جمعه 29 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌رود

به گزارش بی بی سی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس، برای گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه ایران روز یکشنبه آینده (۳۱ اردیبهشت) به تهران می‌رود.

قرار است آقای آمانو با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ملاقات کند.

به گفته آژانس، او "با مقامات عالی‌رتبه ایران بر سر موضوعاتی که تامین‌کننده منافع دو طرف باشد" نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرده است که نشست دیگری که قرار بود هفته آینده بین مذاکره‌کنندگان ایران و این آژانس در وین برگزار شود، لغو شده است.

به گفته تحلیلگران، سفر آقای آمانو به تهران می‌تواند به معنای توافق احتمالی ایران و آژانس بر سر برخی موارد اختلاف دو طرف باشد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بیش از چهار سال بر سر دسترسی بازرسان آژانس به برخی تاسیسات و اطلاعات هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر داشتند.

آخرین دور مذاکرات دو طرف روز دوشنبه گذشته (۲۵ اردیبهشت) در وین برگزار شد و قرار بود دو طرف، دوشنبه آینده (اول خرداد) دوباره بر سر میز مذاکره بنشینند.

گفته شد که درخواست کارشناسان آژانس برای بازدید از سایت بحث‌برانگیز پارچین در جنوب تهران یکی از محورهای مورد بحث در مذاکرات وین بود، هرچند حاضران در این مذاکرات رسما درباره نتایج گفت‌وگوها اظهارنظر نکردند.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته در دو سفر جداگانه به تهران با مقامات ایران گفت‌وگو کردند و خواهان بازدید از سایت نظامی پارچین در تهران شدند.

ایران در اسفند ماه اعلام کرد که به شرط تعیین چارچوب و "مدالیته" همکاری دو طرف، اجازه بازدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس خواهد داد، ولی تاکنون امکان چنین بازدیدی فراهم نشده است.


دو روز قبل از نشست با ۱+۵

یوکیا آمانو در شرایطی برای سفر به تهران در هفته آینده برنامه‌ریزی می‌کند که قرار است مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران روز چهارشنبه، سوم خرداد، با نمایندگان گروه ۱+۵ در بغداد دیدار کنند.

دور پیشین مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از ۱۴ ماه توقف، روز شنبه، ۲۶ فروردین در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. دو طرف این مذاکرات را "سازنده" توصیف کرده‌اند و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بغداد، مقدمات لازم را برای ایران فراهم کند تا از برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز خود دست بردارد.

گروه ۱+۵ شامل نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه، به علاوه آلمان است و کاترین اشتون ریاست هیات مذاکره‌کننده با ایران را به عهده دارد.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز جمعه، ۱۸ ماه مه، گفته است که به عقیده او ایران از مذاکرات هفته آینده برای "فریب دادن" کشورهای جهان استفاده خواهد کرد.

او گفت: هیچ مدرکی که نشان دهد ایران آماده توقف برنامه هسته‌ای خود است، وجود ندارد و مقامات ایران از مذاکرات (پیش رو) به عنوان فرصتی دیگر برای "خرید زمان" استفاده خواهند کرد.

کشورهای غربی همواره ایران را متهم کرده‌اند که برنامه‌های هسته‌ای خود را با اهدافی نظامی دنبال می‌کند.

اما ایران با رد این ادعاها تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به منظور تامین منابع انرژی و با اهدافی صلح‌جویانه انجام می‌شود.

با این حال، مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور واداشتن ایران برای صرفنظر از آن بخشی از برنامه‌های هسته‌ای که "خطرناک" توصیف شده‌اند، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند که تا دو ماه آینده اجرایی خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی: سفر آمانو به تهران را به فال نیک می‌گیرم

در پی اعلام برنامه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بی المللی اتمی برای سفر به ایران، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفت که آقای آمانو خواسته است که پیش از نشست ایران با گروه ۱+۵ در بغداد، با مقام های ایرانی گفت و گو کند.

آقای صالحی گفت که آقای آمانو قرار است با او، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت و فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای صالحی گفت: "سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس دعوت قبلی در سفر سال گذشته من به اتریش و نیز رئیس سازمان انرژی اتمی انجام می شود."

آقای صالحی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز گفته است که سفر آقای آمانو را به "فال نیک" می گیرد و گفت: "در سفر مدیرکل آژنس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد."

آقای صالحی گفت که سفر هیئت آژانس بین المللی اتمی به ایران به سرپرستی یوکیا آمانو برای بازرسی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016