چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر محمد سیف زاده: دادگاه دوباره تمدید شده در حالیکه پرونده آماده صدور رای است

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ دادگاه محمد سیف زاده، حقوقدان و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر برای سومین بار در تاریخ ۲۶ تیرماه تمدید شد. همسر این حقوقدان که وکالت او را نیز به عهده دارد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت علیرغم آنکه پرونده آماده صدور رای در دفعات پیشین بوده است به دلایلی همچنان بلاتکلیف مانده و وقت دادگاه مرتب تجدید می شود. فاطمه گلزار همچنین گفت که این وکیل حقوق بشر در وضعیت جسمی نامطلوبی در زندان اوین به سر می برد.

فاطمه گلزار با اظهار اینکه آقای سیف زاده در این دادگاه نیز مانند دو دادگاه قبلیش شرکت نخواهد کرد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« آقای سیف زاده دوشنبه ۱۹ تیرماه در ملاقات کابینی گفت که او به همان دلایل قبلی که دادگاه انقلاب را صالح به رسیدگی به اتهاماتش نمی داند در دادگاه شرکت نخواهد کرد و از من مانند دفعات پیش خواست که لایحه اش را به دادگاه تحویل بدهم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد سیف زاده به دلیل نوشتن مقالات و امضا بیانیه های گروهی از داخل زندان و همچنین نوشتن نامه ای به محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران مواجه متهم به “تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی” از داخل زندان شده است. دادگاه این پرونده یکبار در ۲۱ دی ماه و بار دیگر در ۲۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ تشکیل شد که محمد سیف زاده در این دادگاه ها شرکت نکرد و فقط وکیلش هر بار لایحه دفاعیه او را به قاضی دادگاه تحویل داد.

فاطمه گلزار، وکیل و همسر محمد سیف زاده که معتقد است از همان جلسه اول دادگاه پرونده مهیای صدور رای بوده است، در پاسخ به اینکه چرا برای سومین بار دادگاه تجدید شده است، گفت:«اگر تحقیقات بر روی پرونده کافی نباشد و نیاز به بررسی بیشتری باشد با نظر قاضی وقت برگزاری دادگاه می تواند تجدید شود اما من پرونده آقای سیف زاده را خوانده ام و به نظرم تحقیقات انجام شده است و پرونده آماده صدور رای است. به خصوص که ایشان هر بار از شرکت در دادگاه امتناع می کنند و اتفاق اضافی هم نمی افتد.»


وکیل محمد سیف زاده با اشاره به اینکه تعویق برگزاری دادگاه و صدور رای به ضرر موکلش است، گفت:« تا زمانیکه رای قطعی نشود زندانی نمی تواند تقاضای مرخصی و از مرخصی که حق قانونی اوست استفاده کند. بنابراین تا زمانیکه وضعیت این پرونده بلاتکلیف بماند به ضرر موکلم تمام می شود.»

محمد سیف زاده در آبان ماه سال ۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. در تیرماه ۱۳۹۰ دادگاه تجدید نظر این حکم را به دو سال حبس کاهش داد. در زمان اعلام این رای دادگاه تجدید نظر در زندان بود. محمد سیف زاده در اواخر فرودین ماه ۱۳۹۰ در ارومیه توسط نیروهای امنیتی به اتهام خروج غیر قانونی و اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد که هنوز رای دادگاه برای این اتهام صادر نشده است. در حال حاضر او منتظر رای دو پرونده است.

فاطمه گلزار در پاسخ به اینکه قاضی دادگاه به چه دلیل وقت دادگاه را مکررا تمدید می کند، گفت:« شرایط دادگاه انقلاب شرایط ویژه ای است. حتی اگر من این پرسش را بپرسم پاسخ صریحی نمی شنوم بنابراین ترجیح می دهم که اینگونه سوالات را نپرسم و نپرسم که چرا هر بار دادگاه موکلم تجدید می شود. من حتی برای ملاقات با موکلم که از نظر قانونی حق دارم هر چند باری که لازم می دانم او را ببینم پاسخ منفی شنیدم. هر بار که به قاصی صلواتی در این مورد گفتم که نه به عنوان همسر آقای سیف زاده بلکه به عنوان وکیلش می خواهم او را ببینم، ایشان اجازه نداده اند، گفتند چون من در جلسات دادگاه همسرم شرکت نکردم او هم اجازه ملاقات با موکلم را نمی دهد. در حالیکه از نظر قانونی من نظر موکلم را که نمی خواست در جلسه شرکت کنم و فقط از من خواسته بود لایحه او را قبل از شروع دادگاه تحویل بدهم، انجام دادم. اما آقای صلواتی در برابر درخواست های من اینطور پاسخ دادند و گفتند در ملاقات کابینی هر سوالی از موکلم دارم بپرسم در حالیکه در ملاقات های کابینی ۲۰ دقیقه ای به غیر از من، فرزندان و خانواده همسرم نیز هستند و به من فقط فرصت چند دقیقه احوالپرسی می رسد. خلاصه در این شرایطی که عادی نیست و کاملا سلیقه ای برخورد می شود و الزاما قانون رعایت نمی شود این پرسش و پاسخها هم امری بیهوده است.»

فاطمه گلزار با اظهار اینکه همسر و موکلش بیمارهای متعددی دارد، گفت:« محمد در ملاقات روز دوشنبه از درد ناحیه کمر، زانو، پا و دست هایش شاکی بود و می گفت قلبش هم درد می کند که به نظرم ۹۰ درصد این دردها ریشه اش عصبی است، حاصل شرایط بودن در زندان با سن بالا است. متاسفانه مدتی هم اعزام ایشان برای درمان در خارج از زندان به تعویق افتاده است. چهارمین بار است که برای انتقالش به دندانپزشکی اقدام کردم که بی نتیجه مانده و یا برای درد کمرش قرار بوده به بیمارستان فرستاده شود که مسولان زندان فعلا از این اقدام ممانعت کرده اند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016