چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خنثی کردن طرح يک شبکه ايرانی برای ربودن سفير سعودی در قاهره، دستگاه امنيتی مصر سه مامور ايرانی را بازداشت کرد

دبی - احمد طويان العربيه. نت فارسی ـ محمد سامی جمال الدين مشاور حقوقی سفارت سعودی در قاهره از خنثی کردن طرح يک شبکه ايرانی در مصر برای ربودن احمد قطان سفير و نماينده اين کشور در اتحاديه عرب خبر داد.

او در گفتگوی تلفنی با العربيه نت گفت: "اين افراد به همراه تعدادی از تجمع کنندگان در مقابل سفارت سعودی حضور داشتند و تلاش کردند به همراه آنها وارد ساختمان نمايندگی اين کشور شوند."

روز گذشته تعدادی از معترضان به برخورد با احمد جيزاوی تبعه مصر که در جده به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده بود در مقابل سفارت سعودی تجمع کرده بودند.

جمال الدين افزود سفارت سعودی و همچنين کنسولگريهای اين کشور در اسکندريه و سوئز به دليل تهديدهای امنيتی جدی و نگرانی از هدف قرار دادن سفير بسته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او تاکيد کرد دستگاه امنيتی مصر سه تن از اتباع ايران را بازداشت کرده و نزد آنها طرحی برای ترور احمد قطان يافته است اما سعودی و مصر برای جلوگيری از ايجاد هراس اين مسئله را علنی نکردند.

در همين حال سفير سعودی به دنبال کشف اين توطئه با افزايش تدابير امنيتی مخالفت کرد.

بر اساس اظهارات اين مشاور حقوقی اين توطئه ابتدا به صورت جزئی و مبهم در خبرگزاری عراق منتشر شد.

پيش از اين تحليلگران امنيتی در مورد تلاش ايران برای هدف قرار دادن سفارتخانه های سعودی در خارج و سابقه اين اقدامات غيرمتعارف عليه اين کشور سخن گفته بودند. تحليلگران می گويند ايران آخرين بار يک ديپلمات سعودی را در داکا ترور کرده بود و پيش از اين نيز عوامل اين کشور پس از حوادث حج سال ۱۹۸۰ به سفارتخانه سعودی در تهران يورش برده بودند و تعدادی از ديپلمات های اين کشور را به گروگان گرفته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.

همچنين سال گذشته ايالات متحده آمريکا از خنثی کردن طرح ترور سفير سعودی در واشينگتن توسط ماموران ايرانی خبر داده بود.

بازداشت اتباع ايرانی

گفتنی است روزنامه الحيات چاپ لندن به نقل از مشاور حقوقی سفارت سعودی در قاهره اعلام کرده بود دستگاه امنيتی مصر سه تبعه ايران را به اتهام تلاش برای ترور احمد قطان سفير سعودی و نماينده اين کشور در اتحاديه عرب خنثی کرد.

سامی جمال الدين به الحيات گفت:" شبکه ای که تلاش کرده بود سفير سعودی را ترور کند از سه نفر تشکيل شده بود و پيش از اجرای طرح دستگير شدند."

او افزود:" دولت مصر جزئيات توطئه را به وزارت خارجه سعودی اعلام کرده بود اما طرف سعودی نخواست مسئله را علنی کند."

جمال الدين تاکيد کرد مقامات دو کشور از جزئيات طرح اطلاع کامل دارند.

مشاور حقوقی سفارت سعودی تاکيد کرد پس از آن شورای عالی نيروهای مسلح مصر از سفير سعودی خواست تدابير بسيار شديد امنيتی به کار گيرد اما او اين درخواست را رد کرد.

او افزود:" هنگام آغاز حوادث اخير اين نگرانی وجود داشت که طرف های خارجی از مسئله تظاهرات در برابر سفارت سعودی سوء استفاده کنند و عوامل خود را در ميان تظاهرکنندگان نفوذ دهند تا اعضای سفارت را هدف قرار دهند."

اين ديپلمات سعودی تاکيد کرد " درب پشتی سفارت سعودی به وسليه برخی از تظاهرکنندگان مورد هجوم قرار گرفت و به همين دليل دستگاه امنيتی مصر تدابير ويژه ای به کار گرفت و سفير سعودی را به فرودگاه قاهره منتقل کرد."

تکذيب خبر

از سوی ديگر يک منبع مسئول در سايت روزنامه الاهرام خبر تلاش برای ترور سفير پادشاهی سعودی در قاهره را تکذيب کرد .

منبع ياد شده تاکيد کرد اطلاعاتی که در خبر روزنامه الحيات درج شده عاری از صحت است زيرا سفير سعودی از هنگام آغاز ماموريتش در مصر تا ترک اين کشور در روز شنبه گذشته در معرض هيچگونه تلاشی برای ترور قرار نگرفته است .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016