سه شنبه 20 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران طرح برکناری يا تبعيد اجباری اسد را "شکست خورده" دانست

معاون امور عربی آفريقايی وزير امور خارجه کشورمان طرح برخی کشورها برای برکناری يا تبعيد اجباری بشار اسد را "شکست خورده" دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حسين اميرعبداللهيان که به منظور تسليم دعوتنامه‌ی محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به امان سفر کرده بود، در کنفرانس خبری گفت که دعوتنامه ايران از ملک عبدالله دوم تسليم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر روابط دوجانبه و مستحکم ميان دو کشور به ديدارش با فايز الطراونه، نخست وزير اردن اشاره کرد و گفت که در اين ديدار مسايل دو جانبه، منطقه‌ای و بين‌المللی بررسی شد و جمهوری اسلامی ايران آمادگی کامل خود را برای همکاری با پادشاهی اردن، حمايت از آن به ويژه در بخش انرژی و تبادل نظر در خصوص بالا بردن سطح روابط دو جانبه اعلام کرد.

اميرعبداللهيان هم‌چنين با ابراز اميدواری از حضور پادشاهی اردن در اجلاس غيرمتعهدها که دهه‌ی اول شهريور در تهران برگزار می‌شود، بيان کرد که امان تحت رهبری ملک عبدالله مواضع متعادل و منطقی را در قبال بحران سوريه در پيش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اردن (بترا)، وی ادامه داد:‌ ايران مواضع شفافی در خصوص مسايل جاری منطقه دارد و هرگز در تحولات جاری دخالتی نخواهد داشت.

معاون وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه تحولات منطقه در چارچوب خواسته‌های مردمی شکل گرفته است، گفت که جمهوری اسلامی ايران مواضع شفاف، روشن و مساوی در قبال آنچه که در بحرين، يمن و سوريه می‌گذرد، دارد.

وی افزود که ايران هرگونه دخالت خارجی در اين کشورها را محکوم می‌کند و معتقد است که ارسال هر نوع سلاح چه از داخل اين کشورها و چه از خارج از آن، امری خطرناک است.

اميرعبداللهيان در ادامه بر ضرورت توجه دولت‌های اين کشورها بر خواسته‌های مردمی تاکيد کرد و گفت که تنها راه خروج از بحران‌ها در پيش گرفتن راه‌حل‌های سياسی و به دور از استفاده از گزينه‌های نظامی است.

وی با اشاره به اينکه سوريه متفاوت از ليبی است و در پيش گرفتن هر گونه راه حل غير سياسی موجب بروز فاجعه در منطقه خواهد شد، ادامه داد که بايد برای انجام اصلاحاتی که بشار اسد، رييس جمهور سوريه و طرح کوفی عنان خواستار آن شدند، فرصت کافی داد.

اين مقام ايرانی در خصوص اوضاع سوريه نيز بيان کرد که سوريه در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

وی در ادامه از سکوت شک‌برانگيز جامعه جهانی در خصوص تحولات جاری در سوريه، به گونه‌ای که برخی طرف‌های خارجی به دنبال بحرانی کردن اوضاع دراين کشور هستند، انتقاد کرد.

امير عبداللهيان هم‌چنين انديشه "برکناری اجباری" و يا "اجبار به تبعيد" بشار اسد را يک "شوخی" خواند و نسبت به هرگونه حمله احتمالی به اين کشور هشدار داد و آن را "احمقانه" و"فاجعه‌بار" توصيف کرد.

وی افزود که ايران از طرح‌های بشار اسد برای انجام اصلاحات حمايت می‌کند و انجام مذاکرات برای فشار به اسد به منظور اجبار وی به تبعيد را "شکست خورده" خواند.

معاون وزير امور خارجه ايران گفت که دخالت نظامی در سوريه ممکن نخواهد بود و اگر چنين مساله‌ای اتفاق بيفتد اين مساله امری بسيار احمقانه خواهد بود.

وی ادامه داد که سوريه می‌تواند به تنهايی و بدون کمک ايران از خود دفاع کند.

اميرعبداللهيان با بيان اين مطلب که ايران می‌تواند بخشی از راه حل مشکل سوريه باشد، گفت که تهران پيشنهاداتی را به کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در خصوص سوريه ارائه کرده است.

وی افزود: ايران با تمام توان از مساله يافتن راه حلی برای بحران سوريه حمايت می‌کند و در راستای اجرای اصلاحات از سوی بشار اسد به وی کمک می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016