دوشنبه 25 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آب و برق مساجد و حسينيه‌ها رايگان شد

خبرگزاری مهر ـ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هزينه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسينيه‌ها و دارالقرآن‌ها رايگان شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر،‌ نمايندگان مجلس شورای در جلسه علنی روز دوشنبه در ادامه بررسی جزئيات لايحه بودجه ۹۱ در بخش درآمدی، بند الحاقی ۲۸ را به تصويب رساندند.

بند الحاقی ۲۸ مقرر می‌کند که هزينه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسينيه‌ها و دارالقرآن‌ها رايگان باشد.

به گزارش مهر، تصويب اين بند با پيشنهاد حذف دو عبارت همراه بود. با پيشنهاد سلمان ذاکر نماينده اروميه و عبارت " به ميزان متوسط مصرف سال ۱۳۸۹" بعد از عبارت "هزينه مصرفی" حذف شد همچنين با پيشنهاد موسوی نماينده فلاورجان عبارت "روستايی" بعد از عبارت "دارالقرآن‌ها" حذف شد.

در بررسی اين پيشنهادات اکثر نمايندگان شهرستان‌ها اعلام موافقت کردند و پس از آنکه هيات رئيسه از مخالف با اين پيشنهادها خواست تا صحبت کند لاريجانی با مزاح گفت بعيد می دانم مخالفی صحبت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی همچنين در بخش ديگری وقتی با درخواست نمايندگان برای ارايه پيشنهادات در اين بند مواجه شد گفت: نمايندگان مسابقه در خيرات دارند.

وی همچنين در رای گيری اوليه برای پيشنهاد حذف عبارت "به ميزان متوسط مصرف سال ۸۹" از نمايندگان خواست تا در رای گيری شرکت کنند و به با مزاح به آنها گفت در اين رای گيری شرکت کنيد بلکه عاقبت به خير شويد.

اين رويکرد لاريجانی نشان داد که خود وی موافق پيشنهادات ارايه شده است.

اما در مخالفت با پيشنهاد حذف عبارت "روستايی" احمد توکلی نماينده تهران و ئيس مرکز پژوهش های مجلس گفت: برای اين که اين روش جا نيفتد که جناب آقای رئيس با فضاسازی رای بگيرد با اين پيشنهاد مخالفت می‌کنم البته به دليل ماهوی و فنی نيز مخالفم.

وی خطاب به نمايندگان گفت: وقتی شما هم برای هدفمندی يارانه‌ها جهت گيری می‌کنيد معافيت از پرداخت هزينه سوخت غلط است. بايد هزينه‌ها گرفته شود اما می‌توانيد در بودجه برای کمک به مساجد اعتباراتی در نظر بگيريد.

وی تاکيد کرد: با اين روش اجازه می‌دهيد به هر شکل و شيوه‌ای سوخت مصرف شود.

لاريجانی پس از اين اظهارات توکلی سعی کرد در موافقت با اين پيشنهاد صحبت کند.

وی برای اولين بار بود که لاريجانی در بررسی لايحه بودجه ۹۱ به عنوان موافق اظهار نظر می کرد.

لاريجانی در موافقت با اين پيشنهاد اظهار داشت: يکی از مسايلی که برای همه شما روشن است اين است که جريان مخالف انقلاب اسلامی مدت‌هاست اهدافی را در کشور ما دنبال می‌کند و آن اين است که ريشه‌های دينی مردم را تضعيف کنند.

وی افزود: سوال من اين است که آيا هيچ مرکز فرهنگی خالص تر از مساجد و حسينيه‌ها برای حفظ دين اين مردم سراغ داريد؟

رئيس مجلس گفت: هم اکنون به بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله موسيقی، تئاتر و سينما کمک می‌کنيم آيا کمکی هم برای مساجد کرده‌ايم؟

وی با بيان اينکه در کشور ما مردم به صورت خودجوش مساجد را می‌سازند گفت:‌ حداقل کمکی که می کنيم اين باشد که اين مساجد سرپا باشند. اين حداقل توقع از يک نظام اسلامی است. حال که مردم خود پيش قدم هستند چرا اين کمک‌ها را نکنيم. باور کنيد که هزينه گرفتن امام جماعت و هزينه های مساجد برای مردم سخت است.

لاريجانی همچنين گفت: برای اينکه مساجد جاذبه داشته باشند بايد پرنور و پرفروغ باشند. اين حداقل کاری است که می‌شود کرد. اين باقيات و صالحات برای نمايندگان است. تزيين مسجد و آراستگی آن يک امر مهم است. نبايد اين جا خست به خرج دهيم. آنجا که بايد جلوی پرداخت‌ها را بگيريم بايد اقدام کنيم.

وی خطاب به نمايندگان گفت: ‌شما با اين اقدام گام مهمی برای احيای مساجد و حسينيه‌ها بر می‌داريد.

ممبينی نماينده دولت که در مجلس حضور داشتن با قرار گرفتن پشت تريبون نظر دولت را در اين خصوص مطرح کرد.

وی گفت: من برای مخالفت به اينجا نيامده‌ام.

رئيس مجلس شورای اسلامی پس از اين گفته ممبينی به شوخی گفت: آفرين به آدم چيز فهم!

ممبينی سخنان خود را ادامه داد و گفت:‌ انصافاً عملکرد دولت نهم و دهم در توجه به حوزه دين و اماکن مقدسه و مساجد در مقايسه با سابق قابل قياس نيست.

وی افزود: در سال ۸۳، ۸۳ ميليارد تومان به اين حوزه کمک شد در حالی که هم اکنون ۵۵۰۰ ميليارد تومان کمک شده است.

ممبينی ادامه داد: قطعاً‌ بنده نه به اندازه شما و نه کمتر از شما در ارتباط مسجد و اهميت آن در نهضت انقلاب می‌توانم صحبت کنم. سالانه حداقل ۳۰۰ ميليارد تومان به طور مستقيم به مساجد و اماکن مقدسه کمک می‌شود.

وی گفت: اگر مخالفتی با اين پيشنهاد می‌شود نه از اين جهت است که با کمک مساجد مخالفيم. ما در نظام خود مقررات و نظمی داريم و هرچه بايد در جای خودش باشد. ما موافق هستيم که اعتبارات مربوط به مصارف مساجد افزايش يابد اما بايد به بحث فساد احتمالی و اصراف هم توجه داشته باشيم.

پس از اظهارات مخالف و موافق نمايندگان مجلس با اين پيشنهاد موافقت کردند و عبارت "روستايی" حذف شد تا بر اساس اين بند شامل مساجد، حسينيه‌ها و دارالقرآن‌های شهر و روستا باشد و اختصاص به روستاها نداشته باشد.

پس از تصويب اين بند گيورک وارطان نماينده ارامنه شمال در تذکری نسبت به اين مصوبه گفت: پس از انقلاب ما هميشه اسلام را به معنای تسليم در برابر خداوند و مسجد را برای ثنای او تعريف می‌کرديم به همين دليل هرجا حرف مسجد بوده به نظر ما اماکن مذهبی اقليت‌ها هم مطرح بوده است.

وی ادامه داد: ما در بررسی آن بند به کميسيون تلفيق گفته بوديم که اماکن مذهبی اقليت‌ها را در اين بند لحاظ کند اما گويا فراموش کردند.

وارطان گفت: در همين اماکن افرادی تربيت شده‌ند که برای حفظ ايران بجنگند.

لاريجانی در پاسخ به اين تذکر گفت: کميسيون تلفيق و دولت اين موضوع را پيگيری کنند اگر اماکن مذهبی اقليت از قلم افتاده است آن را اضافه کنند در غير اين صورت اين بند را اصلاح می‌کنيم.

سپس سيد جلال يحيی زاده نماينده تفت و ميبد نيز در تذکری نسبت به وجود تبعيض در بين حسينيه‌ها و دارالقرآن‌ها تذکر داد و گفت: در خيلی از جاها حسينيه‌ها به اسامی مختلفی هستند مثل زينبيه يا دارالرقيه. از طرفی برخی از دارالقرآن‌ها زير پوشش دستگاه های مختلف قرار دارند.

وی ادامه داد: بايد دايره شمول اين موضوع را عام کنيد تا تبعيض بين حسينيه‌ها و دارالقرآن‌ها نبايد. اين موضع ابهام دارد و بايد ابهامات آن رفع شود تا در اجرا دچار مشکل نشويم.

لاريجانی در پاسخ به تذکر يحيی زاده از کميسيون تلفيق خواست اين موضوع را هم به اضافه موضوع اماکن مذهبی اقليت‌ها مجدداً مورد بررسی قرار دهد تا در صورت امکان رفع ابهام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016