دوشنبه 12 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد شيرزاد: اصولگرايان اعتراف کنند در اداره کشور شکست خوردند

• مشکل اصلاح طلبان نداشتن اتاق فکر نيست، بلکه عدم امکان فعاليت است
• اصولگرايان بايد به اين اعتراف کنند که نتوانستند کشور را با سيستم تک جناحی اداره کنند
• آنها اگر به دنبال مزيت‌های حضور رقيب هستند لازمه آن تحمل رقيب است

ايلنا: يک فعال سياسی اصلاح‌طلب گفت: اصولگرايان به جای اينکه يک روز آقای خاتمی را سرزنش کنند و روز ديگر وی را رهبر اصلاحات معرفی کنند ، بايد به اين اعتراف کنند که نتوانستند کشور را با سيستم تک جناحی اداره کنند و در اين امر مهم شکست خوردند.

احمد شيرزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، افزود: هم اکنون نيز مسير نجات کشور اصلاحات است که در تکيه بر رای مردم، پاسخ گويی مسئولان، استفاده از نظرات علمی و دانشگاهی و تنش زدايی در داخل و خارج از کشور خلاصه می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: البته ضرورت حضور فعال اصلاح طلبان در عرصه سياسی کشور به معنای اين نيست که آن‌ها لزوما درانتخابات آتی شرکت خواهند کرد، بلکه حضور در انتخابات نيازمند شرايطی است که تاکنون فراهم نشده است. بنابراين اگر چه ممکن است برخی تحت هر شرايطی در انتخابات شرکت کنند اما من معتقدم تا زمانی که شرايط مهيا نيست نمی‌توان حرف از حضور در انتخابات را زد. البته اين هم به آن معنا نيست که حضور اصلاح طلبان را غير ضروری می‌دانيم.

شيرزاد با اشاره به ديدگاههای حذفی و محدود کننده نسبت به اصلاح طلبان ، خاطرنشان کرد: ديدگاههای حذفی اگر کاملا اصلاح نمی‌شوند، بايد قدری تعديل شوند تا امکان حضور نتيجه بخش اصلاح طلبان در عرصه سياسی فراهم شود. چرا که حتی پس از انتخابات هفتم و هشتم رياست جمهوری نيز اصلاح طلبان محدوديت‌هايی داشتند اما اين هيچ‌گاه به معنای عدم توان آنها برای حضور مؤثر نبود، بنابراين هم اکنون نيز عقيده داريم که بايد شرايط به حداقل قابل قبول برسد.

وی همچنين در خصوص آسيب‌شناسی جريان اصلاح طلبی يادآور شد: اگر چه هيچ‌گاه منکر مشکلات درونی اصلاح طلبان نبودم، اما عمده مشکلات ما مسائل بيرونی و اختلافات زبانی است که با جريان مقابل داريم.

اين فعال سياسی اصلاح طلب با تاکيد براينکه اصلاح طلبان همواره يک سيستم تصميم‌گيری مشترک داشته و هم اکنون نيز دارند، گفت: برخی جريانات حاشيه‌ای اصلاحات امروز به دليل افزايش فشار‌ها بر جريانات اصلی اصلاحات بيشتر از متن جلوه می‌کنند و صدای ان‌ها بيشتر شنيده می‌شود ، بنابراين ممکن است تلقی پراکندگی آرا ميان اصلاح طلبان پيش آيد.

وی همچنين خاطرنشان کرد: آسيب‌شناسی جريان اصلاحات در شرايط کنونی درست نيست، چرا که معتقدم در شرايطی می‌توان صحبت از آسيب‌شناسی کرد که شرايط برای همه جريانات برابر باشد و همه امکان حضور در عرصه سياسی کشور را داشته باشند.

شيرزاد همچنين در واکنش به اظهارات برخی اصولگرايان تصريح کرد: افرادی که تنها هدف خود را درگذشته ضربه زدن به اصلاحات می‌دانستند و امروز نيز هيچ مسئوليتی برای برطرف کردن تنگناهای آن‌ها احساس نمی‌کنند، حداقل نبايد به اصلاح طلبان رهنمود بدهند.

وی افزود: اگرچه روند انتقاد ميان اصلاح طلبان و اصولگرايان روندی طبيعی است، اما کسی که انتقادی را به جريانی مطرح می‌کند بايد منتظر پاسخ آن نيز باشد در حاليکه هم اکنون اصلاح طلبان تنها مورد هجمه قرار می‌گيرند ، بدون اينکه امکان پاسخ گويی به آن را داشته باشند.

اين فعال سياسی اصلاح طلب در ادامه ضمن انتقاد از تعيين رهبر اصلاح طلبان توسط برخی اصولگرايان خاطر‌نشان کرد: آقايان به جای اينکه يک روز آقای خاتمی را سرزنش کنند و روز ديگر وی را به عنوان رهبر اصلاحات معرفی کنند، بايد به اين اعتراف کنند که نتوانستند کشور را با سيستم تک جناحی اداره کنند و باقی مسائل همچون تعيين رهبر را به عهده خود اصلاح طلبان بگذارند چرا که ما قادر به ادامه حرکت خود خواهيم بود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود اضافه کرد: اصولگرايان وقتی صحبت از رهبری اصلاحات و مسائلی از اين قبيل می‌کنند در واقع می‌خواهند جريان رقيب را در کنار خود حفظ کنند، اما به شرطی که اين جريان خدشه‌ای به قدرت آن‌ها وارد نکند، در حاليکه اگر به دنبال مزيت‌های حضور رقيب هستند لازمه آن تحمل رقيب است به عبارت ديگر با يک دست پيش می‌کشند و با پا پس می‌زنند.

شيرزاد در پايان عنوان کرد: هم اکنون اصلی‌ترين مساله امکان فعاليت اصلاح طلبان است چرا که هر رقابتی فرهنگ سياسی خود را دارد و بحث از آسيب شفاهی و اتاق فکر برای زمانی است همه بتوانند در عرصه سياسی کشور فعاليت کنند. مشکل اصلاح طلبان نداشتن اتاق فکر نيست، بلکه عدم امکان فعاليت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016