یکشنبه 14 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: هدفمندی یارانه‌ها اگر خوب اجرا شود نواقص را جبران می‌کند

ایلنا: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هدفمندی یارانه‌ها طرح بسیار مثبت بوده و بسیاری از نقص‌های ما را جبران می‌کند.اگر خوب اجرا شود حتماً ما مدافع آن هستیم.

به گزارش ایلنا ، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست با ائمه جماعات و علمای تشیع و اهل سنت ارومیه با اشاره به توجه و اهمیت نظام جمهوری اسلامی برای وحدت امت اسلامی، خاطرنشان کرد: امام (ره) حدود پنجاه سال قبل علم مبارزه با اسرائیل را بلند کرد. آیا امام سئوال کرد که فلسطینی‌ها شیعه هستند یا سنی؟! تنها چیزی که در مسئله فلسطین برای امام (ره) حائز اهمیت بود، امت واحده اسلام بود.

وی افزود: اسلام سرنوشت و دشمن واحد دارد. به برکت پنجاه سال مجاهدت امام(ره)، ملت ما و ملت ستم کشیده فلسطین امروز شاهد زوال و نابودی اسرائیل هستیم. این همه موفقیت‌ها و پیروزی‌ها به خاطر همت امام(ره) بود. امام (ره) هم بزرگ شده مکتب امیرالمؤمنین(ع) بود. امام(ره) گفت که امت اسلامی باید ید واحده باشد. درست است که در برخی از مسایل کلامی اختلافاتی وجود دارد ولی در باورها اختلافی نداریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: فرهنگ اسلامی بود که مذاهب و اقوام مختلف ایران را به هم متحد و متصل کرد؛ این قدرت سلاح ما نبود ، بلکه قدرت ایمان ما بود. امام(ره) این مسئله را به ما آموخت که امت اسلامی ید واحده هستند. حالا وظیفه مهمی بر عهده همه ما انقلابیون است. بی شک الآن چشم ملت‌های مصر، تونس، لیبی و ... به ما دوخته شده است که چگونه این مسیر را طی می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به وضعیت عفاف و حجاب در جامعه ایران گفت: جامعه ما جامعه دینی و با عفت است. اکثر جامعه و زنان جامعه ما سالم و پاک دامن بوده و به خانواده و ارزش‌های اخلاقی وفادارند. از طرف دیگر زنان جامعه با همین وفاداری و عفافشان در جامعه حضور پر رنگ دارند؛ در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حضور داشته و اخلاق جامعه را نیز رعایت می‌کنند. البته عده‌ قلیلی هستند که توجه ندارند که متأسفانه در جامعه مردان هم دیده می‌شوند. اینکه امروز در میدان التحریر قاهره زنان بی‌شماری با حجاب از حقوق خود دفاع می‌کنند درسی بود که زنان ایران به آنان دادند.

پورمحمدی افزود: دشمن فکر کرد که حقوق زنان در نظام اسلامی ضایع خواهد شد و این به نقطه آسیب نظام تبدیل می‌شود. این در حالی است که امروز زنان نقطه قوت جامعه و نظام ما هستند.

وی با اشاره به آمار گرایش به معنویت در دنیا گفت: اکنون گرایش و تغییر دین در دنیا به اسلام افزایش پیدا کرده است و در این بین بیشترین تغییر دین در اروپا و آمریکا صورت گرفته است. جالب‌تر آنکه بیشترین تغییر دین بین زنان شکل می‌گیرد. اخیراً واتیکان اعلام کرد که برای اولین بار تعداد مسلمانان از مسیحیان کاتولیک بیشتر شده است. بر اساس بررسی‌های غربی‌ها علت بی‌دینی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی و مشکلات اخلاقیشان کاهش نفوذ روحانیون است. مراجعه به کلیساها در این کشورها بسیار کاهش یافته و حتی جوانان روزهای دینی خود را به یاد ندارند. این در حالی است که در کشور ما جایگاه روحانیون همچنان برجسته است. هنوز مردم به روحانیون اعتماد دارند. اقبال عمومی به روحانیت واقعیتی است که همچنان وجود دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری در یک پیچ تاریخی قرار داریم، گفت: حال که این همه غنیمت و پیروزی نصیب مان شده و دنیا به ما اقبال پیدا کرده است، باید هزینه آن را بپردازیم. تمام ملت‌های آزاده جهان چشمشان به ما دوخته شده است، وظیفه روحانیت چه اهل سنت و چه اهل تشیع سنگین‌تر شده است. اتفاقاً روحانیت اهل سنت وظیفه‌شان سنگین‌تر است. روحانیت اهل سنت امروز وظیفه دارد اسلام ناب محمدی که فرهنگ وحدت و همبستگی اسلامی است را در جهان اسلام منتشر کنند.

وی با اشاره به مسایل هسته ای گفت: باور کنید امروز غصه دنیا از بمب اتمی نیست. کسی غصه بمب اتمی ما را ندارد. خودشان صدها و هزاران بمب دارند مگر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند؟! مگر سی سال قبل ما بمب اتمی داشتیم که با ما جنگیدند. مشکل آنان این است که دیگر ملت‌هایشان نمی‌توانند حرف‌های آنان را باور کنند. چقدر دروغ، فریب و نیرنگ را تحمل کنند. امروزه پرفروش‌ترین کتاب در آمریکا قرآن و مثنوی معنوی مولانا است. این‌ها واقعیات و نگرانی‌های آنان است. تمایل مردم غرب به معنویت ناب، سردمداران آنان را نگران کرده است. ملت‌های آنان می‌بینند بلندگویی مانند جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که معنویت کاذب آنان را رسوا کرده و معنویت ناب را ارائه می‌دهد.

پورمحمدی همچنین تاکید کرد: در گذشته ما را متهم می‌کردند که به عراق اسلحه ارسال می‌کنیم ولی درباره مصر، لیبی، یمن، بحرین، فلسطین و ... چه می‌توانند بگویند؟! آیا ما به فلسطین هم اسلحه فرستادیم؟! چرا مردم فلسطین نسبت به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اعتماد و اعتقاد پیدا کرده است؟! چرا فلسطین سرباز جمهوری اسلامی شده است؟! چون جمهوری اسلامی به او ایمان، اتکا به خدا، صبوری و فرهنگ مقاومت آموخته است. این مسئله نیاز به ارسال اسلحه و پول ندارد. چرا که خود به خود انجام می‌شود. اگر پیام خوب تولید شود قلب‌های آزاده آن را جذب می‌کند. امروز هم الحمدالله این پیام توسط روحانیت تولید می‌شود. در این شرایط روحانیون وظیفه خطیرتری دارند؛ باید همه را به پاکی و صداقت دعوت کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برای امسال عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را انتخاب کردند، گفت: ایشان در سخنرانی خود در مشهد بر فرهنگ سازی برای تولید تاکید داشتند. بنابراین اگر بنا است در کشور تولید رونق پیدا کند باید به فرهنگ سازی بیشتر توجه کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه دشمن به خاطر دلایل مختلفی اقتصاد نظام ما را نشانه گرفته است، گفت: دلیل اول این است که ما برای مقابله و دفاع در حوزه نظامی به خود متکی هستیم. در حوزه نظامی هم از لحاظ آموزشی و هم صنایع نظامی به وابستگی نداریم. در حوزه فرهنگ نیز درست است که به ما حمله می‌کنند ولی ابزار مقاومت در اختیار ما است. در حوزه سیاست قدرت مانور داریم. اما در بحث اقتصادی، اقتصاد کشوری مانند ایران الزاماً باید با دنیای بیرون داد و ستد داشته باشد. مثلاً ما باید نفت خود را به کشورهای دیگر عرضه کنیم و یا ناگزیر به حمل و نقل بین‌المللی هستیم؛ شرکت‌های بین‌المللی باید کالاهای ما را بیمه کنند. اما آنان اجازه این امور را نداده و حتی بهبانک‌های خود فشار می‌آورند که با کشورمان کار نکنند.

وی ادامه داد: در موضوع اقتصاد چون به ارتباط با خارج نیاز داریم می‌توانند به ما فشار وارد کنند. البته ما در اقتصاد کمی بی‌تدبیری نیز کرده‌ایم. ضعف تدبیر و تصمیم گیری‌های اشتباه سبب تحریک آنان شده است. از سوی دیگر هر چند ما شعار دادیم که انقلاب ما فرهنگی است ولی صراحتاً اعلام کردیم که هیچ گاه از رفاهیات و پیشرفت کشور غافل نیستیم. این‌ها می‌دانند که انقلاب ما زمانی جلا و صیقل پیدا می‌کند که در عرصه زندگی مردم هم موفق باشیم. هسته و مغز انقلاب ما فرهنگی است. ولی پوسته ای دارد که با رشد و توسعه اقتصادی کشور جلا پیدا کرده و مغز خود را خوب نشان می‌دهد. بنابراین باید نشان دهیم اقتصاد ما پیشرفته است. باید نشان دهیم در جامعه ما رفاه افزایش پیدا کرده است. آنان هم این مسئله را درک کردند و به این خاطر در حوزه اقتصاد به ما فشار می‌آورند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از سخنان خود به سئوالات طلاب شیعه و اهل سنت حاضر در جلسه پاسخ گفت.

وی در پاسخ به این سئوال که « الف میم » یا «میم ر» چه کسانی هستند و چرا آبروی دزدان از دزدی مهم‌تر است، گفت: طرح نام متهمان به صورت اختصاری «الف میم» ، «میم ر» و ... قانون است. تنها در صورتی اسامی متهمان اعلان عمومی می‌شود که قانون تغییر کند. اینکه نام متهمان تا زمان صدور حکم نهایی به صورت اختصار بیان شود، برداشت قانونی است و نمی‌توان از آن عدول کرد. آبروی دزدان مهم نیست. بلکه آبروی قانون مهم است. برای ما شرع مهم است.

پورمحمدی در ادامه به فرمان هشت ماده ای امام (ره) اشاره کرد و گفت: عمده فرمان امام (ره) این بود که کسی حق ندارد آبروی کسی را ببرد. کسی حق ندارد حریم خصوصی افراد را فاش کند. چند دادستان در زمان امام به این خاطر عزل شدند که دو نفر از آنان بعدها در جبهه های جنگ شهید شدند. امام (ره) وسواس داشت و می‌گفت تا دادگاه حکمی صادر نکرده است کسی حق ندارد به او تعرض کند.

یکی از طلاب در حالی که نسبت به حوادث اخیر جمهوری آذربایجان ابراز تأسف می‌کرد، پرسید آیا حکام آذربایجان با صهیونیست‌ها ارتباط دارند؟ که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به او گفت: متأسفانه حکام این کشور تحت تأثیر صهیونیست‌ها و جریانات مسموم فرهنگی آنان هستند. از این بابت متأسفیم که چنین جریانی در آذربایجان حاکم است.

طلبه ای پرسید وضعیت گرانی دوره گذار خواهد بود یا باید لحظه به لحظه منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم، که پورمحمدی گفت: باید همه ما همت کنیم تا معضلات کشور در این حوزه رفع شود؛ از مسئولین گرفته تا شما بزرگواران و مردم. اگر همت کنیم حتماً از این وضعیت عبور می‌کنیم. این مسئله در گرو همت و تلاش همه است. البته فشار اقتصادی به کشور اکنون زیاد است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره مذاکرات بغداد که سئوال یکی از طلاب حاضر بود، گفت: غربی‌ها در تنگنا قرار دارند. از طرفی مشکلات اقتصادی بر آنان چیره شده است. الآن در اتحادیه اروپا گرفتاری زیاد است. در اروپا قیمت انرژی قابل تأمل است. اگر قیمت انرژی بالاتر برود مشکلات آنان تشدید خواهد شد و آنان تحمل نخواهند کرد. از طرفی مواظب هستند که مذاکرات ادامه پیدا کند. چون اگر مذاکرات تلخ شود قیمت انرژی گران می‌شود. از طرفی نمی‌خواهند مقابل ما کوتاه بیایند. به همین خاطر می‌خواهند فشارها را علیه ما زیادتر کنند. در این موقعیت نباید از مواضع خود عدول کنیم.

وی درباره ترکیب مجلس نهم گفت: اکثریت مجلس جدید از جریان اصولگرا و طیف‌های مختلف اصولگرا است.در دوره های مختلف یک اکثریت و اقلیت از گروه های اصولگرا و اصلاح طلب شکل می‌گرفت که در دوره فعلی چون اکثریت قریب به اتفاق اصولگرا هستند بین خود آنان طیف بندی شکل گرفته است.

یکی از طلاب پرسید چه کسانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران کاندیدا خواهند شد و شانس با کیست، که رئیس سازمان بازرسی پاسخ داد: در این زمینه مدعی زیاد است. اجازه دهید کمی جلوتر برویم تا موضوع روشن‌تر شود.

در صورت اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از نقایص ما جبران می‌شود

پورمحمدی درباره هدفمندی یارانه‌ها که سئوال یکی از حاضرین بود، گفت: هدفمندی یارانه‌ها طرح بسیار مثبت بوده و بسیاری از نقص‌های ما را جبران می‌کند. اما به شرطی که خوب اجرا شود. باید همه قانون هدفمندی یارانه‌ها خوب و صحیح اجرا شود. اگر خوب اجرا شود حتماً ما مدافع آن هستیم.

خصوصی سازی و اجرای اصل چهل و چهار قانون اساسی محور سئوال دیگر بود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به آن تصریح کرد: بخش زیادی از خصوصی سازی انجام شده است ولی عمدتاً به نهادهای عمومی واگذار شد. بسیاری از این شرکت‌ها به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان‌های عمومی دیگر واگذار شد. درست است که این واحدها از بخش دولت خارج شده ولی به نهادهای عمومی واگذار شد. البته مقداری هم به مردم واگذار شد. ما نیز نظارت می‌کنیم تا این واگذاری‌ها درست و قابل قبول انجام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یکی از طلاب حاضر گفت دریاچه ارومیه پاشنه آشیل ارتباط روحانیت استان با مردم شده و مردم به شدت نسبت به عدم توجه مسئولین اعتراض دارند. پورمحمدی در پاسخ به این مسئله گفت: اولاً واقعیت‌های عمومی کشور را باید درک کرد. بخش بزرگی از کشور با بحران خشکسالی مواجه است. در کرمان، هرمزگان، جنوب سیستان و خراسان یازده سال خشکسالی داریم. امسال بارندگی کرمان چهل و پنج میلی متر مکعب است. این میزان در استان هرمزگان پنجاه و چند میلی متر مکعب است. باید این وضعیت برای مردم توضیح داده شود.

وی ادامه داد: کل کشور خشکسالی است. یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه تغییرات آب و هوایی است. درجه حرارت جهان کمی گرم شده و باعث کاهش ریزش‌ها شده است. نکته دوم برداشت‌های ناصحیح است. اکنون نصف دشت‌های کشور ممنوعه اعلام شده است و کسی نمی‌تواند چاه احداث کند. این وضعیت خطرناک است. ما در موضوع آب کشور مسئله داریم. یکی از دلایل خشکی آب دریاچه ارومیه نیز احداث چاه‌هایی است که در بالادست و اطراف دریاچه زده شده است که باعث شده منابع آب زیرزمینی کم شود. دلیل دیگری که اخیراً مطرح شد مربوط به احداث میان‌گذر روی دریاچه ارومیه است. هنگام احداث این میان‌گذر کسی این ادعا را مطرح نکرده بود ولی الآن مطرح است. با توجه به تمامی این معضلات باید دنبال یک راه حل منطقی بود و چاره ای جز آن نیست.

یکی از طلاب پرسید در انتخابات آینده وظیفه ملت چیست که پورمحمدی گفت: باید تلاش کنیم تکرار مکررات نشده و دوباره گزیده نشویم. باید تلاش کنیم آنچه مصلحت و خیر ما است اتفاق بیفتد. این وظیفه من و شما است. تکرار مکررات این است که در مسئولیت‌ها جابجایی صورت بگیرد.

وی همچنین درباره بخش دیگر سئوال این طلبه که درباره ورود پورمحمدی به انتخابات ریاست جمهوری بود، گفت: من هنوز تصمیمی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری نگرفتم ولی اگر شکل تکلیف به خود بگیرد و مطالبه کنند به وقت تصمیم می‌گیرم. مهم این است که همه همت کنند نظام اجرایی کشور صالح شود؛ هر کسی که می‌خواهد بیاید.

یکی از طلاب حاضر پرسید آیا درست است که رئیس جمهور به بیداری انسانی اعتقاد داشته و به بیداری اسلامی اعتقاد ندارد؟ پورمحمدی با بیان اینکه انشاء الله این مسئله صحت ندارد، گفت: ما از رهبری خط می‌گیریم. امام و مرشد ما ایشان هستند.

وی همچنین با رد اظهارات یکی از حاضرین مبنی بر اینکه در بیداری اسلامی منفعل عمل کردیم، گفت: اتفاقاً معتقدم در بیداری اسلامی هوشمندانه عمل کردیم. آنان منتظر این هستند که نظام جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در امور کشورها کنند. بیداری اسلامی به سلامتی ادامه دارد و مقام معظم رهبری سیاست‌های کلان این حوزه را هدایت می‌کنند.

یکی از طلاب اهل تسنن در حالی که معتقد بود برخی از فیلم‌هایی که در داخل تولید می‌شود باعث اختلاف است، از رئیس سازمان بازرسی خواست مانع تولید این دست فیلم‌ها شود. پورمحمدی نیز در پاسخ گفت: این مسئله تذکر داده شده و مقام معظم رهبری نیز به آن حساس هستند. ولی برخی از صحنه های تاریخی آنقدر زشت و شنیع است که هیچ مسلمان شیعه و سنی تحمل آن را ندارد. مگر کسی می‌تواند جنایت بنی‌امیه را تحمل کند؟! باید تاریخ را بازگو کرد. باید جنایات حکام مستبد را بازگو کرد. امت اسلامی نیاز به انسان‌های سالم و صالح دارد.

در ادامه همچنین یکی از طلاب اهل تسنن با اشاره به اینکه پورمحمدی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است، گفت: آیا نباید روحانیت یک تشکل کامل داشته باشد؟ اهل سنت کجای جامعه روحانیت مبارز هستند؟ رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اخیراً قرار شد جامعه روحانیت فعالیت‌های خود را در کل کشور گسترده کند، گفت: حتماً این مورد را به آیت الله مهدوی کنی انتقال می‌دهم ولی باید این مسئله بررسی شود که چرخه همکاری بین علمای شیعه و سنی چطور گسترده‌تر شود.

نحوه برخورد با جریان انحرافی محور سئوال بعدی بود که پورمحمدی در پاسخ گفت: جنس جریان انحرافی فرهنگی و اعتقادی است. راه برخورد با جریان انحرافی راهنمایی و آگاهی بخشی است. حتماً مقوله فرهنگی را نمی‌توان از راه دیگر حل کرد. از همان مجرایی که ضلالت وارد می‌شود هدایت هم باید از همان مجرا باشد. خوشبختانه الآن خیلی روشنگری می‌شود. نباید به این جریان اهمیت داد ولی آنجا که به بیت‌المال دست اندازی می‌کند باید راهش را بست و برخورد شود که برخورد هم شده است. نکته دیگر این است که برخی اوقات بزرگنمایی می‌شود و به آنان توهم دست می‌دهد. این حساسیت‌های زیاد موجب خود برجسته سازی می‌شود. این جریان اصلاً وزنی ندارد. ما خودمان این بادکنک را باد می‌کنیم. باید جلوی قدرت، فساد و دست اندازی آن را بگیریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اما گاهی اوقات شاهد هستیم برخی جریان مبارزه با فساد را برجسته نمی‌کنند. خطاب من به این دسته از افراد این است شما که این همه از جریان انحرافی سخن می‌گویید چرا مبارزه با فساد را مطرح نمی‌کنید؟ این در حالی است که جریان انحرافی ارزشی نداشته و عددی نیستند. این جریان با این فرهنگ غنی ما کاری نمی‌تواند انجام دهد. شاه با این همه طمطراق خود نتوانست هیچ کاری کند حال این‌ها چه وزنی دارند.

وی با اشاره به حضورش در صحن غیرعلنی مجلس بعد از کشف فساد بانکی اخیر گفت: هنگام سخنرانی‌ام درباره فساد بانکی اخیر یکی از دوستانی که خیلی شعار جریان انحرافی نیز می‌دهد طی یادداشتی مرا متهم به سیاسی کاری کرد. من همان جا یادداشت او را برای نمایندگان خواندم و اعلام کردم که باید با فساد برخورد کرد. این که مبارزه با فساد، سیاسی تلقی شود، نگران کننده، ویرانگر و جامعه را به تباهی می‌برد. از کسانی که معتقدند برخورد با فساد بانکی اخیر سیاسی است درخواست می‌کنم بین مردم بروند و ببینند که مردم چقدر در این زمینه دغدغه دارند. طبق نظرسنجی مرکز افکار سنجی سازمان بازرسی کل کشور بیش از نود درصد از مردم جلسات این دادگاه را دنبال و در جریان آن هستند. این نشان می‌دهد که مردم خواستار برخورد با فساد هستند.

طلبه ای پرسید چرا حقوق برخی روحانیون به اندازه یک سرباز نیست، گفت:اشکال وارد است و هیچ جوابی هم ندارد. روحانیون ما عزیز و شریف‌اند. ولی ما باید وظیفه مان را انجام دهیم. من این را خدمت مراجع عرض کردم. گفتم ما نسبت به روحانیون آن طور که باید توجه نکردیم. روحانیون حق بزرگی بر گردن انقلاب و نظام دارند. باید به روحانیت توجه شود. البته چند سال اخیر رهبری توجهات خوبی درباره مرکز خدمات و بیمه روحانیون کردند. بازنشستگی و بیمه درمانی در حال شکل گرفتن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016