پنجشنبه 19 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دفتر تحکيم وحدت خطاب به آيت الله خامنه ای: برای شنيدن صدای دانشگاه، در جمع دانشجويان زندانی حاضر شويد

دفتر تحکيم وحدت با صدور بيانيه ای نسبت به سخنان اخير آيت الله خامنه ای در جمع دانشجويان عضو تشکل های وابسته به حاکميت واکنش نشان داد.

به گزارش دانشجونيوز، دفتر تحکيم وحدت با انتقاد از ديدار افرادی گزينش شده با رهبر جمهوری اسلامی در بيانيه خود می گويد که قلب دانشگاه همچنان از زخم دشنه های طرفداران ولايت دردمند است:

"زخم کهنه انقلاب فرهنگی همچنان درد می کشيد، که کوی دانشگاه در تير ٧٨ داغ دار شد. تيغ اصلاح از بس که کند بود، خون به رخ می کشيد. اخراج و تهديد و زندان برای دانشجويان عادت شد. خرداد ٨٨، خاک «عزت» هنوز گرم بود که باز سودای فتح کوی در سر پروراندند. زندان و شکنجه و تهديد و تبعيد ... يادگاری زمانه ای شد که به نام دين، کين پروراندند و خون دل به کام دانشجو خوراندند.

گزينش عده ای از دانشجويان عضو تشکل های وابسته به حاکميت و طرح مباحثی مشخص در جهت اجرای نمايشی آکنده از تملق نه تنها کمکی به بازسازی چهره مستبدان در نزد دانشجويان نخواهد کرد، بلکه اراده ها را برای پرده دری از اين نمايش دروغين مصمم تر خواهد نمود".

دفتر تحکيم وحدت با اشاره به سخنان آقای خامنه ای مبنی بر ضرورت «شرح صدر» و دوری از رفتار «پرخاشگرانه»، اين سخنان را با رفتار نيروهايی که خود را «فدايی رهبری» می دانند، متناقض عنوان کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان در ادامه بيانيه خود با اشاره به سخنان آيت الله خامنه ای مبنی بر ضرورت انتقادپذيری می گويد: "ای کاش رهبر جمهوری اسلامی در برابر دانشجويان مخالف و منتقد به خود نيز دستور به تحمل و مدارا می داد. امروز در دانشگاه های کشور ديگر صحبت از حق انتقاد به رهبری بی معناست. مسئولان انتصابی دانشگاه با هرگونه صدای مخالف به شدت برخورد می کنند. انجمن های اسلامی دانشجويان، تشکل های مستقل دانشجويی، کانون های فرهنگی و هنری، شوراهای صنفی و نشريات دانشجويی در سخت ترين شرايط بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ به سر می برند".

رهبر جمهوری اسلامی برای شنيدن صدای دانشگاه در جمع دانشجويان زندانی حاضر شود

در ادامه اين بيانيه آمده است: "سخنان آيت الله خامنه ای در حالی بيان می شود که در حال حاضر بيش از سی دانشجو در زندان های کشور به سر می برند. شمار زيادی از اين دانشجويان تنها به جرم انديشيدن به ايرانی آباد و آزاد از هرگونه ديکتاتوری به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند. مطابق با گزارشی که دفتر تحکيم وحدت به آقای شهيد تحويل داده و در انتهای اين گزارش آمده است در حال حاضر شمار زيادی از دانشجويان کشور به جای تحصيل در دانشگاه، با ميانگين محکوميت بيشتر از ۵ سال حبس در زندان هستند. دفتر تحکيم وحدت به آيت الله خامنه ای پيشنهاد می کند که برای شنيدن صدای واقعی دانشجويان درب زندان ها را بگشايد و در جمع دانشجويان زندانی منتقد حضور يابد تا از صحنه چينی نمايشی رها شود و بر صحنه حقيقت گام بگذارد".

دفتر تحکيم وحدت ضمن انتقاد از تفکيک جنسيتی در بيش از ٦٠ دانشگاه کشور، در ادامه فهرستی از اسامی دانشجويان زندانی که هم اکنون در حال گذراندن محکوميت در زندان هستند، منتشر کرده است.

در انتهای بيانيه دفتر تحکيم آمده است: "در شرايطی که کشور به دليل سو مديريت ناشی از استبداد، در زير سايه جنگ به سر می برد و تحريم های بين المللی که کاغذپاره خوانده می شدند ارزش اسکناس ملی را به کاغذپاره ای مبدل کرده اند، انتظار تدبير و عقلانيت در احترام به خواست و نظر مردم اگر چه بعيد است، اما همچنان راهگشا می نمايد و می تواند در دفع تهديدها و خطراتی که متوجه مردم و سرمايه های کشور است، موثر واقع شود. آزادی دانشجويان زندانی به همراه تمام زندانيان عقيدتی و سياسی می تواند آغاز راهی باشد که احترام و شوکت را به مردم ايران بازگرداند".



به گزارش دانشجونيوز، متن کامل بيانيه دفتر تحکيم وحدت به شرح زير است:

جنبش دانشجويی ايران از بدو تاسيس دانشگاه در کشور، همواره يکی از رکن های اصلی مبارزه عليه استبداد حاکم بوده است. برآيند جريان های مختلف دانشجويی، با ديدگاه ها و سلايق گوناگون، در جهت آرمان های بلند ملت ايران ونفی ظلم و تماميت طلبی حاکمان، اعتبار و نيک نامی برای اين جنبش به ارمغان آورده که دسيسه جويی و دست اندازی عده ای فرصت طلب برای مصادره و قلب هويت آزادی خواهانه اين جريان اصيل را در پی داشته است.

در روزهای گذشته خبر ديدار جمعی از دانشجويان عضو تشکل ها و نهادهای وابسته به حاکميت با رهبر جمهوری اسلامی در حالی تحت عنوان «ديدار دانشجويان با رهبر انقلاب» منتشر شد، که قلب دانشگاه و دانشجويان همچنان از زخم دشنه های طرفداران ولايت دردمند است.

زخم کهنه انقلاب فرهنگی همچنان درد می کشيد، که کوی دانشگاه در تير ٧٨ داغ دار شد. تيغ اصلاح از بس که کند بود، خون به رخ می کشيد. اخراج و تهديد و زندان برای دانشجويان عادت شد. خرداد ٨٨، خاک «عزت» هنوز گرم بود که باز سودای فتح کوی در سر پروراندند. زندان و شکنجه و تهديد و تبعيد ... يادگاری زمانه ای شد که به نام دين، کين پروراندند و خون دل به کام دانشجو خوراندند.

از اين شرح درد مختصر که بگذريم، سخنان اخير آيت الله خامنه ای در جمع شماری از دانشجويان طرفدار حاکميت، نمک به زخم تازه ای بود که نمی توان در برابرش سکوت کرد.

گزينش عده ای از دانشجويان عضو تشکل های وابسته به حاکميت و طرح مباحثی مشخص در جهت اجرای نمايشی آکنده از تملق نه تنها کمکی به بازسازی چهره مستبدان در نزد دانشجويان نخواهد کرد، بلکه اراده ها را برای پرده دری از اين نمايش دروغين مصمم تر خواهد نمود.

«دفتر تحکيم وحدت»، بزرگترين تشکل مستقل دانشجويی که در سال های اخير بيشترين فشارها را از سوی مقام های قضائی و اجرايی کشور متحمل شده است، به عنوان صدای حقيقی دانشگاه هرگز در برابر سخنان دروغ سکوت پيشه نخواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات خود بر لزوم «شرح صدر سياسی» تاکيد کرده و گفته است "هيچ منافاتی وجود ندارد بين پايبندی دقيق و عميق به اصول و رعايت جهتگيری دقيق، در عين حال داشتن شرح صدر و برخورد غير پرخاشگرانه‌ی با کسانی که با فکر انسان همراه نيستند؛ بالخصوص در زمينه‌های سياسی".

حمله گروه های فشار وابسته به انصار حزب الله به سخنرانی روشنفکران در دانشگاه ها، حمله نيروهای بسيجی به تريبون های آزاد دانشجويی، حمله نيروهای انتظامی و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران، اصفهان و تبريز ... تنها نمونه های اندکی از رفتار وحشيانه و غيرمتمدنانه کسانی است که خود را فدايی رهبری می دانند و هيچ گاه در عمل مورد عتاب و برخورد قرار نگرفته اند، چه اگر اينگونه بود شاهد تکرار اين رفتارهای پرخاشگرانه طی سال های متمادی نبوديم.

آيت الله خامنه ای در ادامه اظهارات خود در مورد برخورد قوه قضائيه با عده ای از دانشجويان بسيجی وبلاگ نويس، به دليل انتشار مطالبی عليه خانواده لاريجانی، گفته است که " در قبال اظهارنظر احياناً قدری تند يک جوان دانشجو خيلی نبايد حساسيت وجود داشته باشد". وی در ادامه اظهار داشته است برخورد با جوان ها، "نبايد خيلی برخورد خشن و تند و آنجوری باشد".

ای کاش رهبر جمهوری اسلامی در برابر دانشجويان مخالف و منتقد به خود نيز دستور به تحمل و مدارا می داد. امروز در دانشگاه های کشور ديگر صحبت از حق انتقاد به رهبری بی معناست. مسئولان انتصابی دانشگاه با هرگونه صدای مخالف به شدت برخورد می کنند. انجمن های اسلامی دانشجويان، تشکل های مستقل دانشجويی، کانون های فرهنگی و هنری، شوراهای صنفی و نشريات دانشجويی در سخت ترين شرايط بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ به سر می برند.

دفتر تحکيم وحدت در دو گزارشی که به آقای احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ايران، تحويل داد، به بيش از ٢۵٠٠ مورد نقض حقوق دانشجويان تنها در طول سه سال و نيم اخير اشاره کرده است.

صحبت های ديگر رهبر جمهوری اسلامی در مورد ضرورت انتقاد در جريان های دانشجويی نيز به طنز تلخی می ماند که يادآور حضور ده ها دانشجوی منتقد در زندان به دليل اعتراض به وضع موجود در کشور است.

سخنان آيت الله خامنه ای در حالی بيان می شود که در حال حاضر بيش از سی دانشجو در زندان های کشور به سر می برند. شمار زيادی از اين دانشجويان تنها به جرم انديشيدن به ايرانی آباد و آزاد از هرگونه ديکتاتوری به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند. مطابق با گزارشی که دفتر تحکيم وحدت به آقای شهيد تحويل داده و در انتهای اين گزارش آمده است در حال حاضر شمار زيادی از دانشجويان کشور به جای تحصيل در دانشگاه، با ميانگين محکوميت بيشتر از ۵ سال حبس در زندان هستند.

دفتر تحکيم وحدت به آيت الله خامنه ای پيشنهاد می کند که برای شنيدن صدای واقعی دانشجويان درب زندان ها را بگشايد و در جمع دانشجويان زندانی منتقد حضور يابد تا از صحنه چينی نمايشی رها شود و بر صحنه حقيقت گام بگذارد.

بهاره هدايت عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، با وجود بيماری هم اکنون مشغول گذراندن دوران ده ساله محکوميت خود در زندان اوين است. مجيد توکلی دانشجوی دانشگاه اميرکبير به دليل سخنرانی انتقادی عليه رهبر جمهوری اسلامی در ١٦ آذر ٨٨ بازداشت شد و دوران محکوميت ٨ سال و نيمه خود را در زندان رجائی شهر کرج می گذراند. ضيا نبوی و مجيد دری به دليل دفاع از حق بديهی تحصيل هر کدام به ده و شش سال زندان محکوم شده اند و در سخت ترين شرايط در تبعيد، در زندان کارون اهواز و بهبهان، به سر می برند. حسين رونقی ملکی به ١۵ سال حبس محکوم و بعد از اعتصاب غذا با مرخصی درمانی وی موافقت شده است. سياوش حاتم دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سينا همدان و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت برای گذراندن ١٦ ماه حبس اخيرا بازداشت شد. شبنم مددزاده نيز حکم ۵ سال خود را در زندان اوين می گذراند. عماد بهاور مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی به همراه اميد کوکبی دانشجوی نام آور ايرانی هر کدام به ده سال زندان محکوم شده اند. علی اکبر محمدزاده، ميترا عالی و نويد نزهت دانشجويان نخبه دانشگاه صنعتی شريف دوران ٦ (محمدزاده) و يک سال زندان خود را می گذرانند. ايقان شهيدی و سارا محبوبی از دانشجويان بهائی علاوه بر محروميت از تحصيل به دليل باورهای مذهبی به ترتيب به ۵ سال و ١٠ ماه زندان محکوم شده اند. آرش صادقی، مهدی خدايی، بابک داشاب، حسن اسدی زيدآبادی، حامد اميدی، سعيد جلالی فر، علی جمالی، حامد روحی نژاد، علی سالم و فرشته شيرازی شماری ديگر از دانشجويانی هستند که زندان ها را آباد کرده اند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، تفکيک گسترده جنسيتی در سال تحصيلی آتی در بيش از ٦٠ دانشگاه کشور نشان از نگاه توهين آميزی دارد که بر مجموعه مديريتی آموزش عالی کشور سايه افکنده است. در حالی که در سال جاری بيش از ٦٠ درصد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری را زنان تشکيل داده اند، در بسياری از رشته های دانشگاهی تيغ تبعيض، ورود دانشجويان دختر را منع و يا محدود کرده است. نگاه بيمار به مقوله ارتباط دانشجويان در دانشگاه ها که سعی در ديوارکشی بين دانشجويان دختر و پسر را دارد، در حقيقت در پی انجماد و رخوت در فضای دانشگاهی کشور می جويد. دانشگاه مطلوب حاکميت امروز، دانشگاهی مرده است.

در پايان، اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان، دفتر تحکيم وحدت، بار ديگر بر لزوم گشودن فضای آزاد بحث و گفتگو در کشور تاکيد کرده و از رهبر جمهوری اسلامی بنا بر وظيفه ای که در پيشگاه ملت ايران بر عهده دارد می خواهد که حق آزادی انتخاب، آزادی بيان، آزادی تجمع و تشکل را برای آحاد مردم از جمله دانشجويان به رسميت بشناسد.

در شرايطی که کشور به دليل سو مديريت ناشی از استبداد، در زير سايه جنگ به سر می برد و تحريم های بين المللی که کاغذپاره خوانده می شدند ارزش اسکناس ملی را به کاغذپاره ای مبدل کرده اند، انتظار تدبير و عقلانيت در احترام به خواست و نظر مردم اگر چه بعيد است، اما همچنان راهگشا می نمايد و می تواند در دفع تهديدها و خطراتی که متوجه مردم و سرمايه های کشور است، موثر واقع شود. آزادی دانشجويان زندانی به همراه تمام زندانيان عقيدتی و سياسی می تواند آغاز راهی باشد که احترام و شوکت را به مردم ايران بازگرداند.

روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت
مرداد ماه ١٣٩١

لازم به ذکر است که علاوه بر دانشجويانی که دوران محکوميت خود را در زندان می گذرانند، شماری ديگر از دانشجويان نيز هم اکنون در بازداشت موقت نيروهای امنيتی هستند. گفتنی است که تعداد دانشجويان در زندان قطعا بيشتر از آمار منتشر شده می باشد و به محض دريافت اطلاعات اين دانشجويان، فهرست حاضر به روز خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016