یکشنبه 8 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله احتمالی اسرائیل به ایران برای میت رامنی 'قابل درک خواهد بود'

یکی از مشاوران میت رامنی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است این که اسرائیل تصمیم بگیرد برای متوقف کردن روند توسعه تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران، علیه این کشور دست به عملیات نظامی بزند، برای آقای رامنی قابل درک خواهد بود.

به گفته این مشاور آقای رامنی این سیاستمدار آمریکایی باور دارد که تهدید ایران تهدیدی دوجانبه است که از یک سو ایجاد قابلیت هسته‌ای (در ایران) و از سوی دیگر تقویت امکانات دفاعی (ایران) در مقابل یک حمله پیشگیرانه را شامل می‌شود.

آقای رامنی که رقیب جمهوری‌خواه باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، به اسرائیل رفته است تا بر وزن برنامه‌های خود در سیاست خارجی بیافزاید.

آقای رامنی در آخرین ساعات روز شنبه بعد از ترک لندن وارد اسراییل شد و برخی تحلیلگران می‌گویند که احتمالا استقبال گرم از او در این کشور بازتاب بد سفر او به لندن را تا حدی از خاطرش خواهد برد.

آنگونه که ستاد انتخاباتی آقای رامنی به خبرنگاران گفته، هدف از این سفر "تاکید بر ارزش‌های مشترک آمریکا و اسرائیل" است.

دیدار بعدی آقای رامنی با فلسطینیان خواهد بود که امید چندانی به گره‌گشا بودن ریاست جمهوری احتمالی او ندارند.

براساس گزارش‌ها آقای رامنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیداری نخواهد داشت و در عوض، با سلام فیاض نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی ملاقات خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسراییل تاکنون رسما از هیچ‌یک از نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نکرده است، اما هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس آمریکا گفت در ملاقات با میت رامنی از نگرانی‌هایش درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت خواهد کرد "برنامه‌ای که بعد از چهار سال از جایش تکان نخورده است".

به عقیده تحلیلگران اشاره آقای نتانیاهو به "چهارسال" ریاست جمهوری باراک اوباما و سیاست خارجی او می‌تواند به نوعی حاکی از نارضایتی دولت اسرائیل از "دیپلماسی باراک اوباما" در قبال ایران باشد.

پیش از این سفر، لانهی شن، مشاور سیاست خارجی میت رامنی به خبرنگاران گفته بود "ایران بزرگترین چالش سیاست خارجی در برابر جهان است."

گزارش شده است که آقای رامنی فردا (دوشنبه، ۳۰ ژوئیه) درباره سیاست خارجی سخنرانی خواهد کرد. پیش‌بینی شده که احتمالا او در این سخنرانی جهت‌گیری تندی نسبت به ایران خواهد داشت و به گفته‌های مقامات ایرانی در انکار هولوکاست و ضرورت پاک کردن اسرائیل از نقشه اشاره خواهد کرد.

اگرچه پیش از این سفر یکی از مشاوران سیاست خارجی میت رامنی به خبرنگاران گفته بود آقای رامنی در این سفر از سیاست خارجی باراک اوباما انتقاد نمی‌کند، اما فرماندار سابق ماساچوست پیش از این به روزنامه هاآرتص گفته بود در صورت انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور، اجازه محکومیت علنی اسرائیل در سازمان ملل متحد را نخواهد داد.

یک روز پیش از این سفر، کاخ سفید از کمک نظامی ۷۰ میلیون دلاری به اسرائیل خبر داد. این اقدام دولت آمریکا تلاشی برای بی‌اثر کردن سفر رقیب باراک اوباما به اسرائیل و جذب آرای یهودیان آمریکا تفسیر شده است.

موسسه نظرسنجی گالوپ روز جمعه خبرداد که محبوبیت باراک اوباما میان یهودیان آمریکا ۶۸ درصد است در حالی که تنها ۲۵ درصد آنها حامی میت رامنی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جاسوسی اسرائیل، نگرانی آمریکا

جاناتان پولارد زمانی که در وزارت دفاع آمریکا کار می کرد، هزاران سند و مدرک محرمانه را به اسرائیل منتقل کرد. دولت اسرائیل در سال ۱۹۹۸ اعتراف کرد که پولارد جاسوس آنها بود و به او شهروندی اسرائیل اعطا کرد

همزمان با سفر میت رامنی به اسرائیل خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دولت آمریکا نگران فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در میان مقامات خود است.

براساس این گزارش دریکی از تازه‌ترین موارد، پس از اینکه رییس دفتر سی‌آی‌ای در تل‌آویو دریافت وسیله ارتباطی او برای تماس با ستاد مرکزیش در ویرجینیا دستکاری شده است، به روسای خود خبر داد که کسی یا کسانی پنهانی وارد این دفتر شده‌اند.

در موردی دیگر که آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام سابق اطلاعاتی آمریکا نقل کرده است، یک افسر اطلاعاتی آمریکا بعد از بازگشت به خانه‌اش متوجه شده که مواد خوراکی داخل یخچال منزلش جابه‌جا شده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید در تمامی این موارد، دولت آمریکا دست سرویس اطلاعاتی اسرائیل را در کار می‌بیند و مقامات امنیت ملی آمریکا اسرائیل را متحدی پردردسر و تهدیدی ضداطلاعاتی می‌‎دانند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در اقدامی بی‌سابقه با ارسال پیام متنی به تلفن همراه عده‌ای از خبرنگاران، این گزارش را تکذیب کرده است، با این همه این اولین‌بار نیست که نام اسرائیل در عملیات ضداطلاعات علیه آمریکا مطرح می‌شود.

آقای پولارد که هم‌اکنون ۵۷ سال دارد، در سال ۱۹۸۵ میلادی دستگیر شد و دو سال بعد با حکم حبس ابد به زندان رفت.

گفته می‌شود اسنادی که آقای پولارد در اختیار اسرائیل قرار داد برای پرکردن یک پستو کفایت می‌کند.

سه ماه پیش با انتشار اخباری از بیماری آقای پولارد و انتقال او به بیمارستان، دولت اسرائیل برای چندمین بار از آمریکا خواست تا او را آزاد کند. کاخ سفید این خواسته را رد کرده است.

ژوزف ویپل مامور سابق سی‌آی‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که رابطه آمریکا و اسرائیل رابطه‌ای پیچیده است. "آمریکا منافع و اهداف خودش را دارد و اسرائیل نیز در پی منافع خودش است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016