پنجشنبه 22 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حميد سمندريان، "پدر تئاتر ايران" درگذشت

حميد سمندريان که از او به‌عنوان "پدر تئاتر ايران" نام برده می‌شود، ساعت پنج صبح پنج‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۱ در سن ۸۱ سالگی بر اثر سرطان کبد در تهران درگذشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ حميد سمندريان که از او به‌عنوان "پدر تئاتر ايران" نام برده می‌شود، بامداد امروز درگذشت.

به گزارش منابع خبری ايران، سمندريان ساعت پنج صبح امروز پنج‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۱ در سن ۸۱ سالگی بر اثر سرطان کبد در تهران درگذشت.

سمندريان در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. هما روستا يکی از بازيگران تئاتر و سينمای ايران همسر وی است.

شروع فعاليت تئاتری سمندريان حين تحصيل در دوره متوسطه بود. او در کلاس‌های تئاتر و هنرپيشگی حسين خيرخواه، شباويز و نصرت کريمی شرکت و تحصيل کرده است. اين کلاس‌ها زير نظر عبدالحسين نوشين اداره می‌شد. حميد سمندريان همچنين ويلون می‌نواخت و از شاگردان ذوالفنون بود.

وی پس از اتمام دوره دبيرستان به اروپا سفر کرد و طی شش سال به صورت آکادميک تحت آموزش ادوارد مارکس که يکی از استادان برجسته تئاتر بود اصول و مبانی کارگردانی و بازيگری را آموخت و هم‌زمان در آلمان به‌صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد.

سمندريان پس از پايان اين دوره به ايران برگشت و نمايشنامه "دوزخ يا دربسته" اثر ژان پل سارتر را در تالار نوبنياد به روی صحنه برد.

پس از آن حميد سمندريان با همکاری مهدی نامدار دانشکده تئاتر دانشگاه تهران را بنيان گذاشت و کار تدريس را در دانشگاه‌های تهران آغاز کرد.

حميد سمندريان در سال ۱۳۴۲ گروه تئاتری به‌نام گروه هنری پاسارگاد تشکيل داد که پرويز پورحسينی، سعيد پورصميمی، پری صابری، اسماعيل محرابی، جمشيد مشايخی، پرويز کاردان، محمد حفاظی، منوچهر فريد، ثريا قاسمی، اسماعيل و مهدی فخيم‌زاده از جمله اعضای آن بودند.

سمندريان طی سه دهه گذشته تنها چهار اثر نمايشی را کارگردانی کرد و به صحنه برد.

گفته می‌شود که اين پيش‌کسوت تئاتر ايران آرزوی اجرای نمایش "گالیله" را به‌عنوان وصيت‌نامه هنری خود داشت.

مرگ سمندريان در حالی رخ داد که همراهان و شاگردان او برای بهتر شدن حال وی، قصد داشتند بار دیگر اجرای نمایش "بازی استریندبرگ" را که او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران قبلی یعنی هما روستا، رضا کیانیان و پیام دهکردی پائیز امسال به صحنه ببرند و حتی بخشی از تمرینات نخستين این نمایش نیز در منزل شخصی او آغاز شده بود.

پيکر سمندريان صبح روز شنبه ۲۴ تير از مقابل سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر تشييع می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016