سه شنبه 8 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات محمود احمدی نژاد باعث خروج هيات آمريکايی شد

دبی-العربيه.نت - محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری اسلامی ايران دوشنبه ۲۶-۳-۲۰۱۲ در سخنانی در "پنجمين اجلاس همکاری های اقتصادی افغانستان" که در دوشنبه پايتخت تاجيکستان برگزار شد، از نيروهای آمريکايی و ناتو به شدت انتقاد کرده و خواستار خروج آن ها از افغانستان شد. اين سخنان باعث شد هيات آمريکايی سالن اجلاس را ترک کند.

احمدی نژاد در اين اجلاس که علاوه بر حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان، سران، پاکستان و تاجيستان کشورهای همسايه افغانستان و هيات هايی از ۴۰ کشور جهان در آن حضور داشتند ، گفت: "حضور نيروهای ناتو در کشوری همچون افغانستان به بهانه مقابله با تروريسم بوده اما بسياری از بحران های ايجاد شده در کشورهايی همچون افغانستان نتيجه حضور نيروهای ناتو است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سخنان باعث شد هيات آمريکايی در اجلاس که رياست آن را رابرت بليک معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور آسيای مرکزی و جنوبی بر عهده دارد، سال اجلاس را ترک کند.

احمدی نژاد افزود: "مردم افغانسان خود توانايی اداره کشور خود را دارند." او ادامه داد: "هيچ دولتی نمی تواند اراده خود را بر ديگر کشورها چه افغانستان و چه عراق، فلسطين، چه آمريکای جنوبی و برخی کشورهای آسيايی تحميل کند."

سخنان احمدی نژاد اشاره آشکاری است به ايالات متحده آمريکا. در هفته های اخير، روابط تهران-واشينگن بر سر برنامه اتمی ايران و تهديدهای اسرائيل به حمله نظامی به نيروگاه های اتمی اين کشور پر تنش تر شده است.

آمريکا و همپيمانان غربيش ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی می کنند؛ مساله ای که ايران آن را رد کرد و می گويد در پی بهره برداری مسالمت آميز از برنامه اتمی خود است.

ديدارهای هيات های ايرانی و آمريکايی حتی در کنفرانس های چند جانبه بسيار نادر به شمار می آيد. اين دو کشور از زمان انقلاب ايران در سال ۱۹۷۹ روابط ديپلماتيک خود را قطع کردند.

پس از سخنان احمدی نژاد هیأت آمريکايی به سالن اجلاس بازگشت.

نيروهای ائتلاف بين الملل به رهبری آمريکا در سال ۲۰۱۱ و پس از حادثه حمله به برج های دو قلوی شهر نيويورک در ۱۱ سپتامبر به منظور مبارزه با گروه القاعده و سرنگونی نظام طالبان، به افغانستان حمله کردند. قرار است تا پايان سال ۲۰۱۲ نيروهای آمريکايی از افغانستان خارج شوند.

هدف از برگزاری اجلاس "همکاری های اقتصادی افغانستان" کمک به بازسازی اين کشور پس از سالهای طولانی جنگ اعلام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016