پنجشنبه 19 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی در اجلاس سوريه: ايران جزئی از راه حل بحران های منطقه ای

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با بيان اينکه ايران در ساليان گذشته همواره جزئی از راه حل بحران های منطقه ای بوده است گفت: تهران برای حل بحران سوريه اعتقاد راسخ دارد که تنها راهکار گفتگوی جدی و فراگير ملی در اين کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران عصر امروز پنجشنبه در افتتاحيه اجلاس مشورتی سوريه که با حضور وزرا و هيئت هايی از ۳۰ کشور جهان در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران از ابتدای بحران سوريه بر اولويت راهکارها و اقدامات سياسی مسالمت آميز برای بازگشت آرامش به سوريه به منظور اجرای اصلاحات سياسی و تحقق خواسته ها و مطالبات مردم فهيم و مقاومت سوريه در فضايی آکنده از همگرايی ملی تاکيد داشته و از هيچ کوششی در اين خصوص فروگذار نکرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطر نشان کرد: ايران معتقد است بايد به خواسته ها و مطالبات مردم در فرايند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با کشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوی هر طرفی مخالف است.

وی ادامه داد: حمايت تهران از اقدام دبيرکل سازمان ملل در تعيين کوفی عنان به عنوان نماينده ويژه خود و نيز اعزام ناظران بين المللی مؤيد اين امر است.

وی با بيان اينکه ايران در مدت ماموريت کوفی عنان تمام تلاش خود را بکار بست تا طرح وی حداکثر موفقيت را کسب نمايد، گفت: همچنين با وجود عدم حضور ايران درا جلاس ژنو از نتايج اين اجلاس در حمايت از اجرای طرح کامل عنان حمايت کرديم.

وی با اشاره به وصف استعفای کوفی عنان از مسلح کردن بعضی گروه ها و عدم همياری طرف های حامی آنان از طرح وی اظهار تاسف کرد.

رئيس دستگاه سياست خارجی ايران تصريح کرد: ايران در ساليان گذشته همواره جزئی از راه حل بحران های منطقه ای بوده و در مسائل بحرانی همچون موضوع افغانستان، عراق و لبنان نقش مثبت و تاثيرگذار خود را در چارچوب برقراری آرامش و در جهت منافع ملت ها با تاکيد بر اهميت مذاکره و راهکار سياسی به اثبات رسانده است.

صالحی با اشاره به بحران سوريه گفت: ايران اعتقاد راسخ دارد که تنها راهکار حل بحران مذبور از طريق گفتگوی جدی و فراگير ملی مخالفان دارای پايگاه مردمی با دولت سوريه و با پيش زمينه برقراری آرامش و ثبات در اين کشور امکان پذير خواهد بود.

وی ادامه داد: در اين راستا تهران برای ميزبانی گفتگوی مخالفان با دولت سوريه در جهت پيشرفت روند دموکراتيک و تحقق مطالبات سياسی مردم اعلام آمادگی کرده است.

وزير امور خارجه با بيان اينکه تحريم های بين المللی نه تنها در خدمت منافع ملت سوريه نيست، بلکه موجب رنج مضاعف آنان شده است، گفت: ايران با ارسال کمک های انسان دوستانه از جمله کمک های دارويی، پزشکی، آمبولانس و نيازهای ضروری مردم سوريه تلاش کرده قدری از محنت آنان بکاهد.

صالحی تاکيد کرد: تشديد بحران در سوريه و تسليح گروه های مسلح و مهيا کردن فضای فعاليت گروه‌های افراطی از جمله القاعده نه تنها کمکی به حل بحران نمی کند، بلکه موجب تسريع بحران و التهاب به ديگر کشورهای منطقه می شود.

صالحی اظهار داشت: ايران اعتقاد دارد بدون اراده تمامی جهات درگير برای بازگشت آرامش و ثبات سوريه نمی توان انتظار داشت روند اصلاحات سياسی در جهت منافع کلان مردم مقاوم و صبور سوريه پيش رود چون انفجارها، گروگان‌گيری شهروندان و زائران، استفاده از سپر دائمی و افزايش روزافزون فعاليت های گروه های افراطی مسلح با حمايت برخی اطراف منطقه ای و بين المللی نشان از اهداف فراسوريه ای دارد.

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر لزوم استمرار تلاش های صلح آميز و مسالمت‌جويانه برای توقف کشتار و خون ريزی در سوريه بيان داشت: ايران ضمن رد هر گونه مداخله خارجی و داخلی در حل بحران سوريه از اقدام دبيرکل سازمان ملل برای حل مسالمت آميز بحران در سوريه حمايت و پشتيبانی می کند.

وی همچنين ابراز اميدواری کرد که دبيرکل سازمان ملل نقش اصولی خود را ايفا و نسبت به تعيين فوری نماينده ای بی طرف برای جلوگيری از گسترش بيشتر خشونت ها و افزايش خون ريزی در سوريه اقدام کند.

به اعتقاد وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران تمديد ماموريت ناظران بين المللی در سوريه تا حصول آرامش و ثبات حداقل اهتمام بين المللی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016