چهارشنبه 24 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آژانس بین المللی انرژی: صادرات نفت ایران ٤٠ درصد کاهش یافته است

بی بی سی ـ تحریم های بین المللی باعث کاهش چشمگیر در صادرات نفت ایران شده است.

روز چهارشنبه، ٢٤ خرداد (١٣ ژوئن)، آژانس بین المللی انرژی اتمی، که بازار نفتی جهان را زیر نظر دارد، در گزارشی نوشت که صادرات نفت خام ایران در ماههای آوریل و مه سال جاری همچنان کاهش داشته و براساس آمار اولیه، به حدود ١.٥ میلیون بشکه در روز رسیده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این مقدار یک میلیون بشکه کمتر از صادرات ایران در ماه های پایانی سال گذشته میلادی است.

به گزارش آژانس، به نظر می رسد ایران در این مدت همچنان به تولید نفت خام در حد سه میلیون و سیصد هزار بشکه در روز ادامه داده اما نتوانسته است بین ١٥ تا ٢٥ درصد نفت تولیدی خود را صادر کند و ناگزیر آنها را در تانکرهای شناور انبار کرده است.

براساس این گزارش، تولید نفت خام نیز نسبت به میزان سه میلیون و سیصد هزار بشکه در روز در سال گذشته، کاهشی نسبی را نشان می دهد.

آژانس بین المللی انرژی، که توسط کشورهای عمده مصرف کننده نفت خام ایجاد شده و هدف آن مشاوره برای حفظ ثبات بازار نفت است، در گزارش ماهانه خود نوشته است که "در صورت ادامه محدودیت خرید نفت ایران، ممکن است طی ماه های آینده و پر شدن انبارهای نفتی، این کشور ناگزیر شود تولید نفت خام را هم به شکل قابل توجهی کاهش دهد."

مقامات ایرانی همچنان تاکید دارند که تحریم های بین المللی، از جمله تحریم نفتی اتحادیه اروپا که از اول ماه آینده میلادی به اجرا گذاشته می شود، تاثیری بر فروش نفت خام این کشور نداشته است.

رسانه های دولتی جمهوری اسلامی به طور مرتب اخباری حاکی از بی اعتنایی خریداران نفت به تحریم های غرب و علاقمندی آنها به خرید نفت ایران منتشر می کنند و تاکید دارند که به جای جمهوی اسلامی، کشورهای غربی از تحریم نفتی ایران متضرر می شوند.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران نیز اخیرا تاکید کرد که میزان صادرات نفت همچنان در حد ٢.٢ میلیون بشکه در روز ادامه دارد.

اقتصاد غرب و اقتصاد ایرانبه گفته آژانس بین المللی انرژی، بسیاری از شناورهای متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران به منظور دور زدن تحریم ها یا پنهان داشتن ناکامی در یافتن مشتری، سیستم های ردیاب خود را خاموش می کنند و به همین دلیل، ارزیابی دقیق میزان نفت صادراتی ایران دشوار بوده است.

در مورد تاثیر کاهش نفت صادراتی ایران بر بازارهای نفتی، آژانس بین المللی گفته است که بازارهای نفت با وجود "فشار بر عرضه" می توانند در نیمه دوم سال میلادی، کاهش حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را بدون تاثیر چندانی بر قیمت تحمل کند.

با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی اخیرا تخمین قبلی خود در مورد تقاضای جهانی برای نفت اوپک در شش ماهه دوم سال میلادی را از سی میلیون و هشتصد هزار بشکه به سی و یک میلیون و نهصد هزار بشکه افزایش داده، اطمینان نسبت به ثبات قیمت ها نشانه آن است که سایر اعضای اوپک تمهیداتی را برای جبران کاهش نفت صادراتی ایران اندیشیده اند.

در ماه آوریل، تولید جهانی نفت حدود ششصد هزار بشکه افزایش یافت که ٧٠ درصد آن نتیجه افزایش تولید اعضای اوپک، به خصوص عراق بود.

همچنین، ذخیره نفت خام در کشورهای پیشرفته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ماه مارس سال جاری به ٢.٥٦ میلیون بشکه رسید که برای اولین بار در ده ماه گذشته، از متوسط ماهانه طی پنج سال گذشته بالاتر بود.

علاوه بر تحریم نفتی، ایران با تحریم بانکی ایالات متحده نیز مواجه است که باعث شده است ارتباط مالی جمهوری اسلامی با بسیاری از دیگر کشورها نیز محدود و در مواردی کمابیش قطع شود.

به این ترتیب، حتی در مواردی که صدور نفت خام با موفقیت، و معمولا با دادن تخفیف هایی به خریداران ادامه داشته، گاه دریافت ارز حاصله از فروش نفت با موانعی مواجه شده است.

به گفته کارشناسان، در ماههای اخیر، تحریم های بین المللی باعث بروز بحران اقتصادی در ایران شده و پدیده هایی مانند تورم شتابان و کاهش شدید ارزش پول ملی را به مشکلات مزمن اقتصاد جمهوری اسلامی، مانند بیکاری گسترده، کمبود سرمایه گذاری مولد، تشدید نابرابری طبقاتی و گسترش اقتصاد زیر زمینی افزوده است.

برخی از ناظران معتقدند که ادامه وضعیت موجود نه تنها بر چشم انداز اقتصادی ایران تاثیری نامطلوب دارد، بلکه می تواند به بروز بحران های اجتماعی منجر شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016