاکنون اکثر استانهای کشور بغير از تهران نتايج قطعی خود را اعلام کرده اند."
ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۸:۱۳:۴۵، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۴۸۵-۵

*خبر ساعت: ۲۰:۹ سيزدهم اسفند
"بعد از وقفه ۴ ساعته در اعلام نتايج انتخاباتی حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو؛ روستايی به ايسنا خبر داد: آمارهای هيات نظارت و هيات اجرايی بايد تطبيق داده شوند.
فرهنگی، پزشکيان و منادی در صدر"
ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۲۰:۰۹:۲۶، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۶۸۵-۵

*خبر ساعت: ۲۲ سيزدهم اسفند
"مسئول کميته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان گفت: باپايان يافتن کار شمارش آرا در حوزه انتخابيه تبريز،آذرشهر و اسکو آقايان فرهنگی با ۱۸۸۷۹۹رای و پزشکيان با ۱۵۹۵۷۵ رای و منادی با کسب ۱۵۶۴۸۱ رای در دور اول راهی بهارستان شدند.
محمد زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه آذربايجان شرقی، با اعلام اين خبر افزود: آقايان رحمانی با ۱۱۱۶۹۷ رای ،سعيدی با ۱۰۶۰۹۱رای ،قره سيدی با ۸۲۰۱۳ رای آجودان زاده با ۷۶۵۵۱رای ،جليل زاده با ۷۵۷۱۱ رای و خانم عشرت شايق با ۷۱۵۶۶ رای برای رقابت در دوردوم انتخاب شدند."
ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۲۲:۰۵:۴۹، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۷۸۵-۵

ز- حماسه سازی در انتخابات اروميه!

حماسه سازی انتخابات آذربايجان غربی و بويژه اروميه هم که مردم شريف اين شهرستان را شوکه کرده است، دست کمی از حماسه سازی حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو ندارد. در زير تنها به انتشار آمار مقايسه ای ادوار مختلف انتخابات مجلس در اين شهرستان اکتفا و هرگونه داوری به خوانندگان واگذار می شود:

جدول شماره ۱ - مقايسه آماری انتخابات مربوط به ادوار مختلف

دوره ششم دوره هفتم(۳۲) دوره هشتم(۳۳)

داوطلبان مرحله اول مرحله دوم مرحله اول(۲۰) مرحله دوم مرحله اول مرحله دوم

قاضی پور ۴۴۶۳۱ منتخب

جهانگيرزاده - - ۵۶۳۶۳ - ۵۷۵۳۹ منتخب

عابد فتاحی - - ۳۴۳۲۲ منتخب - -

عباسپور - ۲۶۲۳۰

جعفری - - ۳۷۴۶۸ - - -

بازيان - - - - ؟

ذاکری - - - - ۶۶۶۹۸ -

پناهی - ؟

الهی - - ۳۴۷۴۷ - - -

افشين - - - - ۵۶۳۹۶ منتخب

فتح نژاد - - - - ۳۲۵۵۴ منتخب

فتاح پور ۱۰۰۰۶۹ - - - -

شهربانو امانی ۸۹۴۵۶ ۴۷.۲۰% - - - -

يگانلی ۸۸۶۹۸ ۴۶.۸۰% - - - -

جدول شماره ۲ - رشد عجيب آرای نمايندگان

مجلس هفتم مجلس هشتم مجلس نهم رشد

قاضی پور - ۴۴۶۳۱ ۱۹۲۹۰۳ ۴۳۲%

جهانگيرزاده ۵۶۳۶۳ ۵۷۵۳۹ ۱۰۸۱۳۳ ۱۸۸%

عابد فتاحی: ۳۴۳۲۲ - ۱۱۴۹۷۸ ۳۳۵%

مشارکت: ۲۰۲۶۱۱ ۲۴۶۹۶۵ ۳۹۸۱۵۵ ۱۶۱%

چنانکه ملاحظه می شود طبق ادعای مسئولان مربوطه ميزان مشارکت در نهمين دوره انتخابات اروميه ۶۱.۲ نسبت به انتخابات مجلس هشتم رشد کرده و اين در حاليست که آرای نمايندگان آن بين ۱۸۸ تا ۴۳۲ درصد رشد را نشان می دهد!!

اگر از ابهامات و ترديدهای جدی مربوط ميزان مشارکت که گفته می شود حتی از انتخابات قبلی هم کمتر بوده است صرفنظر کنيم، پرسش های مذکور در قسمت "ه" اين نوشتار در اينجا نيز قابل طرح است. هرچند که هرگز نمی توان توضيح و پاسخ قانع کننده ای برای آن ارائه کرد!

...برای پی بردن به چگونگی حماسه آفرينی های حوزه های انتخابيه ديگر تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل!!

زيرنويس:
(۱)پيام تشکر مقام رهبری در ۲۵ ۱۲/۸۶: حضور حماسی مردم جنگ روانی دشمن را به حبابی پوچ تبديل کرد
(۱)حماسه ۲۴ اسفند ۸۶: حضور خارج از تصور مردم آذربايجان شرقی در انتخابات مجلس هشتم
(۲)وبسايت شخصی اکبر اعلمی، ۸۷.۰۱.۰۵، مقاله: واقعيت های هشتمين دوره انتخابات مجلس؟!**(تحليلی پيرامون هشتمين دوره انتخابات مجلس)
(۳)وبلاگ جبهه حاميان ولايت استان آذشرقی چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۸۶
(۴) خبرگزاری فارس، ۸۷/۰۲/۰۶ - ۰۹:۲۹، شماره : ۸۷۰۲۰۶۰۰۳۶
(۵)پايگاه خبری اخبار تبريز، سه شنبه بيست و يکم اسفند ۱۳۸۶
(۶) خبرگزاری فارس، ۹۰/۱۲/۰۹ - ۲۱:۰۵، شماره : ۱۳۹۰۱۲۰۹۰۰۱۶۰۳
(۷) ايرنا، کدخبر: ۸۰۰۱۴۸۴۱ (۲۴۳۷۲۳۵) تاريخ انتشار : ۱۱/۱۲/۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
(۸-۱۰) خبرگزاری فارس۹۰/۱۲/۱۷ - ۱۷:۳۰شماره: ۱۳۹۰۱۲۱۷۰۰۱۳۲۳
(۱۱)تارنمای استانداری آذربايجان شرقی، شنبه سيزدهم اسفند ۱۳۹۰ | کد : ۷۱۴۰
(۱۲)جوان آنلاين دوشنبه ۱۵ اسفند ۹۰
(۱۳)خبرگزاری مهر ۲۶ اسفند ۸۶ و الف يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۱۰
(۱۴) خبرگزاری فارس۹۰/۱۲/۱۳ - ۱۵:۱۲شماره: ۱۳۹۰۱۲۱۳۰۰۱۱۱۳
(۱۵)ايسنا ۱۶/۱۲/۱۳۹۰ ۱۴:۴۰:۳۸، کدخبر: ۹۰۱۲-۷۲۸۵-۵
(۱۶) ايسنا، ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ساعت: ۱۵:۳۵:۲۷، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۱۸۵-۵
(۱۷)قائم مقام ستاد انتخابات آذربايجانشرقی در گفتگو با ايسنا منطقه آذربايجانشرقی ۲۷/۱۲/۸۶
(۱۸)خبرگزاری فارس۹۰/۱۲/۲۰ - ۱۰:۵۹شماره: ۱۳۹۰۱۲۲۰۰۰۰۳۹۵
(۱۹)ايسنا شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳و گويانيوز شنبه ۱۹ارديبهشت ۱۳۸۳
(۲۰)خبرگزاری مهر ۳/۱۲/۸۲: در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو از مجموع ۱۶۸۳۰۰ برگ آرای مأخوذه افراد زير حائز اکثريت نسبی آراء شدند:
(۲۱) ايسنا ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۵:۳۶:۰۹، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۲۸۵-۵ و خبرگزاری فارس حوزه آذربايجان شرقی۹۰/۱۲/۱۳ - ۱۳:۰۰شماره: ۱۳۹۰۱۲۱۳۰۰۰۸۵۲
(۲۲) اهراب نيوز سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
(۲۳)خبرگزاری مهر، تهران:۱۰:۲۶ , ۱۳۸۶/۱۲/۲۶
(۲۴) ايسنا، ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۰:۱۲:۲۲، کدخبر: ۹۰۱۲-۵۵۸۵-۵
(۲۵) ايسنا، ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ساعت: ۱۴:۲۴:۰۴، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۰۸۵-۵
(۲۶) خبرگزاری فارس۹۰/۱۲/۱۷ - ۱۷:۳۰شماره: ۱۳۹۰۱۲۱۷۰۰۱۳۲۳و همچنين پايگاه خبری فرمانداری تبريز ۱۷/۱۲/۹۰
(۲۷)ايسنا، ۱۳/۱۲/۱۳۹۰ ۱۵:۳۵:۲۷، کدخبر: ۹۰۱۲-۶۱۸۵-۵
(۲۸) ايسنا، ۱۳.۱۲.۹۰ ، کدخبر: ۵-۶۴۸۵-۹۰۱۲، ساعت: ۱۸:۱۳:۴۵
(۲۹) ايسنا، ۱۳.۱۲.۹۰ ، کدخبر: ۵-۶۴۸۵-۹۰۱۲، ساعت: ۱۸:۱۳:۴۵
(۳۰) ايسنا، ۹۰.۱۲.۱۳ ، کدخبر: ۵-۶۶۸۵-۹۰۱۲، ساعت: ۲۰:۰۹:۲۶
(۳۱) ايسنا، ۹۰.۱۲.۱۳ ، کدخبر: ۵-۶۷۸۵-۹۰۱۲، ساعت: ۲۲:۰۵:۴۹
(۳۲)خبرگزاری مهر ۳/۱۲/۸۲
(۳۳) عصر ايران ،کدخبر: ۳۸۰۷۶ تاريخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶
(۳۴)پايگاه خبری تبريز دو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016