شنبه 27 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعلیق فعالیت‌های خانه‌های حقوق بشر ایران

خانه حقوق بشر ایران به خاطر مشکلات و موانع موجود و پیش رو برای مدتی فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورد.

چو گلدان خالی لب پنجره
پر از خاطرات ترک خورده‌ایم
اگر داغ دل بود ما دیده‌ایم
اگر خون دل بود ما خورده‌ایم
اگر دل دلیل است ما آورده‌ایم
اگر داغ شرط است ما برده‌ایم
اگر دشنه‌ی دشمنان گردنیم
اگر خنجر دوستان گرده‌ایم
گواهی بخواهید اینک گواه
همین زخم‌هایی که نشمرده‌ایم
دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده‌ایم
سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم
ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم (قیصر امین‌پور)

خانه حقوق بشر ایران ۲۶ ماه قبل در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط جمعی کوچکی از فعالان حقوق بشر با اهدافی بزرگی چون دفاع از زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان گم‌نام، آموزش حقوق بشر، تهیه گزارش‌های آماری که در نوع خود اولین گزارش‌ها در سه دهه‌ی گذشته در ایران بود و نگاه به همه‌ی زوایا و جنبه‌های مختلف نقض حقوق بشر در ایران آغاز به کار کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راه اندازی سامانه خانه‌ی خبری خانه حقوق بشر ایران (با اسم سابق رهانا) که تاکنون در آن هشت هزار و ۹۸ خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله و… منتشر شده و برخی گزارش‌های منتشر شده در آن بالغ بر ده‌ها صفحه است، راه‌اندازی دفتر پیگیری زندانیان سیاسی که تاکنون در آن اسامی و اطلاعات ۱۴۱۳ زندانی سیاسی جمع‌آوری و منتشر شده است، راه‌اندازی سایت کمیته ضد اعدام و مجازات مرگ که تمام موارد اجرای احکام اعدام‌های سال ۱۳۹۰ در ایران را با تمام جنبه‌های آماری آن ثبت و ضبط کرده و راه‌اندازی بخش انگلیسی سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران که تاکنون دو هزار ۵۲۲ خبر و گزارش ترجمه شده را منتشر کرده است، بخشی از فعالیت‌های عینی و ملموس خانه حقوق بشر ایران است که به سمع و نظر مخاطبان و فعالین و گروه‌های مدافع حقوق بشر در راستای اهداف ما رسیده و منتشر شد.

سعی و تلاش‌مان را کردیم که در تمام طول این ۲۶ ماه فعالیت، آن‌چنان که باید دقیق و موثق و مورد اطمنیان باشیم و بدون تبعیض با تمام مشکلات موجود در راهی که به آن باور و اعتقاد داریم، گام برداریم.

برآیند آن‌چه مخاطبان و همراهان و منتقدان به ما گفته و می‌گویند آن است که توانسته‌ایم در راهی که برگزیدیم با تمام کم‌بودها و کاستی‌ها تا حد زیادی موفق باشیم و خانه حقوق بشر ایران به عنوان یک گروه پیش‌رو در امر دفاع از حقوق بشر در جایگاهی قابل قبول قرار بگیرد. هر چند که خود باور داریم می‌شد از این بهتر باشیم و بی‌شک تجربه‌های گذشته در آینده به همین منظور به کار گرفته خواهد شد.

خانه حقوق بشر ایران با این حجم گسترده‌ی کاری خود از ابتدای فعالیت، از هیچ‌گونه بودجه و کمک و امکانات مالی برخوردار نبوده و نیست. این مسأله مشکلات فزاینده‌ای را در خلال کار برای اعضای فعال این گروه ایجاد کرد. چه اندازه طرح‌های نویی که به این خاطر به اجرا درنیامد و چه اندازه کارهایی که می‌شد با رفع این مشکل انجام بگیرد و نگرفت.

با این همه ۲۶ ماه کار طافت‌فرسا و شبانه‌روزی اعضای خانه حقوق بشر با وجود این مشکل بزرگ ادامه یافت و تا آن‌جا که در توان بود سعی شد که این مشکل اشکالی در روند کار اصلی و هدف ما ایجاد نکند.

خانه حقوق بشر ایران بعد از گذشت ۲۶ ماه از فعالیت خود امروز با مشکلاتی که بخش کوچکی از آن در بالا آمده گریبانگیر شده است. مشکلاتی که ادامه کار را با روند فعالی ناممکن می‌کند، مشکلاتی که باعث شده کار به نحو فرسایشی دنبال شده و اعضای این گروه که جملگی به صورت داوطلبانه کار می‌کنند مسائل و مشکلات عدیده‌ای را پیش رو خود ببینند.

خانه حقوق بشر ایران در نظر دارد تا با تعلیق توقف موقتی فعالیت‌های خود و ایجاد یک بازنگری اساسی در کار، به بازسازی و تقویت خود نیز بپردازد تا بتواند در راهی که در نظر داشته و دارد، بهتر گام بردارد. گام‌هایی که انسانی‌تر، زیباتر و بهتر از پیش دنبال و پی گرفته شود. به همین منظور خانه حقوق بشر در آخرین روز سال ۱۳۹۰ برای مدتی فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق می‌آورد تا به این مهم بپردازد.

بی‌شک نبود ما و تعلیق فعالیت‌هایمان در این مدت که تمام سعی‌مان است که کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد، به معنای توقف تمامی فعالیت‌های ما نیست و اعضای خانه حقوق بشر همچون گذشته به فعالیت‌های حقوق بشری خود در قالب این گروه و طرق دیگر ادامه خواهند داد.

امیدواریم این پروسه زمانی که در نظر گرفته‌ایم هر چه زودتر به اتمام رسیده و با طرح‌های تازه‌ای که در اختیار داریم و در نظر گرفته‌ایم در کنار شما باشیم.

خانه حقوق بشر ایران با تبریک سال نو و نوروز ۱۳۹۱ به همه‌ی مردم ایران در سراسر جهان به ویژه زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان و قربانیان نقض حقوق بشر، امیدوار است سال آینده سال پایان نقض حقوق بشر در ایران باشد.

خانه حقوق بشر ایران
اسفندذ ماه ۱۳۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016