دوشنبه 7 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کميته پشتيبانی از جشن نوروز در پارلمان اروپا از مراسم نوروز در مقر پارلمان در بروکسل

حاجی فيروز ها با شادی و پايکوبی خود در پارلمان اروپا، خبر ورود تاريخی
عمو نوروز به قلب اروپا را به گوش ايرانيان در سراسر گيتی رساندند


در نخستين روز بهار ۱۳۹۱، همزمان با مردم ايران و ديگر «کشورهای نوروزی»، پارلمان اروپا و انجمن های فرهنگی ايرانيان در اروپا، نوروز را در پارلمان جشن گرفتند. اين جشن که از سوی احزاب سبزهای اروپايی،
در راستای ارزش گذاری آنان به آئين ها و فرهنگ های ملل ديگر و به عنوان يک جشن دوستداران زيستگاهی و مبارزه با نژادپرستی و جنگ و در راه صلح و نزديکی ملت ها صورت گرفت، از ساعت ۱۹ آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه يافت.
بخش نخست برنامه در يک سالن کنفرانس برگزار شد که با فرش های زيبای ايرانی و دسته گل هايی آذين بندی شده بود و تعداد جمعيت بيش از گنجايش آن بود و مهمانان زيادی سرپا ايستاده بودند. چهار حاجی فيروز که از فرانسه و آلمان و بلژيک آمده بودند و زير نظر آقای حميد دانشور، کارگردان تئاتر کار گرده بودند، با ورود ناگهانی خودشان به سالن، سخنان جدی مجريان برنامه را قطع کرده و رنگ و بوی شادی و جشن و سرور نوروزی به محل دادند. آنان با جملات معروف: «حاجی فيروزه، بله؛ سالی يک روزه، بله؛ امروز نوروزه، نوروز هميشه پيروزه...» همه را از جمله سخنرانان را به شور و شعف واداشتند. آقای دانشور در اين برنامه از دو مرد و دو زن به عنوان برابری زنان و مردان در همه زمينه های زندگی و سياسی ـ اجتماعی استفاده کرده بود.
پس از برنامه شادی آفرين حاجی فيروزها، خانم سابين ماير به عنوان گرداننده بخش غير ايرانی برنامه، به زبان های آلمانی، انگليسی و فرانسوی به همه مهمانان خوش آمد و نوروز را شادباش گفت و برنامه جشن را اعلام نمود. سپس خانم نينا ممقانی مجری زبان پارسی، به همه حاضرين فرارسيدن نوروز را شاد باش گفته و از احزاب سبز و نمايندگان پارلمان برای اجرای مراسم نوروزی در پارلمان اروپا سپاسگزاری کرد و برنامه را به
زبان پارسی اعلام نمود.
خانم ايزابل دوران، معاون پارلمان اروپا، به عنوان اولين سخنران، برنامه مراسم شب جشن را رسما گشود و پيام صلح و شادباش پارلمان و مردم اروپا را برای مردمان «کشورهای نوروزی» فرستاد و آرزوی همزيستی صلح آميز را در منطقه و جهان کرد. ايشان همکاری انجمن های فرهنگی ايرانيان در بهتر برگزار شدن جشن را ستود و در پايان سخنانش به زبان پارسی، « نوروز بر همه شما مبارک باد» گفت که با تشويق ايرانيان روبرو شد.
شهلا نقدی پور، دختر جوان از گروه رقص بختياری، برای سپاس از خانم دوران و احزاب سبز در برگزاری جشن نوروز در پارلمان، گردن بند زيبايی را که نشانه ای از ايران باستان داشت، به او هديه کرد.
سخنرانان بعدی که به زبان های انگليسی و فرانسوی صحبت کرده و نوروز را شادباش گفتند، عبارت بودند از:
خانم تاريا کورنبرگ، وزير امور اجتماعی پيشين کشور فنلاند و نماينده پارلمان اروپا از حزب سبز فنلاند و رئيس نمايندگی امور ايران و اروپا در پارلمان،
خانم نيکول کيل نلسن، نماينده پارلمان اروپا از حزب سبز فرانسه و معاون نمايندگی امور قزاقستان، قيرقيرستان، ازبکستان، تاجيکستان، ترکمنستان و مغولستان در پارلمان اروپا،
خانم جين لامبرت، نماينده پارلمان اروپا از حزب سبز انگلستان و رئيس نمايندگی امور آسيای جنوبی و اروپا در پارلمان اروپا.
پس از نمايش فيلم شاد و کوتاهی که توسط آقای حميد حميدی (از هلند) در باره جشن نوروز در نقاط گوناگون ايران، تاجيکستان، آذربايجان و افغانستان ساخته شده بود، نوبت سخنرانی به خانم دکتر فيروزه نهاوندی، استاد جامعه شناسی و کارشناس کشور های حوزه نوروزی رسيد تا برای اروپائيان به طور کوتاه تاريخچه نوروز، حاجی فيروز، چهارشنبه سوری و ۱۳ بدر را شرح دهد. همزمان با اين سخنرانی، عکس هايی از شيراز، اصفهان و ديگر نقاط تاريخی مانند بيستون و نقش رستم و آرامگاه فردوسی و... بر روی پرده نمايش داده شد.
پس از سخنان خانم نهاوندی، برنامه تکنوازی تنبک توسط استاد دادمهر پيش بينی شده بود که متاسفانه به دليل اشتباه گردانندگان، اجرا نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين قسمت از برنامه از سوی انجمن های فرهنگی ايرانيان در اروپا به سخنرانان جعبه های پسته، در بسته بندی های زيبا که يک روز پيش از ايران رسيده بود، اهدا شد و مجری برنامه اعلام داشت که دسته گلی از باغ های شيراز تهيه شده بود تا به سخنرانان و ايرانيان در برنامه تقديم شود که متاسفانه به دلايلی عملی نشد. در بخش پايانی اين قسمت، مردم با شنيدن سرود بهاران خجسته باد از زنده ياد کرامت دانشيان، به ياد زندانيان سياسی و همه جانباختگان راه آزادی، به پا خاسته و سپس سالن را ترک کردند.
بخش دوم برنامه در فضايی بسيار بزرگتر برگزار شد و کارکنان پارلمان و خبرنگاران زيادی در آنجا به جشن پيوستد.
اين بخش با گفتار کوتاهی از آقای انور ميرستاری از طرف فدراسيون اروپرس آغاز گرديد. ايشان بعد از خوش آمدگويی و شادباش نوروزی به مهمانان برنامه، از نمايندگان احزاب سبز اروپا تشکر کرد و اشاره نمود که اين اولين نوروز ايرانيان در پارلمان اروپا، گام آغازين برای بوجود آمدن اتحاديه سراسری انجمن های فرهنگی، اجتماعی، حقوق بشری و صنفی ايرانيان در اروپا است و اظهار اميدواری نمود که با پشتيبانی انجمن ها بزودی کنگره ای بدين منظور در بروکسل تشکيل شود تا به ياری همه انجمن ها، نوروز در سال آينده با شکوه بيشتری برگزار شود.
پس از آن، رقص جوانان کرد ايرانی، ترکيه و عراقی به سرپرستی خانم حليمه آلدور آغاز شد. اين گروه توانست تمام مهمانان را دعوت به رقص نمايد و همه دست در دست هم رقص کردی نمايند.
سپس نوبت رقص و هنر نمايی گروه بختياری به سرپرستی آقای فرخ نقدی پور رسيد. دختران و پسران گروه بختياری دارای لباس های بسيار قشنگ با رنگ های شاد بودند که خود آقای نقدی پور آن ها را طراحی کرده و دوخته بود. اين گروه در صفی منظم، با رقص و به همراه موسيقی بختياری وارد سالن شد و مورد استقبال شديد مهمانان قرار گرفت.
پس از گروه بختياری، نوبت هنرنمايی آقايان مهرداد هدايتی (خواننده) و فريد (نوازنده) رسيد که از شهر کلن آمده بودند و با آهنگ های شاد نوروزی و محلی مورد شايان توجه قرار گرفتند و موجب شادی و گرمی بيشتر مجلس شدند.
آخرين برنامه شب نوروزی، پخش ترانه های آذری، بلوچی، بندری، پارسی، ترکی، عربی، کردی، گيلکی، لری، مازندرانی و آهنگ های فرنگی توسط دی جی پويان بود.
در کنار اين برنامه های هنری، با شام ايرانی و شيرينی های خانگی و تازه ايرانی به همراه چای و قهوه و انواع نوشيدنی از مهمانان پذيرايی می شد.
آقايان صادق کيهانی و بهداد ثابت به همراه ديگر نمايندگان اتحاديه انجمن های ايرانی در فرانسه، دوستداران شراب را به نوشيدن شرابی که ساخته يک مهندس ايرانی و يکی از برندگان جايزه بهترين شراب سال ۲۰۱۱ فرانسه بود، مهمان کردند.
نمايندگانی از انجمن های ايرانيان در آلمان در اين جشن شرکت داشتند که آقايان ارژنگ برهان آزاد، برگزيده انجمن های فرهنگی ايرانيان شهر کلن و استان مربوطه، آقای مجيد فلاح زاده و خانم بهرخ بابايی از بن (انجمن تئاتر در آلمان)، آقای حسين خرمی (مرکز ايرانِيان اسن)، خانم فاطمه رضايی از شهر دورتموند ( مادران صلح دورتموند) و آقای کميجانی (انجمن فرهنگی بوخوم )، خانم فرح تجربه کار از شهر آخن (کانون ره آورد)، در ميان آنان بودند. اين دوستان کتابچه هايی را در باره چهارشنبه سوری، نوروز، ۷ سين و ۱۳ بدر به زبان های آلمانی، انگليسی، پارسی و فرانسوی چاپ کرده بودند که در ميان مردم پخش کرده و يا در کنار سفره ۷ سين گذاشته بودند.
سفره ۷ سين زيبايی با ديوان حافط در ميان آن، چشم هر بيننده ای را به خود جلب می کرد. مهمانان در کنار آن با دوستان و خانواده های خود عکس های يادگاری می گرفتند.
در اين جشن برخی از شخصيت های حقوق بشری، فرهنگی، اجتماعی، سياسی، ملی، زنان، روزنامه نگاری و حاميان مادران پارک لاله، خانواده های جانباختگان و زندانيان سياسی، از ايتاليا تا سوئد، حضور داشتند
که در فرصت های مناسب از نمايندگان پارلمان اروپا به خاطر برگزاری آئين نوروزی، از سوی نهادهای خود سپاسگزاری کرده و آرزو می نمودند که در سال های آينده نيز جشن نوروز با شکوه بيشتری برگزار شود.
نوروز در شرايطی در پارلمان اروپا جشن گرفته شد که سردمداران حکومت اسلامی در ايران و کشورهای اسرائيل و آمريکا بر طبل جنگی می کوبند و جهان را نگران ساخته اند. جشن نوروز پيام آور صلح و دوستی و شادی و پاک نگهداری طبيعت و عشق به زيستگاه بود و به درستی خانم نينا ممقانی برای همه مردم جهان آب پاک، هوای پاک و دنيای بدون بمب اتم، در آعاز برنامه، آرزو کردند.
آقای اصغر نصرتی نماينده اتحاديه انجمن های سراسری سوئد و يکی از بنيانگذاران اتحاديه انجمن های ايرانی در اروپا که در اين جشن شرکت داشت، به خانم ايزابل دوران گفت: امسال نيز رژيم ايران، جوانان را از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و ديگر مراسم نوروزی منع کرده و پليس تهران آنان را تهديد به دستگيری و بازداشت تا پايان نوروز نمود و اين در حالی است که در سراسر جهان نوروز جشن گرفته می شود و سازمان ملل آنرا به رسميت شناخته است و در تاجيکستان جشنواره بين المللی نوروز برگزار می شود. آقای ارژنگ برهان آزاد نيز در طی گفتگوی تلفنی خود به خبرنگار راديو فردا گفت: پارلمان اروپا نوروز را جشن می گيرد ولی شوربختانه در پارلمان ايران خبری از جشن ملی و باستانی نوروز نيست.
آقای صادق کيهانی به خانم سابين ماير و تاريا کورنبرگ گفت: انجمن های فرهنگی ايرانيان که در بهتر برگزار شدن جشن نوروزی به احزاب سبز پارلمان اروپا ياری رسانده بودند، اين تلاش خود را تقديم زندانيان سياسی در ايران کرده و آرزوی آزادی آنان را دارند و اميدوار است که خانم کورنبرک بتواند در اين سال از زندانيان سياسی در ايران ديدار کرده و در راه آزادی آنان تلاش کنند.

اين گزازش از طرف کميته پشتيبانی از جشن نوروز در پارلمان اروپا نوشته شده است


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016