چهارشنبه 23 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه نگهداری کوهيار گودرزی در بند ۲۰۹، مصداق شکنجه است، بيانيه کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - کوهيار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کميته گزارشگران حقوق بشر که هم‌اکنون وارد نهمين ماه بازداشت خود شده است، بدون هيچ‌گونه دليل مشخصی هم‌چنان در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می‌شود.

گودرزی که بيش از ۵۰ روز در سلول انفرادی به سر برده است، مدتهاست که علی‌رغم پايان يافتن بازجويی‌هايش، در سلولهای ۲ يا ۳ نفره در بند ۲۰۹ به سر می‌برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بند ۲۰۹ زندان اوين که متعلق به وزارت اطلاعات است، دارای سلول‌های کوچک تک‌نفره و يا دو نفره است. زندانيان عموما در دوران بازجويی، در اين بازداشتگاه نگهداری می‌شوند و پس از آن می‌بايست به بند عمومی انتقال پيدا کنند.

وجود قوانين سخت‌گيرانه و حاکم بودن فضای امنيتی در بند ۲۰۹ ، از جمله مسائلی است که زندانيان را در طولانی مدت دچار مشکلات و آسيب‌های روحی و روانی جدی می‌کند. داشتن چشم‌بند، رعايت قانونِ سکوت، محدود بودن استفاده از سرويس بهداشتی، نداشتن حق تماس و ملاقات هفتگی با خانواده، عدم دسترسی به کتاب و روزنامه و نداشتن هواخوری مستمر از جمله مواردی است که بيشترين فشار را بر زندانيان وارد می‌کند.

زندانيان بند ۲۰۹، تمام اوقات روزانه خود را در يک سلول کوچک، که گاهی راه رفتن نيز در آن سخت است، می‌گذرانند.

کوهيار گودرزی که بيش از ۸ ماه است در چنين شرايطی به سر می‌برد، بارها تقاضای انتقال خود به بند عمومی را به مسئولان زندان داده است، با اين‌حال تاکنون هيچ توجهی به اين درخواست قانونی او نشده است.

گودرزی که يک ماه پيش در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفته و به ۵ سال حبس و تبعيد به زندان شهرستان زابل محکوم شده است، در طی ۹ ماه گذشته ملاقاتی با اعضای خانواده‌ی خود نداشته است.

پروين مخترع مادر وی نيز، يک روز پس از بازداشت او در شهر کرمان دستگير شد و در روز ۲۸ اسفندماه با صدور حکم جريمه نقدی از سوی دادگاه، از زندان آزاد شد. وی هنوز موفق به ملاقات با فرزند خود نشده است.

کميته گزارشگران حقوق بشر، ادامه نگهداری کوهيار گودرزی در بند ۲۰۹ را مصداق بارز شکنجه روحی و روانی او می‌داند. بديهی است که با توجه به دادگاهی شدن و اتمام بازجويی‌ها، هيچ‌گونه توجيهی جهت ادامه بازداشت وی در بند وزارت اطلاعات وجود ندارد. اين کميته همچنين ضمن غيرقانونی دانستن بازداشت وی، خواهان توجه فوری نهادها و مدافعان حقوق بشر نسبت به شرايط نگران‌کننده نگهداری گودرزی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016