دوشنبه 1 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعطيلی صدها کوره آجرپزی استان؛ هزاران نفر بيکار؛ ثمره گرانی سوخت

به ما می گويند بياييد مرغداری و دامداری راه اندازی کنيد ! من به مسئولان می گويم بياييد کشاورزی و گاوداری کنيد ! … تمام مردم اين منطقه شغل پدری خود را ادامه داده اند و بسياری بيش از سی سال تجربه اين کار را دارند … بجای اين پيشنهادهای بی پشتوانه شغل ما را به ما بازگردانيد! شما مسئولين مسئول بيکاری ما هستيد

به گزارش کرمانشاه پست هزاران کارگر کوره های آجرپزی استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور بيکار شده اند . خبرها از بيکاری بيش از ۵۰۰۰ کارگر حکايت دارد . اين موج گسترده و کم سابقه بيکاری در نتيجه تعطيلی صدها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخير است .

کوره داران و کارگران بيکار ، آغاز هدفمند شدن يارانه ها و افزايش قيمت سوخت را عامل اصلی وضعيت نااميدکننده خود عنوان کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنابراين گزارش يارانه سوخت به کوره های سنتی تعلق نمی گيرد و موج بيکاری روستاهای گودين، شورچه، قارلق، کوچه، طاهرآباد، حسين آباد و … را فراگرفته است .

اين همه در حالی است که هر کوره آجرپزی دهها شغل ايجاد کرده بود . اهميت اشتغال توسط اين کوره ها آنجاست که از ساير استان ها منجمله کردستان، خرم آباد و شهرستان های تابعه برای يافتن شغل راهی اين نقطه می شدند ولی اکنون نه از آنها خبری است و نه خبر از لقمه نانی برای خود .

اهالی منطقه در گفتگو با کرمانشاه پست می گويند : مسئولين به اينجا مراجعه نمی کنند . در حالی که برخی کارگران دچار مشکلات جسمی شده اند . يکی از کارگران می گويد : نفت گران شد ، کار از ما گرفته شد .

پدری پير در حالی که به دوربين کرمانشاه پست خيره شده بود با چشمانی اشک بار گفت : ايمان از خانه ها دارد می رود . درباره آينده فرزندانم ديگر اميدی ندارم . از کجای اين درد بگويم . از گسترش مواد مخدر منطقه در همين دوسالش يا دزدی در حال افزايشش !

حسين از جوانان و اهالی يکی از روستاها با صدای بلند می گويد : در همين مدت کوتاه ۱۶ ترانس برق به سرقت رفته است . همه بيکار شده ايم . جوانان به موادمخدر روی آورده اند . مگر انسان گرسنه چکار بايد بکند ؟!

امير می گويد: به ما می گويند بياييد مرغداری و دامداری راه اندازی کنيد ! من به مسئولان می گويم بياييد کشاورزی و گاوداری کنيد ! وی افزود : تمام مردم اين منطقه شغل پدری خود را ادامه داده اند و بسياری بيش از سی سال تجربه اين کار را دارند حالا چرا بايد با نظر مسئولين شغل انتخاب کنند ؟ بجای اين پيشنهادهای بی پشتوانه شغل ما را به ما بازگردانيد ! شما مسئولين مسئول بيکاری ما هستيد .

يکی از کوره داران می گويد : مسئولين مردم را دور می زنند . درخواست طرح های جايگزين می کنند در حالی که از حل مشکل اوقاف زمين های اينجا عاجزند . به ما می گويند ۶۰۰ ميليون واريز کنيد تا سند زمين ها آماده شود . ما همين جا می گوييم : برای نان شبمان محتاجيم !

يکی ديگر از اهالی ادامه داد : جناب آقای زمانی می گويد مشکل اوقاف ۴۰ درصد اهالی حل شده است . به ما بگوييد کجاست؟ آقای نماينده بيش از دو ماه است که تلفن ارباب رجوع را پاسخ نمی دهد !

يکی از کوره داران که بخشی از بدنش در حين کار دچار مشکل شده است به کرمانشاه پست گفت : اين وضعيت جسمی من است ! به ما وام نفت کوره داده اند نه يارانه سوخت ! اين کجايش عدالت است ؟!

اکثر مصاحبه شوندگان می گويند بارها به فرمانداری و استانداری نامه نگاری شده تا مشکل هزاران بيکار و تعطيلی صدها کوره آجرپزی حل شود اما هر بار به در بسته خورده اند . جواب قانع کننده نيافته اند . وضعيت بيمه بيکاری آنها نيز نامعلوم است . هر چند مسئولين مربوطه از طرح گازکشی کوره ها استقبال می کنند اما مردم و کوره داران اذعان دارند هر ايستگاه گازکشی هزينه های دهها ميليونی در بردارد که آنها از پرداخت آن عاجزند .

اين گزارش می افزايد مهاجرت در ميان بيکاران منطقه بشدت افزايش يافته است . برخی تا جنوب رفته اند شايد در بندرعباس يا جايی ديگر نانی بدست آورده و به گفته خودشان شرمنده زن و بچه نشوند .

لازم بذکر است تمام تلاش های کرمانشاه پست برای يافتن پاسخ از سوی متوليان مسئول تا کنون بی نتيجه بوده و سيدجواد زمانی نماينده حوزه کنگاور به هيچيک از تماس ها و درخواست های ما پاسخ نداد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016