یکشنبه 28 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض '۱۰ هزار کارگر' ایرانی به شرایط اقتصادی

به نوشته بی بی سی فارسی، خبرگزاری ایلنا گزارش داده‌است که نمایندگان ۱۰ هزار کارگر با ارائه طوماری به دفتر عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به شرایط اقتصادی اعتراض کرده‌اند.

پیش‌نویس اصلاحیه قانون کار، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تورم و وضعیت دستمزد، بیمه و بازنشستگی مواردی هستند که در این طومار مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارگران امضاکننده این طومار از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با عنوان "قطع یارانه‌ها" نام برده‌اند و نوشته‌اند که به رغم گرانی ناشی از آن، "میانگین دستمزد کارگران در سال ۹۰ و سال جاری، نسبت به سال‌های قبل از اجرای فاز اول قطع یارانه‌ها حتی کاهش نیز پیدا کرده است."

آنان همچنین گفته‌اند که با اعمال مالیات بر ارزش افزوده "عملا حدود ۵ درصد از دستمزد روزانه زیر خط فقر ما کارگران به خزانه دولت سرازیر شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عدم پرداخت به موقع دستمزد، استخدام با قراردادهای سفید امضا یا بدون قرارداد و تغییر حقوق بازنشستگی از میانگین دستمزد ۲ سال آخر به میانگین دستمزد ۵ سال آخر موارد دیگری هستند که اعتراض کارگران را برانگیخته است.

در این طومار آمده است: "ناامنی شغلی، اخراج سازی و تعطیلی کارخانه‌ها در بدترین وضعیت نسبت سال‌های پیش قرار دارد."

همچنین برخی سایت‌های نزدیک به فعالان کارگری گزارش داده‌اند که روز جمعه بیش از ۵۰ فعال کارگری در شهر کرج در غرب تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

تا کنون اطلاعی از علت بازداشت و اتهام آنها در دست نیست.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته به مناسبت صد و یکمین دور کنفرانس بین‌المللی کار، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی به برخورد با فعالان کارگری در ایران اعتراض کرده بود.

عفو بین‌الملل در این بیانیه، خواهان "آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان کارگری که تنها به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سندیکایی به زندان افتاده‌اند" شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016