جمعه 4 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: عقب نشینی آمریكا و اروپا از تحریم ها، ‌نخستین پیامد ‌انتخابات مجلس، ایرنا

خطیب نماز جمعه تهران با ماندگار خواندن حماسه عظیم مردم در انتخابات مجلس نهم گفت : عقب نشینی آمریكا و اروپا از تحریم ها ، ‌نخستین پیامد حضورپرشور مردم در حماسه ‌انتخابات مجلس است.

به گزارش ایرنا، آیت الله '‌سید احمد خاتمی '‌امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نخستین نماز جمعه تهران در سال 91 افزود : دشمن ، سیلی محكمی را كه مقام معظم رهبری پیش از برگزاری انتخابات به آن اشاره كردند، از سوی ملت ایران دریافت كرد.

وی افزود : پس لرزه های این سیلی هشدار دهنده عقب نشینی فضاحت بار آمریكا و 11 كشور مفلوك ،‌مصیبت زده و بحرانی اروپا از اقدامات شكست خورده برای تحریم نفت ایران بود.

آیت الله خاتمی گفت :‌آنان مجبور می شوند در این ماجرا حتی تا مرحله '‌غلط كردن ' و ' نفهمیدن ' نیز پیش روند و این نتیجه ایستادگی در برای ملت با اراده و مقتدر ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: بی تردید اتحادیه اروپا نیز به اشتباه خود در تحریم ایران پی خواهد برد.

وی افزود: پیام عقب نشینی استكبار از تحریم كشورمان به ملت بزرگ ایران و آزاده دنیا این است كه اگر مقابل استكبار بایستند، آنها مجبور به عقب نشینی خواهند شد؛ ضمن آنكه با مقاومت ملتها، قدرت های استكباری هستند كه دست ذلت خود را بلند كرده و دربرابر مردم تسلیم می شوند.

** نامگذاری سال ، موعظه و نصیحت نیست

آیت‌الله خاتمی به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به نام 'سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' اشاره كرد وگفت: چندین خطبه برای تشریح و تحلیل این نامگذاری نیاز است.

وی به چهار موضوع مهم در خصوص این نامگذاری اشاره و خاطرنشان كرد: این نامگذاری ها شعار نیست بلكه ابتكار رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینكه این نامگذاری دقیقا كارشناسی شده و اولویت و نیاز سال را مشخص می‌كند، افزود: همه باید خود را مخاطب به اجرای این نام بدانیم و بیشتر از همه مسوولان نامگذاری را اجرایی كنند.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه كرد: باید مسئولان كشور به نحوی برای تحقق این نامگذاری اقدام كنند كه در پایان سال، عملكرد خود در این ارتباط را نیز ارایه كنند.

وی در عین حال تاكید كرد : فلسفه این نامگذاری ها، موعظه و نصیحت نیست بلكه راهبرد و دستورالعمل است.

آیت الله خاتمی یكی دیگر از ویژگی های نامگذاری هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب را داشتن مبنای قرآنی این نامگذاری ها بیان كرد و گفت: براساس آیات قرآن، جامعه قرآنی جامعه‌ای است كه در همه عرصه ها روی پای خود بایستد و تا تولید ملی و بازار ایرانی رونق نگیرد، به جامعه قرآنی نخواهیم رسید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاكید كرد :باید تولید ملی داشته و از كار و سرمایه ملی حمایت شود تا استقلال واقعی شكل بگیرد.

وی با بیان اینكه تولید ملی باید همراه با معنویت و اخلاق باشد، تصریح كرد: به همان میزان كه در عرصه اقتصادی رشد می كنیم باید درعرصه اخلاقی و معنوی نیز رشد كنیم تا بخش اقتصادی بركت پیدا كند؛ در واقع اگر اخلاق و تقوا نباشد، تولید ملی بركت نمی‌یابد.

آیت الله خاتمی تحقق شعار امسال را نیازمند اجرای 7 مساله مهم دانست و گفت: اگر به این مسایل توجه نشود، نامگذاری امسال در حد شعار و توصیه باقی می‌ماند.

خطیب نماز جمعه تهران در این ارتباط به روایتی از حضرت امام جعفر صادق (ع) اشاره كرد و گفت: به فرموده حضرت امام صادق (ع) فرمود، كسی كه می خواهد تولید فاخر داشته باشد باید در رشته خود مدام بر دانش و فناوری خود بیفزاید و وجدان كاری داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: وقتی كالای فاخر در كشور تولید شود، مردم به سراغ اجناس خارجی نمی‎روند.

آیت الله خاتمی دلیل استقبال مردم از اجناس خارجی و رونق این كالاها در كشور را عرضه كالای بی كیفیت به مردم بیان كرد و گفت: اگر كالای تولید داخل با كیفیت خوب به مردم عرضه شود، زمینه برای عرضه اجناس خارجی در بازار كشور فراهم نخواهد شد.

' ‌در واقع تولید ملی زمانی شكل می گیرد كه صنعتگران تولید فاخر داشته باشند.'

وی به موفقیت بخش پزشكی طی چند سال اخیر اشاره كرد و گفت: در ابتدای انقلاب بیماران برای درمان به خارج از كشور اعزام می شدند اما به بركت موفقیت و پیشرفت دانشمندان كشور، حتی ایرانیان خارج از كشور نیز برای درمان دقیقتر و ارزانتر به ایران سفر می كنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح كرد: اگر در عرصه تولید هم همانند عرصه پزشكی باشیم، خود به خود تولید ملی رونق خواهد یافت.

وی از دیگر ملزومات برای تحقق تولید ملی را بها دادن به كارگران بیان كرد.

وی از دیگر اهداف نامگذاری امسال را به حداقل رساندن تورم بیان و خاطرنشان كرد: اقتصاد یك كشور با تولید آباد می شود و این مساله نیز سبب اشتغالزایی و در نتیجه كمتر شدن نرخ تورم می شود.

آیت الله خاتمی 'مبارزه قاطع با ورود كالای قاچاق به كشور' را از دیگر نیازهای ضروری برای تحقق نامگذاری امسال بیان كرد و گفت: باید تعرفه سخت گیرانه‌ای در این ارتباط در نظر گرفت زیرا زمانی كه كالای داخلی تولید اما به هر دلیل جنس خارجی وارد و ارزانتر عرضه می شود، نتیجه آن چیزی جز تعطیلی واحد تولیدی و افزایش بیكاری نیست.

وی تاكید كرد : دولت باید مبارزه قاطعی با كالای قاچاق داشته باشد.

خطیب نماز جمعه تهران بر حمایت و تشویق تولید كالای داخلی نیز تاكید كرد و گفت: در این مورد مسئولان نظام در سه قوه در خط مقدم قرار دارند و در رفع نیازهای خود اصل را بر استفاده از كالای داخلی قرار دهند؛ آنچنان كه دراین زمینه مسئولان بخشنامه كردند تا زمانی كه كالای داخلی وجود دارد، از كالای مشابه خارجی استفاده نشود.

وی در ادامه تاكید كرد، با رونق تولید ملی، بحرانی كه دشمن درصدد است از این طریق برای ملت ایران بسازد، به یك به فرصت تبدیل می شود.

وی تحقق نامگذاری امسال را نیازمند 'كارفرهنگی در بخش رسانه' نیز دانست و گفت: صدا و سیما و رسانه ها در این عرصه باید از بركات خود اتكایی و تولید ملی بگویند تا استفاده از كالاهای داخلی به یك ارزش تبدیل شود.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به اكران برخی فیلمهای سینمایی طی روزهای اخیر در برخی استانها نیز اشاره كرد وگفت: متاسفانه در ایام نوروز در برخی سینماها در مراكز استانها اجازه اكران تعدادی فیلم ضد اخلاقی داده شده است.

وی ادامه داد: این فیلمها یكبار در دهه فجر به نمایش درآمد و مورد اعتراض قرار گرفت.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: در شان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود اجازه اكران چنین فیلم هایی داده شود؛ تقاضا دارم كه با دین مردم و اخلاق مردم بازی نكنید و تا دیر نشده جلوی اكران را در استانها بگیرید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** سیاست ایران در موضوع سوریه و بحرین

آیت الله خاتمی در ادامه در ارتباط با سیاست نظام در مورد سوریه گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران طرفدار اصلاحات جدی در سوریه بوده و هست.

وی به برگزاری انتخابات در سوریه طی روزهای گذشته اشاره و یادآورشد: 60 درصد مردم سوریه در این انتخابات شركت كردند.

وی ادامه داد: معتقدیم كه همه كشورها باید حقوق شهروندان خود را رعایت كنند و ما راضی به ظلم به هیچ انسانی نیستم.

وی با تاكید بر عدم دخالت خارجی در سوریه، خاطرنشان كرد: آمریكا و رژیم صهیونیستی و مرتجعان عرب، مخالفان سوریه را به سلاح مجهز كرده تا آنها مردم بیگناه را بكشند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: در حالی دولت سعودی سفیر خود را از سوریه به ادعای برخورد با معترضان فرا می خواند كه خود با مخالفان به صورت وحشیانه برخورد می كند و با لشكركشی دوباره، مسلمانان بحرین را می كشد.

وی افزود: اگر سركوب معترضان و مردم بد است، چطور وحشیانه زن و مرد را در دانشگاه مورد حمله قرار می دهد.

آیت الله خاتمی یادآورشد: تمام دعوای دنیای استكبار علیه سوریه این است كه این كشور در خط اول مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی قرار دارد و آنها می خواهند این مقاوت را بشكنند تا از این طریق جلوی حزب الله را بگیرند اما تاكنون به فضل خدا موفق نبوده‌اند.

وی به وضعیت كنونی بحرین نیز اشاره كرد وگفت: مسلمانان مظلوم این كشور به ناحق مورد هجمه حاكمان مستبدی هستند كه اهل بحرین هم نبوده و اهل منطقه 'نجد' در بیابان‌های عربستان هستند.

وی به سخنان حاكمان مستبد بحرین مبنی بر اندك بودن مخالفان در این كشور اشاره كرد وگفت: مردم بحرین به دعوت رهبر مسلمانان این كشور روز جمعه راهپیمایی كردند و نشان دادند كه اكثریت مردم بحرین آنها هستند.

آیت الله خاتمی به نقش سازمانهای حقوق بشری و مدعی دموكراسی در جهان در رابطه با وضعیت مردم بحرین نیز اشاره كرد و گفت: اكنون نوبت امتحان سازمان‌های بین المللی است كه مدعی طرفداری از دموكراسی هستند.

وی از كشورهای مدعی دموكراسی و حقوق بشری خواست دست حمایت خود را از دولت بحرین بردارند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به دولت های استكباری حامی حاكمان بحرین گفت: بدانید چه از این حمایتها دست بردارید و چه برندارید، ملتها همانند مردم مصر، تونس، لیبی و یمن، پیروز می‌شوند.

وی افزود: به یاری خداوند درآینده نه چندان دور ملت بحرین شهد شیرین پیروزی را خواهند چشید.

آیت الله خاتمی در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تبریك عید نوروز به ملت ایران، سالی سرشار از موفقیت و توفیق روز افزون در عرصه های مختلف را برای مردم آرزو كرد.

وی به مسافرت های مردم در ایام نوروز اشاره و خاطرنشان كرد، این مسافرت ها حاكی از نشاط و سرزندگی مردم است.

وی از زحمات افرادی كه در بخش هایی همچون هلال احمر، اورژانس، پلیس راه و بخش حمل ونقل در این ایام به مردم خدمت رسانی می كنند، تشكر كرد.

خطیب نماز جمعه تهران به سالروز تولد حضرت زینب(س) در نهم فروردین كه به نام روز پرستار نامگذاری شده نیز اشاره كرد و به این قشر زحمتكش تبریك گفت.

وی افزود: جامعه پرستاران كشور باید با تاسی از حضرت زینب(س) بهترین خدمات را به مردم ارائه می كنند و مسئولان توجه كافی به این قشر خدمتگزار داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016