دوشنبه 9 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاکيد احمدی‌نژاد و لاريجانی بر صرفه‌جويی در دولت و مجلس و رفع مشکلات اقتصادی


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ جلسه مشترک اعضای دولت و نمايندگان مجلس شورای اسلامی شب گذشته به ميزبانی دولت برگزار شد و در اين جلسه، روسای قوای مجريه و مقننه بر لزوم رسيدگی بيشتر به اوضاع اقتصادی کشور تاکيد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس‌جمهور در اين جلسه، با بيان اينکه "همه دستگاه‌های دولتی بايد در جايگاه خود دولت را برای عبور از شرايط پيش آمده برای کشور ياری کنند"، تاکيد کرد: برای عبور موفق از شرايط امروز بايد همه دستگاه‌های مختلف به يک تحليل مشترک از اقتصاد برسند و بر مبنای آن به وظايف خود برای گذشتن از مقطع فعلی عمل کنند.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به شرايط روز کشور تاکيد کرد: شرايط امروز همدلی، همراهی و هم‌افزايی بيش از پيش توان‌ها و نيروها را می‌طلبد و بايد همه در کنار هم کشور را به پيش ببريم. نبايد اين‌گونه تصور کرد که دولت به تنهايی می‌تواند کارها را به پيش ببرد بلکه هر فرد و دستگاهی بايد در جايگاه خودش به پيشبرد امور کشور کمک کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: نبايد انتظار داشت که مثلا قوه قضائيه شورای اقتصاد را اداره کند يا نمايندگان مجلس متولی مسايل اجرايی شوند بلکه بايد هر کس در جايگاه خود به وظايفش عمل کند و مهم اين است که همه در راستای هم، پشتيبان هم و به نيت هم‌افزايی توان‌ عمومی کشور عمل کنند.


احمدی‌نژاد با بيان اينکه "دولت امروز همه توان خود را بسيج کرده است و تا روز و ثانيه آخر مانند روز اول کار خواهد کرد"، گفت: دشمن فشارهای زيادی به کشور وارد می‌کند و شرايط دشواری ايجاد کرده است که البته انتظاری غير از اين نيست، چراکه تصور می‌کند گلوگاهی يافته تا از آن ناحيه به کشور فشار وارد کند اما اين همان جايی است که بايد يک‌بار برای هميشه دشمن را از رويکرد و عملکردش مايوس و پشيمان کنيم.


رييس‌جمهور ادامه داد: بايد دست در دست يکديگر دهيم و همه فشارها و سختی‌ها را به فرصت و اهرمی مثبت برای ساختن کشور و تکميل و تقويت زيرساخت‌ها تبديل کنيم تا جمهوری اسلامی ايران به قدرتی مستحکم و مقتدر تبديل شود که دشمن پس از اين به خود اجازه انديشدن به تهديد و تحريم آن را ندهد. البته بايد اين نکته را در نظر داشت که امور اجرايی را نمی‌توان از مصادر مختلف و از بيش از يک جايگاه اداره کرد و در امر اجرا همه همراهی‌ها و همکاری‌ها بايد در طول هم قرار گيرند، چراکه اگر در اين عرصه همکاری‌ها در عرض هم قرار گيرند، امور را مختل خواهند کرد.


وی با بيان اينکه "امروز کشور به تمرکز مديريت نياز دارد"، تصريح کرد: همه بايد کمک کنند تا مديريت امور در يک بستر متمرکز شود تا اگر دشمن سنگی به سوی کشور پرتاب کرد، ۱۰ برابر آن پاسخ دريافت کند، تا از کرده خود پشيمان و برای هميشه از دشمنی با ملت ايران مأيوس شود.


احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "مطمئن هستم به لطف و با ياری خدا از اين مقطع عبور خواهيم کرد"، گفت: امروز بايد به اين موضوع فکر کرد که با تبديل دشواری‌های امروز به فرصت، اقتصاد کشور را به اقتصادی پويا تبديل شود تا در بين ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار گيرد.


رييس‌جمهور با اشاره به اين که بايد هزينه‌ها را سامان داد و جلوی هرگونه اسراف و هدر رفتن سرمايه‌ها را گرفت، خاطرنشان کرد: بايد صرفه‌جويی در هزينه‌ها را از خود دولت و مجلس شروع کنيم و اجازه ندهيم شيب صرفه‌جويی‌ها در هزينه‌های عمومی به سوی مردم نيل دهد.


وی با اشاره به اينکه در کشور تمايل شديدی به استفاده از بودجه عمومی وجود دارد، اضافه کرد: از آنجا که استفاده از بودجه عمومی راحت‌تر از شيوه‌های ديگر تأمين هزينه‌ها بوده است، اين رويه در کشور کاملا باب شده اما دولت با نيت اصلاح اين رويه حتی اجرای طرح‌های عظيم مهر ماندگار را که همه آنها طرح‌های زيربنايی و مؤثر در ارتقا توليد، افزايش ثروت و تسريع رشد اقتصادی است، به تبديل سرمايه‌ها و اموال راکد دستگاه‌ها به پول نقد و سرمايه‌های مولد و استفاده از آنها موکول کرده و کمترين اعتبارات بودجه ای ممکن را به اين طرح‌ها اختصاص داده است.


رييس‌جمهور با تشکر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی برای بازگذاشتن دست دولت در تبديل سرمايه‌های راکد به سرمايه‌های زاينده اظهار کرد: متأسفانه سال گذشته با وجود همکاری و همراهی خوب مجلس، موتور دولت دير به راه افتاد و تا آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای اجرايی کردن اين ايده تهيه و ابلاغ شود، سال به پايان رسيد، اما تا امروز حجم سرمايه‌های راکد تبديل شده به پول نقد به بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان رسيده که تا پايان سال به بيش از ۷۰ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: همه بايد با صرفه‌جويی در هزينه‌ها و تبديل اموال راکد به سرمايه‌های مولد، دولت را همراهی کنند و به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی نيز از احداث ساختمان‌های جديد که نيازی به آنها ندارد، منصرف شده و همراه ساير دستگاه‌ها تا آنجا که امکان دارد در هزينه‌های جاری و اداری نيز صرفه‌جويی کند. دولت در اين عرصه پيشگام شده است و وزير اقتصاد و رييس کل بانک مرکزی از سوی دولت مأمور شده‌اند تا اموال مازاد بانک‌ها را شناسايی کرده و با فروش آنها درآمدهای حاصل را در راه پرداخت تسهيلات بانکی به جريان بيندازند.

وی با بيان اينکه "همه دستگاه‌ها بايد بر اساس يک برداشت و تحليل مشترک از اقتصاد عمل کنند"، افزود: برداشت‌های متفاوت، عملکردها را هم‌افزا نخواهد کرد و لازم است اعضای دولت و نمايندگان مجلس در جلسه‌ای ديگر بر روی يک طرح به عنوان طرح اوليه بحث و تبادل نظر کرده، آن را چک‌کاری کنند تا يک برنامه و نقشه راه جامع در عرصه اقتصاد برای اجرا تهيه کنند.

رييس‌جمهور در پايان، با بيان اينکه "چهار سال زمان زيادی است، اما خيلی سريع به سر خواهد آمد"، گفت: فرصتی که برای خدمت به مردم در اختيار کارگزاران دولت و نمايندگان مجلس قرار گرفته فرصتی استثنايی و ارزشمند است که بايد آن را با خدماتی عالمانه، هوشمندانه و خالصانه به مقطعی ماندگار تبديل کنيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين ديدار علی لاريجانی ـ رئيس مجلس شورای اسلامی ـ گفت: با توجه به شرايط به وجود آمده در اقتصاد کشور و گرانی در کالاهای اساسی و مايحتاج عمومی مردم، مجلس به‌عنوان نهاد قانونگذاری آمادگی دارد تا در جهت اصلاح امور و کنترل بازار نسبت به اصلاح قوانين با کمک دولت اقدام کند.

وی با بيان اينکه "در نظام اسلامی ما که ولی‌فقيه در رأس آن قرار دارد، توفيق خدمت به مردم توفيق بزرگی است که نصيب هر کسی نمی‌شود و مسئولان بايد از اين فرصت در راستای خدمتگزاری بهره‌مند شوند"، افزود: امام صادق می‌فرمايد «در عرش خدا برای کسانی که به برادر مومن خود خدمت کرده و يا انبوهی را از او بردارند، سايه‌ای افکنده شده است»، بنابراين همه مسئولان بايد به اين نکته توجه داشته باشند که خدمت به مردم موجب توفيقات الهی برای آنان خواهد شد.

رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به نمايندگان مجلس و دولت اظهار کرد: همه شما می‌توانيد در نشست‌ها و گفت‌وگوهايی که برگزار می‌شود به گوشه‌ای از مشکلات موجود در کشور پرداخته و نسبت به حل آنها اقدامات لازم را انجام دهيد.

عضو کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس نهم به نتايج جلسه غيرعلنی دولت با مجلس در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای که با نمايندگان دولت در مجلس داشتيم موارد خوبی بين دو طرف در زمينه مهار گرانی‌ها و وضع اقتصادی کشور بحث و تبادل‌نظر شد که به اعتقاد من بايد اين نشست‌ها در آينده نيز در جهت رفع مشکلات موجود تداوم يابد.

لاريجانی با تاکيد بر اينکه "همه ما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم که کشور در شرايط حساسی قرار گرفته است و اين نوعی امتحان الهی برای نظام اسلامی محسوب می‌شود"، تصريح کرد: وقتی يک ملتی از درون امتحانات الهی سربلند بيرون می‌آيد نشان‌دهنده اين است که آن ملت در کوران حوادث آبديده شده و توانايی مقابله با دشمنانش را دارد که ملت ايران نيز امروزه در اين موقعيت حساس و خطير قرار دارد.

عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت با بيان اينکه "مشکلات موجود اقتصادی در طول تاريخ کشور بی‌سابقه بوده است"، گفت: امروزه شاهد مشکلات اقتصادی متعددی در زمينه گرانی کالاهای اساسی و مايحتاج عمومی مردم هستيم اما جنس اين مشکلات به نوع ديگری نسبت به سال‌های گذشته تغيير کرده و آن هم صف‌آرايی نظام استکباری در برابر ملت ايران است.

نماينده مردم قم در مجلس نهم در بخش ديگری از سخنان خويش به قابليت‌های نظام جمهوری اسلامی و ارتقای آن در سال‌های گذشته و پس از حوادث متعدد اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخير قابليت‌های نظام اسلامی افزايش يافته و چشم‌انداز روشنی با توجه به اين قابليت‌ها برای حل مسائل و رويارويی با نظام سلطه پيش‌بينی می‌شود.

رئيس قوه مقننه تصريح کرد: در شرايط فعلی اقتصادی کشور همه مسئولان بايد درک درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشند که بنده معتقدم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حمايت از توليد ملی نهفته است که باورسازی آن می‌تواند کشور را به اهداف از پيش تعيين‌شده در زمينه رشد و شکوفايی اقتصادی در تمامی جوانب برساند.

لاريجانی با تاکيد بر اينکه "توجه به رونق بخشيدن به توليد ملی و کنترل تورم و گرانی بايد در سرلوحه کارهای دولت و مجلس قرار گيرد تا بتوانيم اوضاع را بيشتر در کنترل خود درآوريم"، اظهار کرد: دولت بايد با همکاری مجلس در تنظيم بازار دقت بيشتری داشته تا شاهد پرش قيمتی در انواع محصولات بويژه محصولات دامی و کشاورزی نباشيم.

عضو کميسيون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه سخنانش وحدت سياسی در کشور را مهمترين ابزار برای مقابله با هرگونه تهديدات خارجی دانست و گفت: با توجه به شرايط اقتصادی کشور و تحريم‌های اعمال‌شده از سوی غرب، وحدت سياسی در کشور بايد بين همه مسئولان حکمفرما شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی يادآور شد: در شرايط موجود عقل و وظيفه حکم می‌کند که با يکديگر وحدت و همگرايی بيشتری داشته باشيم تا از نيروها و انرژی‌های موجود به نحو احسن استفاده شود. ما در مقابل اين صف‌کشی ناجوانمردانه عليه کشور و نظام بايد روحيه مقاومت جانانه داشته باشيم، زيرا آنها می‌خواهند اراده ملت را تضعيف کرده و ما را به زانو درآورند. بايد همگی دست به دست هم دهيم و با اراده قوی جلوی تحريم‌ها ايستادگی کرده و فرصت مناسبی برای بروز و ظهور اقتصاد در کشور فراهم کنيم.

عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت در بخش ديگری از سخنانش به مهمترين دغدغه نمايندگان و کشاورزان در زمينه توليد گندم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شکاياتی از سوی سيلوداران به دليل خالی بودن انبارهای سيلو از گندم به مجلس می‌رسد در صورتی که براساس برآوردهای موجود سالانه ۱۰ ميليون تن گندم در کشور توليد می‌شود که اين مشکل به دليل نرخ پايين خريد تضمينی گندم از کشاورزان است که دولت بايد به اين بخش توجه بيشتری داشته باشد.

وی با بيان اينکه "مسائل موجود در کشور علاج‌های ساده‌ای دارد و مجلس نيز اين آمادگی را دارد تا به کمک دولت و برای کنترل گرانی‌ها، نسبت به اصلاح قوانين اقدام کند"، تاکيد کرد: دولت و مجلس بايد در هزينه‌های جاری و عمرانی کشور دقت‌های لازم را به خرج دهند و نسبت به تخصيص اعتبارات، اولويت‌بندی کند.

لاريجانی تصريح کرد: همگان بايد بدانيم که در يک سنگر و پشت يک خاکريز قرار داريم و در جهت رفع موانع موجود بر سر راه رشد و تعالی کشور گام‌های اساسی را برداريم. يکی از مشکلاتی که امروزه توليدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نبود توازن در ارائه تسهيلات بانکی است که بانک مرکزی بايد نسبت به اين موضوع حساس بوده و به اختصاص تسهيلات به توليدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پايان خاطرنشان کرد: امروز در شرايطی نيستيم که بتوانيم اشتباهات گذشته را تجزيه و تحليل کنيم بلکه بايد با نگاه پديدارشناسانه وضعيت موجود را بررسی کنيم و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016