شنبه 12 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کره جنوبی، در تلاش "برای کاهش واردات نفت از ايران"

راديو فردا ـ يک روز پس از آن که رئيس جمهور آمريکا تصميم قطعی خود برای اجرای تحريم نفت ايران را اعلام کرد، روز شنبه، ۱۲ فروردين‌ماه، مقامات کره جنوبی نيز اعلام کردند که تلاش خواهند کرد واردات نفت اين کشور از ايران را کاهش دهند.

کره جنوبی از جمله آن دسته از واردکنندگان بزرگ نفت ايران است که تاکنون شامل معافيت از تحريم‌های جمهوری اسلامی ايران نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايالات متحده آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که ژاپن و ۱۰ کشور اروپايی را به دليل تلاش آنها برای کاهش خريد نفت از ايران، از تحريم‌های نفتی واشينگتن عليه ايران معاف کرده است. اين تصميم شامل حال کره جنوبی و چين و هند نشده است.

در همين زمينه، به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از مقامات وزارت خارجه از سئول، کره جنوبی انتظار دارد تا تابستان سال جاری با واشينگتن بر سر کاهش واردات نفت از ايران به توافق برسد.

به نظر می‌رسد مقامات کره جنوبی انتظار دارند با اين کار هم بتوانند تا اندازه‌ای به واردات نفت ايران ادامه دهند و هم مشمول مجازات آمريکا نشوند.

با تصميم روز جمعه باراک اوباما برای اجرای تحريم نفت ايران، راه برای دولت ايالات متحده هموار می‌شود تا هر کمپانی و نهاد مالی خارجی را که با ايران معامله می‌کند مجازات کرده و از بهره‌مندی از بازار بزرگ آمريکا محروم کند.

کره جنوبی که از متحدان نزديک ايالات متحده است تاکنون به تاسی از واشينگتن معاملات تجاری خود با بيش از ۲۰۰ گروه و شرکت و فرد حقيقی و حقوقی را که مشکوک به ارتباط با برنامه هسته‌ای ايران هستند محدود کرده است.

قانون تحريم‌های آمريکا عليه واردات نفت جمهوری اسلامی روز ۲۸ ژوئن، هشتم تيرماه ۱۳۹۱، رسميت می‌يابد و لازم‌الاجرا می‌شود و تحريم نفتی اتحاديه اروپا عليه تهران سه روز بعد يعنی در ۱۱ تيرماه.

به اين ترتيب فشار تحريم‌ها بر حکومت جمهوری اسلامی که در داخل کشور نيز چندان بی‌مسئله روزگار نمی‌گذراند از اکنون تا سه ماه آينده روزبه‌روز افزايش خواهد يافت.

به‌ويژه آن که تاکنون چندين کشور نزديک به ايالات متحده به‌واسطه نگرانی از تحريم دست به کاهش واردات نفت از ايران زده‌اند.

از جمله اين کشورها می‌توان به ترکيه، هم‌پيمان آمريکا در ناتو، اشاره کرد که تنها ساعاتی پيش از اظهارات باراک اوباما در مورد تصميم تحريم، اعلام کرد که ۱۰ درصد از واردات نفت از ايران را کاهش می‌دهد.

ژاپن نيز اعلام کرده است که در پنج سال گذشته دست‌کم ۴۰ درصد از واردات نفت خود از ايران را کاهش داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016