جمعه 2 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر اطلاعات خبر داد: خنثي‌سازي يك حمله عظيم سايبري عليه تاسيسات هسته‌يي كشور پس از مذاكرات مسكو

وزير اطلاعات با اشاره به مفهوم حقوق بشر گفت: حقوق بشر به معناي حقوق انسان و كرامت ذاتي انسان، داراي ادبيات گسترده و غني در منابع اسلامي ماست.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحي طي سخناني در چهارمين نشست تخصصي حقوق بشر با عنوان «حقوق بشر و امنيت ملي»، با اشاره به موضوع حقوق بشر و امنيت ملي و نيز جنگ نرم دشمن، تصريح كرد: حقوق بشر در زمره مباحث سهل و ممتنع است كه دنياي علوم انساني را در بر گرفته و دامنه وسيعي از علوم مختلف را در خود دارد. به عنوان مثال از حقوق جزا، جرم‌شناسي، مباحث اقتصادي، علوم ارتباطات و حتي محيط زيست مي‌توان نام برد كه ارتباط تنگاتنگي با آن دارد و امروز وارد عرصه بين‌المللي شده است.

وي با اشاره به نامه اميرالمومنين به مالك اشتر ادامه داد: در اين نامه، اميرالمومنين (ع) فرموده بودند كه برادر ديني خود در آفرينش با تو يكي (برابر) است. در واقع اين نمونه‌اي از نگاه كرامت‌مدارانه اسلام به انسان است و بايد فضاي حوزه‌ها و دانشگاه‌هاي ما در اين مسير قرار گيرد.

وزير اطلاعات با بيان اينكه در نظم موجود جهاني، حقوق بشر نقش تاثيرگذاري در خط‌دهي به افكار عمومي دارد، افزود: حقوق بشر موجب شده است كه كشورهاي روسيه و چين در مساله ليبي در دام غرب گرفتار شوند و غرب به دنبال اين است كه آنها را با همين حربه به دام بيندازد. حقوق بشر، وظيفه تنوير افكار عمومي را براي تحريم‌هاي اعمال شده به بهانه خلع سلاح هسته‌يي بر عهده دارد.

مصلحي در ادامه، با اشاره به برخي ابعاد جنگ نرم اظهار كرد: آمريكا و غرب با موضوعات مربوط به حقوق بشر در صدد تنگ‌تر كردن عرصه بر نظام اسلامي هستند و در حال حاضر جنگ نرم گسترده‌اي عليه جمهوري اسلامي به صورت چند وجهي و پيچيده دنبال مي‌شود كه قطعا يكي از اين رويكردها، حقوق بشر است.

وي با بيان اينكه جنگ نرم، تلاش سازماندهي‌شده با رويكردهاي چندوجهي است، خاطرنشان كرد: آمريكا و غرب پس از نااميدي در راهبردهاي خود از جمله فتنه 88، نتوانستند به نتايج دلخواهشان برسند. در واقع راهبرد اول آنها تغيير ساختار نظامي بود كه جنگ را در اين راستا به وجود آوردند و وقتي به نتيجه نرسيدند، راهبرد ديگري در پيش گرفتند كه آن، تغيير رفتار بود. آنها پس از نااميدي از اين راهبردها، متوسل به راهبردهاي ديگري شدند كه گفتار انقلاب اسلامي و تكيه‌گاه‌هاي قدرت را مورد هدف قرار داده است.

وزير اطلاعات يادآور شد: از مهم‌ترين بخش‌هايي كه در جنگ نرم در بخش حقوقي استفاده شده است، تخريب اصل مدل جمهوري اسلامي است كه غربي‌ها سعي دارند تا ايده و انديشه نظام اسلامي را در تعارض با حقوق بشر معرفي كنند و مي‌خواهند بيان كنند كه اسلام بايد سفت، سخت، ثابت و بي‌توجه به تغييرات معرفي شود و در همين راستا، منشوري را در بحث ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي تدوين كرده‌اند.

مصلحي گفت: از ديگر بخش‌هايي كه در جنگ نرم حقوقي بيان شده، اين است كه اسلام بايد منزوي و به صورت غير فعال معرفي و مادون فرهنگ غرب، وحشي و غيرعقلاني تعريف شود. اينها مسائلي است كه در فعاليت‌هاي فرهنگي دنياي غرب مشاهده مي‌كنيم. همچنين غربي‌ها در جنگ نرم بيان كردند كه اسلام بايد خشن، تهديدآميز و عامل برخورد تمدن‌ها معرفي شود. آنها مي‌خواهند انتقادات اسلام از غرب، بدون درنگ رد شود و ضديت ما مسلمانان بايد طبيعي و نرمال پنداشته شود.

وي تصريح كرد: از جمله هدف‌هاي ديگر غربي‌ها، جامعه اسلامي است و سازمان‌هاي بيگانه با عنوان كردن مسايلي درباره زندان‌هاي ايران، شرايط زنان در كشور و همچنين با تيره و تار جلوه دادن جامعه اسلامي سعي دارند اين نگرش را به وجود بياورند كه جامعه اسلامي از جوامع ديگر فاصله گرفته است. از هدف‌هاي بعدي جنگ نرم غربي‌ها اين است كه مي‌خواهند با متهم‌سازي نهادهاي سياسي و شخصيت‌هاي داخلي به رعايت نكردن حقوق بشر، اين نيروها را به عنوان عوامل سركوبگر معرفي و اعتبار آنان را نزد مردم مخدوش كنند.

وزير اطلاعات با بيان اينكه دشمن در برنامه جديد خود به دنبال ايجاد شكاف بين مردم است، ادامه داد: اين شكاف، حول شكاف اجتماعي و سياسي از سوي غربي‌ها دنبال مي‌شود كه شامل تلاش براي ايجاد شكاف بين حاكميت و مردم، بين دين و سياست، بين مسئولان عالي نظام با يكديگر و بين نظام اجتماعي و سياسي است. يكي ديگر از اهداف دشمن براي ايجاد شكاف بين مردم، ايجاد يك اجماع‌ بين‌المللي براي افزايش فشار به نظام، تخريب جايگاه چهره ايران در سطح منطقه و مقابله با پيشرفت دكترين ايران در حوزه‌هاي مختلف است.

مصلحي با اشاره به راهكارهاي مقابله با جنگ نرم افزود: راهكارهايي كه ما پيشنهاد مي‌كنيم، خارج شدن از لاك دفاعي، وارد شدن به جنگ نرم عليه آمريكا، كمك به اقدامات دستگاه قضايي عليه دولت آمريكا و محكوم كردن اين كشور در مجامع حقوق بشري است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: اطلاع پيدا كرديم كه يك حمله عظيم سايبري بعد از نشست مسكو عليه تاسيسات هسته‌يي ايران انجام خواهد شد و در نتيجه ما هم با تمام توان در مقابل اين حمله‌ها ايستادگي كرديم. ما تقريبا روزانه با اين حمله‌ها مواجه هستيم و اوباما هم سه بار اعتراف كرده كه در حمله به فضاي سايبري ايران به مشكل جدي برخورد كرده و اين مساله به دليل اقتدار بالاي ايران است.

وزير اطلاعات خاطرنشان كرد: راهكار ديگر براي مقابله با غرب، تشكيل گروه يا كميته مشتركي متشكل از كشورهاي آسيايي است كه از سوي غرب به عنوان ناقضان حقوق بشر شناخته شده‌اند و راهكار ديگر، ارائه مدلي همگرا براي تسلط به مواضع نرم كشور در حوزه حقوق بشر است.

مصلحي با بيان اينكه ما به خوبي مي‌توانيم از فضاي سايبر براي همراه كردن افكار عمومي استفاده كنيم، آمادگي وزارت اطلاعات براي همكاري در اين زمينه را اعلام كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي در ادامه يادآور شد: مقابله با اخلال در انتشار پيام مقدس اسلام در حوزه افكار عمومي، تعيين سخنگوي حقوق بشر به شكلي كه به صورت دائم به پرسش‌ها و اظهارنظرها راجع به وضعيت حقوق بشر در غرب پاسخگو باشد، تقويت تشكل‌هايي مردم‌نهاد و سازمان‌هايي كه توان پاسخگويي به اتهامات غرب را دارد و اطلاع‌رساني مستمر به مردم و نخبگان، از جمله راهكارهايي است كه در مقابل غربي‌ها بايد از آنها استفاده كنيم.

وزير اطلاعات در پايان گفت: بحمدالله دستگاه‌هاي اطلاعاتي اين نظام در طول 33 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي از انسجام خوبي برخوردارند و اين انسجام نشان مي‌دهد كه اقتدار بالا، ظرفيت، اطلاعات و توان خوبي دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016