جمعه 26 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امام جمعه موقت تهران: در پايان سال افراد بهتر است به محاسبه نفس بپردازند، ایسنا

امام جمعه موقت تهران با اشاره به قرآن‌سوزي توسط نيروهاي نظامي آمريكا در افغانستان با قدرداني از حمايت مردم افغانستان از حرمت قرآن كريم تاكيد كرد: كشتار غيرنظاميان در افغانستان براي انحراف افكار عمومي از انزجار مسلمانان نسبت به هتك حرمت قرآن است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به فرارسيدن سال نو شمسي و توصيه به اصلاح در حال تصريح كرد: عرفا درباره تغيير حال صحبت‌هاي زيادي كرده‌اند و گفته‌اند حال آن چيزي است كه بر قلب انسان خطور مي‌كند؛ هر چيزي كه به قلب آدمي بي‌اختيار وارد مي‌شود حال است اگر نيك بود و آن را نگه‌ داشتيم به ارزش‌ها و نكته‌هاي مثبتي دست پيدا مي‌كنيم.

وي گفت: حسن ظن به خدا انسان را با جنب و جوش و شاد مي‌سازد و سوظن و حال در افراد به اين معناست كه آن‌ها از اعمال خود مي‌ترسند و احساس ترس روز و شب آن‌ها را رها نمي‌كند. خداوند مي‌فرمايد آن كس كه حسن ظن به من دارد در نزد او محبوب‌تر است تا كسي كه از او خوف دارد.

وي گفت: برخي جوان‌ها در سختي و ياس و نااميدي به دنبال مواد مخدر و سيگار مي‌روند اما بسياري از علما و حتي عالمان طبيعي از جمله هگل معتقدند وقتي انسان به طرف خلاف و انحراف مي‌رود از خودش فرار مي‌كند در حالي كه بايد او خود را به دست گيرد و از آن‌چه در اين عالم است استفاده كند اگر ياس به او دست داد و به خلاف افتاد به كلي سقوط خواهد كرد.

امام جمعه تهران گفت: حسن ظن به خدا در نسل جوان غوغا مي‌كند و هيچ چيز مانع حركت او نمي‌شود و خستگي‌ناپذير است.

وي به از در خود فرو رفتن جوانان هشدار داد و گفت: اين حالت افسردگي است و در نهايت تاسف مي‌بينيم برخي جوان‌ها و حتي دانشجويان دچار اين معضل هستند. به آن‌ها توصيه مي‌كنيم كه در چنين حالي از خداوند مدد بگيرند. ياس و نااميدي از لطف خداوند بدتر از زمهرير است.

وي در خطبه‌هاي دوم نماز جمعه اين هفته تهران با تاكيد بر اين‌كه «در پايان سال افراد بهتر است به محاسبه نفس بپردازند»، گفت: اين كار كمك مي‌كند تا در سال آينده بهترين حال را داشته باشيم و توجه‌مان به خدا بيشتر شود. معناي حسن حال اين است كه از غيبت،‌ تهمت، دروغ و قول لقو اجتناب كنيم.

وي بر كمك به مستضعفان در آستانه سال نو تاكيد كرد و گفت: البته دولت وظيفه دارد به مردم كمك كند به ويژه مستمندان را دستگيري كند اما افراد متمكن و حتي كساني كه توانايي كمك به ديگران را تا حدي دارند مي‌توانند اين كار را انجام دهند به ويژه دوستان و بستگان را نبايد ناديده گرفت.

امامي كاشاني بر صله رحم تاكيد كرد و گفت: خدا حتي به كساني كه نماز نمي‌خوانند اما صله رحم را به جا مي‌آورند پاداش مي‌دهد.

وي در ادامه سخنانش در خطبه دوم نسبت به بي‌حرمتي نيروهاي نظامي آمريكا به قرآن كريم و كشتار غيرنظاميان اشاره كرد و گفت: ما به مسلمانان و ملت افغانستان درود مي‌فرستيم كه اين چنين از ارزش و حرمت قرآن كريم دفاع كردند. متاسفانه ديديم كه نيروهاي نظامي آمريكايي بر انحراف افكار عمومي از اين مساله 16 نفر از بيگناهان و غيرنظاميان را به گلوله بستند. اين در حالي است كه در كشورهاي مسلمان و عرب مثل عربستان اين مسائل ناديده انگاشته مي‌شود.

وي ادامه داد: عربستان نيز در مساله بحرين نيز كه ادامه حركت‌ها در مصر، ليبي و تونس است سعي دارد حركت مردم را ناديده بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امامي كاشاني با بيان اين‌كه «برخي حركت‌هاي در كشورهاي اسلامي و عرب منطقه و خاورميانه را مبتني بر اسلام نمي‌دانند» گفت: متاسفانه اين ديدگاه در كشور خودمان هم ديده مي‌شود. برخي معتقدند حركت‌ها در اين كشورها مبتني بر اسلام نيست اما ما معتقديدم اين حركت‌ها مبناي اسلامي دارند و اين قدرت‌ها هستند كه سعي دارند اين حركت را به انحراف بكشانند. البته مسائل اقتصادي و اجتماعي در ميان است اما آن‌چه به فرياد مي‌رسد عدالت و قرآن است و اميدواريم اين حركت تا آمدن منجي بشريت حضرت ولي عصر(ع) ادامه يابد.

وي با اشاره به اين‌كه «حركت‌ها در كشورهاي منطقه ادامه حركت مردم ايران و انقلاب اسلامي است» گفت: ملت ايران با رهبري امام خميني اين حركت را انجام داد اما رهبري امام خميني در هيچ كجاي ديگر وجود ندارد.

وي پرسيد: چگونه حركت مردم در مصر و تونس پذيرفته مي‌شود، اما حركت مردم بحرين، فلسطين و يا لبنان عليه اسلام برداشت مي‌شود، اين كدام اسلام است كه عربستان از آن سخن مي‌گويد؟ آيا اسلام اين است كه مردم را در غزه مي‌كشند و در مقابل كشورهاي عربي مسلمان مثل عربستان سكوت مي‌كنند و يا قرآن آتش مي‌زنند و باز هم سكوت مي‌كنند؟ اين كشورها قرآن و دين اسلام را به نفع خود مصادره و تفسير مي‌كنند و اين درست نيست.

امام جمعه موقت تهران در ادامه بر اين مساله تاكيد كرد كه متاسفانه در دنياي امروز در شرايطي قرار گرفته‌ايم كه قدرت‌ها و حكومت‌هاي مسيحي و يهودي در اشكال مختلف دين‌شان را مصادره كردند و ديگر مسيحيت و يا يهوديت آن‌گونه كه در گذشته بوده است،‌نيست. امروز مسيحيت صهيونيستي فراگير شده است و متاسفانه به جان اسلام افتاده است؛ چرا كه مي‌بينند اسلام حركت گسترده‌اي را در منطقه و دنيا ايجاد كرده است. آن چيزي كه مي‌تواند دنياي را اداره كند قرآن است و به قول بسياري از انديشمندان مسيحي اگر مسلمانان بتوانند اسلام را به خوبي عرضه كنند همگان آن را مي‌پذيرند.

وي ادامه داد: البته منظور ما از مسيحيت و يهوديت حكومت‌ها و دولت‌هاي منتصب به اين اديان هستند. ما ملت‌هاي مسيحي و يهودي را مدنظر نداريم؛ چرا كه معتقديم اين حكومت‌هاي هستند كه مسيحيت و يهوديت را به سمت صهيونيستم پيش مي‌برند.

وي همچنين در پايان ياد و خاطره يادگار امام؛ سيد احمد خميني را گرامي داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016