سه شنبه 30 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشای جزئيات جديد از روز اول مذاکرات مسکو

تابناک ـ روز نخست مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ايران به پايان رسيدن و اکنون همه منتظر برگزاری روز دوم مذاکرات و نتيجه حاصل از آن هستند. در همين حال، روزنامه گاردين جزئيات جديدی را از جلسه مذاکرات روز گذشته منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پس از پايان روز نخست مذاکرات، «مايکل مان»، سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرد در اين جلسه برای اولين بار، طرفين درباره محتوای پيشنهادهای يکديگر به بحث و تبادل نظر پرداخته اند. روزنامه انگليسی «گاردين»، محتوای اين مباحث را منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نوشته اين روزنامه، در ابتدای جلسه ديروز، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست تيم مذاکره کننده هسته ای ايران به بيان پاسخ ايران به پيشنهادهای گروه ۱+۵ پرداخت که پيش از اين در بغداد مورد بحث قرار گرفته بود.

گاردين می نويسد جليلی به طور دقيق و با استفاده از پروژکتور و نرم افزار «پاورپوينت» (Power Point)، محتوای پاسخ ايران به اين پيشنهادها را برای اعضای ۱+۵ تشريح کرد. علاوه بر اين، وی بسته پيشنهادی پنج ماده ای ايران را نيز به طور دقيق تری برای اين گروه توضيح داد.

اين بسته پيشنهادی، پيش از اين در مذاکرات بغداد نيز به طرف مقابل عرضه شده بود؛ اما آن ها با بيان اين ادعا که پيشنهادهای ايران کلی و نامشخص بوده، از اظهارنظر درباره آن خودداری کردند. اما به نوشته گاردين، جليلی اين بار به طور مفصل و با جزئيات، پيشنهادهای ايران را توضيح داده است.

بر اساس گزارش اين روزنامه، پنج محور مورد نظر ايران عبارت بوده اند از:

۱- به رسمت شناخته شدن حق غنی سازی اورانيوم؛ در کنار «عملی سازی» فتوای رهبری ايران عليه استفاده از سلاح های هسته ای. جليلی پيشنهاد کرده اين امر می تواند در قالب يک سند در سازمان ملل به ثبت برسد که بر اساس آن، ايران در ازای شناسايی حقش در ادامه غنی سازی، متعهد شود که به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای نخواهد رفت.
۲- رفع تحريم ها در ازای همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی.
۳- همکاری هسته ای در حوزه های توليد انرژی صلح آميز هسته ای و ايمنی هسته ای.
۴- ساز و کارهای اعتماد ساز؛ از جمله احتمال محدودسازی توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد.
۵- موضوعات غيرهسته ای؛ مانند همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مسائل منطقه ای همچون سوريه و بحرين.

علاوه بر اين، درباره پيشنهادهای ۱+۵ که با عنوان «توقف، تعطيلی و انتقال» (توقف توليد اورانيوم ۲۰ درصدی، تعطيلی فردو و انتقال اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده به خارج) شناخته می شود نيز جليلی با استفاده از پاورپوينت، به طور مفصل دلايل ايران در عدم پذيرش هر مورد را برای طرف مقابل تشريح کرد و همچنين قرار شد پس از جلسه، نسخه ای از اين فايل را در اختيار اعضای ۱+۵ قرار دهد.

علاوه بر اين، به نوشته گاردين، روسيه در اين جلسه تلاش بسيار زيادی برای رسيدن دو طرف به توفق انجام داده، اما بيشتر به سمت ايران متمايل بوده است. به عنوان مثال، درباره تحريم ها، روسيه به همراه چين ضمن مخالفت شديد با تحريم ها، سعی در اعمال فشار به ديگر اعضای ۱+۵ برای کوتاه آمدن در اين موضوع داشته است.

به اين ترتيب، آن گونه که از گزارش گاردين برمی آيد، طرف غربی اين بار عذر و بهانه ای برای عدم پاسخگويی به پيشنهادهای ايران نخواهد داشت و انتظار می رود حداقل به طور مستدل، به بيان پيشنهادهای موردنظر خود و يا بحث درباره پيشنهادهای ايران بپردازد.

با اين حال، ديپلمات های ايرانی نزديک به مذاکرات، تأکيد کرده اند مهمترين مشکل موجود در مذاکرات مسکو، نبود چارچوبی منسجم از سوی غرب برای بحث درباره موضوعات موردنظر طرفين است. در حقيقت، تنها در صورت رفع «مشکل چارچوب» از سوی غرب، می توان به موفقيت مذاکرات مسکو اميد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016