چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملاقات خانواده سعيد ملک پور محکوم به اعدام پس از سه ماه: سه بار تلاش برای اعتراف گيری مجدد ناکام ماند

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ خواهر سعيد ملک پور، فعال سايبری ۳۶ ساله که محکوم به اعدام است با اظهار اينکه پس از سه ماه ممنوع الملاقات بودن بالاخره توانسته اند سعيد را ببينند به کمپين بين المللی حقوق بشر در خصوص وضعيت او گفت:« بالاخره پس از سه ماه که اجازه ملاقات به ما داده نمی شد توانستيم دو هفته پيش سعيد را ببينيم. خدا را شکر روحيه اش خوب بود. آنها به او تاييد حکم اعدامش را ابلاغ نکرده بودند بنابراين ما هم چيزی به او نگفتيم تا ناراحت نشود. حکم اعدام همچنان در دايره اجرای احکام است و نه به خودش و نه به وکلايش ابلاغ نشده است اما ما به شدت در هراسيم که نکند به طور ناگهانی اين حکم اجرا شود.»

مريم ملک پور در پاسخ به اينکه آنها به چه علتی اجازه ملاقات با سعيد را در طول سه ماه نداشته اند، گفت:« مسولان که به درخواست ها و سوال های ما در اين مدت هيچ جوابی ندادند. من در طول سه ماه به همه جا نامه دادم که بی جواب ماند فقط برخی منابع موثق که نمی توانم نام شان را ببرم، گفتند بازجويان سعيد مخالف با ملاقات بوده اند چون حتی قاضی پرونده هم اجازه ملاقات با سعيد را صادر کرده بود اما با اين حال ما موفق به ديدن سعيد نمی شديم. ما حدس می زنيم چون سعيد را سه مرتبه برای گرفتن اعتراف مقابل دوربين تلويزيون برده بودند و می خواستند سعيد بگويد پشيمان است و سعيد هر بار با اعتراف مخالفت کرده بود آنها هم شايد از سر لجبازی به سعيد ملاقات نمی دادند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مريم ملک پور در خصوص وضعيت جسمی برادرش گفت”« متاسفانه مدتی پيش از طريق هم بندی های سعيد شنيدم که او سنگ کليه گرفته و درد شديد دارد. حتی هم بندی هايش چندين بار از ماموران زندان خواسته بودند که او را به نزد دکتر ببرند اما آنها فقط او را به بهداری زندان منتقل می کردند. من وقتی اين خبر را شنيدم با دکتر متخصص صحبت کردم و داروهای برايش گرفتم و فرستادم که الان دارد مصرف می کند و خدا را شکر خيلی خوب شده است.»

سعيد ملک پور، فارغ التحصيل دانشگاه صنعتی شريف و فعال سايبری که اکنون در بند ۲ الف سپاه زندان اوين به سر می برد به اتهام “توهين به مقدسات اسلامی” که ادعا می شود به دليل مديريت شبکۀ وبسايت های پورنوگرافيک بوده است از سوی دادگاه بدوی در مهرماه سال ۱۳۸۹ به اعدام محکوم شد. اما ديوان عالی کشور اين حکم را در آبانماه سال ۱۳۹۰ نقض کرد و پرونده وی را به دليل نقص تحقيق و شهادت های نامکفی به دادگاه انقلاب پس داد تا نقايص قضايی آن را برطرف کند. با اين حال حکم اعدام او در تاريخ ۱۰ بهمن ماه سال گذشته مجددا از سوی ديوان عالی کشور تاييد شد و حکم برای اجرا به دايره اجرای احکام فرستاده شده است.

خواهر سعيد ملک پور در خصوص وضعيت حکم برادرش گفت:« تا به حال هيچ جوابی به پيگيری های ما داده نشده است. در اين چند سال بارها به دفتر دادستانی، رييس قوه قضاييه، دفتر دادگستری، دادسرای زندان اوين و کلا همه ارگان های که مربوط به سيستم قضايی کشور می شدند رفتم اما آنها فقط من را پاس می دادند به جای ديگر. می گفتند مثلا برو پيش دفتر رييس قوه قضاييه ، ديگری می گفت برو دفتر دادستانی، اما هيچکس جواب درستی نمی دهد به همين دليل من هم مدتی است که اصلا جای نرفته ام چون اين رفتن ها فايده ای ندارد. تصميم را آنها می گيرند و فعلا حکم در دايره اجرای احکام است، همين.»
مريم ملک پور با اظهار اينکه هيچکس در داخل کشور صدای آنها را نمی شنود، گفت:« در داخل ايران هيچکس با ما مصاحبه نمی کند، هيچکس نمی خواهد حرف ما را بشنود، يک طرفه هر چيزی که می خواهند درباره سعيد می گويند و می نويسند. ما نمی توانيم در داخل حرف بزنيم و به همين دليل مجبور می شويم تا با رسانه های خارجی صحبت کنيم تا به اين طريق صدای مان را به گوش ديگران برسانيم. تا همه بفهمند سعيد چه کسی است، خانواده اش چه جور آدم های هستند. سعيد واقعا بی گناه است. من باز هم از مسولان قضايی کشورم می خواهم که به سعيد رحم کنند.او واقعا بی گناه است، هيچ جرمی مرتکب نشده و هيچ مدرکی هم برعليه او وجود ندارد. می خواهم به سعيد رحم کنند.»
سعيد ملک پور در سال ۱۳۸۷ به قصد ديدار از پدر بيمارش به ايران آمد و توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. پس از آن اين زندانی در اسفند سال ۱۳۸۸ در تلويزيونی دولتی ايران ظاهر شد و به اتهامات وارده بر خود اعتراف کرد.اما پس از آن در تمام دادگاه هايش اعلام کرد که اعترافاتش زير شکنجه بوده و همه اتهاماتش را رد کرد. با اين حال پس تاييد حکم اعدام در بهمن ماه سال گذشته او برای اعتراف کردن مجددا تحت فشار قرار گرفته است. سعيد ملک پور در طول اين چند سال بارها به بند انفرادی فرستاده شده و بارها برای مدت های طولانی ممنوع الملاقات و تماس تلفنی با خانواده اش بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016